Statsbudgeten 2018
Förklaring:Statens trafiknät består av landsvägsnätet, bannätet och farleder. Landsvägsnätets längd var 77 982 km, bannätets 5 926 km och farledernas 16 328 km vid utgången av 2016. Motsvarande bokföringsvärde för trafikledsegendomen var 15 miljarder euro för landsvägsnätets del, 4,6 miljarder euro för bannätets del och 0,2 miljarder euro för farledernas del. Trafikledernas återanskaffningsvärde är mångdubbelt.
Balansvärde för trafiknätet (mn euro)
år 2016 | år 2017 (uppskattning) | år 2018 (uppskattning) | |
Väg | 14 994 | 14 994 | 15 058 |
Järnvägar | 4 567 | 4 658 | 4 728 |
Farleder | 198 | 213 | 216 |
Sammanlagt | 19 759 | 19 865 | 20 002 |
Det eftersatta underhållet i fråga om landsvägar, järnvägar och farleder uppgick år 2016 till sammanlagt ca 2,5 miljarder euro. Med eftersatt underhåll avses den penningsumma som behövs för att trafiklederna ska vara i gott skick enligt dagens behov. Med gott skick avses en sådan teknisk-ekonomisk nivå på vilken trafikledens servicenivå är tillräcklig i förhållande till trafikledens trafikvolym och betydelse och på vilken upprätthållandet av servicenivån inte blir orimligt dyrt. Av anslagen för bastrafikledshållning är 453 miljoner euro finansiering för att minska det eftersatta underhållet av regeringens strategiska spetsprojekt.
Trafikverket ansvarar för statens väg-, ban- och farledsnät samt underhållet av trafikens servicenivå på de trafikleder som förvaltas av staten. Verket upprätthåller och utvecklar trafiksystemet i samarbete med andra aktörer. Verket främjar trafiktjänsterna och en fungerande marknad för dem.
Trafikverkets roll vid förverkligandet av de samhälleliga effektmålen och förvaltningsområdets prioriteringar är att:
- — se till att trafiknäten motsvarar transportbehov som är viktiga med tanke på näringslivet och konkurrenskraften och möjliggör trygga, miljömässigt ansvarsfulla och ändamålsenliga sätt att röra sig
- — genomföra åtgärder med hjälp av vilka ökningen av det eftersatta underhållet av trafikledsnätet förhindras på ett kontrollerat sätt med beaktande av kundernas behov
- — säkerställa driftssäkerheten i trafiken
- — minska användningen av fossila bränslen i trafiken genom att förbättra det trafikledsnät som stöder bioekonomin
- — förbättra trafikledshållningens energieffektivitet
- — skapa förutsättningar för utveckladet av passagerarnas rese- och informationstjänster
- — säkerställa förutsättningar för öppnandet av konkurrensen i fråga om järnvägstrafiken
- — främja en automatisering av trafiken
- — öppna och utnyttja den information som verket producerar för att få till stånd nya affärsmöjligheter
- — säkerställa informationssäkerheten inom verkets informationssystem och datakommunikation för att främja utnyttjandet av verkets informationslager.
För Trafikverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande centrala verksamhetsmål för 2018, vilka stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2016 utfall |
2017 mål |
2018 mål |
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
1. Marknaden och tjänsterna i fråga om trafik och kommunikation | |||
---|---|---|---|
Bannätet och dess tjänster fungerar opartiskt då marknaden öppnas för konkurrens | |||
Överförande och förvaltning av bangårdarnas kapacitet (utvecklande av verksamhetsmodeller, systemutveckling) | Kapacitetsförvaltningen på bangårdar med flera aktörer är jämlik och fungerande. | ||
Överförande av tidtabellsstrukturen för passagerartrafiken (funktion), samordnande av trafikbehoven och utvecklande av processen | Kapacitetsansökningarna behandlas och samordnas i en omgivning med flera aktörer. Kunskap i tidtabellsplanering och de resurser som behövs för den har säkerställts. | ||
Säkerställande av jämlikhet i fråga om bannätets tjänster (reglering av trafiken) | Ändring av verksamhetsmodellerna på bangårdar, införd/st., pågår/st. | Bangårdarna fungerar konkurrensneutralt i en omgivning med flera aktörer. | |
2. Energireformen inom trafiksektorn | |||
Användningen av fossila bränslen i trafiken minskas genom att man förbättrar det trafikledsnät som stöder bioekonomin och möjliggör ett distributionsnät för alternativa bränslen. | |||
Iståndsättning av bannätets råvirkesterminaler och lastningsplatser, st. (minst) | 5 | 3 | 3 |
Förbättring av det vägnät som stöder bioekonomin, km | 1 018 | 1 600 | 1 000 |
Grusvägar enligt framkomlighetsklasserna i dåligt skick och i mycket dåligt skick, km (högst) | 2 900 | 2 850 | 2 800 |
Hållbara logistiska kedjor | |||
Järnvägstrafikens och sjötrafikens konkurrenskraft förbättras och energieffektiva transporter inom vägtrafiken främjas som en viktig del av de logistiska kedjorna. De möjligheter som digitaliseringen för med sig utnyttjas. | 1. Allmän planering av en förlängning av Saima kanals slussar 2. Reparation av Saima kanals slussar enligt planen i programmet för eftersatt underhåll 3. Utvecklande av isbrytarmateriel inom Saimenområdet 4. Förbättrande av sjötrafikens energiprestanda genom optimering av rutterna 5. Främjandet av järnvägstrafiken genomförs till största delen som en del av andra prioriteringar, t.ex. höjning av axeltrycket, iståndsättning av depåer och spår med medel för eftersatt underhåll, utvecklande av marknaden. Fortsatt utvecklande av optimeringen av tågtrafiken i realtid. 6. Vägtrafikens energiprestanda förbättras genom förbättring av trafikleder i dåligt skick, iståndsättning av objekt för de största tillåtna massorna och måtten i enlighet med programmet samt utredande och främjande av ibruktagandet av HCT-långtradare. | 1. Byggplanering av en förlängning av Saima kanals slussar 2. Reparationen av Saima kanals slussar fortsätter 3. Isbrytarmaterielet utvecklas och testas. 5. Vidareutveckling av optimeringen av tågtrafiken i realtid (de första ibruktagandena har inletts) 6. De ändringar som krävs för HCT-transporter har planerats. | |
3. Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter | |||
Den information som ämbetsverket producerar möjliggör ny affärsverksamhet | |||
Genomförande av principbeslutet om intelligent robotisering och automatisering samt genomförande av förvaltningsområdets gemensamma färdplan för automatisering inom transportsektorn | Trafikverket förutser och främjar utvecklingen av automatiseringen av trafiken inom alla trafikformer samt deltar i genomförandet av färdplanen i enlighet med planerna. | ||
Ämbetsverket automatiserar insamlingen av uppgifter och effektiviserar utnyttjandet av informationen i sin egen verksamhet | |||
— automatisk datainsamling | De forsknings- och utvecklingsprojekt som planerats för 2016 har genomförts, ett öppet ansökningsförfarande för datainsamlingsförsök har ordnats och man har avtalat om de försök som hänför sig till det samt utrett kvaliteten hos den trafikinformation som producerats av kommersiella aktörer. Utvecklingen av interaktionen med kunder planerades och dialogunderlagen testades. | Resultaten av datainsamlingsproven analyseras och man beslutar vilka nya förfaranden som tas i bruk. Som en del av ämbetsverkets digitaliseringsprojekt genomförs projekt 1 (trafik och mobilitet), 3 (väghållning) och 4 (banhållning) samt projekt inom ramen för testekosystemet Aurora. Vid insamlingen och behandlingen av mobilitetsdata följs MyData-principen. | För att utöka mängden information i realtid utvecklar Trafikverket insamlingen, behandlingen, anonymiseringen och analyser av data som hänför sig till trafiken och trafikledshållningen, genomför omfattande försök och tillämpar öppenhets- och MyData-principerna i samband med dem med beaktande av frågor som rör informationssäkerhet och integritetsskydd. Trafikverket utvecklar nya elektroniska servicekanaler för kunddialoger. |
— utveckling av analyser | Systematisk analyskompetens har utvecklats för ämbetsverket och den utnyttjar också utomstående nätverk och serviceproducenter. | ||
— kundorienterade dialogunderlag i realtid och behandlingsprocesser samt verksamhetsmodellen MyData | Ämbetsverket har utvecklat digitala kanaler för interaktion med kunder, vilka delvis ersätter traditionella kanaler. Åtgärderna genomförs i delprojekt 6 (digitalisering av interaktionen med kunder) inom ämbetsverkets digitalisering. | ||
5. Trafik- och kommunikationsnäten | |||
Ökningen av det eftersatta underhållet förhindras på ett kontrollerat sätt med beaktande av kundernas behov. | |||
Belagda vägar i dåligt skick, km (livligt trafikerat vägnät/övrigt vägnät) (högst) | 950/5 600 | 950/5 700 | 950/5 700 |
Landsvägs- och järnvägsbroar i dåligt skick, st. (högst) | 750 | 790 | 800 |
Landsvägsbroar med viktrestriktioner, st., (högst) | 444 | 470 | 470 |
Konditionsindex för bannätet | 97 | 96 | 96 |
Skyddsanordningar i dåligt skick i farleder för handelssjöfart vid kusten och i insjövatten, % (högst) | 6,9 | 9 | 8,5 |
Genomförande av programmet för det eftersatta underhållet enligt den uppgjorda tidsplanen. | Minst 95 % av objekten i programmet för det eftersatta underhållet har färdigställts före utgången av 2018. | ||
Trafiknäten motsvarar transportbehov som är viktiga med tanke på näringslivet och konkurrenskraften och möjliggör trygga, miljömässigt ansvarsfulla och ändamålsenliga sätt att röra sig. | |||
Belåtenhet med vägnätets, bannätets och handelssjöfartens servicenivå, vilken möjliggör fungerande transporter (skalan 1—5) | ingen undersökning görs | 3,1 | ingen undersökning görs |
Medborgarnas belåtenhet med hur resorna fungerar (skalan 1—5) | ingen undersökning görs | 3,4 | ingen undersökning görs |
Den tunga trafikens tillfredsställelse med landsvägarnas situation, % missnöjda högst | - | 49 | 47 |
Förseningar i närtågstrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade åtminstone 3 min. (högst) | 2,6 | 1,5 | 1,5 |
Förseningar i fjärrtågstrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade åtminstone 5 min. (högst) | 5,1 | 4,0 | 4,0 |
Minskat antal olyckor med personskada i vägtrafiken efter åtgärd av trafikledshållningen, st. | 21 | 15 | 15 |
Trafiknätets driftsäkerhet förbättras. | |||
Vintersjöfartens väntetider, h (högst) | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Trafikverket preciserar och genomför sitt säkerhetsstyrningssystem för järnvägsfunktioner senast 31.5.2018 så att Trafiksäkerhetsverket kan bevilja ett nytt säkerhetstillstånd utan villkor. | 1. Utvecklande av säkerhetsstyrningssystemet för järnvägsfunktioner som en del av Trafikverkets ledning, 2. säkerställande av förfarandena inom riskhantering och behandlingen av säkerhetsavvikelser samt effektivisering av övervakningen av serviceproducenter, 3. säkerställande av egen kompetens och serviceproducenternas kompetens samt 4. bestämmande av trafikförvaltningens servicehelhet och anvisningar för serviceproducenterna. | ||
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Produktivitet och totalekonomi | |||
Ökning av arbetets produktivitet, % | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Ökning av den totala produktiviteten, % | -2,4 | 0,2 | 0,2 |
Kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) | 132 | 120 | 120 |
Inkomster av och utgifter för Trafikverket (mn euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Omkostnader (01) | 83,0 | 74,3 | 73,0 |
Inkomster av verksamheten | 1,6 | 1,1 | 1,1 |
Omkostnader | 84,6 | 75,4 | 74,1 |
Bastrafikledshållning (20) | 1 105,3 | 1 272,0 | 1 398,0 |
Inkomster | 63,5 | 49,8 | 53,6 |
— Banavgift | 40,4 | 38,8 | 45,0 |
— Övriga inkomster | 23,1 | 11,0 | 8,6 |
Utgifter | 1 168,8 | 1 321,8 | 1 451,6 |
Dagligt underhåll | 338,9 | 406,2 | 409,8 |
— Skötsel | 290,6 | 339,6 | 339,7 |
— Användning | 48,3 | 66,6 | 70,1 |
Upprätthållande | 414,8 | 357,2 | 341,6 |
— Reparation | 65,1 | 52,5 | 53,0 |
— Livscykelhantering | 344,2 | 288,2 | 271,2 |
— Egendomsförvaltning | 5,5 | 16,5 | 17,4 |
Förbättring | 148,9 | 72,7 | 65,4 |
— Investeringar i förbättring av trafikleder | 103,8 | 28,2 | 24,0 |
— System för trafikledning | 18,0 | 22,5 | 21,0 |
— Planering | 27,1 | 22,0 | 20,4 |
Trafiktjänster | 171,2 | 181,7 | 181,8 |
— Informations- och styrningstjänster för trafiken | 69,1 | 74,7 | 77,6 |
— Isbrytning | 47,1 | 52,1 | 49,4 |
— Landsvägsfärjetrafik | 51,6 | 50,4 | 49,3 |
— Sjökartläggning | 3,4 | 4,5 | 5,5 |
Minskandet av det eftersatta underhållet | 95,0 | 304,0 | 453,0 |
Utvecklingsinvesteringar (76, 77, 78, 79) | 541,6 | 469,2 | 481,7 |
Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (76) | 21,3 | 35,0 | 35,0 |
Utvecklande av trafikledsnätet (77) | 368,2 | 272,8 | 323,7 |
Vissa trafikledsprojekt (78) | 51,9 | 54,4 | - |
Livscykelsfinansieringsprojekt (79) | 100,2 | 107,0 | 123,0 |
Nettoutgifter sammanlagt | 1 729,9 | 1 815,5 | 1 898,0 |
Bruttoutgifter sammanlagt | 1 795,0 | 1 866,4 | 1 952,7 |
Utvecklingen av uppgifter gällande verksamheten enligt lagen om farledsavgift samt intäkter av farledsavgifter (11.19.06)
2016 utfall |
2017 uppskattning |
förändring | 2018 uppskattning |
förändring | |
Verksamhet som täcks med farledsavgifter | |||||
Utländsk godstrafik vid havskusten, mn ton | 93 783 | 95 846 | 2,2 % | 97 955 | 2,2 % |
Passagerartrafik, mn resenärer | 18,9 | 19,3 | 2,1 % | 19,7 | 2,1 % |
Intäkter av farledsavgifter, 1 000 euro | 46 335 | 46 800 | 1,0 % | 47 400 | 1,3 % |
Övriga intäkter, 1 000 euro | 24 | 200 | 733,3 % | 200 | 0,0 % |
Kostnader, 1 000 euro | 83 748 | 92 346 | 10,3 % | 93 886 | 1,7 % |
Kostnadsmotsvarighet | 55,4 % | 50,9 % | -4,5 %-enh | 50,7 % | -0,2 %-enh |
01. Trafikverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 73 014 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till utgifter för samarbetsprojekt i närområdena
2) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.
Förklaring:Trafikverket har till uppgift att ansvara för underhåll och utvecklande av servicenivån för trafiken på de trafikleder som förvaltas av staten. Genom sin verksamhet främjar verket hela trafiksystemets funktionsduglighet, trafiksäkerheten och en välbalanserad utveckling och hållbar utveckling inom regionerna.
Trafikverket har bl.a. till uppgift att
- — svara för statens väg- och bannät samt de farleder det förvaltar och samorda de åtgärder som hänför sig till dem
- — upprätthålla och utveckla trafiksystemet i samarbete med andra aktörer
- — svara för att viktiga vägprojekt genomförs och för planering, underhåll och byggande av banor och farleder
- — svara för den operativa styrningen av närings-, trafik- och miljöcentralerna inom sitt ansvarsområde och samordningen av väghållningen vid centralerna
- — delta i samordningen av trafiken och markanvändningen
- — sörja för ledningen och utvecklingen av trafiken på statens trafikleder och inom sjötrafiken
- — trygga förutsättningarna för vintersjöfarten
- — utveckla och främja trafiktjänsterna och en fungerande marknad för dem
- — utveckla ramarna för kollektivtrafiken samt de understöd som är avsedda för att främja olika trafikformer.
De centrala verksamhetsmål för 2018 som kommunikationsministeriet preliminärt ställer upp för Trafikverket presenteras i samband med motiveringen till huvudtiteln.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 84 593 | 75 413 | 74 114 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 1 571 | 1 100 | 1 100 |
Nettoutgifter | 83 022 | 74 313 | 73 014 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 19 824 | ||
— överförts till följande år | 15 067 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Informationspunkt för sambyggnad | 167 |
Informationspunkt för sambyggnad (överföring till moment 31.40.01) | -167 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -24 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -66 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -52 |
Indexhöjning av hyror | 11 |
Löneglidningsbesparing | -103 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -390 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -397 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -88 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 1 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -26 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -165 |
Sammanlagt | -1 299 |
2018 budget | 73 014 000 |
2017 budget | 74 313 000 |
2016 bokslut | 78 265 000 |
20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 398 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för uppgifter som hänförs till skötsel, användning och reparation av trafikledsnätet, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem samt styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafiken, sjökartläggning och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen
2) till kostnader för andra åtgärder i anslutning till väg- eller banhållarens uppgifter än byggande och underhåll av landsvägar eller järnvägar enligt särskilda avtal
3) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till uppgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
5) tillfälligt till betalning av materialleveranser för banhållningen innan materialet hänförs till de projekt för utveckling av trafikleder som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.
Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och inkomsterna av försäljningen av egendom med undantag för intäkterna av försäljningen av fast egendom och inkomster av skadestånd från trafikledshållningen.
Trafikverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt bastrafikledshållningen. Med anslagen för bastrafikledshållningen finansieras väg- och banhållning samt farledshållning. Det viktigaste i trafikledshållningen är att vidta de åtgärder som krävs för den dagliga framkomligheten i trafiknätet, att förhindra att det eftersatta underhållet ökar och att minska det på ett kontrollerat sätt åren 2017—2019 med beaktande av kundernas, i synnerhet näringslivets, behov, trafiksäkerheten och de möjligheter som digitaliseringen för med sig.
Vid dimensioneringen av anslaget har 45,0 miljoner euro beaktats som nettobudgeterade intäkter av banavgiftens grundavgift och och 8,6 miljoner euro av andra inkomster av trafikledshållningen (bl.a. fastighetsintäkter och kanalavgifter) Därutöver intäktsför Trafikverket med stöd av banskattelagen sammanlagt 4,9 miljoner euro i banskatt under moment 11.19.03.
Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat också den tilläggsfinansiering på 453 miljoner euro för minskning av det eftersatta underhållet i enlighet med regeringens strategiska mål, av vilken 313 miljoner euro är spetsprogramsfinansiering enligt regeringsprogrammet. Man strävar efter att stoppa ökningen av det eftersatta underhållet och tryggar trafikledernas skick med beaktande av i synnerhet behoven inom näringslivet. Åtgärderna i fråga om det eftersatta underhållet riktas bl.a. till förbättringen av beläggningen och strukturer på livligt trafikerade regionala vägar och förbindelsevägar, iståndsättning av broar, bangårdar, banors skyddsanordningar och utvecklandet av råvirkesterminalerna. Finansieringen av det eftersatta underhållet riktas också till utvecklande av hanteringen av trafikledsegendomen samt främjande av digitaliseringen och automatiseringen. Med dessa åtgärder förbättras bl.a. verksamhetsförutsättningarna för näringslivet, trafiksäkerheten och förhållandena för pendlingstrafiken.
Farledshållning indelas i dagligt underhåll, upprätthållande, förbättring och trafiktjänster. Dessa är vidare uppdelade i de delar som nämns i momentets beslutsdel. Finansieringen av bastrafikledshållningen är nästan till 60 % bunden till över ettåriga indexbundna avtal.
Genom dagligt underhåll (410 miljoner euro) garanteras den dagliga framkomligheten i trafiknätet. För trafiknätets underhåll används 340 miljoner euro, och dessa åtgärder prioriteras i hela trafikledshållningen. Utgifterna för energin för farlederna med utrustning samt för stödtjänsterna för el- och informationssystem uppgår sammanlagt till 70 miljoner euro.
Till upprätthållande används 341 miljoner euro. Dessutom används för upprätthållande 435 miljoner euro av den tilläggsfinansiering som anvisats för minskande av det eftersatta underhållet och av den finansiering som överförts från utvecklingsprojekt. Vid upprätthållandet repareras skador som föranleds av att trafiknätet och dess specialkonstruktioner slits och blir äldre och förnyas konstruktioner med försvagad funktion. Eftersättningen av underhållet av trafiknätet har i huvudsak orsakats av otillräckligt upprätthållande i samband med att nivån på bastrafikledshållningen sjunkit och köpkraften försämrats. Största delen av finansieringen av upprätthållandet används till livscykelhantering (271 miljoner euro). Åtgärderna består av systematisk reparation och modernisering av delar av trafikledsnätet eller ett stort enskilt objekt, inkl. projektprogrammet för reparation av huvudbanorna på områden med tjälskador och mjuk mark. Genom åtgärderna förebyggs sådana olägenheter för trafiken som föranleds av försämring av trafiknätets skick och förbättras trafikens säkerhet, framkomlighet och punktlighet.
För förbättringar används 65 miljoner euro och genom dem upprätthålls trafikledernas servicenivå på den nivå som den ökade trafiken och ändringarna i markanvändningen förutsätter. Genom investeringarna för förbättring av trafiklederna (24 miljoner euro) finansieras mindre byggnadsobjekt med tillhörande projektplanering. Den övriga finansieringen av förbättringen ska användas till att i mindre skala förnya och planera om de system som trafikcentralerna använder (exkl. projektplanering). Vid planeringen har ett tillägg på 10 miljoner euro för den fortsatta planeringen av en snabb järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Åbo beaktats. Dessutom används 18 miljoner euro av den tilläggsfinansiering som anvisats för minskande av det eftersatta underhållet för digitaliseringsprojekt för trafikledshållningen.
För trafiktjänster används 181 miljoner euro. Trafiktjänsterna består av trafikstyrning och trafikinformation (78 miljoner euro, främst ledningen av sjö-, järnvägs- och vägtrafiken och utveckling av den), isbrytning (49 miljoner euro), landsvägsfärjetrafik (49 miljoner euro) och sjökartläggning (5 miljoner euro). Genom åtgärderna främjas säkerheten, smidigheten och miljömedvetenheten inom trafiken, transporterna och mobiliteten. Utgifterna för isbrytning är dimensionerade enligt 650 driftsdagar för isbrytarna och kostnadsmotsvarigheten för uppgifter i enlighet med lagen om farledsavgift uppskattas vara 50,7 % år 2018. Syftet med farledsavgiften är att täcka de kostnader som föranleds av byggande, skötsel och upprätthållande av farleder för handelssjöfarten samt de kostnader som föranleds av fartygstrafikservicen och isbrytarassistansen. Den tillfälliga halveringen av farledsavgiften gäller år 2018.
Som väg- och banhållare kan staten i enlighet med ett separat avtal också delta i kostnaderna för annat än byggande och underhåll av landsvägar och järnvägar om åtgärden hänför sig till en väg- eller banhållares uppgifter. Det handlar alltid om specialsituationer där trafiksystemets funktion eller säkerhet förutsätter att trafikledshållaren finansierar en åtgärd någon annanstans än på vägområdet på en landsväg eller någon annanstans än på järnvägsområdet och trafikledshållaren anser att åtgärden är nödvändig. Till exempel kan s.k. kalla rastplatser som tidigare byggts på landsvägsområdet i fortsättningen byggas också utanför landsvägsområdet i anslutning till service som riktar sig till vägtrafikanterna. I fortsättningen är det också möjligt för banhållaren att delta t.ex. i ordnandet av sådan anslutningsparkering som behövs för bannätet på en fastighet som angränsar till järnvägsområdet.
Inkomster av och utgifter för bastrafikledshållningen per trafikform åren 2016—2018 (mn euro)
2016 bokslut | 2017 ordinarie budget | 2018 budgetprop. | |||||||
bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | |
Väghållning | 610 | - | 610 | 729 | - | 729 | 763 | - | 763 |
Banhållning | 405 | 50 | 355 | 484 | 49 | 435 | 592 | 53 | 539 |
Farledshållning | 97 | 1 | 96 | 109 | 1 | 108 | 97 | 1 | 96 |
Sammanlagt | 1 112 | 51 | 1 061 | 1 322 | 50 | 1 272 | 1 452 | 54 | 1 398 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av en post av engångsnatur | -5 950 |
Inbesparing som hänför sig till Pommisaari | -3 000 |
Minskandet av det eftersatta underhållet inom trafiknätet | 36 000 |
Minskandet av det eftersatta underhållet inom trafiknätet (spetsprojekt) | 126 000 |
Spår-Jokern (överföring till moment 31.10.77) | -2 000 |
Sparbeslut | -25 000 |
Sammanlagt | 126 050 |
2018 budget | 1 398 000 000 |
2017 budget | 1 271 950 000 |
2016 bokslut | 1 061 400 000 |
35. Statsunderstöd för byggandet av västmetron (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 31 500 000 euro.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I och med det fortsatta projektet med byggandet av västmetron ska västmetron förlängas från Mattby till Stensvik i Esbo. Understödet betalas till Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet har betalats första gången 2017 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2014—2016. Det fortsatta projektet med byggandet av västmetron bedöms framskrida så att statsunderstöd betalas till ett belopp av 31,5 miljoner euro år 2018, ett belopp av 55 miljoner euro år 2019, ett belopp av 50 miljoner euro år 2020 och ett belopp av 19,452 miljoner euro år 2021. Maximibeloppet av understödet enligt kostnadsnivån för MAKU-index november 2013 (136,72 poäng 2005 =100) är 240 miljoner euro.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Sammanlagt fr.o.m. 2018 | |
Mattby—Stensvik | 31 500 | 55 000 | 50 000 | 19 452 | 155 952 |
Sammanlagt | 31 500 | 55 000 | 50 000 | 19 452 | 155 952 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -51 500 |
Sammanlagt | -51 500 |
2018 budget | 31 500 000 |
2017 budget | 83 000 000 |
2016 bokslut | 20 850 000 |
36. Statsunderstöd för spårvägsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 16 100 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för byggande av snabbspårvägen Spår-Jokern och en spårväg i Tammerfors (fas 1).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Trafikverket får förbinda sig till understöd av projekten snabbspårvägen Spår-Jokern och spårvägen i Tammerfors (fas 1 och 2) till den del tidigare beviljade fullmakter för dessa ändamål inte har använts.
Förklaring: Projekten snabbspårvägen Spår-Jokern och spårvägen i Tammerfors (fas 1 och 2) beviljades fullmakter i budgeten för 2017.
Spår-Jokern är en regional ringformad kollektivtrafikförbindelse som genomförs i form av en snabbspårväg från Östra Centrum via Sockenbacka och Alberga till Kägelviken. Understöd betalas till Helsingfors och Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet betalas första gången 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Projektet snabbspårvägen Spår-Jokern beräknas framskrida så att statsunderstöd betalas till beloppet av 0,3 miljoner euro år 2018, 15,0 miljoner euro år 2019, 30,0 miljoner euro år 2020, 30,0 miljoner euro år 2021 och 8,7 miljoner euro senare. Understödens maximibelopp är 84,0 miljoner euro.
I den första fasen av projektet spårvägen i Tammerfors byggs spårväg på sträckan Hervanta—centrum—Tays och i andra fasen mellan centrum och Lentävänniemi. Understödet betalas till Tammerfors stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet betalas första gången 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Statsunderstödet är högst 71,0 miljoner euro på det sättet att den första fasens andel är högst 55,05 miljoner euro och den andra fasens andel är högst 15,95 miljoner euro. Den första fasen av projektet spårvägen i Tammerfors beräknas framskrida så att statsunderstöd betalas till beloppet av 15,8 miljoner euro år 2018, 19,6 miljoner euro år 2019, 18,7 miljoner euro år 2020 och 0,95 miljoner euro år 2021. Den årliga fördelningen av kostnaderna för andra fasen, sammanlagt 15,95 miljoner euro, preciseras senare.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022— | Sammanlagt fr.o.m. 2018 |
|
Snabbspårvägen Spår-Jokern | 300 | 15 000 | 30 000 | 30 000 | 8 700 | 84 000 |
Spårvägen i Tammerfors, 1 fasen | 15 800 | 19 600 | 18 700 | 950 | – | 55 050 |
Spårvägen i Tammerfors, 2 fasen | 15 950 | |||||
Utgifter sammanlagt | 16 100 | 34 600 | 48 700 | 30 950 | 8 700 | 155 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Statsunderstöd för spårtrafiksprojekt | 16 100 |
Sammanlagt | 16 100 |
2018 budget | 16 100 000 |
2017 budget | — |
41. Statsbidrag för byggande och upprätthållande av vissa flygplatser (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 000 000 euro.
Anslaget kan användas för betalning av statsunderstöd till verksamhets- och investeringsutgifter för de flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät.
Förklaring:På beviljande av understöd tillämpas utöver statsunderstödslagen (688/2001) meddelandet från kommissionen om riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (EUT 2014/C 99/03) samt kommissionens förordning 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget och senare gjorda ändringar i förordningen.
2018 budget | 1 000 000 |
2017 budget | 1 000 000 |
2016 bokslut | 1 150 000 |
50. Statsunderstöd för underhåll och förbättring av enskilda vägar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 13 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med lagen (358/1962) och förordningen (1267/2000) om enskilda vägar till betalning av statsbidrag för underhåll och förbättring av enskilda vägar
2) till att stödja rådgivning och handledning av väglag och till produktion av material och tjänster som stöder detta.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Avsikten är att anslaget ska användas för att understödja underhåll och förbättring av enskilda vägar. Anslaget får användas för att trygga lika möjligheter till mobilitet samt till understöd för vägar som den fasta bosättningen och näringslivet behöver.
Statsbidraget inriktas i första hand på vägförbättringar samt på stöd till användning och underhåll av färjor. Det finns ca 55 000 km vägar som är berättigade till statsbidrag, och det har bildats ca 16 000 väglag för att sköta dessa vägar. Antalet specialobjekt som understöds är ca 20.
Understöd beviljas bara för förbättring av de broar och stora vägtrummor som med tanke på framkomligheten på vägen är mest brådskande eller för reparation av skador på vägen. Stödet kan maximalt uppgå till 75 % av de faktiska godkända kostnaderna. För sedvanliga vägförbättringsobjekt utgör stödets andel för närvarande 50 % och i vissa av de mest betydande broobjekten högst 75 %. Kommunernas stöd för objekt av detta slag har varierat mellan 0—20 %. Det stöd som används för specialobjekt som erhåller understöd uppgår till ca 2,3 miljoner euro.
2018 budget | 13 000 000 |
2017 budget | 13 000 000 |
2016 bokslut | 8 000 000 |
76. Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 34 997 000 euro.
Anslaget får användas
1) förutom till betalning av jordområden och ersättningar enligt landsvägslagen (503/2005) även till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
2) till betalning av fastighetsförrättningsavgifter enligt lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995)
3) till förvärv av bytesmark som kan användas för sådana områden som behövs för landsvägar och järnvägar och för ägoregleringar samt till ersättningar innan godkännandet av en väg- eller järnvägsplan äger rum
4) till betalning av köpeskillingar och ersättningar för jordområden som skaffas för verksamhet enligt banlagen (110/2007) samt till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
5) till betalning av anskaffningsutgifterna för jord- och vattenområden som behövs för byggandet av trafikleder och andra jord- och vattenbyggnadsobjekt
6) till betalning av ersättningar enligt vattenlagen (587/2011)
7) till betalning av ersättningar enligt lagen om enskilda vägar (358/1962).
Förklaring:Avsikten är att 28 440 000 euro ska användas för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om vägområden, 6 540 000 euro för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om banområden och 17 000 euro för anskaffningar och ersättningar i fråga om jord- och vattenområden.
2018 budget | 34 997 000 |
2017 budget | 34 997 000 |
2016 bokslut | 21 259 012 |
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 323 700 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av genomförandet av sådana investeringar för utveckling av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Fullmakt att ingå förbindelser om nya trafikledsprojekt.
Trafikverket bemyndigas att ingå avtal om de projekt som specificerats i tabellen nedan så att de föranleder staten utgifter för högst det belopp som nämns i tabellen:
Nya trafikledsprojekt
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro) | |
Ring I i Bredvik | 20 000 000 |
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Fullmakt att ingå förbindelser för farledsprojekt som beslutats tidigare budgetår.
Trafikverket bemyndigas att ingå förbindelser för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen:
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
Rv 6 Villmanstrand—Imatra | 177 000 000 |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för Västmetron | 19 900 000 |
Rv 4 vid Rovaniemi | 25 000 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, vid Laihela, 1 fasen | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | 125 000 000 |
Rv 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Rv 12 Tillola—Keltti | 14 000 000 |
Banprojekt | |
Ringbanan | 517 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, spår i väster | 40 000 000 |
Triangelspåret i Riihimäki | 12 500 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | 150 000 000 |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 165 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | 5 700 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Havsfarleden till Raumo | 30 000 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 173 000 000 |
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för farledsprojekt som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för farledsprojekt som hör till statens ansvar.
Projekt
Godkänd | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2018 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | I Tilläggsbudget för 2014 | 2018 | 76,0 | 72,2 | 3,8 | - | |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017 | 2021 | 125,0 | 7,0 | 47,5 | 70,5 | |
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 5,0 | 42,0 | 74,0 | |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | Budget 2017 | 2021 | 198,0 | 12,2 | 65,8 | 120,0 | |
Rv 12 Tillola—Keltti | Tilläggsbudg. 2017 | 2018 | 14,0 | 7,0 | 7,0 | - | |
Banprojekt | |||||||
Mellersta Böle, spår i väster | Budget 2014 | 2020 | 40,0 | 27,0 | 9,0 | 4,0 | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | Budget 2015 | 2020 | 150,0 | 68,7 | 17,6 | 63,7 | |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | Budget 2016 | 2020 | 60,0 | 24,0 | 15,0 | 21,0 | |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 3,0 | 38,0 | 124,0 | |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | Budget 2017 | 2018 | 5,7 | 2,0 | 3,6 | 2,1 | - |
Elektrifiering av Nystadsbanan | Tilläggsbudg. 2017 | 2021 | 21,0 | 2,0 | 8,0 | 11,0 | |
Farledsprojekt | |||||||
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | Budget 2015 | 2018 | 40,0 | 28,0 | 8,0 | 4,0 | |
Havsfarleden till Uleåborg | Tilläggsbudg. 2017 | 2019 | - | 12,5 | - | - | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | I tilläggsbudg. 2015/budget 2017/budget 2018 | 2018 | 173,0 | 143,1 | 29,9 | - | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 5,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 188,7 | 2,0 | 415,3 | 298,7 | 492,2 | ||
Nya trafikledsprojekt | |||||||
Ring I i Bredvik | Budget 2018 | 2020 | 20,0 | 2,0 | 18,0 | ||
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | Budget 2018 | 2020 | 7,0 | 7,0 | - | ||
Havsfarleden till Karleby | Budget 2018 | 2020 | 45,0 | 15,0 | 30,0 | ||
Havsfarleden till Nordsjö | Budget 2018 | 2020 | 12,5 | 1,0 | 11,5 | ||
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 84,5 | 25,0 | 59,5 | ||||
Oavslutade och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 1 273,2 | 2,0 | 415,3 | 323,7 | 551,7 |
Som motivering till de nya projekten föreslås följande:
Genomförandet av projektet snabbspårvägen Spår-Jokern förutsätter åtgärder på Ring I. Enligt den trafikprognos som gjorts till år 2035 varierar trafikmängden på Ring I mellan 55 000 och 84 000 fordon per dygn. De nuvarande anslutningarna till Ring I är trafikljusstyrda, varför trafiken hopar sig kraftigt på morgnarna och kvällarna. Rusningen avspeglar sig ända till Mästartunneln. De nuvarande trafikarrangemangen närmar sig slutet av sin livscykel. Också Esbo stad utvecklar de trafikarrangemang som planerats för Ring I med beaktande av den omgivande markanvändningen.
Målet med projektet är att möjliggöra byggandet av snabbspårvägen Spår-Jokern i omedelbar närhet av Ring I så att Spår-Jokern och Ring I korsas på olika plan. Projektet gör det möjligt att genomföra projektet snabbspårvägen Spår-Jokern enligt planerna på hela sträckan från Östra centrum i Helsingfors till Kägelviken i Esbo.
Tack vare projektet blir trafikflödet smidigare då plankorsningar ersätts med planskilda anslutningar. Också trafiksäkerheten förbättras med hjälp av planskilda lösningar såväl för fordon som för gång-, cykel- och mopedtrafiken. På avsnittet Torvmossvägen–Åboleden ersätts två plankorsningar i anslutning till gatunätet med en planskild anslutning, förbättras utjämningen av Ring I samt möjliggörs en förbindelse till snabbspårvägen över Ring I på samma plan som den omgivande bebyggelsen. Dessutom byggs anslutningar för lätt trafik och bullerhinder.
Kostnadsförslaget för projektet är 30,0 miljoner euro (MAKU 2010: 130) varav statens finansieringsandel är 20,0 miljoner euro. Förhållandet kostnad/nytta för projektet är 2,7.
Västerleden är en av huvudstadsregionens livligast trafikerade huvudleder. Västerleden används för pendlingstrafiken i den västra delen av huvudstadsregionen och sydvästra Nyland. Planeringsområdets genomsnittliga trafikmängder under ett vardagsdygn varierar mellan ca 25 000 och 70 000 fordon. Trafiken hopar sig morgnar och kvällar under de livligaste timmarna.
Västerleden är den väg som utgör stommen för anslutningstrafiken till västmetron vars ändhållplats finns i Mattby. Bygget av den andra fasen av västmetron från Mattby vidare till Stensvik är en vidareutveckling av den utvecklingskorridor inom markanvändningen som bygger ut spårtrafiken till sydvästra Esbo. Området har planerats för 30 000–70 000 nya invånare bl.a. till ett nytt centrum i Finno och genom att intensifiera de andra stationsområdenas markanvändning. Övergången till metrosystemet medför ändringar i knutpunkterna för den anslutande kollektivtrafiken och i omgivningen kring dem.
Målet med projektet är att säkerställa att anslutningstrafiken till metron löper smidigt och höja kollektivtrafikens andel bland de olika färdsätten. Samtidigt blir trafikflödet på Västerleden smidigare, ökar säkerheten och minskar risken för störningar. I projektet förbättras anslutningstrafiken till utbyggnaden av Västmetron och infartsparkeringen bl.a. med trafikadministrativa åtgärder och åtgärder för trafikstyrning, körfältsarrangemang, trafikmärken och informationstavlor.
Kostnadsförslaget för projektet är 7,5 miljoner euro (MAKU 2010: 130) varav statens andel är 7,0 miljoner euro.
Antalet transit- och containertransporter till Karleby hamn har ökat kraftigt. År 2016 var Karleby hamn vårt lands fjärde största hamn när det gäller transportmängden. Via hamnen transporterades 6,2 miljoner ton transporter inom utrikeshandeln, varav 3,4 miljoner ton var transitering. Exportens andel av transporterna är mycket stor (75 %). Transportmängderna beräknas öka inom gruv- och utvinningsindustrin och transitotrafiken.
Målet för projektet är att förbättra transportekonomin för godstransporter via Karleby hamn. Inom projektet fördjupas seglationsdjupet i havsfarleden till hamnen från 13,0 meter till 14,0 meter och utförs arbete med säkerhetsanordningar i anslutning till farleden.
Kostnadsberäkningen för projektet är 45,0 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 2010:130), varav statens andel är 35 miljoner euro. Förhållandet kostnad/nytta för projektet är 1,9.
På grund av utvecklingen av containerfartygstrafiken på Östersjöområdet håller fartygsstorleken för containertransporter till Nordsjö hamn på att öka, varvid det nuvarande seglationsdjupet i farleden i framtiden kommer att begränsa containerfartygens storlek i hamnen och försvaga trafikens verksamhetsförutsättningar. För containerfartygstrafiken i Östersjön har det redan beställts flera fartyg vars seglationsdjup är ca 12,5 meter.
Syftet med projektet är att trygga de framtida verksamhetsförutsättningarna för containerfartygstrafiken till hamnen då fartygen fortsätter att växa i storlek. Projektet borgar också för kostnadseffektiva sjötransporter till Äänekoski bioproduktfabrik. I projektet fördjupas farleden till Nordsjö hamn, som nu har ett seglationsdjup på 11,0 meter, så att den motsvarar kraven på ett seglationsdjup på 13,0 meter.
Kostnadsberäkningen för projektet är 25 miljoner euro (MAKU-index 2010: 130) varav statens andel är 12,5 miljoner euro och finansieringsandelen för Helsingfors Hamn Ab är 12,5 miljoner euro. Det är möjligt att ansöka om TEN-stöd för projektet. Förhållandet kostnad/nytta för projektet är 2,8.
Justering av fullmakten för projekt enligt tidigare beslut:
Justeringen av avtalsfullmakten för projektet trafikarrangemang för Äänekoski bioproduktfabrik föranleds av en ombyggnad av vägen sv 4/sv 13 så att den får ett mitträcke söder om Huutomäki samt av byggandet av en ny bro över Kuorejoki. Behovet av anslag som föranleds av en justering av fullmakten är 5 miljoner euro för 2018.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2018 | 2019 | 2020 | 2021— | Sammanlagt fr.o.m. 2018 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 293 700 | 226 900 | 166 500 | 98 800 | 785 900 |
Nya trafikledsprojekt | 25 000 | 46 000 | 13 500 | - | 84 500 |
Utgifter sammanlagt | 318 700 | 272 900 | 180 000 | 98 800 | 870 400 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 631 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt | 48 900 |
Spår-Jokern (överföring från moment 31.10.20) | 2 000 |
Sammanlagt | 50 900 |
2018 budget | 323 700 000 |
2017 I tilläggsb. | 35 012 000 |
2017 budget | 272 800 000 |
2016 bokslut | 347 729 000 |
(78.) Vissa trafikledsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.
2017 budget | 54 400 000 |
2016 bokslut | 58 000 000 |
79. Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 123 000 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter som föranleds av utvecklingsinvesteringar i trafikledsnätet som genomförs som livscykelprojekt.
Trafikverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Under momentet budgeteras de anslag som behövs för statens medfinansieringsandel i alla livscykelprojekt. År 2018 finansieras tre livscykelprojekt under momentet.
Projekt
Godkänd | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2018 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade livscykelprojekt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
E18 Muurla—Lojo | I Tilläggsbudget för 2004 | 2008 | 700,0 | 369,3 | 42,0 | 288,7 |
E18 Forsby—Kotka | Budget 2010 | 2014 | 650,0 | 204,8 | 50,0 | 395,2 |
E18 Fredrikshamn—Vaalimaa | Budget 2014 | 2018 | 660,0 | 29,0 | 31,0 | 540,0 |
Sammanlagt | 2 010,0 | 603,1 | 123,0 | 1 223,9 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2018 | 2019 | 2020 | 2021— | Sammanlagt fr.o.m. 2018 | |
Förbindelser som ingåtts före 2018 | 123 000 | 114 000 | 108 800 | 878 103 | 1 223 903 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 293 miljoner euro. Förnyandet av fullmakterna föranleds av nya avtal som ingås när projekten framskrider.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt | 16 000 |
Sammanlagt | 16 000 |
2018 budget | 123 000 000 |
2017 budget | 107 000 000 |
2016 bokslut | 109 026 000 |