Statsbudgeten 2018
Huvudtitel 30
JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde tryggar produktionen av inhemska livsmedel och en hållbar användning av förnybara naturresurser samt skapar förutsättningar för näringar och välfärd som baserar sig på dem.
Näringarna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde är betydande användare av förnybara naturresurser. Bioekonomin, som på ett hållbart sätt utnyttjar förnybara naturresurser för att skapa näring, energi, produkter och tjänster, ger betydande affärsmöjligheter. Målet är att med hjälp av bioekonomin minska beroendet av fossila naturresurser, förhindra utarmningen av ekosystemen samt främja ekonomisk utveckling och skapa nya arbetstillfällen i enlighet med principerna för hållbar utveckling. Till de viktigaste förnybara naturresurserna hör skogarnas, markens, åkrarnas, vattnens och havens biomassor, sötvatten och djur. Ekosystemtjänsterna, dvs. de tjänster som naturen tillhandahåller, har stor betydelse inom bioekonomin i och med att de bromsar klimatförändringen, bevarar naturresurserna och förbättrar tillståndet för dem samt ökar möjligheterna till rekreation.
Bioekonomi och ren teknik är en av regeringens strategiska prioriteringar. Bioekonomin kännetecknas av hållbar och mångsidig användning av förnybara naturresurser samt sparsam användning av icke förnybara naturresurser och effektiv återvinning. Genom en effektivisering av tillvaratagandet av näringsämnen från primärproduktionen, livsmedelsindustrins processer och kommunalt avfall, genom ordnande av en ändamålsenlig och kostnadseffektiv återvinning samt genom främjande av produktionsprocesser som överskrider sektorgränserna skapas nya ekonomiska möjligheter, förbättras självförsörjningen i fråga om näringsämnen samt minskas utlakningen av näringsämnen i vattendragen. Ministeriet har till uppgift att säkerställa att lagstiftningen och andra styrmedel stöder nya lösningar inom bioekonomin och främjar en hållbar användning av biomassor. Finlands stora biomassareserver förädlas inom landet, näringsämnena återvinns effektivt och försörjningsberedskapen för mat tryggas.
Mängden, tillgången och kvaliteten på naturresurserna, klimatförändringen, metoderna för energiproduktion och en tillräcklig tillgång på rent vatten samt förändringen i närings- och befolkningsstrukturen på landsbygden inverkar väsentligt på ministeriets ansvarsområde. Den nationella anpassningen till klimatförändringen koordineras av ministeriet. För att det ska vara möjligt att svara på utmaningarna krävs det lösningar som inverkar på jordbruksproduktionen, produktionsteknikerna och produktionssätten inom hela livsmedelssystemet, markanvändningen och energiförbrukningen. Aktiva, genomförbara och kostnadseffektiva åtgärder kan skapa nya möjligheter för lönsam affärsverksamhet och en utveckling av näringarna.
Framgången för ministeriets ansvarsområde är beroende av förstklassig och mångsidig kompetens och snabbt utnyttjande av innovationer när det gäller en hållbar användning av förnybara naturresurser. Forskningen inom förvaltningsområdet producerar fakta, kompetens och innovationer på ett förutseende sätt till stöd för beslutsfattandet, utvecklandet av näringarnas konkurrenskraft och främjandet av välfärden.
Jord- och skogsbruksministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål. I motiveringen till kapitlen beskrivs de mål inom politiksektorn som stöder de samhälleliga effektmålen samt de nyckeltal som beskriver deras utveckling.
- — Landsbygden är en livskraftig plats att bo och bedriva företagsverksamhet på
- — Det finns goda förutsättningar för en konkurrenskraftig ökning av affärsverksamhet som baserar sig på bioekonomi och livsmedel
- — Förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt samtidigt som användningen av naturresurserna och behovet av skydd samordnas
- — Människors, djurs och växters hälsa, välbefinnande och säkerhet har säkerställts genom en ansvarsfull verksamhet
- — Naturresursinformationen, fastighetsuppgifterna och den geografiska informationen tjänar i stor utsträckning samhällets behov och stöder konkurrenskraften.
- — Verksamheten är resultatrik och resurserna riktas effektivt så att de samhälleliga effekterna uppnås. Man ser till att uppgifterna och resurserna är i balans.
Jord- och skogsbruksministeriet fortsätter integreringen av jämställdhetsperspektivet i lagberedningen, vid styrningen av verksamheten och ekonomin samt i andra funktioner som är väsentliga med tanke på jämställdheten. Ungefär 90 % av utgifterna under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel är överföringsutgifter som stöder uppnåendet av effektmålen för de olika politiksektorerna. Stödens inverkan på jämställdheten mellan könen är i regel inte en grund för beviljande av stöd.
Åtgärderna inom jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel syftar till att verkställa statsrådets redogörelse om hållbar utveckling, särskilt fokusområde 1: Ett koldioxidneutralt och resurssmart Finland. Verkställandet påskyndas med regeringens spetsprojektfinansiering, som uppgår till 63,5 miljoner euro 2018. Spetsprojektfinansiering för prioritetsområdet Bioekonomi och ren teknik under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel används för att förbättra den finländska livsmedelsproduktionens lönsamhet och konkurrenskraft, öppna exportmarknaden för finländska livsmedel, öka och diversifiera användningen av virke, utveckla affärsverksamhet som baserar sig på vatten, återetablera vandrande och hotade fiskbestånd och öka återvinningen, tillvaratagandet och utnyttjandet av näringsämnen. För 2018 anvisas det dessutom tilläggsfinansiering på 0,77 miljoner euro för stärkande av Forststyrelsens förutsättningar för naturturism som en del av projektet Turism 4.0, som ingår i regeringens handlingsplan.
Fullmakter enligt moment under en huvudtiteln (mn euro)
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
||
30.10.40 | Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 67,5 | 67,51) | |
30.10.41 | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) | ||
— räntestödsfullmakt | 250,0 | 250,0 | |
30.10.64 | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 154,3 | 118,51) | |
30.20.40 | Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 30,0 | 30,0 | |
30.20.43 | Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 20,0 | 20,01) | |
30.40 | Naturresursekonomi | ||
---|---|---|---|
— annan fullmakt | - | 2,0 | |
30.40.44 | Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 59,0 | 59,0 |
1) Om en del av den bevillningsfullmakt som gäller programperioden 2014—2020 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2018.
Förvaltningsområdets anslag 2016—2018
År 2016 bokslut 1000 € |
År 2017 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2018 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2017—2018 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning och forskning | 132 912 | 127 431 | 132 162 | 4 731 | 4 |
01. | Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 24 645 | 23 124 | 24 010 | 886 | 4 |
05. | Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 78 632 | 70 801 | 69 804 | -997 | -1 |
22. | Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år) | 1 343 | 1 343 | 1 343 | — | 0 |
23. | Administrativa arrangemang (reservationsanslag 2 år) | — | 420 | 5 120 | 4 700 | 1119 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 24 536 | 27 390 | 27 532 | 142 | 1 |
66. | Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag) | 3 756 | 4 353 | 4 353 | — | 0 |
10. | Utveckling av landsbygden | 295 689 | 372 572 | 413 879 | 41 307 | 11 |
40. | Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) | 54 800 | 71 976 | 75 276 | 3 300 | 5 |
41. | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) | 10 965 | 14 000 | 25 000 | 11 000 | 79 |
42. | Avträdelsestöd och avträdelsepension (reservationsanslag 2 år) | 72 630 | 57 230 | 58 330 | 1 100 | 2 |
43. | Ersättningar för djurens välbefinnande (reservationsanslag 3 år) | 67 767 | 67 767 | 67 767 | — | 0 |
(44.) | Åtgärder för att trygga jordbrukets verksamhetsförutsättningar (reservationsanslag 3 år) | 35 000 | — | — | — | 0 |
50. | Statsbidrag för utvecklande av landsbygdsnäringarna (reservationsanslag 3 år) | 5 873 | 5 366 | 3 466 | -1 900 | -35 |
51. | Främjande av renskötseln (reservationsanslag 2 år) | 1 696 | 1 843 | 1 843 | — | 0 |
54. | Främjande av hästhushållningen med den avkastning av penningspelsverksamhet som är avsedd för att främja hästuppfödning och hästsport (reservationsanslag 2 år) | 872 | 39 772 | 40 092 | 320 | 1 |
55. | Statsbidrag för 4H-verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 3 913 | 3 905 | 3 305 | -600 | -15 |
63. | Utveckling av landsbygden (reservationsanslag 3 år) | 1 523 | 1 273 | 2 000 | 727 | 57 |
64. | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (förslagsanslag) | 40 650 | 109 440 | 136 800 | 27 360 | 25 |
20. | Jordbruk och livsmedelsekonomi | 1 858 019 | 1 834 993 | 1 796 020 | -38 973 | -2 |
02. | Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 41 927 | 39 941 | 38 125 | -1 816 | -5 |
03. | Landsbygdsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 26 250 | 24 202 | 22 178 | -2 024 | -8 |
20. | Veterinärvård och bekämpning av växtskadegörare (förslagsanslag) | 5 329 | 6 028 | 5 948 | -80 | -1 |
40. | Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) | 321 700 | 327 900 | 325 400 | -2 500 | -1 |
41. | EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag) | 587 810 | 540 000 | 531 130 | -8 870 | -2 |
(42.) | Vissa ersättningar (reservationsanslag 3 år) | 4 500 | — | — | — | 0 |
43. | Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) | 300 043 | 300 043 | 290 710 | -9 333 | -3 |
44. | Kompensationsersättningar (reservationsanslag 3 år) | 546 888 | 551 888 | 518 738 | -33 150 | -6 |
46. | Av EU finansierat utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) | 4 305 | 4 605 | 5 705 | 1 100 | 24 |
47. | Utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) | 2 299 | 4 419 | 3 169 | -1 250 | -28 |
60. | Överföring till interventionsfonden (fast anslag) | 350 | 200 | 200 | — | 0 |
61. | Överföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond (reservationsanslag 3 år) | 11 000 | 30 000 | 49 000 | 19 000 | 63 |
62. | Vissa statsunderstöd och statsbidrag (reservationsanslag 2 år) | 5 617 | 5 767 | 5 717 | -50 | -1 |
40. | Naturresursekonomi | 189 863 | 194 781 | 198 877 | 4 096 | 2 |
20. | Skyldighet att vårda fiskbeståndet (reservationsanslag 3 år) | 3 000 | 3 000 | 3 000 | — | 0 |
21. | Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna (reservationsanslag 3 år) | 13 519 | 13 520 | 13 520 | — | 0 |
22. | Främjande av naturresurs- och bioekonomi (reservationsanslag 3 år) | 14 780 | 16 880 | 14 880 | -2 000 | -12 |
31. | Stödjande av vattenhushållnings- och fiskeriprojekt (reservationsanslag 3 år) | 7 136 | 7 136 | 8 486 | 1 350 | 19 |
40. | Vissa ersättningar inom naturresursekonomin (förslagsanslag) | 702 | 1 245 | 1 745 | 500 | 40 |
41. | Ersättning för hjortdjurs skadegörelse (reservationsanslag 3 år) | 3 400 | 3 400 | 4 575 | 1 175 | 35 |
42. | Ersättning för rovdjurs skadegörelse (reservationsanslag 2 år) | 8 000 | 7 900 | 8 450 | 550 | 7 |
44. | Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) | 52 653 | 56 230 | 56 230 | — | 0 |
45. | Främjande av vården av skogsnatur (reservationsanslag 3 år) | 3 027 | 3 027 | 5 027 | 2 000 | 66 |
46. | Statsbidrag till Finlands skogscentral (reservationsanslag 2 år) | 40 800 | 41 200 | 39 400 | -1 800 | -4 |
50. | Främjande av vilthushållningen (reservationsanslag 2 år) | 10 130 | 10 130 | 11 920 | 1 790 | 18 |
51. | Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 2 år) | 10 550 | 8 850 | 10 100 | 1 250 | 14 |
53. | Vissa statsunderstöd inom naturresursekonomin (reservationsanslag 2 år) | 1 279 | 1 332 | 1 132 | -200 | -15 |
62. | Främjande av fiskerinäringen (reservationsanslag 3 år) | 20 837 | 20 881 | 20 362 | -519 | -2 |
83. | Lån för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (reservationsanslag 3 år) | 50 | 50 | 50 | — | 0 |
64. | Forststyrelsen | 5 754 | 5 514 | 6 454 | 940 | 17 |
50. | Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) | 5 754 | 5 514 | 6 454 | 940 | 17 |
70. | Lantmäteri och datalager | 52 429 | 48 752 | 47 137 | -1 615 | -3 |
01. | Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 47 929 | 45 352 | 43 137 | -2 215 | -5 |
40. | Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (förslagsanslag) | 4 500 | 3 400 | 4 000 | 600 | 18 |
Sammanlagt | 2 534 666 | 2 584 043 | 2 594 529 | 10 486 | 0 |
Det totala antalet anställda | 4 240 | 4 183 | 4 174 |