Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Militärt försvar
         30. Militär krishantering

Statsbudgeten 2018

10. Militärt försvarPDF-versio

Förklaring:

Resultatmål för verksamheten

Den viktigaste mätaren av genomslagskraft och resultatet av verksamheten är försvarsmaktens förmåga att fullgöra sina lagstadgade uppgifter. Grunden för den är en ändamålsenlig fredstida organisation och verksamhetsmodell (funktionell effektivitet) och den prestationsförmåga som bygger på dessa (produktion, kvalitetsledning och hantering av mänskliga resurser).

För verksamheten vid försvarsmakten ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Försvarsmakten har en militärstrategisk lägesbild som möjliggör en tillfredsställande förvarning
  • — Försvarsmakten övervakar den territoriella integriteten samt förebygger och vid behov avvärjer territoriekränkningar
  • — Försvarsmakten har beredskap att avvärja användning av eller hot om användning av militära maktmedel i hela landet
  • — Försvarsmakten kan fastställa var tyngdpunkten ligger i enlighet med vad varje situation kräver då den avvärjer användningen av militära maktmedel
  • — Försvarsmakten har beredskap att stödja andra myndigheter
  • — Försvarsmakten har beredskap att ge och ta emot internationell hjälp.
Produktion och kvalitetsledning

Försvarsmaktens viktigaste produktion är prestationsdugliga trupper och system med vars hjälp följande lagstadgade uppgifter fullgörs: det militära försvaret av Finland, stödjande av andra myndigheter samt deltagande i internationell militär krishangering och militära uppdrag inom annan internationell krishantering. Dessa lagstadgade uppgifter konkretiseras under fredstid och har inom försvarsmakten resulterat i följande:

  • — Den territoriella integriteten har övervakats
  • — Man har reagerat på territoriekränkningar på det sätt som situationen krävt
  • — Den territoriella integriteten har tryggats
  • — En trupproduktion som följer kraven på underhåll av trupperna och systemen har genomförts
  • — Begärda handräckningsuppdrag har genomförts
  • — Trupper som krävs för nya militära krishanteringinsatser har utbildats och utrustats.

De krigstida trupper som producerats och som uppfyller kraven på prestationsförmåga bedöms i försvarsmaktens interna process. Som en del av verkställigheten av budgeten och resultatstyrningen går man årligen igenom den helhetsbild som omfattar användbarhet, underhåll av materiel, ammunition och de viktigaste projekten.

Nyckeltal för/föremål för uppföljning av produktion och kvalitetshantering
Produktion 2016
utfall
2017
prognos
2018
uppskattning
       
Antal utbildade beväringar 20 671 20 900 20 400
Antal terrängdygn för beväringarnas krigsövningar och andra terrängdygn (antal) 35 35 35
Antal reservister som utbildats i repetitionsövningar 18 443 18 000 18 000
Reservister som fått repetitionsövningsutbildning/
antal som placerats i krigstida trupper (%)
8,0 7,8 6,4
Flygtimmar, HN (antal) 8 797 8 800 8 800
Flygtimmar, NH90 (antal) 1 666 1 650 1 650
Fartygsdygn (antal) 1 215 1 250 1 300
Kvalitetsledning 2016
utfall
2017
prognos
2018
uppskattning
       
Antal utbildare/utbildningspluton (antal) 2,4 2,5 2,5
Utbildningens kvalitet (”armétiden” 1—5, slutenkäten för beväringarna) 4,2 4,0 4,0
Kvaliteten på utbildningen av reserven (kvaliteten på och effekten av utbildningen, 1—5) 4,1 3,6 3,8
Funktionell effektivitet

Den viktigaste mätaren av funktionell effektivitet är en ändamålsenlig organisation och verksamhetsmodell, så att prestationsförmågan kan produceras så kostnadseffektivt som möjligt utan att man ger avkall på kraven på prestationsförmågan. Försvarsmaktens verksamhetssätt utvecklas i anknytning till detta på bl.a. följande delområden:

  • — effektivisering av planeringen, genomförandet och uppföljningen av upphandlingsprocessen för försvarsmateriel
  • — partnerskap som syftar till att tjänster och beredskap kan säkerställas kostnadseffektivt i alla förhållanden
  • — fördjupning av försvarssamarbetet så att det omfattar upprätthållandet och uppbyggnaden av prestationsförmågorna
  • — kartläggning och utnyttjande av digitaliseringens möjligheter.
Nyckeltal för/föremål för uppföljning av funktionell effektivitet
Funktionell effektivitet 2016
utfall
2017
prognos
2018
uppskattning
       
Resurshushållning      
Pris per dag i beväringstjänst (euro) 48 47 48
Pris per dag i reservisttjänst (euro) 147 166 160
Priset för ett årsverke (euro) 58 559 56 984 57 395
Produktivitet      
Antal utbildade beväringar/antal som inlett beväringstjänst (%) 84 85 85
Antal årsverken inom huvudstaben, försvarsgrenarna och staberna/antal årsverken inom försvarsmakten sammanlagt (%) 12 12 12
Lönsamhet      
För avgiftsbelagd verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är den procentuella kostnadsmotsvarigheten minst 101 105 105
Hantering av mänskliga resurser

Vid utvecklandet av personalsystemet koncentrerar man sig på kärnverksamheten och strävar efter kostnadsbesparingar.

Försvarsmaktens personal
  • — Personalresurserna koncentreras till kärnfunktionerna: upprätthållandet av handlingsberedskapen, utbildandet av de värnpliktiga samt uppgifter inom upprätthållandet och utvecklandet av nya prestationsförmågor
  • — Vid utvecklandet av personalsystemet beaktas de krav som beredskapen samt den internationella samverkan och krishanteringen ställer
  • — En personal på 12 000 anställda är ett minimum för att kunna fullgöra de nuvarande uppgifterna.
Värnplikt
  • — Den totala krigstida styrkan ökas så att den uppgår till 280 000 man
  • — Utvecklandet av militärtjänst för kvinnor fortsätter
  • — Man uppmuntrar kvinnor att söka sig till krishanteringsuppgifter
  • — Uppbåden förbättras genom att digitala informationstjänster utvecklas
  • — Under värnpliktstjänsten utnyttjas allt mer de värnpliktigas specialkompetens
  • — I värnpliktstjänsten utnyttjas allt mer nät-, virtual- och simuleringssystem
  • — Reservisternas kompetens utnyttjas bättre än för närvarande i de krigstida trupperna.
Försvarsviljan och det frivilliga försvarsarbetet
  • — Försvarsviljan upprätthålls genom utbildning med hög kvalitet för de värnpliktiga och genom att det frivilliga försvarsarbetet stöds
  • — Försvarsutbildningsföreningen utvecklas som strategisk partner.
Nyckeltal/föremål för uppföljning i fråga om hantering av mänskliga resurser
Hantering av mänskliga resurser 2016
utfall
2017
prognos
2018
uppskattning
       
Antal årsverken (årsv.), mom. 27.10.01 11 791 11 927 11 879
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) 7,6 - -
Arbetstillfredsställelse (arbetsklimat, 1—5) 4,1 - -

01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 941 231 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter för militärutbildning som ges utländska elever och för den internationella övningsverksamheten för försvarsmaktens trupper inklusive förberedelser för verksamheten samt för Försvarsmaktens övriga internationella samarbete

2) till betalning av de hyresandelar för försvarsmaktens personalbostäder som föranleds av operativa behov eller av personalarrangemang i samband med omstruktureringen av försvarsförvaltningen under en övergångsperiod fastställd av försvarsministeriet, eller av andra motsvarande behov inom försvarsförvaltningen, högst 2 600 000 euro

3) till sänkning av avgifterna för den på företagsekonomiska grunder prissatta avgiftsbelagda verksamheten för krigsinvalider och krigsveteraner, försvarsarbete, scoutverksamhet samt viktiga idrottstävlingar och andra liknande evenemang, högst 155 000 euro

4) till medlemsavgifter till internationella organisationer som ansluter sig till försvarsmaktens verksamhet och till kostnadsandelar för multinationella arrangemang för gemensam upphandling

5) till utgifter för Frihetskorsets Orden

6) till betalning av utgifter som föranleds av stödjandet av den inhemska försvarsindustrins exportvillkor och internationalisering

7) till betalning av utgifter i anslutning till sådan museiverksamhet som motsvarar försvarsmaktens behov

8) till utgifter som föranleds av hälsokontroller vid uppbådet i samband med frivillig militärtjänst.

Fullmakt

1) År 2018 får långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som försvarsmaktens verksamhet förutsätter ingås så att de åren 2018—2022, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 166 441 000 euro (Beställningsfullmakten för omkostnader 2018).

2) År 2018 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

För betalning av de extra utgifter som föranleds av justering av priserna på varor och tjänster i anslutning till de nya beställningsfullmakterna används de anslag som årligen beviljas för försvarsmaktens omkostnader.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till budgetåret.

Förklaring:Momentets bruttoutgifter på 1 973,3 miljoner euro beräknas bli fördelade på följande sätt: löneutgifter 769,9 miljoner euro, utgifter i anslutning till den miljoner euro, fastighetsutgifter 263,0 miljoner euro, utgifter för de värnpliktigas utbildning och underhåll (exkl. löner) 160,3 miljoner euro samt övriga omkostnader 327,6 miljoner euro.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2018 2019 2020 2021 2022— Sammanlagt fr.o.m. 2018
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för grundläggande flygutbildning med VN-materiel 2 424         2 424
Beställningsfullmakten för underhåll av simuleringssystemet för tvåsidig strid (KASI) 3 000 3 000 3 000     9 000
Beställningsfullmakten för omkostnader 2015 10 207         10 207
Beställningsfullmakten för partnerskap som gäller underhåll (Millog) 95 559 95 131 93 897     284 587
Beställningsfullmakten för anskaffning av ett utbildningssystem för elementär flygutbildning och grundläggande flygutbildning 15 000         15 000
Beställningsfullmakten för omkostnader 2016 41 892 8 986 6 380 5 600   62 858
Beställningsfullmakten för omkostnader 2017 111 341 36 945 26 330 8 754   183 370
Beställningsfullmakten för anskaffning av ett utbildningssystem för elementär flygutbildning och grundläggande flygutbildning 2 157 4 581 4 581     11 319
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 281 580 148 643 134 188 14 354   578 765
             
Nya beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för omkostnader 2018 14 588 115 401 27 452 4 500 4 500 166 441
Nya beställningsfullmakter sammanlagt 14 588 115 401 27 452 4 500 4 500 166 441
             
Fullmakter sammanlagt 296 168 264 044 161 640 18 854 4 500 745 206

Det antal anställda som avlönas med anslag under momentet minskar med 48 årsverken jämfört med år 2017. Minskningen föranleds i huvudsak av den i jämförelse med föregående år lägre graden tillsatta befattningar som legat som grund för personalplaneringen.

Med beställningsfullmakten för omkostnader 2018 utvecklas prestationsförmågan hos trupperna inom logistiksystemet och stöds vapenslagstruppernas underhåll samt anskaffas reservdelar och underhållstjänster för materielen.

Den nya beställningsfullmakten tillsammans med alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 888 800 1 949 453 1 973 293
Bruttoinkomster 29 331 35 122 32 062
Nettoutgifter 1 859 469 1 914 331 1 941 231
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 109 483    
— överförts till följande år 149 724    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 1 820 2 113 1 960
— övriga intäkter 16 477 17 085 16 501
Intäkter sammanlagt 18 297 19 198 18 461
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 16 836 16 461 16 527
— andel av samkostnaderna 1 208 1 821 1 009
Kostnader sammanlagt 18 044 18 282 17 536
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 253 916 925
Kostnadsmotsvarighet, % 101 105 105
       
Prisstöd 175 155 155
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd 428 1 071 1 080

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anställning av avtalsbundna soldater 2 000
Anställning av avtalsbundna soldater (bortfall av ett tillägg av engångsnatur beviljat 2017) -296
Förbättring av beredskapen till följd av den förändrade säkerhetspolitiska miljön 50 000
Föregripande kostnadsnivåjustering (2018) 16 792
Försvarsmaktens servicecentral för bespisning (regeringsprogr. 2015) -3 000
Kostnadsnivåjustering (2016) -11 992
Nivån på utgifter för förvaltningens säkerhetsnätprojekt TUVE -1 000
Utgifter för TUVE (överföring från moment 27.10.01) 400
Överföring till moment 27.10.18 till följd av tidigare beslut -13 585
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -649
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -363
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -696
Indexhöjning av hyror 545
Löneglidningsbesparing -3 120
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -5 540
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -1 258
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -36
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -394
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -908
Sammanlagt 26 900

2018 budget 1 941 231 000
2017 I tilläggsb. -10 270 000
2017 budget 1 914 331 000
2016 bokslut 1 899 710 000

18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 5 år)

Under momentet beviljas 478 100 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna

2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling

3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.

Av anslaget får högst 131 993 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.

Fullmakt

1) År 2018 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga, så att de åren 2018—2027, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 1 597 110 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten, PVKEH 2018).

Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2018 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2018.

2) År 2018 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Förklaring:

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2018 2019 2020 2021 2022— Sammanlagt
fr.o.m.
2018
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) 19 100         19 100
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) 6 057 5 000       11 057
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2014) 49 950 51 000 22 000     122 950
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2015) 19 025 12 500       31 525
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2016) 54 900 12 000 12 355     79 255
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2017) 85 635 116 313 95 723 27 299 99 130 424 100
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 234 667 196 813 130 078 27 299 99 130 687 987
             
Ny beställningsfullmakt            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2018) 111 440 370 750 272 520 249 900 592 500 1 597 110
Ny beställningsfullmakt sammanlagt 111 440 370 750 272 520 249 900 592 500 1 597 110
             
Fullmakter sammanlagt 346 107 567 563 402 598 277 199 691 630 2 285 097

Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på de prestationsförmågor som ska utvecklas genom dem:

Utvecklingsprogram / Prestationsförmåga / Mål
Programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning

Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade prestationsförmåga och stöder ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster. Myndigheternas gemensamma ledningssystem och vardagslösningar utnyttjas som stöd för stridsledningssystemet.

  • — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
  • — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
  • — dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
  • — informationsförvaltningen förnyas, den informationstekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa it-miljön
  • — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
  • — utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
  • — cyberförsvarsförmågan utvecklas.
Programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning

Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.

  • — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
  • — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
  • — kompetensen för luftburen spaning och övervakning upprätthålls och utvecklas
  • — informationssystemet för spaning förvaltas
  • — skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas
  • — den militära spaningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Utvecklingsprogrammet för den samlade prestationsförmågan hos försvarsmaktens stridssystem

Den prestationsförmåga med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.

  • — ammunition för fjärrverkan skaffas
  • — uppbyggnaden av försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter
  • — anskaffningen av en ersättande sjömålsrobot inleds.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens logistik

Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem förvaltas. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.

  • — utrustandet av logistiktrupperna fortsätter och utrustandet av vapenslagstruppernas underhåll inleds
  • — lufttransportförmågan utvecklas och upprätthålls
  • — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna för territoriella trupper
  • — anskaffningen av ammunition och reservdelar fortsätter.
Programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret

De territoriella och operativa truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls.

  • — arméns taktiska och operativa rörlighet upprätthålls och utvecklas
  • — förmågan till mötesstrid utvecklas
  • — det regionala artilleriet upprätthålls och det operativa artilleriet inklusive det tunga raketartilleriet utvecklas
  • — soldaternas utrustning utvecklas
  • — pionjär- och skyddsmateriel förvaltas.
Programmet för utveckling av sjöförsvaret

Tryggandet av sjöförbindelserna, minröjningskapaciteten och kustförbandens rörlighet utvecklas.

  • — nya minröjningsfartyg tas i bruk
  • — stridsfartygens prestationsförmåga upprätthålls
  • — minerings- och röjningskapaciteten upprätthålls och utvecklas
  • — kustförbandens rörlighet och eldkraft upprätthålls
  • — undervattensförmågan utvecklas
  • — Flottilj 2020-upphandligen bereds.
Programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret

Luftvärnets och Hornet-systemets prestationsförmåga upprätthålls.

  • — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd (MLU2) och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
  • — uppbyggandet av markmålsförmågan fortsätter
  • — stridsbaserna utvecklas
  • — sådan materiel för elementär flygutbildning som avvecklas ersätts fortsättningsvis
  • — sådana kapaciteter inom luftvärnet som avvecklas ersätts.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens system för trupproduktion

Prestationsdugliga trupper i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.

  • — utvecklandet av stridsutbildningens inlärningsmiljö fortsätter.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens system för verksamhetsstyrning

Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem strävar man efter att främja hanteringen av helheter, övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet vid beslutsfattande och vid verkställande av beslut.

  • — forskningsdata produceras i första hand för försvarsmaktens strategiska planering
  • — truppernas övningsverksamhet utvecklas och gemensamma lärandemiljöer förvaltas och utvecklas.

Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2018 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2018 (PVKEH 2018)

Inom programmet för utveckling av stöd för Försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning förlänger man livslängden för prestationsförmågan för marinens passiva egenskydd och utvecklar målidentifieringsstödet för den militära spaningen.

I projektet Försvarsmaktens infrastruktur som ingår i programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning byggs som en del av ett nätverksbaserat försvar ett accessnät och ett stridsledningsnät för stridsgrupper och operativa förband som ska utrustas. Staberna och kommando- och ledningsplatserna för dessa trupper utrustas så att de går att ansluta till kommunikationssystem. Detta möjliggör ledning på alla nivåer av armén som en del av ett nätverksbaserat försvar. En del av utrustandet genomförs genom att det nuvarande fordonsmaterielen för stridsledningen moderniseras.

Inom utvecklingsprogrammet för den samlade kapaciteten inom försvarsmaktens stridssystem läggs grunden för försvarsmaktens påverkansförmåga genom att sådana vapensystem skapas som är viktigast för påverkan samt genom att försvarsmaktens operativa koncept för gemensamma insatser utarbetas och testas som en del av forskningsverksamheten och den operativa verksamheten. Inom utvecklingsprogrammet ersätts det nuvarande sjömålsrobotsystemet som håller på att föråldras med fartyg i Hamina- och Rauma-klassen och sjömålsrobotbatterier. Dessutom skaffas ammunition för upprätthållande och utvecklande av markmålsförmågan.

Inom utvecklingsprogrammet för försvarets stridssystem upprätthålls truppernas rörlighet genom en modifiering av den nuvarande fordonsmaterielen. Åldrande fordon ersätts med nya eller genom tilläggsanskaffningar För att utveckla och upprätthålla truppernas avvärjande förmåga och det lokala försvaret utvecklas granatkastarkompaniernas ledning, truppernas pansarvärnsförmåga och soldaternas förmåga att påverka. Inom utvecklingsprogrammet upprätthåller man också försvarets eldanvändningssystem, utvecklar skyddet för arméns trupper genom kamouflage och skyddstjänst samt skapar internationell kompatibilitet och annan materiel med beaktande av den internationella verksamhetsmiljön och förhållandena.

Inom programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret utvecklas och kompletteras den materiella beredskapen för trupperna vid flygvapnets baser.

Inom ramen för programmet för utveckling av sjöförsvarets stridssystem ersätts de prestationsförmågor som tas ur drift med en ny stridsfartygflottilj före år 2025. Flottilj 2020 består av fartyg i stridsfartygsklass 2020 som alla har förmåga att övervaka och verka i luften samt på och under vattenytan. I MLU-projektet inom Flottilj 2000 görs en livscykeluppdatering av stridssystemet i Hamina- och Hämeenmaa-klassen och en fartygsteknisk grundlig reparation av robotbåtarna i Hamina-klassen samt en utveckling av marinens utbåtsavvärjningsförmåga. Inom utvecklingsprogrammet genomförs dessutom det andra skedet av anskaffningar för trupper för omedelbar beredskap och beredskapstrupper.

Det uppskattas att 346 107 000 euro av anslaget under momentet används till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter och 131 993 000 euro till andra anskaffningar av försvarsmateriel.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Föregripande kostnadsnivåjustering (2018) 7 066
Kostnadsnivåjustering (2016) -3 219
Nivåförändring av försvarsbudgeten (regeringsprogr. 2015) 30 000
Totalrenoveringen av minfärjorna av Pansio-klass (I tilläggsbudg. 2015) -2 000
Ändringar i tidsplanen för betalning av utgifter -42 505
Överföring från moment 27.10.01 till följd av tidigare beslut 13 585
Sammanlagt 2 927

2018 budget 478 100 000
2017 I tilläggsb. 16 753 000
2017 budget 475 173 000
2016 bokslut 559 617 000

19. Modifiering av Hawk Mk 51-plan (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 600 000 euro.

Fullmakt

Anslag för beställningsfullmakter för modifiering av Hawk Mk 51-plan och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till budgetåret.

Förklaring:Anslaget grundar sig på den i budgeten för 2015 godkända beställningsfullmakten för modifiering av Hawk Mk 51-plan.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2018 Sammanlagt
fr.o.m.2018
     
Beställningsfullmakt för modifiering av Hawk Mk 51-plan 4 600 4 600
Fullmakt sammanlagt 4 600 4 600

2018 budget 4 600 000
2017 budget 4 600 000
2016 bokslut 2 000 000

50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag)

Under momentet beviljas 2 029 000 euro.

Anslaget får användas

1) till stödjande av försvarsorganisationers verksamhet

2) till statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen (MPK) för omkostnader som föranleds av de offentliga förvaltningsuppgifter som föreningen enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) ska sköta

3) till utgifter för vårdande av de stupades minne.

Förklaring:

Resultatmål för verksamheten
Funktionell effektivitet 2016
utfall
2017
prognos
2018
mål
       
Resurshushållning      
De årliga kostnaderna för Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt)/antalet utbildningsdygn för verksamheten (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt) (euro) 39 53 53
Produktivitet      
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt)/antal årsverken för Försvarsutbildningsföreningens anställda personal som arbetar med verksamheten (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt) (dygn) 1 984 1 370 1 370
Produktion och kvalitetsledning 2016
utfall
2017
prognos
2018
mål
       
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt) (dygn) 67 200 51 000 51 000
Sådan utbildning för utbildare som ges för att förbättra kvaliteten på Försvarsutbildningsföreningens utbildning, antal utbildningsdagar 5 000 3 000 3 000
Utvärdering av Försvarsutbildningsföreningens kurser (deltagarnas utvärdering) på skalan 1—5 4,27 4,00 4,00

2018 budget 2 029 000
2017 budget 2 029 000
2016 bokslut 2 029 000