Statsbudgeten 2018
Förklaring:Inrikesministeriet styr och utvecklar migrationsförvaltningen, ansvarar för migrationspolitiken samt beredningen av lagstiftning som gäller migration och medborgarskap samt representerar Finland i migrationsfrågor inom Europeiska unionen och inom internationellt samarbete. Inrikesministeriet samordnar den verksamhet som anknyter till migrationsfrågor mellan förvaltningsområdena.
Inrikesministeriet svarar för det allmänna utvecklandet, planeringen, styrningen, uppföljningen och samordningen av mottagningen av asylsökande och av personer som får tillfälligt skydd.
Inrikesministeriet sörjer för migrationsverkets verksamhetsförutsättningar. Migrationsverket behandlar och avgör frågor som gäller utlänningars inresa, vistelse i landet, flyktingstatus och medborgarskap, svarar för styrningen och planeringen av den praktiska verksamheten vid mottagande av asylsökande och personer som får tillfälligt skydd, för styrningen och övervakningen av förvarsenheternas praktiska verksamhet samt för styrningen av verkställigheten av hjälp till offer för människohandel. Dessutom upprätthåller Migrationsverket ett elektroniskt system för hantering av utlänningsärenden (UMA) och producerar information för myndigheter och internationella organisationer. Mottagningstjänster för asylsökande tillhandahålls vid den statliga förläggning som är en del av Migrationsverket samt genom köpta tjänster.
Nyckeltal för invandring | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
Utlänningar bosatta i Finland1) | 243 693 | 263 000 | 280 000 |
Invandring/utlänningar2) | 24 688 | 26 000 | 26 000 |
Nettoinvandring/utlänningar2) | 19 902 | 18 000 | 18 000 |
Personer som fått finskt medborgarskap/år3) | 9 375 | 8 500 | 9 700 |
1) 2016 Statistikcentralen/Befolkningsstruktur 2016. Åren 2017 och 2018: IM:s uppskattning i vilken beaktats bl.a. Statistikcentralens förhandsstatistik över befolkningen för 2017 och konsekvenserna av ökningen i antalet asylsökande.
2) 2016 Statistikcentralen/Flyttningsrörelse. Åren 2017 och 2018: IM:s uppskattning i vilken beaktats bl.a. Statistikcentralens förhandsstatistik över befolkningen för 2017 och konsekvenserna av ökningen i antalet asylsökande.
3) I tablån anges antalet personer som förvärvat finskt medborgarskap på ansökan eller efter anmälan. I tablån under motiveringen till moment 26.40.01 anges antalet ansökningar som anhängiggjorts och avgjorts vid Migrationsverket. Samma ansökan kan gälla flera personer.
Finlands migrationspolitik grundar sig på riktlinjerna i regeringsprogrammet, regeringens migrationspolitiska åtgärder och det asylpolitiska åtgärdsprogrammet.
Man arbetar för att ändringar inom EU:s migrations- och asylpolitik ska ske i enlighet med unionens och medlemsländernas gemensamma intressen med respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. Finland ser till att nationella intressen beaktas vid revideringen av lagstiftningen inom EU:s gemensamma migrations- och asylpolitik.
De centrala strategiska målsatta riktlinjerna är:
- — Främjande av en arbetskraftsinvandring som stärker sysselsättningen och de offentliga finanserna i Finland, förbättrar försörjningskvoten samt gynnar en internationalisering av ekonomin i Finland. Behovsprövningen vad gäller arbetskraft från länder utanför EU ska lindras när detta är motiverat med tanke på sysselsättningen och de offentliga finanserna, så att sysselsättningen av personer med specialkunskaper vid enskilda företag påskyndas, den regionala och branschspecifika tillgången på arbetskraft tryggas och de praktiska processerna underlättas.
- — Deltagande i den internationella ansvarsfördelningen genom ett antal kvotflyktingar som hålls åtminstone på samma nivå som under de senaste åren.
- — Myndighetsprocesserna vid behandlingen av asylansökningar påskyndas, besluten om återsändande fattas utan dröjsmål och missbruk avvärjas.
- — Personer som gjort sig skyldiga till grova brott, återfallsbrottslingar och utlänningar som är farliga för den allmänna ordningen avlägsnas ur landet snabbare än hittills.
I enlighet med regeringens ställningstaganden som styr invandrarpolitiken kommer ändringar som utförs i migrationspolitiken att utföras kontrollerat och målinriktat. Inom invandrarpolitiken beaktas förändringar i det internationella läget och i EU-lagstiftningen.
I enlighet med regeringens asylpolitiska åtgärdsprogram kommer Finland tillsammans med EU-länderna och de nordiska länderna att bereda sig för förändringarna i asylläget på ett hållbart sätt. Man ser till att läget hanteras med framförhållning och kontrollerat. Ett långtidsperspektiv är att den kontrollerade migrationen ska främja tillväxt, innovationer, nya arbetsplatser och ekonomisk stabilitet.
Målet är att migrationsförvaltningen ska ha förmåga att nå upp till målen för den lagstadgade behandlingsfristen för tillståndsansökningar för migration. Migrationsverket har huvudansvaret för asylprocessen efter att de uppgifter som gäller asylärenden koncentrerats från polisen till Migrationsverket. Ändringen förenklar effektiviseringen av asylprocessen. Målet är att fortlöpande utveckla kostnadseffektiviteten för den verksamhet som gäller mottagning av asylsökande. Vid utvecklandet av verksamheten utnyttjas EU:s asyl-, migrations- och integrationsfonds (AMIF-fonden) möjligheter fullt ut.
Det operativa samarbetet mellan myndigheter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (Migrationsverket, polisen, Gränsbevakningsväsendet) när det gäller utlänningars inresa och vistelse i landet utnyttjas och utvecklas aktivt.
Tillståndsförvaltningens produktivitet förbättras. Det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden (UMA) utvecklas fortlöpande, så att de sökande, kunderna, kan tillhandahållas övergripande elektroniska kommunikationstjänster i anknytning till tillståndsprocesserna och tillståndsprocesserna automatiseras i den utsträckning det är möjligt.
De lagliga migrationskanalerna utvecklas i anslutning till ändringarna i EU:s lagstiftning. Myndighetssamarbetet vid inresa stärks. Målet för utvecklandet av systemet med uppehållstillstånd är att göra förfarandet klarare. När det gäller arbetskraftsinvandring är det viktigt att man förmår svara mot arbetsmarknadens behov i rätt tid. Därför accentueras i synnerhet behandlingstiderna. Systemet med uppehållstillstånd för arbetstagare utvecklas i enlighet med regeringsprogrammet. Tillståndsverksamheten är oerhört viktig med tanke på förhandstillsynen över arbetsvillkoren. I eftergranskningen är det i praktiken i stor utsträckning fråga om resurserna för polisens och arbetarskyddsförvaltningens kontrollverksamhet och fördelningen av dem.
Företagares migration understöds genom att utveckla lagstiftningen om uppehållstillstånd. Processen för uppehållstillstånd blir också i övrigt smidigare. Man utnyttjar de möjligheter som lagarna om säsongsanställda och personer som förflyttas internt i företag medför i fråga om myndighetssamarbetet och den elektroniska behandlingen av ansökningar. Allt oftare beviljas tillstånden direkt av Migrationsverket, och behandlingstiderna för dessa tillstånd är avsevärt kortare än för de tillstånd som arbets- och näringsbyråernas delbeslut förutsätter.
Samarbetet med undervisningsförvaltningen fortsätter i fråga om inresa för utländska studerande som kommer från länder utanför EU. Antalet fall av missbruk av systemet bör hållas lågt. Vid allokeringen av studieplatser bör man beakta i vilka branscher det eventuellt i framtiden kommer att behövas utländsk arbetskraft. Detta kräver också att studierna i de inhemska språken utökas under studietiden.
I överensstämmelse med EU:s familjeåterföreningsdirektiv förutsätter man med vissa undantag att familjemedlemmar som får internationellt skydd eller tillfälligt skydd har en tryggad försörjning oberoende av tidpunkten för familjebildning, för att ansökan om familjeåterförening kan godkännas.
Ett åtgärdsprogram som motverkar olaglig inresa verkställs. Då den olagliga invandringen ökar, ökar utöver människosmugglingen även mängden olagligt arbete och människohandel samt andra slag av exploatering och olaglig vistelse i landet. Myndighetssamarbetet inom bekämpningen av olaglig invandring och olaglig vistelse i landet effektiviseras, och man ser till att behövlig lagstiftning utvecklas. Man strävar efter att placera ut migrationskontaktpersoner i de centrala invandrarländerna. Problemen med olaglig invandring syns också som en ökning av de negativa följderna vid längre vistelse i landet då dessa personer hamnar utanför integrationsåtgärderna och samhällsservicen. En effektiv bekämpning av olaglig invandring förebygger de kostnader som dessa problem förorsakar samhället. Återsändandepolitiken effektiviseras särskilt genom att man med stöd av EU-samarbetet fortsätter och utvecklar ett effektivt återsändande av personer som vistas olagligt i landet och som fått avslag på sin asylansökan. Dessutom strävar man efter nya samarbetsprotokoll som gäller återsändande och EU-avtal om återtagande samt efter att personer som gjort sig skyldiga till brott ska avlägsnas snabbare ur landet än tidigare.
Migrationsverket svarar för mottagandet och behandlingen av utlänningars ansökningar om tillstånd. Det säkerställs att behandlingen av tillstånd är smidig, resurserna tillräckliga och att det regionala nätverket av serviceställen för kundservice fungerar. Vid behandlingen av ansökningar iakttas de föreskrivna maximala behandlingstiderna. Genom att utveckla processerna säkerställs det att avgifterna för tillstånden hålls skäliga.
Det är svårt att uppskatta antalet asylsökande. Enligt prognosen kommer antalet asylsökande permanent att bli på en högre nivå än före 2015. Man måste även vara förberedd på en motsvarande plötslig och snabb ökning av antalet asylsökande som 2015.
Man följer hur bestämmelserna om asylförfarandet och mottagningen av asylsökande fungerar och bereder eventuella lagändringar. Samarbetet mellan olika myndigheter stärks ytterligare i syfte att effektivisera och påskynda asylprocessen.
Man deltar i förnyandet av det gemensamma europeiska asylsystemet och i EU-medlemsstaternas samarbete om genomförande av systemet i praktiken. Vid sidan av utvecklandet av lagstiftningen intensifieras det praktiska samarbetet mellan medlemsstaternas asylmyndigheter i synnerhet genom att man stödjer etableringen av verksamheten vid Europeiska stödkontoret för asylfrågor (EASO) och genom att man deltar i samarbete med andra centrala EU-myndigheter. Förslaget till förordning om Europeiska unionens asylbyrå (COM(2016) 271) behandlar medlemsländernas förpliktelse att snabbt kunna tillkalla sakkunniga till ämbetsverkets insatser. För ämbetsverket planeras en reservpool med 500 sakkunniga för snabba insatser, till vilken medlemsländerna bör reservera ett på förhand bestämt antal sakkunniga. För Migrationsverkets del uppskattas detta betyda åtta årsverken.
När det gäller utvecklingen av asylpolitiken stärker man enhetligheten mellan de olika politiska sektorerna för invandrarfrågor, t.ex. gränsbevakningen, bekämpningen av olaglig invandring och återsändandepolitiken.
Genomförandet av kvotflyktingspolitiken fortsätter genom att utlänningar som är i behov av internationellt skydd vidarebosätts i Finland (90 § i utlänningslagen 301/2004). Grunderna för vidarebosättning (resurser för mottagande av kvotflyktingar och antal kvotflyktingar) fastställs varje år i statsbudgeten. Flyktingkvoten för 2018 är 750 personer.
I anslagen har man beaktat EU:s åtaganden i fråga om omplacering och beslut om interna förflyttningar av asylsökande inom EU. Finland har verkställt de interna förflyttningar av asylsökande om vilka det har fattats beslut inom Europeiska unionen.
Inom förvaltningsområdet utnyttjas tillgänglig delfinansiering via EUSA-fonder fullt ut.
Mottagande av asylsökande
20161) | 2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
|
Antal platser i förläggningarna sammanlagt2) | 16 308 | 12 005 | 7 150 |
— statliga förläggningar | 700 | 700 | 700 |
— förläggningar som upprätthålls av privata, kommuner eller organisationer | 15 538 | 11 195 | 6 340 |
— förvarsenheter | 70 | 110 | 110 |
— beläggningsgrad i medeltal % | 87 | 97 | 90 |
Antal platser i grupphem och stödbostäder sammanlagt | 844 | 338 | 150 |
— grupphem | 357 | 98 | 63 |
— stödbostäder | 487 | 240 | 87 |
— beläggningsgrad i medeltal % | 87 | 70 | 90 |
1) Situationen i slutet av året: inte medeltal (i denna siffra ingår inte personer i privat inkvartering)
2) Antalet platser i förläggningarna granskas i slutet av 2017, uppskattningen för 2018 har gjorts på våren 2017.
Mottagare av mottagningstjänster | 2016 | 2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
Antal personer som omfattas av mottagandet/personer/år | 25 100 | 15 750 | 9 500 |
— Inkvarterade vid förläggningarna | 20 606 | 13 515 | 8 400 |
— Minderåriga som kommit ensamma | 1 894 | 270 | 250 |
— Utlänningar som tagits i förvar | 50 | 80 | 80 |
— I privat inkvartering | 2 550 | 1 885 | 770 |
Kostnader för mottagandet/euro/år | 2016 bokslut |
2017 budget |
2018 uppskattning |
Totala kostnader för mottagandet | 619 105 182 | 260 609 000 | 190 978 000 |
Förläggningarnas totala kostnader | 602 178 695 | 251 509 000 | 167 803 500 |
— förläggningarnas enhetskostnader/person | 16 998 | 17 000 | 19 200 |
— kostnader för minderåriga i grupphem/person | 52 206 | 61 000 | 53 200 |
— kostnader för minderåriga i stödbostad/person | 39 986 | 33 000 | 41 100 |
— kostnader för utlänningar som tagits i förvar/person | 63 894 | 51 000 | 64 400 |
— kostnader för privat inkvartering | 11 450 963 | 4 080 700 | 8 500 000 |
— kostnad för privat inkvartering/person | 7 206 | 6 300 | 8 500 |
Företrädande av barn | 894 320 | 200 000 | 125 000 |
Frivillig återresa | - | 5 800 000 | 6 800 000 |
Kostnader som gäller flyktingars inresa | 855 941 | 900 000 | 900 000 |
Övriga utgifter för invandring1) | 15 176 226 | 2 200 000 | 15 350 000 |
1) Tolknings- och översättningsarvoden, utanför Migrationsverket utförda intervjuer av asylsökande, DNA-tester, språkanalyser och rättsmedicinska tester samt elektroniska tjänster (Umarek).
01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 49 395 000 euro.
Anslaget får även användas för utveckling av migrationsförvaltningens verksamhet och till betalning av utgifter för utveckling av mottagningssystemet.
Förklaring:När Migrationsverket behandlar och avgör frågor som gäller invandring, vistelse i landet, flyktingstatus och finskt medborgarskap utnyttjar och utvecklar verket det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden som ett uppdaterat myndighetsregister för ärendehantering och informationstjänst. Migrationsverket producerar aktuell information i frågor som gäller migration och medborgarskap. Vidare svarar verket för styrningen och planeringen av den praktiska verksamheten vid mottagande av asylsökande och mottagande av personer som får tillfälligt skydd, för styrningen och övervakningen av förvarsenheternas praktiska verksamhet samt för styrningen av verkställigheten av hjälp till offer för människohandel.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Migrationsverkets verksamhet:
Migrationsverket och statliga förläggningar | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Resultaten | |||
Beslut | 96 739 | 126 750 | 122 950 |
Insatser | |||
Omkostnader (1 000 €) | |||
Migrationsverket | 55 476 | 63 735 | 35 640 |
Statliga förläggningar | 11 856 | 12 528 | 13 755 |
Årsverken | 903,7 | 832 | 700 |
---|---|---|---|
Migrationsverket | 769,7 | 690 | 558 |
Statliga förläggningar | 134 | 142 | 142 |
Effektivitet | |||
Funktionell effektivitet | |||
— produktivitet (beslut/Migrationsverkets årsv.) | 124 | 174 | 183 |
— resurshushållning (nettoutgifter €/beslut) | 573 | 300 | 300 |
— kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) | 54 | 91 | 91 |
Tiden för behandling av anhängiga ärenden blir kortare. Behandlingstiden för ansökningar om familjeåterförening får vara högst 9 månader. Klienternas rättsskydd bibehålls på god nivå. Personresurser och tekniska resurser används på ett flexibelt och effektivt sätt. Beslutsprocesserna är kvalitativt mätbara samt öppna, styrande och sådana som sparar rutinartat arbete. Riktlinjer för tillämpningsfrågorna anges i interna anvisningar.
Anhängiggjorda och avgjorda ärenden 2016—2018
2016 utfall Anhängiggjorda ärenden |
Avgjorda ärenden | 2017 prognos Anhängiggjorda ärenden |
Avgjorda ärenden | 2018 mål Anhängiggjorda ärenden |
Avgjorda ärenden | |
Invandring sammanlagt | 26 414 | 23 159 | 83 000 | 83 000 | 82 000 | 82 000 |
— uppehållstillstånd för arbetstagare | 7 445 | 7 080 | 7 300 | 7 300 | 7 300 | 7 300 |
— uppehållstillstånd för studerande | 7 161 | 7 020 | 7 000 | 7 000 | 6 000 | 6 000 |
— övriga uppehållstillstånd (inkl. internationellt skydd) | 10 579 | 7 855 | 13 000 | 13 000 | 13 000 | 13 000 |
— familjemedlem till en person som fått internationellt skydd | 1 675 | 1 503 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
— förnyande av uppehållstillstånd (fortsatta och permanenta tillstånd) | - | - | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 |
— övriga uppehållstillstånd | 886 | 861 | 700 | 700 | 700 | 700 |
— ärenden angående gällande uppehållstillstånd (indragning och förnyande) | 343 | 343 | 8 000 | 8 000 | 8 000 | 8 000 |
— registrering av EU-medborgare och deras familjemedlemmar | - | - | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
Avlägsnande ur landet1) | 26 497 | 22 200 | 10 500 | 10 500 | 10 500 | 10 500 |
Internationellt skydd sammanlagt | 18 902 | 36 660 | 20 750 | 19 150 | 20 750 | 16 350 |
— asylansökningar | 5 658 | 28 252 | 7 000 | 10 800 | 7 000 | 8 000 |
— kvotflyktingar | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
— resedokument | 7 172 | 7 172 | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 |
— övriga | 5 322 | 486 | 6 000 | 600 | 6 000 | 600 |
Medborgarskap sammanlagt | 13 392 | 13 469 | 14 100 | 14 100 | 14 100 | 14 100 |
— medborgarskapsansökningar | 11 130 | 11 316 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— medborgarskapsanmälningar | 788 | 772 | 900 | 900 | 900 | 900 |
— övriga medborgarskapsärenden | 1 474 | 1 381 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Sammanlagt | 85 205 | 95 488 | 128 350 | 126 750 | 127 350 | 122 950 |
1) inkl. utvisning, avvisning till följd av nekande tillståndsbeslut, avvisning till följd av brott samt inreseförbud.
Genomsnittlig behandlingstid (dygn)
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Invandring | |||
— uppehållstillstånd för arbetstagare (inkl. arbets- och näringsbyråns delbeslut) | 119 | 90 | 90 |
— uppehållstillstånd för studerande | 27 | 30 | 30 |
Internationellt skydd, total behandlingstid exklusive tid för överklagande | |||
— asyl | 261 | 150 | 120 |
Medborgarskapsansökningar, total behandlingstid | |||
— medborgarskapsansökningar | 324 | 280 | 270 |
Avgjorda/anhängiggjorda ärenden (%) | 115 | 100 | 100 |
Det elektroniska ärendehanteringssystemet för alla myndigheter inom migrationsförvaltningen (UMA) används effektivt och man sörjer för förvaltningen av systemet. Användningen av elektroniska tjänster utökas och samtidigt försnabbas processerna med hjälp av automatisering. Systemets funktioner utvecklas 2016—2019 genom att öka digitaliseringen, automatiseringen och självbetjäningen inom systemet.
Mänskliga resurser, Migrationsverket
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Årsverken | 769,7 | 690 | 558 |
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) | 7,8 | 8,0 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,5 | 3,52 | 3,53 |
Mänskliga resurser, statliga förläggningar
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Årsverken | 134 | 142 | 142 |
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) | 8,6 | 8,0 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 77 206 | 75 158 | 63 395 |
Bruttoinkomster | 9 557 | 14 500 | 14 000 |
Nettoutgifter | 67 649 | 60 658 | 49 395 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 549 | ||
— överförts till följande år | 17 686 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 8 142 | 14 000 | 14 000 |
Intäkter sammanlagt | 8 142 | 14 000 | 14 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 7 414 | 7 322 | 7 900 |
— andel av samkostnader | 7 565 | 8 078 | 8 000 |
Kostnader sammanlagt | 14 979 | 15 400 | 15 900 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -6 837 | -1 400 | -1 900 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 54 | 91 | 88 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anslag för stöd för rese- och flyttningskostnader för frivillig återresa | -1 000 |
Behov av tilläggsresurser på grund av antalet asylsökande | -9 900 |
Migrationsverkets projekt ”Ett smart digitalt ämbetsverk” (finansieringen 2017) (överföring till moment 28.70.20) | -2 000 |
Migrationsverkets projekt ”Ett smart digitalt ämbetsverk” (finansieringen 2018) (överföring från moment 28.70.20) | 2 000 |
Resor och anslag för flyttningskostnader för frivillig återresa (överföring från moment 26.40.22) | 1 000 |
Temporär reservkapacitet för förvar på förläggningen i Joutseno | -981 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -16 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -17 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -27 |
Indexhöjning av hyror | 16 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -120 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -116 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -51 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 6 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -13 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -44 |
Sammanlagt | -11 263 |
2018 budget | 49 395 000 |
2017 budget | 60 658 000 |
2016 bokslut | 83 786 000 |
21. Mottagande av flyktingar och asylsökande (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 137 594 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med 7 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) (mottagningslagen), till ersättning för kostnader för inrättande och upprätthållande av förläggningar och flyktingslussar samt ersättning till tjänsteproducenten för kostnader för ordnandet av mottagningstjänster, till ersättning för kostnader för hjälp till offer för människohandel som befinner sig i Finland men inte har en hemkommun som avses i lagen om hemkommun (201/1994), med undantag av mottagningspenning, och till betalning av arvode till en företrädare för en minderårig som inte har uppehållstillstånd i Finland samt till betalning av kostnader för allmän juridisk rådgivning för dem som söker internationellt skydd
2) till ordnande av utkomst och vård enligt 3 kap. i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002), med undantag av brukspenning
3) till betalning av ersättning för olycksfall och gruppansvarsförsäkring enligt 30 § i mottagningslagen för personer som deltar i arbete och studier som ordnas som mottagningstjänster samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem
4) till betalning av utgifter för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagandet ska kunna ske och till sådana projekt finansierade av EU som stödjer utvecklandet av mottagningsverksamheten
5) till tolknings-, översättnings- och transportutgifter för asylutredning och asylsamtal
6) till betalning av resekostnader i samband med asylsamtal som förs någon annanstans än vid Migrationsverkets verksamhetsställen, kostnader för DNA-test och rättsmedicinska tester som utförs för att klarlägga familjebanden samt kostnader för språkanalyser som görs för att utreda hemort eller medborgarskap
7) i enlighet med 86 § i lagen om främjande av integration (1386/2010), till betalning av utgifterna för ordnande av kvotflyktingars och deras familjemedlemmars inresa i landet, hälsoundersökningar i utreselandet och utbildning (kulturorientering) samt ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Flyktingkvoten för 2018 är 750 personer.
Förklaring:Mottagningstjänster för personer som söker internationellt skydd och personer som får tillfälligt skydd ordnas av förläggningar med stöd av 13 § i mottagningslagen (746/2011). Mottagningstjänster för interna förflyttningar av asylsökande inom EU ordnas i enlighet med mottagningslagen. Mottagningstjänster i samband med massinvandring ordnas i enlighet med 12 § i mottagningslagen. Migrationsverket avtalar med kommuner, samkommuner och andra sammanslutningar eller stiftelser om ordnandet av mottagningstjänster och ersättningen för de kostnader det innebär.
Avsikten är att dimensionera inkvarteringskapaciteten så att den motsvarar behoven av inkvartering. Målet är en beläggningsgrad på 90 procent vid användningen av förläggningarnas inkvarteringsplatser. Vid driften av flyktingförläggningar och produktionen av tjänster eftersträvas kostnadseffektivitet bl.a. när det gäller inkvarteringspriset per dygn.
I mottagningslagens 6 § bestäms om beaktande av särskilda behov under den tid som ansökan behandlas och i 19 § i den lagen bestäms om kompletterande mottagningspenning som täcker utgifter som ansetts behövliga på grund av särskilda behov eller förhållanden.
Kostnaderna för tolkning och översättning i samband med asylsamtal varierar enligt antalet asylsökande och vilka språk de sökande talar. På blanketten för asylansökan utreds grunderna för ansökan före asylsamtalet. Den blankett som den sökande fyllt i samt den sökandes dokument och utredningar på främmande språk översätts vid Migrationsverket. Vid asylutredning och asylsamtal ordnade av Migrationsverket används den sökandes modersmål eller tolkning till ett språk som den sökande förstår.
Enligt 65 § i utlänningslagen (301/2004) kan Migrationsverket ge sökanden och anknytningspersonen tillfälle att bevisa den biologiska släktskapen genom en DNA-analys som betalas med statens medel, om det inte är möjligt att på något annat sätt få en tillräcklig utredning om de på biologiskt släktskap baserade familjebanden och om det med hjälp av en DNA-analys är möjligt att få fram väsentliga bevis som gäller familjebanden. Enligt 6 a § i utlänningslagen kan rättsmedicinsk undersökning genomföras för bestämning av åldern på en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd eller på en anknytningsperson, om det finns uppenbara skäl att misstänka att de uppgifter som personen lämnat om sin ålder inte är tillförlitliga. Utlänningslagens 6 b § innehåller bestämmelser om rättsmedicinska undersökningar. Om man inte har kunnat fastställa en asylsökandes eller en anknytningspersons identitet, kan det i vissa fall vara nödvändigt att man som en del av utredningen av identiteten gör en språkanalys för att fastställa sökandens språkliga identitet och bakgrund och på det sättet fastställa hemtrakten. Med hjälp av språkanalysen utreder man i samband med behandlingen av ansökan om familjeåterförening bl.a. huruvida förutsättningarna för familjeåterförening uppfylls.
Kvotflyktingarna kan väljas under budgetåret och de kan anlända under det året och de två följande åren. Inresor för kvotflyktingar ordnas som köpta tjänster. I särskilda situationer i samband med mottagandet ersätts särskild service, såsom läkartjänster som behövs under resan eller kostnader för visum för genomresa eller för resa ur landet.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Köp av tjänster/kommuners, samkommuners, organisationers och samfunds förläggningar (inkl. moms) | 89 914 000 |
De statliga förläggningarnas utgifter | 31 430 000 |
---|---|
— köp av tjänster | 8 380 000 |
— hälso- och sjukvård | 22 372 000 |
— övriga utgifter | 678 000 |
Mottagningsutgifter sammanlagt | 121 344 000 |
Övriga utgifter för inresa | 15 350 000 |
Kostnader som gäller flyktingars inresa | 900 000 |
Sammanlagt | 137 594 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Minskning av det beräknade antalet asylsökande till 7000 | -30 000 |
Minskning av totala antalet asylsökande vid förläggningar | -57 750 |
Sammanlagt | -87 750 |
2018 budget | 137 594 000 |
2017 budget | 225 344 000 |
2016 bokslut | 529 814 155 |
22. Frivillig återresa (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 6 800 000 euro.
Anslaget får användas
1) till kostnader för frivillig återresa
2) till betalning av resebidrag och andra bidrag enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I 147 a § i utlänningslagen föreskrivs det om frivillig återresa. En tredjelandsmedborgare som sökt internationellt skydd, en person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel och som enligt lagen om hemkommun inte har någon hemort i Finland samt till en person som beviljats uppehållstillstånd med stöd av 51 § i utlänningslagen kan till stöd för frivillig återresa enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel betalas bidrag och ersättning för skäliga rese- och flyttkostnader för återresan till hemlandet eller till något annat land där personens inresa är garanterad. En person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel kan också vara medborgare i Europeiska unionen eller jämställd med en sådan.
Den frivilliga återresan arrangeras som köpt tjänst.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Resebidrag och andra bidrag | 5 000 |
Köpta tjänster | 1 800 |
Sammanlagt | 6 800 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Resor och anslag för flyttningskostnader för frivillig återresa (överföring till moment 26.40.01) | -1 000 |
Ökning av antalet frivilliga återresande | 2 000 |
Sammanlagt | 1 000 |
2018 budget | 6 800 000 |
2017 I tilläggsb. | 3 000 000 |
2017 budget | 5 800 000 |
63. Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 46 584 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av mottagningspenning, kompletterande mottagningspenning, brukspenning och utkomststöd som beviljas utlänningar enligt 19 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) och 12 § i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002).
Förklaring:Mottagningspenning beviljas personer som söker internationellt skydd, får tillfälligt skydd eller är offer för människohandel och som inte har en i lagen om hemkommun avsedd hemkommun i Finland i syfte att trygga den oundgängliga försörjningen samt för att främja personens möjligheter att klara sig på egen hand, om personen är i behov av stöd och inte kan få sin försörjning på något annat sätt. Om en förläggning ordnar fullt uppehälle beviljas barn utan vårdnadshavare brukspenning i stället för mottagningspenning.
En utlänning som tagits i förvar ges brukspenning, om han eller hon inte har egna medel och inte kan få pengar på annat sätt. En utlänning som tagits i förvar kan undantagsvis beviljas kompletterande mottagningspenning enligt vad som bestäms i mottagningslagen eller utkomststöd enligt vad som bestäms i lagen om utkomststöd (1412/1997).
Beräknad användning av anslaget (euro)
Mottagningspenning | |
— Full mottagningspenning | 28 015 000 |
— Mottagningspenning | 4 110 000 |
— Mottagningspenning för barn | 8 220 000 |
Kompletterande mottagningspenning | 4 790 000 |
Brukspenning | 1 330 000 |
Utkomststöd | 119 000 |
Sammanlagt | 46 584 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Mervärdesskatt från verksamheten | 7 000 |
Minskning av antalet nya asylsökande | -7 816 |
Ökning av antalet personer som omfattas av mottagningsverksamheten (i genomsnitt 9 500 personer) | 10 400 |
Sammanlagt | 9 584 |
2018 budget | 46 584 000 |
2017 I tilläggsb. | 14 900 000 |
2017 budget | 37 000 000 |
2016 bokslut | 77 618 884 |