Statsbudgeten 2018
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 15 997 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
2) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
3) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
4) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete.
Under momentet får de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
Förklaring:Räddningsväsendets nationella styrning utvecklas i syfte att uppnå ett effektivt och högkvalitativt system för räddningsväsendet. Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slags olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner.
Förebyggande av olyckor | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Resultaten | |||
Antalet falska brandlarm (st.), högst | 19 300 | 18 500 | 18 500 |
Andel av befolkningen som fått rådgivning och upplysning, (%), minst | 16 | 20 | 20 |
Räddningsväsendet förmår handla snabbt och effektivt vid olyckor. Dessutom har räddningsväsendet beredskap att ge den hjälp som ankommer på räddningsväsendet vid storolyckor även utomlands samt beredskap att ta emot hjälp. Nivån på räddningsväsendets insatsberedskap fastställs utifrån riskerna för det lokala räddningsväsendet för de olika riskområdena och beredskapen motsvarar den nivå som anges i det lokala räddningsväsendets beslut om servicenivån.
Räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker och sårbarhet baserad på fortlöpande analys. I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet som en del av den nationella riskbedömningen en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets insats enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs. Målet är att de strategiska målen mera än hittills ska omfatta även regional- och lokalförvaltningen.
Ledningen, styrningen, samordningen och övervakningen när det gäller beredskap utvecklas så att beredskapen att fungera i olika typer av kris- och störningssituationer förbättras.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Resultaten | |||
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning, varav1) | 103 754 | 100 000 | 100 000 |
— uppdrag på grund av eldsvådor (exkl. markbränder) | 10 055 | 9 500 | 9 500 |
— uppdrag på grund av markbränder | 2 008 | 2 300 | 2 300 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 31 666 | 30 000 | 30 000 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 22 655 | 21 700 | 21 700 |
— övriga uppdrag | 37 370 | 36 500 | 36 500 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 58 | 57 | 50 |
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 85 | 85 | 80 |
1) Inga mål ställs upp för räddningsverkens olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
Räddningsinstitutets utbildningssystem skapar en grund för kompetensen hos personalen vid räddningsväsendet och nödcentralerna samt beredskap för internationella biståndsuppgifter inom räddningsväsendet. Läroplanerna för utbildning som leder till examen byggs upp utifrån utvecklingsperspektiven för s.k. arbetsyrken så att de utgör en yrkesinriktad fortsättning där även behoven av kompletterande utbildning beaktas.
Räddningsväsendets forskning och utveckling stärks genom nätverksbildning med andra aktörer. Således säkerställs möjligheten att utnyttja forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt forskningsrön till stöd för och utvecklandet av utbildning, praktiskt arbete och beslutsfattande.
Räddningsväsendet | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Resultaten | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 45 544 | 42 480 | 46 080 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 210 | 194 | 209 |
Antal yh-examina, st. | 31 | 30 | 25 |
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01, varav | 96,1 | 99 | 99 |
— årsverken vid Räddningsinstitutet | 96,1 | 99 | 99 |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 10 672 | 11 058 | 11 089 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 987 | 935 | 965 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 457 | 1 379 | 1 423 |
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 25 064 | 25 972 | 26 043 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 139 | 155 | 143 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 3,2 | 3,08 | 3,08 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 4,5 | 5,0 | 5,0 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 101 | 103 | 103 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,4 | 3,45 | - |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 5,7 | 6,5 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 16 497 | 15 852 | 19 752 |
Bruttoinkomster | 4 195 | 2 938 | 3 755 |
Nettoutgifter | 12 302 | 12 914 | 15 997 |
— Räddningsinstitutet | 11 120 | 10 469 | 10 560 |
— Befälsutbildningen för räddningsväsendet | - | 1 202 | 1 202 |
— Inrikesministeriet | 744 | 793 | 785 |
— Internationell räddningstjänst | 438 | 450 | 450 |
— Reformen av räddningsväsendet/IKT | 3 000 | ||
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 512 | ||
— överförts till följande år | 1 282 |
Beräkning av kostnadsmotsvarighetskalkylen för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 647 | 1 435 | 1 500 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 501 | 465 | 600 |
— andel av samkostnader | 619 | 835 | 650 |
Kostnader sammanlagt | 1 120 | 1 300 | 1 250 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 527 | 135 | 250 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 147 | 110 | 120 |
För räddningsväsendets informationssystemändringar reserveras en finansiering på 3,0 miljoner euro för 2018. Systemändringarna genomförs med iakttagande av landskapsreformens allmänna föreskrifter och anvisningar om utvecklandet och upprätthållandet av informationssystem och i samarbete med finansministeriet. Statsrådet har fattat ett principbeslut om styrningen, administreringen och utvecklingen av landskapens informationssystem. I principbeslutet fastställs ansvar och uppgifter för de olika aktörerna samt principerna om finansieringen av landskapens investeringar i informationssystem. Den systemkompatibilitet som är nödvändig med tanke på funktionerna samt helhetens kostnadseffektivitet säkerställs genom samarbete och med beaktande av landskapens övriga informationssystem.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Reformen av räddningsväsendet / planering och genomförande av reformen av informationsförvaltning och informationssystem | 3 000 |
Ökning av utbildningen för jourhavande vid nödcentraler | 265 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -4 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -5 |
Indexhöjning av hyror | 7 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -80 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -64 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -8 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -1 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -3 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -17 |
Sammanlagt | 3 083 |
2018 budget | 15 997 000 |
2017 budget | 12 914 000 |
2016 bokslut | 12 072 000 |