Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2018

03. BilskattPDF-versio

Under momentet beräknas inflyta 896 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på bilskattelagen (1482/1994). Sedan ingången av 2008 har bilskatten för både nya och begagnade personbilar fastställts utifrån bilens koldioxidutsläpp. Skatten fastställs utifrån det allmänna konsumentpriset, och skatteandelen varierar mellan 3,8 % och 50 %, beroende på mängden koldioxidutsläpp. Beskattningen av paketbilar motsvarar beskattningen av personbilar, men för större paketbilar sänks skatten på basis av bilens totalmassa.

Bilbeskattningen lindras stegvis med sammanlagt ca 182 miljoner euro under regeringsperioden. De första skattelättnaderna trädde i kraft vid ingången av 2016 och 2017 och de följande lättnaderna träder i kraft stegvis vid ingången av 2018 och 2019. Syftet med att skattelättnaden införs stegvis är att dämpa beteendeeffekterna och undvika störningar på bilmarknaden och en plötslig nedgång i lagervärden på grund av en stor skatteförändring av engångsnatur. Man vill också undvika effekter som är orättvisa för konsumenterna.

Beskattningsförfarandet för leasing- och hyrbilar som används under en begränsad tid i Finland ändrades vid ingången av 2017 så att det vid den första registreringen är möjligt att i förväg ansöka om återbäring för utförsel av fordon från Finland. Samtidigt lindrades förutsättningarna för återbäring vid utförsel.

Utvecklingen av intäkterna från bilskatten beror både på antalet fordon som beskattas och på den genomsnittliga skatteutvecklingen. Den faktor som mest påverkar intäkterna från bilskatten är hur försäljningen av nya personbilar utvecklas. Det beräknas att ca 118 000 nya personbilar ska beskattas 2017. År 2018 antas anskaffningen av nya bilar öka med några tusen bilar jämfört med 2017.

Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i bilskattebasen

  2016 2017 prognos 2018 prognos
  st. genomsn.
skatt, euro
st. genomsn.
skatt, euro
st. genomsn.
skatt, euro
             
Nya personbilar 115 300 6 500 118 000 6 300 122 000 5 500
Nya paketbilar 13 300 4 900 16 000 4 700 16 000 4 500

År 2016 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya personbilar ca 120 g/km. Koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat i jämn takt sedan 2008. Minskningen i de genomsnittliga utsläppen minskar skatteutfallet då skatteprocenten fastställs enligt utsläppen. Intäkterna av bilskatten har under de senaste åren också påverkats av återbäringar som hänför sig till bilskatten på införda begagnade bilar.

Det beräknade inflödet av bilskatt i olika fordonsklasser (mn euro)

  2016
bokslut
2017
budget
2018
prognos
       
Personbilar 882 779 794
Paketbilar 74 67 79
Motorcyklar 10 12 11
Andra fordon 8 5 12
Återbetalning av bilskatt -10 -10 -
Sammanlagt 964 853 896

Den största risken i prognosen för bilskatten är förknippad med efterfrågan på fordon som ska beskattas. Om efterfrågan på nya personbilar avviker med 10 000 stycken från det uppskattade antalet, påverkar detta skatteintäkterna med ca 55 miljoner euro.

Det sammanlagda beloppet av skatteutgifterna i samband med bilskatten uppskattas till ca 80 miljoner euro 2018.

Uppskattade skatteutgifter i samband med bilskatten (mn euro)

  2016
bokslut
2017
prognos
2018
prognos
       
Skatteutgifter som gäller fordon som förts in i landet i samband med inflyttning 7 7 -
Skatteutgifter som gäller taxibilar 10 10 15
Skatteutgifter som gäller invalidbilar 4 4 4
Skatteutgifter som gäller räddningsbilar, ambulansbilar, invalidtaxibilar, husbilar och andra fordon 62 62 61
Sammanlagt 83 83 80

2018 budget 896 000 000
2017 I tilläggsb. 52 000 000
2017 budget 853 000 000
2016 bokslut 963 541 452