Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag

Statsbudgeten 2018

92. EU och internationella organisationerPDF-versio

Fullmakt

Motiveringen till kapitlet kompletteras så att man får förbinda sig till ersättning av kapital i Europeiska investeringsbanken så att Finlands andel av bankens tecknade kapital höjs med 595 084 998 euro från nuvarande 3 098 617 500 euro till sammanlagt 3 693 702 498 euro.

Förklaring:Europeiska investeringsbankens styrelse beslutade vid sitt möte 17.7.2018 att för bankens råd föreslå ersättning av bankens tecknade kapital med 39 195 022 000 euro. Summan motsvarar Förenade kungarikets (UK) andel av bankens tecknade kapital, som banken förlorar då UK träder ut ur EU. Samtidigt upphör UK även att vara medlem i Europeiska investeringsbanken. Ersättning av kapitalet är nödvändigt för att säkerställa bankens finansiella styrka, bibehålla bankens skuldsättning inom de stadgeenliga ramarna, bevara bankens kreditbetyg och samtidigt upprätthålla bankens affärsmodell. Ersättningen av kapitalet genomförs genom att de återstående delägarna tecknar det ovannämnda kapitalet i förhållande till sina nuvarande kapitalandelar, och 3 495 903 950 euro ur bankens reservfonder överförs till bankens inbetalda kapital. På detta sätt bibehålls det inbetalda kapitalets relativa andel av det tecknade kapitalet oförändrad. Ersättningen av kapitalet innehåller inte infordringsbart kapital av medlemsstaterna. Således orsakar ersättningen av kapitalet inga omedelbara betalningsskyldigheter för Finland. Finlands andel av Europeiska investeringsbankens kapital ökar från nuvarande 1,27 procent till 1,52 procent. Ersättningen av kapitalet är avsedd att träda i kraft vid UK:s utträde ur EU 29.3.2019.

69. Avgifter till Europeiska unionen (reservationsanslag 3 år)

Anslaget under momentet ombildas till ett treårigt reservationsanslag.

Motiveringen till momentet kompletteras så att anslaget också får användas till täckande av räntekostnader och andra kostnader som ersätts till EU och som hänför sig till Finlands oredovisade mervärdesskattebaserade bidrag och bidrag baserat på bruttonationalinkomsten.

Förklaring:I samband med halvtidsöversynen av EU:s fleråriga budgetram gav kommissionen sin syn på den tidsmässiga fördelningen av åtagandena i slutet av ramperioden. På grund av programmens långsamma start förläggs betalningarna i större utsträckning till slutet av finansieringsperioden (vilket ger ett utbetalningstryck på 2018—2020) och även till de första åren av följande finansieringsperiod (2021—2027). På motsvarande sätt har betalningarna varit avsevärt lägre än planerat under finansieringsperiodens första år 2014—2018.

Motiveringen till momentet kompletteras i och med att kommissionen regelbundet gör kontrollbesök i medlemsstaterna gällande olika kategorier egna medel. Kontrollerna gäller bl.a. uppbörden av tullar och skatter (mervärdesskatt), bokföringen i anslutning till dem, lagstiftningen och statistikföringen. I samband med kontrollbesöken kan det komma fram möjliga behov av korrigeringar. Dessa behov av korrigeringar kan också sträcka sig till tidigare år och leder då till justeringar av medlemsstatens bidrag, men också till ränteutgifter, om EU har fordringar som inte blivit redovisade. Genom denna tilläggsbudgetproposition försöker man förenkla betalningen närmast av ränteutgifter som eventuellt hänför sig till mervärdesskattebasen och bruttonationalinkomsten. För tullarnas del finns det redan ett moment för detta ändamål (28.10.63).

Med anledning av det som anförts ovan föreslås det inte något tilläggsanslag under momentet.


2018 II tilläggsb.
2018 budget 1 881 000 000
2017 bokslut 1 903 000 000
2016 bokslut 1 951 000 000