Talousarvioesitys 2018
4.3. Verotuloarvioiden riski- ja herkkyystarkastelu
Talousarvioesityksen verotuloarvio pohjautuu valtiovarainministeriön talousennusteeseen ja sen mukaiseen arvioon veropohjien kehityksestä. Ennustetusta poikkeavan talouskehityksen vaikutukset verokertymään riippuvat siitä, mihin tekijöihin poikkeama perustuu. Vaikutukset muodostuvat sitä suuremmiksi, mitä enemmän makrokehitystä koskeva ennustepoikkeama on lähtöisin kotimaisesta kysynnästä verrattuna ulkoisen kysynnän kautta tuleviin muutoksiin. Toteutuneen kehityksen perusteella arvioidaan, että talouskasvun hidastuminen prosenttiyksiköllä heikentäisi valtion rahoitusasemaa noin 0,3 prosenttiyksikköä suhteessa kokonaistuotantoon. Tästä valtaosa perustuu verotulojen heikkenemiseen. Vuoden 2018 kokonaistuotannon tasoon suhteutettuna prosenttiyksikön muutos talouskasvussa vaikuttaisi valtion rahoitusasemaan 0,7 mrd. euroa.
Oheisessa taulukossa on esitetty arvioita eräiden verolajien tuoton herkkyydestä veropohjassa tapahtuviin muutoksiin.
Verotuloennusteiden laatimista on selostettu tarkemmin valtiovarainministeriön 28.9.2015 päivätyssä muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Eräiden veropohjaerien muutoksen vaikutus valtion verotuottoon
Verolaji | Veropohja / kysyntäerä | Muutos | Verotuoton muutos, milj. euroa |
Ansiotuloverot | Palkkatulot | 1%-yks. | 385 (ml. maksut), josta valtio 126 |
Eläketulot | 1%-yks. | 122, josta valtio 31 | |
Pääomatulovero | Pääomatulot | 1%-yks. | 11 |
Yhteisövero | Toimintaylijäämä | 1%-yks. | 45, josta valtio 31 |
ALV | Yksityisen kulutuksen arvo | 1%-yks. | 120 |
Autovero | Uusien henkilöautojen myynti, kpl | 1 000 kpl | 7 |
Energiavero | Sähkön I kulutus | 1 % | 9 |
Bensiinin kulutus | 1 % | 13 | |
Dieselin kulutus | 1 % | 14 | |
Alkoholijuomavero | Alkoholin kulutus | 1 % | 14 |
Tupakkavero | Savukkeiden kulutus | 1 % | 9 |