Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2017

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en komplettering av budgetpropositionen för 2017 (RP 134/2016 rd). En kompletterande proposition kan överlämnas, eftersom finansutskottet ännu inte har gett sitt betänkande om regeringens proposition om statsbudgeten för 2017, som överlämnades den 15 september 2016.

Ekonomiska utsikter

Tillväxten 2017 förutspås bli 0,9 %. Tillväxten drivs av en positiv investeringsutveckling och av privat konsumtion. De privata investeringarna utvecklas i en gynnsam riktning, investeringarna i maskiner och anordningar ökar och FoU-investeringarna börjar växa. Den privata konsumtionsökningen avtar något och är 0,7 %. På kort sikt upprätthåller den inhemska efterfrågeutvecklingen den ekonomiska tillväxten, men detta räcker inte till för att skapa förutsättningar för en snabbare tillväxt än den prognostiserade. Exporten utvecklas fortfarande stillsammare än världshandeln och Finland fortsätter således att förlora marknadsandelar inom den internationella handeln. Det ekonomiska läget i Finland är svagt och Finland står inför ännu större utmaningar än vad man bedömt tidigare. Antalet sysselsatta ökar med 0,3 % och arbetslöshetsgraden beräknas sjunka till 8,8 %. Samtidigt väntas sysselsättningsnivån stiga till 68,8 %. Uppgången i konsumentprisernas tilltar och ligger vid 1,1 %.

Inkomstposter

Det föreslås att kalkylen för skatter och inkomster av skattenatur höjs med 99 miljoner euro och kalkylen för inkomster av blandad natur med 58 miljoner euro. Utfallet för skatten på förvärvs- och kapitalinkomster 2016 visar på en mer positiv utveckling än den prognostiserade. Som en följd av detta höjs inkomstposten för skatten på förvärvs- och kapitalinkomster med 100 miljoner euro 2017. I inkomstposten för inkomster av blandad natur har som tillägg beaktats den andel på 39 miljoner euro av det nya penningspelbolagets avkastning som anvisas för främjande av hästuppfödning och hästsport.

Anslag och balans

Med beaktande av ökningen av de ordinarie inkomsterna med 157 miljoner euro och ökningen av anslagen med 219 miljoner euro ökar den kompletterande budgetpropositionen för 2017 statens behov av nettoupplåning med 62 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas vara cirka 5,5 miljarder euro år 2017. Statsskulden uppskattas vid utgången av 2017 uppgå till ca 111 miljarder euro, vilket är ca 51 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Ramen för valperioden

Ramnivån för 2017 justeras med ca 34 miljoner euro i enlighet med tabellen nedan för att motsvara prisändringar och strukturella ändringar i ramen. Efter justeringarna är utgiftsramen för 2017 44 850 miljoner euro.

Efter förslagen i den kompletterande budgetpropositionen är de utgifter som hänförs till ramen 44 510 miljoner euro. Den ofördelade reserven för 2017 uppgår därmed till ca 40 miljoner euro. Dessutom finns en tilläggsbudgetreservering på 300 miljoner euro till förfogande år 2017.

Prisjusteringar och strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2017
     
  Preciseringar av effekterna av konkurrenskraftsavtalet: -1,164 mn euro under moment 29.10.30, -0,315 mn euro under mom. 29.10.31, -4,935 mn euro under mom. 29.20.30 och 33,0 mn euro under mom. 33.30.60. 26,6
32.20.42 Ombudgetering av finanseringen av INKA-programmet 1,8
33.10.54 Som en följd av ett pensionsstöd av engångsnatur minskar de utgifter utanför ramen som gäller bostadsstöd när stödtagarna börjar omfattas av bostadsbidrag för pensionstagare 6,2
33.10.54, 33.10.57 Preciseringar som gäller överföringen av studerandes bostadsbidrag till det allmänna bostadsbidraget. Överföringen ökar utgifterna utanför ramen med ett nettobelopp på 108,2 miljoner euro 2017. 3,8
33.20.52 Ändring i den korrigering som görs med anledning av pensionsstödet, reformen träder i kraft 1.6.2017 -3,2
Sammanlagt   34,2

Militär krishantering

I anslaget för militär krishantering föreslås ett tillägg på sammanlagt 16,8 miljoner euro. Av tillägget föranleds 15,8 miljoner euro av att UNIFIL-operationen i Libanon förstärks med 160 soldater under perioden 1.4.2017—31.8.2018. I de inkomstposter som gäller krishantering föreslås en höjning på 3 miljoner euro.

Polisen

I anslagen för Skyddspolisen föreslås ett tillägg på 1,5 miljoner euro för åtgärder som ingriper i olaglig verksamhet bland våldsamma extremiströrelser. I anslagen för polisen föreslås ett tillägg på 8,5 miljoner euro, som ska riktas bl.a. till Centralkriminalpolisen och den lokala polisen för bekämpning av olaglig verksamhet bland våldsamma extremiströrelser och för anskaffning av utrustning för bekämpningen.

Stöd till kommunerna

Statsandelen för den kommunala basservicen föreslås bli höjd med ett nettobelopp av 55 miljoner euro. Statsandelen höjs till följd av att konsekvensbedömningarna i vissa regeringspropositioner som har samband med budgetpropositionen har preciserats. Dessutom bedöms det att översynen av kvalitetsrekommendationen om tjänster för äldre inte kommer ett medföra några besparingar år 2017. För stöd för kommunsammanslagningar föreslås ett tillägg på 1,1 miljoner euro. År 2017 bedöms tre kommunsammanslagningar äga rum.

Ändring av lagen om olycksfall i militärtjänst

För de ökade utgifter för ersättning som ändringen av lagen om olycksfall i militärtjänst medför föreslås ett tillägg på 0,8 miljoner euro. I samband med den kompletterande budgetpropositionen har regeringen till riksdagen lämnat en proposition med förslag till lag om ersättning för olycksfall i militärtjänst och tjänstgöringsrelaterad sjukdom, lag om ersättning för olycksfall och tjänstgöringsrelaterad sjukdom i krishanteringsuppdrag och lag om ändring av 20 § i lagen om militär krishantering. Dessutom föreslås ett engångstillägg på 0,35 miljoner euro för Statskontoret för de datasystemkostnader som ändringen medför.

Suomalais-venäläinen koulu

Med anledning av temporära arrangemang gällande lokaler för Suomalais-venäläinen koulu får Utbildningsstyrelsen från och med 2017 ingå ett hyresavtal så att skolans hyresutgifter åren 2017—2022 på årsnivå uppgår till högst 1,1 miljoner euro. Avsikten är att de tillfälliga utrymmena ska tas i bruk i augusti 2017, och de föranleder ett behov av tilläggsanslag till ett belopp av 0,2 miljoner euro 2017.

Trafikprojekt

För understöd för byggandet av snabbspårvägen Spår-Jokern på avsnittet Helsingfors Östra centrum—Kägelviken i Esbo föreslås en fullmakt på högst 84 miljoner euro och för byggandet av spårvägen i Tammerfors (1. och 2. fasen) föreslås en fullmakt på högst 71 miljoner euro. Villkor för beviljande av statsunderstöd är att städerna åtar sig att följa MBT-avtalets mål för perioden 2016—2019 om att öka tomtutbudet och bostadsproduktionen.

För elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen föreslås en fullmakt på 5,7 miljoner euro. Utöver detta kommer Björneborgs stad att finansiera projektet med 1,4 miljoner euro. Syftet med projektet är att förbättra näringslivets verksamhetsförutsättningar och metallindustrins konkurrenskraft och minska de skadliga utsläppen från transporterna.

Invandring

För utgifter för att tillfälligt öka förvarskapaciteten vid Joutseno flyktingförläggning föreslås 981 000 euro.

Till följd av en ändring i systemet för finansiering av den förberedande undervisning som ordnas för invandrare inför den grundläggande utbildningen föreslås i anslagen ett tidsbundet, extra understöd på sammanlagt 8,8 miljoner euro. Genom understödet kompenseras utbildningsanordnare för finansiering som annars uteblir år 2017 för utbildningar som redan inletts. Samtidigt har behovet av anslag för den förberedande undervisning som ordnas för invandrare inför den grundläggande utbildningen minskat med 17,6 miljoner euro på grund av att uppgifterna om och beräkningen av antalet prestationer har preciserats.

I integrationsersättningarna till kommunerna föreslås ett tillägg på 11,3 miljoner euro. Av det beloppet föranleds 10,8 miljoner euro av att antalet asylsökande som beviljats uppehållstillstånd är större än tidigare och 0,5 miljoner euro av att kommunerna kommer att ha större utgifter för utkomststöd eftersom det föreslås att de som fått uppehållstillstånd med stöd av utlänningslagen från och med den 1 januari 2017 ska få integrationsstöd i stället för arbetsmarknadsstöd.

Kapitalisering av Terrafame Group Ab och statsborgen till Terrafame Ab

För att öka Terrafame Group Ab:s eget kapital föreslås ett anslag på 100 miljoner euro. Verksamheten i gruvan och i metallförädlingsanläggningen i Sotkamo har framskridit bra under 2016, och man har kunnat säkerställa miljösäkerheten i överensstämmelse med de mål som staten som ägare har ställt upp. Det bedöms att man med anslaget kan täcka kostnaderna av verksamheten till slutet av sommaren 2017 och fortsätta förhandlingarna om en breddning av ägarbasen för gruvverksamheten.

Det föreslås att Terrafame Ab beviljas en statsborgen på högst 107 miljoner euro som motsäkerhet för de säkerheter som gäller miljön som ställs för avfallsbehandlingsverksamheten. Syftet med statsborgen är att göra det möjligt att i enlighet med miljötillståndet ställa sådan säkerhet som avses i miljöskyddslagen. Enligt miljöskyddslagen ska verksamhetsutövaren ställa säkerhet för att garantera en adekvat avfallshantering, uppföljning, kontroll och åtgärder som behövs när verksamheten avslutas eller efter avslutad verksamhet.

Ytterligare premienedsättning för låginkomsttagare

I statens andel av de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen föreslås ett tillägg på 33 miljoner euro. Anslagsbehovet förklaras av en ytterligare premienedsättning för låginkomsttagare som hänför sig till konkurrenskraftsavtalet.

Utkomstskydd för arbetslösa

Det föreslås att statsandelen till grunddagpenningen höjs med ca 9 miljoner euro. Höjningen föranleds av en precisering av intäkterna av löntagarnas arbetslöshetsförsäkringspremier. I anslagen för finansieringen av arbetsmarknadsstödet föreslås ett tillägg på 3,2 miljoner euro som föranleds av en precisering av tidpunkten för ikraftträdandet av lagen om pensionsstöd.

Bostadsbidrag

I det anslag som reserverats för bostadsbidrag föreslås ett avdrag på sammanlagt 12,1 miljoner euro. Av det beloppet föranleds 6,2 miljoner euro av att långtidsarbetslösa som pensioneras med stöd av lagen om pensionsstöd börjar omfattas av bostadsbidraget för pensionstagare. Därför föreslås i kostnaderna för bostadsbidraget för pensionstagare ett motsvarande tillägg på 6,9 miljoner euro. Av avdraget föranleds 5,4 miljoner euro av ändringar i det allmänna bostadsbidraget som följer av att studerandena börjar omfattas av det allmänna bostadsbidraget. Det återstående beloppet på 0,5 miljoner euro föranleds av att sådana studerande som studerar på en avgiftsbelagd linje och som bor i läroanstaltens elevhem fortfarande kommer att omfattas av bostadstillägget till studiestödet. I omkostnaderna för Folkpensionsanstaltens socialskyddsfonder föreslås ett tillägg på 2 miljoner euro som föranleds av att studerandena börjar omfattas av det allmänna bostadsbidraget.

Stöd till digitalisering av offentliga tjänster

För projektet för digitaliseringen av den byggda miljön och byggandet (KIRADIGI) föreslås 4 miljoner euro, som utgör en överföring av ett anslag under finansministeriets förvaltningsområde som är avsett för stöd till digitalisering av offentliga tjänster. Projektet syftar till att förenhetliga informationshanteringen, gallra bort sådana författningar som bromsar upp digitaliseringen och starta praktiska försöksprojekt. Också fastighets- och byggsektorn deltar i kostnaderna för projektet.

I ytterligare överföring av anslag för stöd till digitalisering av offentliga tjänster under finansministeriets förvaltningsområde föreslås dessutom 1,8 miljoner euro för ett projekt för digital administrering av uppgifter om kemikalier (KemiDigi). Administreringen av uppgifter om kemikalier koncentreras till ett datalager för projektet KemiDigi som bygger på den nationella servicearkitekturen. Detta underlättar och förenklar de olika tillstånds- och anmälningsförfarandena och rapporteringsskyldigheterna och stöder tillsynen.

Vissa andra ändringar

Inom justitieministeriets förvaltningsområde föreslås för behandlingen av skadeståndskrav i WinCapita-fallet ett tillägg på 210 000 euro för Rättsregistercentralen.

Inom finansministeriets förvaltningsområde föreslås för projektet för inrättande av ett inkomstregister 5 miljoner euro i överföring från momentet för produktivitetsanslag.

Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde föreslås att avdrag på 7,5 miljoner euro i anslaget för det nationella stödet för jordbruket och trädgårdsodlingen, eftersom ett tillägg av motsvarande storlek ingår som ett tidigarelagt anslag i regeringens proposition om en tredje tilläggsbudget för 2016. För genomförande av ekolodning i Tana älv i syfte att följa upp förekomsten av lax föreslås ett tillägg på 0,49 miljoner euro. Periodiseringen av de överföringar till Gårdsbrukets utvecklingsfond som ingår i åtgärderna i regeringens spetsprojekt föreslås bli ändrad.

Det föreslås att 13 miljoner euro av den tilläggsfinansiering för bastrafikledshållningen som ingår i åtgärderna i regeringens spetsprojekt överförs till 2018.

Det föreslås ett avdrag på 6,31 miljoner euro av anslaget som ingår i spetsprojektet under främjande av hälsa och välfärd.

Inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde föreslås ett tillägg på 10,1 miljoner euro i bevillningsfullmakten för EU:s strukturfonder. Tillägget föranleds av en precisering som kommissionen gjort i Finlands strukturfondsprogram för perioden 2014—2020. Uppgifter i anslutning till innovations- och uppfinningsverksamhet samt små energistöd överförs från närings-, trafik- och miljöcentralerna till Innovationsfinansieringsverket Tekes. Av denna anledning föreslås det att 7,0 miljoner euro överförs från närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnadsmoment till Tekes omkostnadsmoment. I anslaget för offentlig arbetskrafts- och företagsservice föreslås ett tillägg på 2,3 miljoner euro, som får användas för den nationella medfinansieringen i arbetskraftsutbildningar som ingår i projekt som finansieras av Europeiska Globaliseringsfonden (Nokia 3 och Microsoft 2). I omkostnaderna för Patent- och registerstyrelsen föreslås ett tillägg på 2 miljoner euro som föranleds av kostnaderna för inrättandet av ett register över huvudmän.

Det föreslås att 1,2 miljoner euro överförs från arbets- och näringsministeriets huvudtitel till social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel. Överföringen föranleds av att den tid för vilken det betalas stöd för frivilliga studier förlängs från 24 månader till 48 månader för att de som passerat läropliktsåldern ska ha möjlighet att få grundläggande utbildning.

Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde föreslås ett avdrag på 16,9 miljoner euro i statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar. Ändringen beror på att tidpunkten för ikraftträdandet av lagen om pensionsstöd och dess konsekvenser har preciserats.

Inom miljöministeriets förvaltningsområde överförs beviljandet av understöd för reparation av bostadsbyggnader och bostäder från och med den 1 januari 2017 från kommunerna till Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. Nettobesparingen av överföringen bedöms vara 3,5—4 miljoner euro för kommunernas del. Som finansiering för övergångsperioden föreslås för Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet för den inledande fasen av överföringen sammanlagt 140 000 euro motsvarande ytterligare två årsverken.

Det föreslås att de anslag som anvisats för beredningen av landskapsreformen och social- och hälsovårdsreformen samlas under ett enda moment under finansministeriets förvaltningsområde.

De under behandling varande och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Regeringens
budget-
proposition
Den kompletterande
propositionen
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 179 988 000 - 179 988 000
22. Republikens president 13 729 000 - 13 729 000
23. Statsrådets kansli 210 391 000 739 000 211 130 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 066 939 000 12 148 000 1 079 087 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 915 834 000 413 000 916 247 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 508 153 000 10 832 000 1 518 985 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 824 125 000 4 894 000 2 829 019 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 16 967 305 000 59 568 000 17 026 873 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 772 812 000 -25 832 000 6 746 980 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 545 240 000 34 803 000 2 580 043 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 3 235 870 000 -14 006 000 3 221 864 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 2 928 060 000 122 888 000 3 050 948 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 14 580 451 000 8 221 000 14 588 672 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 180 069 000 4 135 000 184 204 000
36. Räntor på statsskulden 1 307 510 000 - 1 307 510 000
Sammanlagt 55 236 476 000 218 803 000 55 455 279 000

De under behandling varande och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Regeringens
budget-
proposition
Den kompletterande
propositionen
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 41 564 184 000 99 000 000 41 663 184 000
12. Inkomster av blandad natur 5 240 658 000 57 710 000 5 298 368 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 2 484 964 000 - 2 484 964 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 459 241 000 - 459 241 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 49 749 047 000 156 710 000 49 905 757 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 5 487 429 000 62 093 000 5 549 522 000
Sammanlagt 55 236 476 000 218 803 000 55 455 279 000