Talousarvioesitys 2017
Selvitysosa:Rajavartiolaitos toimii sekä sisäisen että ulkoisen turvallisuuden alueilla. Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen ja kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija. Rajavartiolaitoksen tavoitteina on ylläpitää rajaturvallisuutta, varmistaa sujuva rajaliikenne, lisätä merellistä turvallisuutta, osallistua sotilaalliseen maanpuolustukseen ja tuoda viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa, turvana kaikissa oloissa.
Rajavartiolaitoksen toimintaan vaikuttavat merkittävimmin tilanne Venäjällä ja Itämeren alueella sekä hallituksen toimenpiteet julkisen talouden vakauttamiseksi.
Rajavartiolaitoksen tavoitteena on vahvistaa sisäistä ja ulkoista turvallisuutta itärajalla. Rajanylitysliikenne pidetään turvallisena. Rajavartiolaitos pitää kriisivalmiuden ja kyvyn sotilaalliseen maanpuolustukseen korkealla tasolla sekä varautuu hybridiuhkiin.
Itämeren pitäminen turvallisena on Suomelle tärkeää. Parannetaan kykyä hallita monialaonnettomuuksia ja turvallisuusuhkia merellä. Rajavartiolaitos varautuu ottamaan vastaan ympäristöonnettomuuksien operatiivisen johtovastuun avomerellä.
EU:n yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän ja meripolitiikan kehitykseen vaikuttaminen on Rajavartiolaitokselle tärkeää. Rajavartiolaitos osallistuu Euroopan rajaturvallisuusviraston koordinoimiin operaatioihin EU:n ulkorajoilla ja muuhun kansainväliseen toimintaan osoittamalla niihin henkilöstöä ja kalustoa (Rajavartiolaki 578/2005 15 a—c §).
Muuttuneessa turvallisuustilanteessa itsenäisesti hoidetun ja uskottavan ulkorajavalvonnan merkitys korostuu. Julkishallinnon säästöt yhdessä kustannustason nousun kanssa kaventavat merkittävästi Rajavartiolaitoksen talouden liikkumavaraa. Parhaillaan toimeenpantavan Rajavartiolaitoksen talouden sopeuttamisohjelman lisäksi suunnitellaan kehyskauden loppuun saakka jatkuvat uudet sopeuttamistoimet ja aloitetaan niiden toimeenpano.
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 228 479 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen
3) viranomaisveneen konseptiveneen hankintamenoihin.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Laatu ja palvelukyky (ind) | 96 | 96 | 96 |
Tuottavuus (ind) | 120 | 122 | 123 |
Taloudellisuus (ind) | 111 | 119 | 123 |
Henkilötyövuodet | 2 679 | 2 664 | 2 665 |
Kustannukset (milj. euroa) | 257,0 | 247,6 | 247,6 |
Suomen rajavalvonta on järjestetty tehokkaasti. Rajavalvonnan tilannetietoisuus mahdollistaa resurssien tehokkaan käytön. Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajatarkastusten palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan. Luvattomat rajanylitykset ja muu laiton toiminta paljastetaan rajanylityspaikkojen välialueilla. Ulkorajat ylittävään rikollisuuteen puututaan tehokkaasti.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen(1—5) | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Yhdyshenkilötoiminta ja kansainväliset operaatiot | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,4 | 3,8 | 3,8 |
Yhdyshenkilötoiminnan perusteella estetyt luvattomat rajanylitykset (kpl) | 3 071 | 4 030 | 4 037 |
Yhteistyö naapurimaiden viranomaisten kanssa | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 3,5 | 3,5 |
Rajavalvonta | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 4,0 | 3,9 |
— Rajatarkastusten kattavuus saapuva (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Rajatilannekuvan laatu (1—5) | 3,9 | 3,7 | 3,7 |
— Rajatarkastusten laatu (1—5) | 1,8 | 2,4 | 2,3 |
— Rajatapahtumien estäminen (1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,8 |
— Rajatapahtumien paljastaminen (1—5) | 4,0 | 3,1 | 3,0 |
— Rajatarkastusten oikeusturva (1—5) | 5,0 | 4,9 | 4,9 |
— Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (1—5) | 2,8 | 4,5 | 4,5 |
— Rikostorjunnan oikeusturva (1—5) | 4,9 | 4,8 | 4,8 |
Partiointi (h) | 243 323 | 236 035 | 232 612 |
Tekninen valvonta (h) | 1 616 272 | 1 637 000 | 1 637 000 |
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 13,8 | 13,8 | 14,4 |
Pääsyn epääminen (kpl) | 861 | 898 | 913 |
Käännyttämispäätös (kpl) | 217 | 225 | 232 |
Rikosilmoitus (kpl) | 1 125 | 1 244 | 1 298 |
Valtionrajarikos (kpl) | 338 | 337 | 396 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 226 | 173 | 179 |
Muu rikos tai rikkomus (kpl) | 3 485 | 3 885 | 3 940 |
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 230,8 | 223,3 | 223,8 |
Henkilötyövuodet | 2 407 | 2 403 | 2 409 |
Tuottavuus (ind) | 123 | 124 | 126 |
Taloudellisuus (ind) | 113 | 121 | 125 |
Rajanylitysliikenne pidetään turvallisena. Matkustaja kokee rajanylityksen sujuvaksi. Matkustajan odotusaika rajatarkastukseen on itärajalla ja satamissa enintään 15 minuuttia ja lentoasemilla enintään 10 minuuttia. Rajatarkastuksissa ja rajatarkastuksiin liittyvässä tutkinnassa sekä hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden perus- ja ihmisoikeuksista sekä oikeusturvasta.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Sujuvan rajaliikenteen varmistaminen (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Itärajan rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 6 | 10 | 10 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 7 | 12 | 13 |
Lentoasemien rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 6 | 9 | 9 |
Satamien rajanylityspaikat | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 12 | 9 | 9 |
Merivartiostoissa on jatkuva johtamis-, viestitys- ja suoritusvalmius meripelastustoimen etsintä- ja pelastustehtäviin. Kaikkiin merellä tapahtuviin hätätilanteisiin kyetään osoittamaan apua. Muiden meripelastusviranomaisten voimavarat hyödynnetään. Meripelastuksen osaaminen varmistetaan koulutuksella, katselmoinneilla ja tarkastuksilla. Merellinen ympäristön valvonta sekä ympäristörikosten selvittäminen ja tutkinta ennalta ehkäisevät tehokkaasti merellisen ympäristön saastumista. Rajavartiolaitos varautuu ottamaan vastaan ympäristöonnettomuuksien operatiivisen johtovastuun avomerellä.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Merellisen turvallisuuden lisääminen (1—5) | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
Meripelastus | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,1 | 4,1 |
Meripelastustehtävät (kpl) | 1 396 | 1 473 | 1 473 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 3 065 | 4 405 | 4 405 |
Merellisen ympäristön suojelu | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 1,6 | 3,5 | 3,5 |
Aluspäästötapausten määrä (kpl) | 66 | 30 | 30 |
Merellisen turvallisuuden lisääminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 12,0 | 11,4 | 11,1 |
Henkilötyövuodet | 125 | 123 | 120 |
Tuottavuus (ind) | 101 | 116 | 115 |
Taloudellisuus (ind) | 93 | 113 | 115 |
Rajavartiolaitoksella on ajanmukaiset puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius rajajoukkojen perustamiseen. Rajavartiolaitoksen kriisivalmius sekä kyky alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen rauhan aikana on jatkuvaa. Rajavartiolaitoksen henkilökunta, varusmiehet ja reserviläiset on koulutettu kriisiajan tehtäviin ja sijoitettu rajajoukkoihin.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Häiriö- ja poikkeusolovalmiuden ylläpito | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Rajavartiolaitoksen joukkotuotanto ja sotilaallisen maanpuolustuksen koulutus | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Koulutusvuorokaudet asevelvolliset (kpl) | 100 099 | 97 890 | 98 255 |
Koulutusvuorokaudet henkilöstö (kpl) | 4 760 | 4 502 | 4 722 |
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 14,1 | 12,9 | 12,6 |
Henkilötyövuodet | 148 | 139 | 136 |
Tuottavuus (ind) | 144 | 124 | 128 |
Taloudellisuus (ind) | 134 | 121 | 127 |
Rajaseudun ja saariston ihmiset ja sidosryhmät kokevat Rajavartiolaitoksen toiminnan lisäävän turvallisuutta. Rajavartiolaitos on tavoitettavissa. Rajavartiolaitos tuottaa ydintehtävien ohessa monialaista viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille. Ilma-aluksilla tuetaan muita vastuuviranomaisia tarvittaessa koko valtakunnan alueella. Painopiste on kiireellisissä Rajavartiolaitoksen erityisosaamista tai -materiaalia välttämättä vaativissa tehtävissä.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Viranomaisavun tuominen rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille (1—5) | 3,3 | 3,3 | 3,2 |
Turvallisuuden tunne | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,2 | 3,2 | 3,1 |
Viranomaisavun antaminen | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,8 | 3,7 | 3,6 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueilla (poliisi- ja virka-aputehtävät) (kpl) | 651 | 651 | 650 |
Etsinnät maa-alue (kpl) | 334 | 325 | 305 |
Ensihoitotehtävät (pl. meripelastuksen liittyvät) (kpl) | 511 | 500 | 470 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla. Henkilöstömäärä sopeutetaan laskeviin resursseihin.
Henkiset voimavarat | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Henkilötyövuodet | 2 679 | 2 664 | 2 665 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 9,2 | 8,0 | 8,0 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 242 957 | 240 910 | 235 379 |
Bruttotulot | 9 952 | 7 500 | 6 900 |
Nettomenot | 233 005 | 233 410 | 228 479 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 28 227 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 26 935 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Helikopterilla suoritettavien sairaankuljetusten korvaukset, lisärahoitus | 1 100 |
Helikopterilla suoritettavien sairaankuljetusten korvaukset (siirto momentilta 33.30.60) | 700 |
Rajavalvonta-asiantuntija Suomen pysyvässä edustustossa EU:ssa (siirto momentilta 24.01.01) | 215 |
Rajavartijoiden määrän lisääminen | 3 900 |
Tehostetun ulkomaalaisvalvonnan lisäkustannukset | -3 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -62 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -31 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -2 231 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 867 |
Palkkaliukumasäästö | -330 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 205 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 147 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -1 530 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -1 739 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -256 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -182 |
Yhteensä | -4 931 |
2017 talousarvio | 228 479 000 |
2016 II lisätalousarvio | 1 117 000 |
2016 talousarvio | 233 410 000 |
2015 tilinpäätös | 231 713 000 |
70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 5 v)
Momentille myönnetään 9 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon
2) kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen
3) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
4) Dornier-valvontalentokoneiden valvonta- ja navigointijärjestelmän uusimiseen
5) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan
6) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin
7) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Selvitysosa:Vuoden 2012 toisessa lisätalousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AS 322 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon. Valtuuden perusteella tehtiin vuonna 2013 sopimus modifikaatiosta ja huollosta. Hanke ajoittuu vuosille 2013—2019 ja sen kokonaiskustannusarvio on 33 710 000 euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2017 | 2018 | 2019 | Yhteensä vuodesta 2017 lähtien |
|
Super Puma modifikaatio ja G-huolto | ||||
---|---|---|---|---|
Ennen vuotta 2017 tehdyt sitoumukset | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 18 200 |
Menot yhteensä | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 18 200 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -6 560 |
Yhteensä | -6 560 |
2017 talousarvio | 9 400 000 |
2016 talousarvio | 15 960 000 |
2015 tilinpäätös | 30 387 000 |