Talousarvioesitys 2017
Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta, estää ennalta, paljastaa ja selvittää rikoksia sekä saattaa ne syyteharkintaan.
Poliisitoiminnan eri osa-alueiden tuloksellisella toiminnalla pyritään vaikuttamaan osaltaan siihen, että Suomi olisi edelleen yksi Euroopan turvallisimmista maista vaikka poliisitoimen toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi ja poliisitoimen rahoitus supistuu. Keskeisimmät poliisin toimintaan vaikuttavat toimintaympäristömuutokset liittyvät kansainvälisen ja kotimaisen turvallisuustilanteen muuttumiseen lyhyessä ajassa, laajamittaiseen maahantuloon ja laittomaan maahantuloon liittyvään rikollisuuteen, digitalisaation ja ICT:n nopeaan kehittymiseen sekä uusiin uhkakuviin, muuan muassa hybridivaikuttamiseen. Digitalisaatio ja ICT:n kehitys tarjoaa paitsi mahdollisuuksia tehostaa toimintaa, mutta myös lisää kyberrikollisuutta. Yksittäisten terrorististen väkivallan tekojen uhka on kohonnut Suomessa. Hybridivaikuttamisen keinot valtiollisen vaikuttamisen välineenä ovat lisääntyneet. Taloudellisten resurssien niukentuessa toimintaa on priorisoitava ja erityisesti HARVA-alueiden palveluiden turvaaminen on yhä haastavampaa.
Suojelupoliisin tehtävänä on torjua sellaisia hankkeita ja rikoksia, jotka voivat vaarantaa valtio- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtakunnan sisäistä tai ulkoista turvallisuutta sekä suorittaa tällaisten rikosten tutkintaa. Se myös ylläpitää ja kehittää yleistä valmiutta valtakunnan turvallisuutta vaarantavan toiminnan estämiseksi. Suojelupoliisin ja muun poliisitoiminnan yhteistyöstä huolehditaan.
Poliisin lakisääteiset tehtävät ovat laajoja, mutta poliisitoimintaan kohdistuvat keskeiset odotukset liittyvät ihmisten turvallisuuden ja turvallisuuden tunteen lisäämiseen. Esimerkiksi osa rikostorjunnan tehtävistä kuormittaa poliisia paljon, vaikka niitä suorittamalla ei merkittävästi lisätä turvallisuutta tai turvallisuuden tunnetta. Eri rikollisuuden lajeihin liittyvät torjuntatoimet, kuten ennalta estäminen, paljastaminen ja selvittäminen, arvioidaan niiden tuottaman turvallisuuden kustannushyötyanalyysin avulla ja toimintaa kohdennetaan arvion mukaisesti.
Poliisin turvallisuuteen liittyvien tehtävien näkyvyyttä ja palvelujen saatavuutta lisätään muun muassa teknisillä ratkaisuilla. Samalla varmistetaan, että poliisi pystyy vastaamaan kiireellisen avun tarpeeseen vähintään nykytasolla. Nykyisen turvallisuustoimintaympäristön nopeat muutokset edellyttävät kykyä varautua vaikeasti ennakoitaviin tilanteisiin. Poliisi reagoi toimintaympäristön muutoksiin ennakoimalla ja kohdistamalla toimenpiteet ja voimavarat turvallisuuden kannalta kriittisiin asioihin yhdessä muiden turvallisuusalan toimijoiden kanssa turvallisuusriskien analysointiin, tietojohtoisuuteen ja oikeaan tilannekuvaan perustuen.
Poliisilain 1 §:n mukaan poliisi huolehtii tehtäviinsä kuuluvasta kansainvälisestä yhteistyöstä. Poliisi vaikuttaa aktiivisesti tietojenvaihdon ja operatiivisen yhteistyön tehostamiseksi Euroopan unionin jäsenvaltioiden kesken ja lähialueiden maiden kanssa ja hyödyntää kansainvälistä yhteistyötä sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Kansainvälisellä yhteistyöllä torjutaan Suomeen ulottuvaa ja Suomesta käsin toimivaa kansainvälistä rikollisuutta mukaan lukien talousrikollisuus. Kansainvälisen poliisiyhteistyön keinoin torjutaan ulkopuolelta Suomeen kohdistuvaa rikollisuutta jo lähtömaissa.
Poliisin tavoitteena on säilyttää toimintavalmiusaika hyvällä tasolla. Poliisitoimen resurssitilanteen johdosta seurataan ja raportoidaan mahdollisuuksia säilyttää peruspalveluiden saatavuus ja laatu. Poliisin resurssit kohdennetaan enenevissä määrin poliisin ydintehtäviin tai erityisiin painopistealueisiin (esim. talousrikollisuus ja harmaa talous). Lupapalveluiden saatavuutta ja palvelujen laatua pyritään ylläpitämään sähköisinä asiointipalveluina ja niitä täydentävinä käyntiasioinnin palveluina julkisoikeudellisen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuudesta huolehtien.
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 687 278 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus pyritään säilyttämään. Poliisi arvioi ja raportoi yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvän valvonnan tasoa. Laittoman maahantulon tilanne pyritään säilyttämään Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Kielteisten turvapaikkapäätösten täytäntöönpano on tehokasta.
Liikennevalvonnan vaikuttavuus pyritään säilyttämään huolimatta siitä, että liikennevalvontaan kohdennettua työaikaa joudutaan kohdentamaan myös yleisen järjestyksen ja turvallisuuden hallintaan sekä rikostorjuntaan turvapaikanhakijatilanteesta johtuen. Tätä yritetään kompensoida automaattista liikennevalvontaa lisäämällä. Poliisin paljastamien rattijuopumusten, törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisen taso sekä raskaan liikenteen valvonnan taso pyritään säilyttämään aikaisempien vuosien tasolla.
Valvonta | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (ABC-tehtävät/htv) | 434 | 416 | 429 |
Liikennevalvonnan tuottavuus, kpl/htv | - | 814 | - |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 170 801 | 169 249 | 162 876 |
Henkilötyövuodet | 2 402 | 2 402 | 2 329 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 218 169 | 219 089 | 212 856 |
Taloudellisuus (kustannukset/ABC-tehtävät), euroa | 209 | 219 | 213 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 2,9 | - |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 2,9 | - |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 2,8 | - |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 505 | 490 | 480 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, htv | 45,7 | 46 | 43 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 408 324 | 440 000 | 460 000 |
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tapaukset enintään, kpl | 3 900 | 3 500 | 3 300 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet enintään, kpl | 5 101 | 5 200 | 5 100 |
Rattijuopumusrikosten määrä enintään, kpl | 18 479 | 19 000 | 17 500 |
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv, | |||
pl. rajatarkastustoiminta | 20 | 20 | |
Suoritteet | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 041 810 | 1 000 000 | 1 000 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 35,1 | 30 | 30 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 9,7 | 9,0 | 8,0 |
Hälytystoiminta | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (A- ja B-hälytystehtävät, määrä/htv) | 481 | 508 | 474 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 93 240 | 92 748 | 89 160 |
Henkilötyövuodet | 1 181 | 1 181 | 1 181 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 113 653 | 111 466 | 108 295 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 200 | 186 | 193 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 9,3 | 9,5 | 10,0 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 17,8 | 18,0 | 18,5 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, A+B -tehtävistä) | 70,9 | 70,0 | 69,0 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, A+B -tehtävistä) | 92,3 | 89,0 | 88,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 3,2 | - |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät enintään, kpl | 26 223 | 26 000 | 26 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 567 814 | 600 000 | 560 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 1 041 810 | 1 000 000 | 1 000 000 |
Poliisin mahdollisuudet panostaa mm. sarjoittamistyötä edellyttävään ns. pimeänä poliisin tietoon tulleiden rikosten selvittämiseen ovat entistä haasteellisemmat. Tämä osaltaan heikentää omaisuusrikosten selvitysasteita. Piilorikollisuuden paljastamisen edellytysten arvioidaan heikkenevän ja tämä voi realisoitua jatkossa etenkin törkeän huumerikollisuuden vähentyneenä paljastamisena. Poliisi seuraa tutkinta-aikojen ja rikosten selvitysasteen kehitystä ja raportoi näistä sekä piilorikollisuuden lisääntymisestä.
Ennalta estävää toimintaa toteutetaan lisäämällä tietojohtoista moniviranomaisyhteistyötä, ihmisten omaa varautumista rikosuhkiin ja vastuuta rikostorjunnasta. Lisäksi sekä kolmannen sektorin että yksityisen sektorin kuten yksityisen turva-alan toimijoiden mukanaoloa lisätään. Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten sekä seksuaalirikosten kokonaismäärää pyritään vähentämään ennalta estävällä toiminnalla ja rikostapausten paremmalla tunnistamisella. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan yhteistyöllä Tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä. Törkeiden huumerikosten torjuntatoimia kehitetään ja tehostetaan erityisesti.
Väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ehkäisy liitetään osaksi poliisin ennalta estävää toimintaa ja Ankkuritoimintaa, jota laajennetaan. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan ja muuhun viharikollisuuteen sekä ihmiskauppaan.
Talousrikostorjunnassa pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan, avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun rikoshyödyn määrän kasvuun entistä tiiviimmällä poliisi-syyttäjä -esitutkintayhteistyöllä. Myös keskeisten yhteistyötahojen verohallinnon, ulosoton ja pesänhoitajien yhteistyötä tulee kehittää.
Tietoverkkorikollisuuden torjunnassa pannaan täytäntöön vielä toteuttamatta olevat kansallisen kyberstrategian täytäntöönpano-ohjelmassa esitetyt toimenpide-ehdotukset.
Rikostorjunta | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 74 | 70 | 71 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 273 473 | 272 400 | 261 865 |
Henkilötyövuodet | 3 863 | 3 795 | 3 718 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 352 265 | 362 842 | 352 519 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 227 | 1 369 | 1 330 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 48,1 | 45,0 | 42,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 119 | 125 | 125 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 36,7 | 35,5 | 33,5 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 69,9 | 70,0 | 70,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 469 | 500 | 500 |
Talousrikostorjunnan henkilötyövuodet | 337 | 337 | 337 |
Järjestäytyneiden rikollisryhmien määrä (EU- ja muut ryhmät), kpl | 76 | 77 | 75 |
Järjestäytyneisiin rikollisryhmiin kuuluvien henkilöiden määrä, kpl | 665 | 700 | 700 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,9 | - |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,6 | - |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä/paljastamisessa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,8 | - |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,6 | - |
Onnistuminen autovarkauksien selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,6 | - |
Onnistuminen rasismiin viittaavien rikosten paljastamisessa ja tutkinnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,7 | - |
Verkossa tapahtuva poliisitoiminta (esim. vihjepalvelu, verkkopoliisi), keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 3,3 | - |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 32 | 32 | 32 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 617 600 | 600 000 | 600 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 287 047 | 265 000 | 265 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 33,1 | 45,0 | 45,0 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 29,4 | 35,0 | 35,0 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 958 | 2 000 | 2 000 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 209 | 2 200 | 2 200 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä, kpl | 754 | 1 000 | 1 000 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 36 323 | 36 500 | 36 500 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 889 | 850 | 850 |
1) Lähde: Poliisibarometri
Poliisin lupahallinto vaikuttaa hallinnollisen päätöksenteon ja valvonnan keinoin rikoksia ennalta estävästi sekä yleistä järjestystä ja turvallisuutta turvaavasti yhteiskunnassa, jonka turvallisuustilanne on muutoksessa. Poliisi turvaa maksullisen lupahallinnon riittävän palvelutason, tehokkaat menettelyt ja näitä vastaavat resurssit kustannusvastaavuudesta huolehtien. Lupahallinnon toiminnot ja prosessit uudistuvat hallinnollisesti kevyemmiksi. Poliisi huolehtii sähköisten lupapalveluiden ja asianhallinnan ylläpitämisestä ja kehittämisestä siten, että palvelut ovat asiakasystävällisiä, teknistä kehitystä tarkoituksenmukaisesti hyödyntäviä ja toiminnallisesti tehokkaita. Pääasiallisena palvelun tarjoamisen tapana ovat sähköiset palvelut ja sähköisen asioinnin käyttöaste säilyy suunnitelmallisesti korkealla tasolla. Käyntiasiointi täydentää sähköistä palvelua. Lupahallinnon henkilöstön osaaminen ydintehtävissä vahvistuu.
Lupahallinto | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/lupa-htv, maksullinen ja maksuton) | 1 727 | 1 540 | 1 780 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 66 048 | 55 350 | 49 300 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 841 | 756 | 619 |
Lupapalvelujen kustannukset, 1 000 euroa | 61 990 | 55 350 | 49 300 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 43 | 48 | 44 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 106,5 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—41) | - | 3,3 | - |
Sähköisen asioinnin toteuma-aste (%) | 20 | 30 | 50 |
Sähköisen asioinnin käyttöaste (%) | 29 | 40 | 45 |
Suoritteet | |||
Poliisin käsittelemät lupa-asiat yhteensä, kpl | 1 452 250 | 1 164 000 | 1 114 000 |
— Matkustusasiakirjat (passit ja henkilökortit yhteensä) | 915 795 | 980 000 | 980 000 |
— Ajoluvat | 350 977 | - | - |
— Aseluvat | 57 939 | 60 000 | 60 000 |
— Turva-alan luvat | 60 771 | 62 000 | 62 000 |
— Ulkomaalaisluvat2) | 54 900 | 50 000 | - |
— Muut luvat | 11 868 | 12 000 | 12 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
2) Toimivalta ulkomaalaislupa-asioissa siirtyy poliisilta Maahanmuuttovirastolle 1.1.2017. Asiaa koskeva esitys on annettu eduskunnalle 21.4.2016.
Lupavalvonta | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet (maksuton, sisältyvät lupahallinnon kokonaishtv-määrään) | 206 | 205 | 205 |
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 13 779 | 13 876 | 13 339 |
Lupavalvonnan kustannukset (maksuttomat lupapalvelut), 1 000 euroa | 17 973 | 16 912 | 16 431 |
Suoritteet | |||
Valvonnalliset toimenpiteet yhteensä, kpl (sis. ajo-oikeuspäätökset, aselupien peruutus- ja varoituspäätökset sekä järjestyksenvalvoja- ja vartijakorttien peruutukset ja varoitukset) | 119 135 | 72 000 | 65 000 |
Poliisikoulutuksella vastataan poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen. Poliisiammattikorkeakoulun uusien opiskelijoiden määräksi esitetään asetettavan vähintään 400 aloittavan opiskelijan tasolle v. 2017. Poliisikoulutusta annetaan edelleen molemmilla kansalliskielillä. Koulutuksessa kehitetään kansainvälisen poliisiyhteistyön ja monikulttuurisuuden edellyttämää ammattitaitoa. Koulutuksen tuottavuutta parannetaan laajentamalla verkko-opetuksen käyttöä. Poliisiammattikorkeakoulu tuottaa tutkimustietoa poliisitoiminnan, sisäisen turvallisuuden ja oppilaitoksen opetuksen kehittämiseen.
Poliisikoulutus | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Vuoden aikana suoritetut tutkintokoulutuksen opintopisteet/opettajien kokonaishtv | 297,9 | 380 | 413 |
Julkaisut/tutkimuksen htv:t | 2,6 | 3,0 | 3,0 |
Taloudellisuus | |||
Poliisiammattikorkeakoulun kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 27 721 | 26 000 | 26 000 |
Henkilötyövuodet | 197,3 | 193 | 193 |
Poliisi (AMK) - koulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 411 | 350 | 330 |
Poliisi (ylempi AMK) - koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 456 | 380 | 360 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Perustutkintokoulutuksesta tavoiteajassa valmistuneet, % | 98,8 | 98,0 | 98,0 |
Suoritteet | |||
Poliisi (AMK) koulutukseen hakijoiden määrä aloituspaikkaa kohden | 9,15 | 13,4 | 9,0 |
Poliisi (AMK) koulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 320 | 320 | 400 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä1) | 174 | 57 | 254 |
Julkaisut, kpl | 43 | 40 | 40 |
1) Vuosi 2017= poliisi (AMK) koulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 159 998 | 160 100 | 150 707 |
Henkilötyövuodet | 1 041 | 1 025 | 1 034 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 43 264 | 43 087 | 41 421 |
Henkilötyövuodet | 679 | 692 | 689 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 58 828 | 58 424 | 56 761 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat, lupahallinnon erillistoiminnot
Poliisi sopeuttaa toimintansa sille myönnettyyn määrärahaan sopeuttamissuunnitelmansa mukaisesti. Säästötoimenpiteitä kohdennetaan mm. keskitettyyn rahoitukseen sekä kehittämishankkeisiin. Tällä kohdennuksella pyritään hillitsemään poliisin henkilöstön ja aivan erityisesti poliisimiesten htv-vähennyksiä. Poliisin henkilöstömäärä sovitetaan taloudellisiin reunaehtoihin.
Henkiset voimavarat | 2015 toteutuma1) |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Henkilötyövuodet2) | 10 007 | 9 850 | 9 571 |
Naisia, %-osuus | - | 29,5 | 29,5 |
Poliisimiehet, htv | 7 359 | 7 324 | 7 110 |
Naisia, %-osuus | - | 15,7 | 15,7 |
Opiskelijat, htv3) | 157 | 156 | 173 |
Naisia, %-osuus | - | 24,8 | 24,8 |
Muu henkilöstö, htv | 2 491 | 2 370 | 2 288 |
Naisia, %-osuus | - | 70,7 | 70,7 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | - | 10,4 | 10,4 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,3 | 10,0 | 10,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,28 | 3,3 | 3,3 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2015 toteutumassa poliisin momentilta 26.10.01 palkattujen osuus yht. 9 914 htv, muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 93 htv. Vuoden 2016 arviossa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 80 htv. Vuoden 2017 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 80 htv (15 htv poliisit + 65 htv muita virkoja).
2) Vuoden 2015 luvussa on mukana Suojelupoliisin htv-määrä (n. 240 htv).
3) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 815 209 | 797 986 | 749 755 |
Bruttotulot | 81 283 | 68 495 | 62 477 |
Nettomenot | 733 926 | 729 491 | 687 278 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 25 653 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 043 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 74 900 | 60 115 | 56 984 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 71 775 | 60 115 | 56 984 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 3 125 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Harmaan talouden erillismääräraha | -9 600 |
Paikallispoliisitoiminta | -300 |
Poliisihallituksen VITJA-hanke (v. 2017 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 4 000 |
Poliisiopiskelijoiden ateriatuen muutos | -45 |
Poliisiopiskelijoiden korkeakoulutuen muutos | -522 |
Siirto momentilta 26.10.02 | 624 |
Todistajansuojeluohjelman sopeutumisavustusten maksaminen | -10 |
Toiminnan turvaaminen/tason korotus (mm. harmaan talouden torjunta, liikennevalvonta) | 5 000 |
Turvapaikkahakijatilanteen vaatimat lisäresurssit | -9 000 |
Turvapaikkatutkinta (siirto momentille 26.40.01) | -1 660 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -178 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -89 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -7 296 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -235 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -3 917 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -3 580 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -4 142 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -5 404 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -833 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -5 026 |
Yhteensä | -42 213 |
2017 talousarvio | 687 278 000 |
2016 II lisätalousarvio | -895 000 |
2016 I lisätalousarvio | 1 700 000 |
2016 talousarvio | 729 491 000 |
2015 tilinpäätös | 736 316 000 |
02. Suojelupoliisin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 25 891 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Suojelupoliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Suojelupoliisin keskeisenä tavoitteena on kansallista turvallisuutta uhkaavien tekojen ja hankkeiden ennalta estäminen ja oikea-aikaisen tiedon tuottaminen yhteiskunnan turvallisuuden edistämiseksi ja päätöksenteon tueksi. Suojelupoliisin suorituskyvyn ylläpitäminen ja parantaminen on keskeistä, jotta valtion turvallisuus saadaan varmistettua muuttuvassa toimintaympäristössä ja toimintaympäristön asettamiin haasteisiin voidaan vastata myös tulevaisuudessa.
Suomessa ei tehdä eikä valmistella terroritekoja tai terrorismiin tähtääviä hankkeita. Suomea ei käytetä terroritekojen suunnitteluun muualla tehtäväksi eikä Suomea käytetä terrorismin logistisena tai muuna tukialueena. Kansalaiset luottavat poliisin kykyyn torjua terrorismia. Ulkovaltojen Suomeen suuntaama tiedustelutoiminta kartoitetaan ja rikoslain 12 luvussa tarkoitetut rikokset estetään.
Kehitetään kyberuhkien torjuntavalmiuksia kehittämällä suorituskykyä sekä syventämällä yhteistyökumppanuuksia ja selkeyttämällä rooleja.
Joukkotuhoaseiden sekä niiden valmistamiseen tarvittavan asiantuntemuksen, materiaalin ja välineistön kansainvälisten sopimusten vastainen vienti estetään Suomesta ja Suomen kautta toimijoille, joiden tarkoituksena on hankkia tai kehittää joukkotuhoaseita. Valtion sisäiseen turvallisuuteen vaikuttavien hankkeiden seuranta ei heikkene eikä tämän alan rikosten määrä lisäänny.
Suojelupoliisin antamat turvallisuusselvitykset ja lausunnot tähtäävät omalla alueellaan siihen, että turvallisuuden taso ja ihmisten kokema turvallisuuden tunne eivät heikkene.
Suojelupoliisiin kohdistuu entistä enemmän odotuksia ennakoivan tiedon hankkijana, tulkitsijana ja raportoijana. Suojelupoliisi sopii sisäministeriön kanssa tiedonhankintaprioriteeteista, joilla määritetään ennakkoon vuosittaiset painopisteet kansallista turvallisuutta palvelevalle tiedonhankinnalle. Tiedonhankintaprioriteetit muodostuvat keskeisesti ulko- ja turvallisuuspoliittisen johdon tietotarpeista ja niiden avulla tuetaan ajantasaista tietoa sekä suojataan yhteiskunnan etuja. Tiedonkeruu ja raportointitoiminta hyödyntävät käytettävissä olevia lähteitä tehokkaasti ja tuottavat valtiojohdolle ja muille asiakkaille/toimijoille päätöksenteon kannalta merkityksellistä tietoa.
Varmistetaan Suojelupoliisin alueellinen toimintakyky siten, että kaikki tehtävät pystytään jatkossakin hoitamaan eri puolella Suomea yhtä tehokkaasti ja tuloksellisesti. Suojelupoliisi jatkaa toimenpiteitä nykyisen toiminnallisen tietojärjestelmän uusimiseksi ja laajentamiseksi. Kaikissa uusissa tietojärjestelmien käyttöönotoissa otetaan huomioon Suojelupoliisin erityistarpeet ja yhteistoimintavaatimukset muiden poliisin tietojärjestelmien kanssa.
Laaditaan pitkän tähtäimen henkilöstösuunnitelma sisältäen henkilöstöresurssien määrää, laatua ja kehittämistä koskevat tavoitteet ja toimenpiteet. Henkilöstön hyvinvoinnista huolehditaan muutosprosessissa.
Suojelupoliisi | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Operatiivisen toiminnan toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 14 560 | 16 759 | 16 759 |
Operatiivisen toiminnan henkilötyövuodet | 185 | 213 | 213 |
Operatiivisen toiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 19 800 | 22 791 | 22 791 |
Suoritteet | |||
Turvallisuusinformaatiotilaisuudet, kpl | 312 | 200 | 200 |
Turvallisuusselvitykset, kpl | 17 046 | 50 000 | 52 500 |
Kansalaisuusasialausunnot, kpl | 92 | 80 | 100 |
Oleskelu- ja työlupahakemuksia koskevat lausunnot, kpl | 418 | 350 | 400 |
Viisumihakemuksia koskevat lausunnot, kpl | 9 131 | 9 000 | 8 500 |
Tuotetut raportit, kpl | 118 | 120 | 140 |
Henkiset voimavarat | |||
Henkilötyövuodet | 250 | 276 | 291 |
Poliisimiehet, htv | 138 | 154 | 158 |
Muu henkilöstö, htv | 112 | 122 | 133 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 3,8 | 7,5 | 7,5 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,6 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 26 529 | 28 501 |
---|---|---|
Bruttotulot | 2 610 | 2 610 |
Nettomenot | 23 919 | 25 891 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eduskunnan lisäys | -500 |
Siirto momentille 26.10.01 | -624 |
Suojelupoliisin toiminnan turvaaminen | 2 000 |
Supon SSK-hanke (v. 2016 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -3 275 |
Supon SSK-hanke (v. 2017 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 5 950 |
Turvapaikkatilanteen vaatimat lisäresurssit Supolle | -800 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -4 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -2 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -259 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 2 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -132 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -88 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -183 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -28 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -85 |
Yhteensä | 1 972 |
2017 talousarvio | 25 891 000 |
2016 II lisätalousarvio | -80 000 |
2016 talousarvio | 23 919 000 |
20. Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 17 666 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin
4) maasta poistettavien identifioinnista ja tarvittavien matkustusasiakirjojen hankinnoista aiheutuviin menoihin
5) turvapaikkatutkinnan valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden matka- ja majoitusmenojen korvaamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Maasta poistamiskuljetukset | 13 366 000 |
Tulkkaus- ja käännöspalvelut | 1 750 000 |
Noutokuljetukset | 250 000 |
Henkilöllisyyden selvittäminen | 300 000 |
Valmiusryhmän käyttö | 2 000 000 |
Yhteensä | 17 666 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden maastapoistamisen kasvaneet menot | -16 000 |
Tasokorotus kasvaneen turvapaikkahakijamäärän johdosta | 11 666 |
Yhteensä | -4 334 |
2017 talousarvio | 17 666 000 |
2016 talousarvio | 22 000 000 |
2015 tilinpäätös | 7 470 737 |
21. KEJO-hankkeen yhteiset toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan projektihenkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten, palkkausmenoihin.
Momentille nettobudjetoidaan hankkeen saama EU:n sisäisen turvallisuuden rahastosta myönnetty tukiosuus.
Mikäli vuoden 2013 talousarviossa tai vuoden 2014 kolmannessa lisätalousarviossa kenttäjohtojärjestelmän hankintaan tarkoitettua valtuutta on jäänyt käyttämättä vuonna 2016, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä sitoumuksia vuonna 2017.
Selvitysosa:Poliisin, pelastustoimen, sosiaali- ja terveystoimen, Rajavartiolaitoksen, puolustusvoimien sekä Tullin yhteisen kenttäjohtojärjestelmähankkeen (KEJO) tavoitteena on hankkeeseen osallistuvien keskeisten turvallisuusviranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän käyttöönotto ja sovittaminen osaksi viranomaisten yhteistä sähköistä tapahtumankäsittelykokonaisuutta ja verkottunutta hätäkeskusmallia.
Tarve palkkausmenojen maksamiseen johtuu Hallinnon tietotekniikkakeskuksen lakkauttamisesta vuonna 2016 ja tehtävien siirtymisestä poliisin omaksi työksi.
Viranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän keskeisimpiä tavoitteita ovat viranomaisten toiminnan ja viranomaisyhteistyön tehostuminen, viranomaisten yhteisen tilannekuvan mahdollistaminen, uusien työprosessien käyttöönotto kenttäolosuhteissa, kenttäjohtamisen ja viranomaisten välisen reaaliaikaisen tiedonvaihdon ja viestinnän tehostuminen sekä viranomaisten yhteisen kenttäjärjestelmäratkaisun myötä saavutettava kustannustehokkuus. Hanke ajoittuu vuosille 2013—2017 ja sen kokonaiskustannukset ovat n. 21,610 milj. euroa. Valtiovarainministeriö rahoittaa hanketta yhteensä 15 milj. eurolla tuottavuuden edistämiseen tarkoitetulla määrärahalla vuosina 2013—2017 erikseen laaditun KEJO-hankkeeseen osallistuvien ministeriöiden (sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, puolustusministeriö ja valtiovarainministeriö) välisen yhteistyöpöytäkirjan mukaisesti. Hankkeelle myönnettiin vuoden 2014 kolmannessa lisätalousarviossa 5,0 milj. euron lisävaltuus hankkeen investointiosuuden menojen maksamista varten. Lisävaltuudesta aiheutuvista menoista osa katetaan sisäasioiden EU-rahaston määrärahalla.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2017 | Yhteensä vuodesta 2017 lähtien |
|
Turvallisuusviranomaisten yhteinen kenttäjohtojärjestelmä | ||
---|---|---|
Ennen vuotta 2017 tehdyt sitoumukset | 4 000 | 4 000 |
Menot yhteensä | 4 000 | 4 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Viranomaisen kenttäjohtamisjärjestelmä (v. 2016 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -3 000 |
Tasomuutos | -5 922 |
Yhteensä | -8 922 |
2017 talousarvio | 4 000 000 |
2016 talousarvio | 12 922 000 |
2015 tilinpäätös | — |