Talousarvioesitys 2017
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 914 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
2) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
3) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
4) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laeiksi Pelastusopistosta annetun lain (607/2006) ja Poliisiammattikorkeakoulusta annetun lain (1164/2013) muuttamisesta. Palopäällystökoulutus siirretään Savonia-ammattikorkeakoululta Poliisiammattikorkeakoululle, mutta Pelastusopisto hoitaa opetuksen.
Sisäministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 17 606 | 16 300 | 15 500 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 16 | 20 | 20 |
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja tehokkaasti onnettomuustilanteissa. Lisäksi pelastustoimella on valmius antaa pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa myös ulkomailla ja valmius avun vastaanottamiseen. Pelastustoimen toimintavalmiustaso on määritelty alueen pelastustoimen riskien perusteella riskialueittain ja toimintavalmius vastaa alueen palvelutasopäätöksessä määritettyä tasoa.
Pelastustoimella on jatkuvaan analyysiin pohjautuva kokonaiskuva yhteiskunnan riskeistä ja haavoittuvuuksista. Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten osana kansallista riskiarviota. Pelastustoimen osuutta yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan. Tavoitteena on saada strategian päämäärät ulottumaan nykyistä laajemmin myös alue- ja paikallishallintoon.
Varautumisen johtamista, ohjausta, yhteensovittamista ja valvontaa kehitetään siten, että valmius toimia erilaisissa kriisi- ja häiriötilanteissa paranee.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 99 673 | 99 000 | 98 500 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 9 642 | 9 500 | 9 500 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 1 581 | 2 000 | 2 000 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 28 798 | 28 000 | 27 500 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 21 094 | 21 100 | 21 000 |
— muut tehtävät | 38 558 | 38 400 | 38 500 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 59 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 86 | 50 | 50 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopiston koulutusjärjestelmä luo pohjan pelastustoimen ja hätäkeskusten henkilöstön osaamiselle ja valmiudet pelastusalan kansainvälisiin avunantotehtäviin. Tutkintoon johtavan koulutuksen opetussuunnitelmat rakennetaan työammattien kehitysnäkymien pohjalta niin, että ne muodostavat ammatillisesti etenevän jatkumon, jossa huomioidaan myös täydennyskoulutuksen tarpeet.
Pelastustoimen tutkimus- ja kehittämistoimintaa vahvistetaan verkostoitumalla muiden toimijoiden kanssa. Näin varmistetaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan ja tutkimustiedon hyödynnettävyyttä koulutuksen, käytännön työn ja päätöksenteon tukena ja kehittämisessä.
Pelastustoimi | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 43 560 | 46 080 | 42 480 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 171 | 172 | 164 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 44 | 30 | 30 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 112,7 | 108 | 108 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 108 | 108 | 108 |
— Sisäministeriön henkilötyövuodet | 1 | - | - |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 3,7 | - | - |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 11 983 | 11 540 | 11 292 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 944 | 980 | 938 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 344 | 1 417 | 1 356 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 28 143 | 25 622 | 27 195 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 156 | 142 | 151 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,28 | 3,0 | 3,0 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 5,48 | 5,0 | 4,9 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön määrä | 108 | 108 | 108 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,2 | 3,2 | 3,25 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 8,5 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 18 362 | 16 259 | 15 852 |
Pelastustoimen bruttotulot | 4 139 | 4 126 | 2 938 |
Nettomenot | 14 223 | 12 133 | 12 914 |
— Pelastusopisto | 11 437 | 10 882 | 10 469 |
— Pelastustoimen päällystökoulutus | - | - | 1 202 |
— Sisäministeriö | 2 1891) | 801 | 793 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | 597 | 450 | 450 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 137 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 512 |
1) Vuoden 2015 toteutuma sisältää 0,8 milj. euroa muille kirjanpitoyksiköille siirrettyjä määrärahoja.
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 286 | 1 400 | 1 435 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 440 | 444 | 465 |
— osuus yhteiskustannuksista | 663 | 831 | 835 |
Kustannukset yhteensä | 1 103 | 1 275 | 1 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 183 | 125 | 135 |
Kustannusvastaavuus, % | 117 | 110 | 110 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pelastustoimen ammattikorkeakoulututkintoon johtavan päällystökoulutuksen siirto Poliisiammattikorkeakoulun vastuulle (siirto momentilta 29.40.55) | 1 202 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -3 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -83 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -7 |
Palkkaliukumasäästö | -20 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -39 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -65 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -80 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -55 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -8 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -54 |
Yhteensä | 781 |
2017 talousarvio | 12 914 000 |
2016 II lisätalousarvio | -61 000 |
2016 talousarvio | 12 133 000 |
2015 tilinpäätös | 13 598 000 |