Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Talousarvioesitys 2017

04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 31 215 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller medfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Finlands miljöcentral (SYKE) producerar information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, bedömer alternativa utvecklingstrender samt utvecklar lösningar som främjar en hållbar utveckling främst för att användas av statsrådet, den offentliga förvaltningen och näringslivet. Utöver forsknings- och utvecklingsuppgifterna samt experttjänsterna har miljöcentralen också hand om flera av de rapporteringar som krävs i EG:s regelverk och internationella överenskommelser samt om vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen och andra myndighetsuppgifter.

Miljöcentralen sköter också de uppgifter i anslutning till nyttjandet och vården av vattentillgångarna som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. För dessa uppgifter beräknas den personal som avlönats med omkostnadsanslaget använda 27 årsverken och den personal som avlönats genom annan finansiering ca 17 årsverken.

Samhälleliga verkningar

Den information som miljöcentralen tar fram stödjer beredningen och genomförandet av politiken främst i frågor som gäller klimatförändring, hållbara samhällen, ekoeffektivitet, naturens mångfald, vattenvården och vattentillgångarna samt Östersjön.

Resultatet av verksamheten
Produktion och kvalitetsledning

Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral:

  • — Miljöcentralen producerar analyser, undersökningar och experttjänster på följande kärnområden:
    • — Dämpningen av klimatförändringen och verkningarna av den, främst med tanke på energifrågor och samhällsplanering samt klimatanpassningen
    • — Nya miljöfrågor, miljöpolitikens verkningsfullhet och integreringen av miljöaspekten i andra politikområden
    • — Samordningen av markanvändningen, den byggda miljön, boendet och trafiksystemen
    • — Hållbar produktion och konsumtion, främst materialflöden, hållbart nyttjande av naturresurser, förebyggande att uppkomsten av avfall samt bästa tillgängliga teknik
    • — Skyddet av naturens mångfald i relation till markanvändning, samhällsstruktur, klimatförändring och nyttjande av ekosystemtjänster
    • — Planering av havsvården och vattenvården
    • — Ämnen som kan aktualiseras, s.k. emerging substances, främst konsumentkemikalier och industriella nanomaterial
  • — Miljöcentralen deltar aktivt i utvecklandet av Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET) till ett strategiskt centrum för miljö- och naturresursforskning, expertis och förvaltning av dataarkiv och information, liksom även i utvecklandet av annan sektorsforskning samt i utarbetandet och genomförandet av forskningsprogram.
  • — Miljöcentralen stärker samarbetet mellan universiteten och andra forskningsinstitutioner med gemensamma projekt och resurser. Miljöcentralen deltar aktivt i europeiska forskningsprogram och fördjupar samarbetet med motsvarande institut i de andra länderna.
  • — Vattensituationstjänsten utvecklas i samarbete med Meteorologiska institutet så att den mångsidigt stödjer såväl nyttjandet av vattentillgångarna som vattenvården och säkrar att informationen och varningarna om vädret och vattensituationen är uppdaterade och tillgängliga för både myndigheter och medborgare.
  • — Det kostnadseffektiva och omfattande nyttiggörandet av forskningsfartygen Aranda och Muikku utökas tillsammans med Meteorologiska institutet och andra instanser som bedriver forskning om och följer upp läget i Östersjön.
  • — Vattenvården förbättras så att man skapar information om sätt att minska belastningen. För att bedöma de ekologiska, samhälleliga och ekonomiska konsekvenserna av planer och åtgärder som gäller vattendrag utvecklas modeller och andra metoder.
  • — Man förbereder sig på allvarliga oljeolyckor i havsområdet genom att skaffa bekämpningsmateriel och förbättra bekämpningsorganisationernas samarbetsförmåga vid hanteringen av olyckssituationer.
  • — I egenskap av avtalslaboratorier på hög mätningsvetenskaplig nivå utvecklar miljöcentralens laboratorier kvaliteten av och tillförlitligheten till miljömätningarna och deltar aktivt i den internationella metrologiforskningen och det internationella utvecklingsarbetet.
  • — Uppföljningen av miljön omarbetas och effektiviseras genom att man kombinerar olika institutioners terrängobservationer med information som tagits fram med hjälp av fjärranalys och modeller. De centrallager för databaser och informationssystem som upprätthålls av miljöcentralen och som beskriver naturresurser, miljöns tillstånd, utsläpp och andra belastningar och risker utvecklas och deras användbarhet förbättras.
  • — Miljöcentralen ansvarar för genomförandet av INSPIRE-direktivet i fråga om de nationella rumsliga datamängder som miljöförvaltningen ansvarar för.
  • — Miljöcentralen upprätthåller och utvecklar den datatekniska infrastrukturen inom miljöministeriets förvaltningsområde.
Resurshushållning

Av den verksamhet som enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är avgiftsbelagd beräknas det inflyta 4 miljoner euro. Exportverksamheten uppskattas stå för nästan hälften av detta belopp. Den övriga finansieringen av statsförvaltningen beräknas uppgå till 12 miljoner euro, varav de inkomster som riktas till närings-, trafik- och miljöcentralernas serviceverksamhet beräknas uppgå till ca 1 miljon euro. Den del som finansieras utanför budgeten beräknas uppgå till 7 miljoner euro, varav EU:s andel är ungefär hälften. En allt starkare internationell nätbildning stärker miljöcentralens konkurrensförmåga inom den internationella marknaden.

Produktivitet

Produktiviteten förbättras genom man utvecklar samarbetet i nätverk, verksamhetsprocesser och informationssystem och genom att utvidga de elektroniska webbtjänsterna nationellt och internationellt. Produktiviteten förbättras även inom forskningsverksamheten bl.a. genom omorganisering av datatjänsterna. Inom havsforskningen intensifieras samarbetet särskilt med Meteorologiska institutet i syfte att uppnå synergi- och produktivitetsfördelar. Dessutom främjas den nationella samordningen av havsforskningen och forskningsinfrastrukturen.

Inom hela miljöförvaltningen förbättras produktiviteten bl.a. genom att man utvecklar uppföljningen av miljön och datasystemen, ökar rapporteringen av automatisk uppföljning och utökar samarbetet i anslutning till dataarkiv och information.

Inom ramen för Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET) förbättras produktiviteten bl.a. genom gemensamma forskningsprogram och genom att man inleder planeringen och genomförandet av sammanslutningens gemensamma uppföljningar. I syfte att nyttiggöra dataarkiv och information och effektivisera samanvändningen av material går man in för en gemensam, öppen datapolitik och en gemensam metadatatjänst för material. Samarbetet kring lokaliteterna fortsätter på de universitetsorter där miljöcentralen har ett verksamhetsställe.

Den beräknade fördelningen av antalet årsverken och kostnaderna vid Finlands miljöcentral enligt uppgiftsområde åren 2011—2013

Uppgiftsområde 2011
utfall
kostnader
mn €
årsv. 2012
uppskattning
kostnader
mn €
årsv. 2013
mål
kostnader
mn €
årsv.
             
Forskning 25,5 296 27,0 303 27,7 309
Experttjänster och myndighetsverksamhet 22,0 190 21,3 186 21,0 180
Miljöuppföljning och informationssystem 6,1 70 6,1 70 6,1 70
Ledning, intern förvaltning och kommunikation 5,2 60 4,7 55 4,4 50
Förvaltningsområdets stödtjänster 4,2 30 3,9 28 3,8 25
Sammanlagt 63,0 646 63,0 642 63,0 634

Antalet anställda vid Finlands miljöcentral beräknas motsvara 634 årsverken. Vid dimensioneringen av anslaget har en minskning med 8 årsverken på grund av produktivitetsfrämjande åtgärder beaktats. Personalresurserna fördelas enligt de strategiska målen med beaktande av effekterna av produktivitetsprojekten. Utlokaliseringen av forsknings- och sakkunniguppgifter till Finlands miljöcentrals regionala verksamhetsställen fortsätter.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 52 203 52 103 54 215
Bruttoinkomster 21 335 21 500 23 000
Nettoutgifter 30 868 30 603 31 215
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 447    
— överförts till följande år 4 614    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 10 645 11 000 11 000
— finansiering från EU 3 188 3 500 3 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 3 030 3 500 3 500
Intäkter sammanlagt 16 863 18 000 18 000
       
Totala kostnader för projekt 36 590 36 000 36 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -19 727 -18 000 -18 000
Självfinansieringsandel, % 54 50 50

Kostnadsmotsvarigheten för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor.

Avsikten är att 2 660 000 euro ska användas för de IT-tjänster som sköts centraliserat vid miljöförvaltningen. De tjänster som sköts centraliserat är gemensamma verktygsprogram, datakommunikationsnät, gemensamma informationssystem- och geoinformationstjänster samt användartjänster i anslutning till dem.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -86
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -187
Nivåförändring 98
Lönejusteringar 952
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-8 årsv.) -360
2009 års ändring av produktivitetsminskningarna 195
Sammanlagt 612

2013 budget 31 215 000
2012 II tilläggsb. 503 000
2012 budget 30 603 000
2011 bokslut 31 035 000