Talousarvioesitys 2017
YLEISPERUSTELUT
Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2017 kolmanneksi lisätalousarvioksi.
Tuloarviot
Alkuvuoden toteutuneen kehityksen perusteella ajoneuvoveron tuottoarviota ehdotetaan korotettavaksi 15 milj. eurolla. Arviota muiden sekalaisten tulojen kehityksestä ehdotetaan alennettavaksi yhteensä 12 milj. eurolla. Suurin yksittäinen sekalaisia tuloja vähentävä tekijä on päästöoikeuksien huutokauppatulojen aleneminen aiemmin oletettua matalamman päästöoikeuden hinnan vuoksi.
Tasapaino ja valtionvelka
Varsinaisten tulojen 3 milj. euron lisäys ja määrärahojen 109 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2017 kolmas lisätalousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta 106 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi vuonna 2017 arvioidaan n. 4,5 mrd. euroa. Valtionvelan määrän vuoden 2017 lopussa arvioidaan olevan n. 107 mrd. euroa, mikä on n. 48 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa
2016 Tilinpäätös |
2017 Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
2017 Hallituksen esitys |
2017 Yhteensä |
|
---|---|---|---|---|
Määrärahat yhteensä (pl. valtionvelan vähentäminen) |
54 419 | 55 814 | 109 | 55 923 |
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) | 1 521 | 1 358 | - | 1 358 |
Tuloarviot yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) |
49 538 | 51 434 | 3 | 51 437 |
— Verotulot | 41 787 | 43 188 | 15 | 43 203 |
— Muut tulot | 7 750 | 8 246 | -12 | 8 234 |
Nettolainanotto ja velanhallinta (mom. 15.03.01) |
2 474 | 4 380 | 106 | 4 486 |
— Nettolainanotto | 2 229 | 4 430 | 106 | 4 536 |
— Velanhallinta | 245 | -50 | - | -50 |
Vaalikauden kehys
Kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättäväksi n. 64 milj. eurolla. Vuoden 2017 kehysmenojen taso olisi 44 846 milj. euroa.
Menokehys vuodelle 2017 oli toisen lisätalousarvion jälkeen 44 877 milj. euroa. Uudet 14 milj. euron kehyksen rakennekorjaukset huomioon ottaen vuoden 2017 kehystaso on 44 891 milj. euroa. Jakamattomaksi varaukseksi jää n. 45 milj. euroa, joka voidaan siirtää vuodelle 2018 käytettäväksi kertaluonteisiin menoihin, ellei se tule lisätalousarvioissa käytetyksi v. 2017.
Kehyksen hinta- ja rakennemuutokset, milj. euroa
Momentti | Asia | 2017 | 2018 | 2019 |
26.10.21 | KEJO-hankkeen uudelleenbudjetointi | 1,8 | ||
26.20.70 | Ilma- ja vartioalusten uudelleenbudjetointi | 4,2 | ||
30.10.64 | Ajoitusmuutos maaseutuohjelman toteutuksessa. | 14,5 | ||
30.20.47 | EU-osarahoitteisen ruokaketjun kehittämismäärärahan kansallista osuutta uudelleenbudjetoidaan toiselle momentille ruokaketjun kehittämiseen | 0,4 | ||
32.20.46 | Laivanrakennuksen innovaatiotuen uudelleenbudjetointi | 6,5 | ||
32.20.41 | Matkailu 4.0 -kokonaisuuden käynnistämisen aikaistaminen | 0,8 | -0,8 | |
32.50.64 | Maksatusten tarkentuminen Suomen rakennerahasto-ohjelmassa. | -9,1 | 9,1 | |
32.60.40 | Ajoitusmuutos eräissä suurissa energiatukihankkeissa | 9,0 | -6,0 | -3,0 |
32.60.41 | Ajoitusmuutos Haminan LNG-terminaalihankkeessa | -13,8 | 5,5 | 2,8 |
Yhteensä | 14,3 | -1,3 | 8,9 |
Innovaatioiden tukeminen
Laivanrakennuksen innovaatiotukeen ehdotetaan 30,9 milj. euron lisäystä, joka mahdollistaa laivanrakennusteollisuuden panostukset innovaatioiden kehittämiseen ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamiseen. Määrärahasta 6,5 milj. euroa on aiemmin myönnetyn tuen uudelleenbudjetointia.
Innovaatiorahoituskeskus Tekesin avustusten maksatuksiin ehdotetaan 40 milj. euron lisäystä, mikä johtuu julkisen tutkimustoiminnan hankkeiden maksatusten aikaistumisesta.
Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistämiseen ehdotetaan 6 milj. euron lisäystä, joka aiheutuu Kimolan kanavahankkeen arvioitua suuremmista kustannuksista ja arvonlisämenojen budjetoinnista.
Viennin edistäminen
Suomen Vientiluoton jälleenrahoituslainojen arviomäärärahaan ehdotetaan 12 milj. euron lisäystä, joka aiheutuu korko- ja valuuttakurssimuutoksista sekä lainan ennenaikaisesta takaisinmaksusta aiheutuneesta kurssitappiosta.
Panostukset digitalisaatioon
KIRADIGI on rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatiota ajava kärkihanke, jonka jatkamiseksi ehdotetaan 3,75 milj. euron rahoitusta.
Kansallisarkistolle ehdotetaan 110 000 euron määrärahaa julkisen keskitetyn sähköisen säilytys- ja arkistopalvelun suunnittelukustannuksiin.
Väestörekisterikeskukselle ehdotetaan lisättäväksi 20 milj. euron valtuus käytettäväksi sopimuksiin ja muihin sitoumuksiin, joilla saataisiin käyttömääristä riippumaton kiinteä hinnoittelu julkisen hallinnon vahvan sähköisen tunnistamisen välineille, kustannusvaikutuksiltaan valtiolle v. 2018—2021 enintään 5 milj. euroa vuodessa.
Maatalous
Maatalouden vuoden 2016 ns. kriisipaketin rahoituksesta ehdotetaan kohdennettavaksi 21,0 milj. euroa kokonaan kansallisesti maksettaviin luonnonhaittakorvauksiin maatalouden toimintaedellytysten turvaamiseksi.
Maatalouden kannattavuuden tukemiseksi Maatilatalouden kehittämisrahastoon ehdotetaan siirrettäväksi 15 milj. euroa.
Viljelijöiden jaksamista tuetaan ehdottamalla miljoonan euron lisämäärärahaa Välitä viljelijästä -hankkeeseen.
Eläintautien, erityisesti afrikkalaisen sikaruton torjuntaa tehostaviin toimenpiteisiin ehdotetaan 0,25 milj. euron lisämäärärahaa.
Työttömyyden alentuminen
Valtion osuutta työttömyysturvan ansiopäivärahoista ehdotetaan alennettavaksi 35 milj. eurolla. Määrärahatarve alenee työttömyysennusteen parantumisen seurauksena.
Muuntokoulutus
Positiivista rakennemuutosta tukevaan korkeakoulutettujen muuntokoulutukseen ehdotetaan lisättäväksi 10 milj. euroa. Koulutukseen osallistuisi noin 550 opiskelijaa.
Matkailun edistäminen
Finpron valtionapuun ehdotetaan 800 000 euron lisäystä, jolla aikaistetaan Matkailu 4.0 -kärkihankkeen käynnistämistä. Lisäksi ulkoasiainhallinnon toimintamenoihin ehdotetaan 90 000 euron lisämäärärahaa Kiinan paikkariippumattoman viisumikäsittelyn pilotointiin.
Eläkemenoihin liittyviä muutoksia
Valtion maksuosuutta maatalousyrittäjien ja yrittäjien eläkkeiden osalta ehdotetaan lisättävän yhteensä 11,6 milj. eurolla. Lisämäärärahan tarve aiheutuu osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen ennakoitua suuremmasta suosiosta ja vakuutusmaksutulojen pienentymisestä.
Kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvien valtion menojen arvioidaan pienentyvän 30 milj. eurolla. Tämä aiheutuu ennakoitua pienemmistä eläketukimenoista sekä eläkkeensaajan hoitotukimenojen ja vammaistukimenojen vähentymisestä.
Sotilaseläkejärjestelmän lisäeläkemaksujen kattamiseen ehdotetaan 5,5 milj. euroa liittyen KEVA:n perimään takautuvaan lisäeläkkeeneläkemaksuun.
Maahanmuuttoon liittyvät menot
Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettaviin tukiin ehdotetaan lisäystä 11,2 milj. euroa ennakoitua suuremman käyttäjämäärän johdosta. Lisäksi yksityisille oikeusavustajille maksettaviin korvauksiin ehdotetaan 1,6 milj. euron lisämäärärahaa mm. turvapaikanhakijoiden oikeusturvamenoihin.
Tampereen monitoimiareenan rakentaminen
Tampereen monitoimiareenan rakentamisen valtionrahoitukseen ehdotetaan myönnettäväksi rahapelitoiminnan voittovaroista yhteensä 18 milj. euroa v. 2017—2019. Vuoden 2017 osuus rahoituksesta on 7 milj. euroa.
Muita tarkistuksia
Perustettavan saamelaisasioiden Sovintokomission kuluihin ehdotetaan 200 000 euroa.
Yliopistojen valtionrahoitusta ehdotetaan lisättäväksi 5,14 milj. eurolla vuosien 2015 ja 2016 apteekkikompensaatioiden tarkistamisesta aiheutuvien kustannusten korvaamiseksi Helsingin yliopistolle ja Itä-Suomen yliopistolle vastaamaan niiden maksamaa toteutunutta yhteisöveron ja apteekkimaksun määrää.
Senaatti-kiinteistöt oikeutetaan luovuttamaan JM Suomi Oy:lle Helsingin kaupungin korttelissa 17105 sijaitsevista kiinteistöistä (91-17-105-1 ja 2) muodostettavat kaksi tonttia yht. noin 2 500 m2 vähintään 11,44 milj. euron kauppahinnalla sekä Lumo Kodit Oy:lle em. kiinteistöistä muodostettavat kolme tonttia yht. noin 5 400 m2 vähintään 19,81 milj. euron kauppahinnalla.
Energiatuen myöntämisvaltuuteen ehdotetaan 15 milj. euron lisäystä energia- ja ilmastostrategian mukaisiin investointeihin.
Valtion osuutta Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintamenoista ehdotetaan alennettavaksi 17 milj. eurolla. Alennus aiheutuu vuodelta 2015 rahastoihin kertyneistä ylijäämistä.
Rauman meriväylän valtuutta ehdotetaan lisättäväksi 1,5 milj. eurolla vedenalaisen louhittavan kallion arvioitua suuremmista määristä johtuen. Valtuus kasvaa tämän johdosta 30 milj. eurosta 31,5 milj. euroon.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta yhdistyvät vuoden 2018 alussa. Lautakunnille ehdotetaan yhteensä 0,85 milj. euron lisämäärärahaa uuden kirjanpitoyksikön perustamiskustannuksiin ja valitus- ja poistohakemusasioiden käsittelyn nopeuttamiseen.
Eduskunnan vuodelle 2017 hyväksymät ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa
Pääluokka | Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
21. | Eduskunta | 179 988 000 | - | 179 988 000 |
22. | Tasavallan presidentti | 13 729 000 | - | 13 729 000 |
23. | Valtioneuvoston kanslia | 221 733 000 | 200 000 | 221 933 000 |
24. | Ulkoasiainministeriön hallinnonala | 1 083 056 000 | 5 867 000 | 1 088 923 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 910 158 000 | 1 700 000 | 911 858 000 |
26. | Sisäministeriön hallinnonala | 1 538 447 000 | 77 491 000 | 1 615 938 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 2 841 668 000 | 6 957 000 | 2 848 625 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 17 079 406 000 | -26 140 000 | 17 053 266 000 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | 6 779 916 000 | 24 172 000 | 6 804 088 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 607 323 000 | 65 401 000 | 2 672 724 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | 3 270 683 000 | 288 000 | 3 270 971 000 |
32. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | 3 076 433 000 | 24 512 000 | 3 100 945 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 14 662 489 000 | -75 150 000 | 14 587 339 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 191 691 000 | 3 750 000 | 195 441 000 |
36. | Valtionvelan korot | 1 357 510 000 | - | 1 357 510 000 |
Yhteensä | 55 814 230 000 | 109 048 000 | 55 923 278 000 |
---|
Eduskunnan vuodelle 2017 hyväksymät ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa
Osasto | Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 43 188 450 000 | 15 000 000 | 43 203 450 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 5 308 396 000 | -12 239 000 | 5 296 157 000 |
13. | Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset | 2 478 164 000 | - | 2 478 164 000 |
15. | Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 459 241 000 | - | 459 241 000 |
Yhteensä | (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 51 434 251 000 | 2 761 000 | 51 437 012 000 |
15.03.01 | Nettolainanotto ja velanhallinta | 4 379 979 000 | 106 287 000 | 4 486 266 000 |
Yhteensä | 55 814 230 000 | 109 048 000 | 55 923 278 000 |
---|