Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2016

5. Anslagen i budgetpropositionenPDF-versio

Anslagen i budgetpropositionen uppgår enligt förslaget till 54,1 miljarder euro, vilket är 0,2 miljarder mera än i den ordinarie budgeten för 2015 och ca 0,3 miljarder euro mindre än vad som har budgeterats för 2015 när tilläggsbudgetarna är inberäknade. Med beaktande av den ökade prisnivån och de strukturella ändringarna i budgetpropositionen ökar anslagen under förvaltningsområdena reellt med ca 0,4 % jämfört med den ordinarie budgeten för 2015 och minskar med ca 0,7 % jämfört med de budgeterade medlen för 2015.

Utgiftsnivån minskar som en följd av de sparbeslut och utgiftsökningar som ingår i regeringsprogrammet och som har en nettoeffekt på 0,7 miljarder euro 2016. Dessutom ökar utgiftsnivån som en följd av de extra satsningar som görs i syfte att genomföra regeringens spetsprojekt, ca 320 miljoner euro 2016. Utgifterna ökar också i och med justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna (ca 300 miljoner euro) och de ökande migrationskostnaderna (drygt 100 miljoner euro).

Anslagen enligt huvudtitlar åren 2014—20161)

    År 2014
bokslut
År 2015
ordinarie
budget
År 2016
budgetprop.
 
Förändring 2015—2016
Kod Huvudtitel mn € mn € mn € mn € %
             
21. Riksdagen 153 164 173 8 5
22. Republikens president 34 19 13 -6 -30
23. Statsrådets kansli 111 186 208 21 11
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 378 1 212 1 048 -163 -13
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 911 900 906 6 1
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 289 1 226 1 331 105 9
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 671 2 659 2 886 227 9
28. Finansministeriets förvaltningsområde 17 024 16 956 17 527 572 3
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 593 6 773 6 770 -2 -0
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 645 2 662 2 567 -95 -4
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 3 087 2 898 2 932 35 1
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 446 3 521 2 874 -648 -18
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 895 12 719 13 083 364 3
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 283 204 199 -5 -3
36. Räntor på statsskulden 1 713 1 766 1 573 -193 -11
  Sammanlagt 54 234 53 864 54 090 226 0

1) Varje tal har avrundats särskilt från det exakta värdet och räkneoperationerna stämmer därför inte till alla delar.

5.1. Budgetpropositionen och ramarna för statsfinanserna

I regeringsprogrammet ingår en utgiftsregel som styr budgetekonomins utgiftsutveckling under hela valperioden. Utgiftsregeln sätter ett maximibelopp för huvuddelen, ungefär fyra femtedelar, av utgifterna i statsbudgeten. Utanför utgiftsregeln och de ramar för statsfinanserna som fastställs på basis av den lämnas bl.a. utgifter som växlar med konjunkturerna och den automatiska finansieringen, ränteutgifterna för statsskulden samt finansinvesteringarna.

Regeringens första rambeslut, ramen för valperioden 2016—2019, överlämnas till riksdagen den 28 september 2015. I rambeslutet fastställs ramen så att statens utgifter som omfattas av ramen 2019 är 1,3 miljarder euro mindre än i det s.k. tekniska rambeslutet från den 2 april 2015.

I det s.k. tekniska rambeslutet från april 2015 ändrades ramen för 2016—2019 så att den motsvarar pris- och kostnadsnivån 2016 i fråga om de lagstadgat och avtalsbaserat indexbundna utgifterna. Den beräknade pris- och kostnadsnivån har preciserats efter detta. Å andra sidan fattades det beslut om att som sparåtgärder avskaffa indexbindningen av barnbidraget och studiestödet, frysa indexhöjningarna av statsandelarna och universitetens och yrkeshögskolornas indexhöjningar under ramperioden samt frysa de indexhöjningar som bygger på FPL och konsumentpris/levnadskostnadsindex 2016—2019. Inte heller indexhöjningen av finansieringen av Rundradion Ab görs för 2016. Som en kombinerad effekt av dessa ändringar sänks priskorrigeringen av de lagstadgat eller avtalsbaserat indexbundna utgifterna med ett nettobelopp på ca 170 miljoner euro jämfört med rambeslutet från april.

Justeringar av pris- och kostnadsnivån i ramen, mn euro

  2016 2017 2018 2019
         
Justering av ramnivån jämfört med rambeslutet från våren 2015:        
   Enligt lagstiftningen indexbundna utgifter (pensioner, kommunernas statsandelar och övriga enligt lagstiftningen indexbundna statsbidrag, EU-medlemsavgiften) -172,8 -172,8 -172,0 -172,4
Sammanlagt -172,8 -172,8 -172,0 -172,4

I ramnivån för 2016 beaktas dessutom de strukturella ändringar i ramen som sänker ramnivån för 2016 med ca 32 miljoner euro jämfört med rambeslutet från våren 2015. De strukturella ändringarna har specificerats närmare i följande tabell.

Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2016 2017 2018 2019
           
25.01.05 Bruttobudgetering av Rättsregistercentralens avgiftsinkomster, motsvarande inkomster under moment 12.25.99 2,6 2,6 2,6 2,6
29.40.55 Justering av mervärdesskattekompensationen till yrkeshögskolorna enligt bokslutsuppgifterna för 2014 -32 -32 -32 -32
29.01.29, 29.80.41 Teknisk överföring från momsmomentet till momentet för överföringsutgifter som utgift som hör till ramen 0,8 0,8 0,8 0,8
32.30.03 Bruttofinansieringen för Revisionstillsynen vid Patent- och registerstyrelsen, motsvarande inkomst av skattenatur under moment 11.19.09 2,3 2,3 2,3 2,3
32.60.41 Stöd för byggande av LNG-terminaler, ändring i realiseringstidpunkten -5,5 5,5    
  Sammanlagt -31,8 -20,8 -26,3 -26,3

Ofördelad reserv

Med beaktande av alla de nämnda justeringar ligger ramnivån för 2016 på 44 611 miljoner euro, inklusive en tilläggsbudgetreservering på 300 miljoner euro.

De anslag som ska hänföras till ramen för budgetpropositionen föreslås uppgå till 44 105 miljoner euro. Den ofördelade reserven för 2016 uppgår således till 206 miljoner euro. I den ingår en reservering för ett nettotillägg på strax under 50 miljoner euro för utvecklingen av närstående- och familjevården 2016. För 2016 har i ramen dessutom avdelats 300 miljoner euro för tilläggsbudgetarna.

Utgifter utanför ramen

Utanför ramarna för statsfinanserna är framför allt utgifter som växlar med konjunkturerna och den automatiska finansieringen, såsom utgifterna för utkomstskyddet för arbetslösa, lönegaranti, bostadsbidrag och statens andel av utgifterna för utkomststöd. De nämnda utgifterna inkluderas likväl i ramarna när det gäller hur de ändringar som gjorts i grunderna för utgifterna inverkar på dem. Utanför ramarna lämnas dessutom bl.a. ränteutgifterna för statsskulden, mervärdesskatteutgifterna, finansinvesteringarna och de utgifter där staten fungerar som teknisk förmedlare av medfinansiering från utomstående.

Som utgifter utanför ramen förslås 10,0 miljarder euro, vilket är ca 1,9 miljarder euro mindre än vad som budgeterats för 2015 (inklusive tilläggsbudgetpropositionerna). Minskningen beror närmast på tekniska ändringar. Den kompensation till kommunerna för ändringar i skatteinkomsterna som uppkommit i och med tidigare valperioder har vid bytet av valperiod överförts till den del av momentet som omfattas av ramen (1,4 miljarder euro). Även Rundradions finansiering har överförts så att den omfattas av ramen (0,5 miljarder euro).

Utgifterna för finansinvesteringar minskar fr.o.m. 2015, trots att en del av finansieringen av utvecklingssamarbetet ändras till finansinvesteringar. Detta beror närmast på att utgifterna för refinansieringen av exporten sjunker samt på att tillväxtsatsningarna av engångsnatur från föregående valperiod faller bort ur budgeten. Jämfört med 2015 ökar samtidigt de konjunkturrelaterade utgifter som står utanför ramen. Detta förklaras närmast av den strukturella förändring genom vilken bostadsbidraget för pensionstagare överförs för utbetalning under ett bostadsstödsmoment som står utanför ramen.

Ränteutgifterna för statsskulden uppgår till ca 1,6 miljarder euro, dvs. ungefär lika mycket som budgeterats för 2015.

Anslag utanför ramen, mn euro

  2016 budgetprop.
   
Utkomstskyddet för arbetslösa, bostadsbidrag och lönegarantin 4 330
Kompensation till kommunerna för skattelättnader 262
Utgifter motsvarande inkomster som erhålls från EU 1 073
Utgifter motsvarande tippningsvinstmedel och intäktsföringen från Penningautomatföreningen samt totospel 934
Ränteutgifter 1 573
Finansinvesteringar 471
Tekniska genomgångsposter 221
Mervärdesskatteanslag 1 136
Sammanlagt 10 000

5.2. Anslagen enligt förvaltningsområde

I regeringsprogrammet har man kommit överens om flera omkostnadsbesparingar. Den allmänna besparingen i de administrativa utgifterna är 30 miljoner euro 2016. Genom en effektivisering av upphandlingsprocesserna eftersträvas en besparing på 3 miljoner euro. Dessutom omfattas förvaltningsområdena som ett arv från den föregående valperioden av en omkostnadsbesparing på ca 300 miljoner euro, som bl.a. består av en produktivitetsbesparing som ökar med 0,5 procent varje år och av en besparing inom löneglidningen.

Statsrådets kansli (huvudtitel 23)

Under huvudtiteln för statsrådets kansli föreslås anslag på sammanlagt 208 miljoner euro, vilket innebär en ökning på ca 21 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Ökningen beror huvudsakligen på på de överföringar av anslag till huvudtiteln som gjorts med anledning av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet och reformen av statens forskningsinstitut och forskningsfinansiering.

På grund av de besparingar som anges i regeringsprogrammet minskar anslagen under statsrådets kanslis huvudtitel med ca 5 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Av detta belopp föranleds 4,3 miljoner euro av en i regeringsprogrammet angiven besparing i anslagen för stöd för politisk verksamhet. Det föreslås att den sänkning av ministrarnas arvoden med 5 procent som tillämpades under den föregående valperioden ska tillämpas också i fortsättning.

För att förbättra konsekvensbedömningen i samband med stiftandet av lagar inrättas i detta syftet i samband med statsrådets kansli en särskild funktion, för vilket det föreslås 0,25 miljoner euro.

Utrikesministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 24)

För förvaltningsområdet föreslås anslag till ett belopp av sammanlagt 1 048 miljoner euro, vilket innebär en minskning på ca 163 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Anslagsnivån sjunker på grund av den minskning på 200 miljoner euro i anslagen för utvecklingssamarbete som anges i regeringsprogrammet. Av anslagen under huvudtiteln utgör andelen för utrikesförvaltningen 24 %, andelen för internationellt utvecklingssamarbetet 61 %, och andelen för krishantering och övriga utgifter 15 %.

För utrikesministeriets omkostnader föreslås ett anslag på 227 miljoner euro. Utrikesförvaltningens resurser koncentreras till de länder vars politiska och ekonomiska betydelse för Finland ökar. Man fortsätter att utveckla strukturen och verksamhetssätten för Finlands representation i utlandet. I utvecklingsarbetet beaktas bl.a. det nära nordiska samarbetet, utvecklingen inom EU:s avdelning för yttre åtgärder och verksamhetsmodellen Team Finland. Som ett led i regeringens samlade spetsprojekt stärks nätverket Team Finland genom tillfällig anställning av specialsakkunniga med fokus på handelsekonomiska frågor som stationeras vid utvalda finska beskickningar. Detta föranleder ytterligare utgifter till ett belopp av 1,8 miljoner euro år 2016. Finland är år 2016 ordförande i Nordiska ministerrådet.

Krishantering

Utrikesministeriets förvaltningsområdes andel av utgifterna för underhållet av de finländska krishanteringsstyrkorna är 49 miljoner euro. Ledningsansvaret för insatsen i Libanon fortsätter till den 31 maj 2016. För civil krishantering föreslås ett anslag på 15,4 miljoner euro. I anslaget ingår en andel på 0,5 miljoner euro för fredsförmedling. Antalet anställda i uppgifter inom militär och civil krishantering beräknas år 2016 vara sammanlagt ca 690.

Utvecklingssamarbete

För internationellt utvecklingssamarbete föreslås sammanlagt 0,7 miljarder euro. Nivån på anslagen för utvecklingssamarbete uppskattas år 2016 vara 0,35 procent i förhållande till bruttonationalinkomsten. För egentligt utvecklingssamarbete föreslås anslag på 498 miljoner euro samt fullmakter att ingå förbindelser till ett värde av 320 miljoner euro så, att utgifterna för dem infaller efter 2016. För finansinvesteringar inom utvecklingssamarbete föreslås ett anslag på 140 miljoner euro.

Övriga utgifter inom utrikesministeriets förvaltningsområde

För betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer och betalning av frivilliga finansiella bidrag föreslås 87 miljoner euro. För samarbetet i Östersjöområdet, Barentsregionen och Arktis föreslås 1,6 miljoner euro. I verksamheten prioriteras i första hand politiken för den nordliga dimensionen, det multilaterala samarbetet i de nordliga regionala råden och verkställandet av regeringens Rysslandspolitik.

Justitieministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 25)

För justitieministeriets förvaltningsområde föreslås ett anslag på 906 miljoner euro. Om man bortser från valutgifterna, som varierar från år till år, är anslaget för förvaltningsområdet ca 22 miljoner euro större jämfört med anslagsnivån 2015.

Rättssäkerhet

För domstolarna, rättshjälpsbyråerna, utsökningsväsendet, åklagarväsendet, Brottspåföljdsmyndigheten och Rättsregistercentralen föreslås ett tilläggsanslag på 17,5 miljoner euro år 2016. Tillägget ingår i de satsningar på den inre säkerheten och rättsvården som anges i regeringsprogrammet.

För domstolarna och rättshjälpen föreslås ett tillägg på sammanlagt ca 13 miljoner euro för skötseln av uppgifter som anknyter till säkerställandet av asylsökandes rättssäkerhet.

Åtgärderna inom reformprogrammet för rättsvården fortsätter. Projekten inom ramen för programmet syftar till att rättssäkerheten kan säkerställas trots utgiftstrycket och besparingarna inom rättsvården.

I enlighet med regeringsprogrammet höjs domstolsavgifterna och utvidgas tillämpningsområdet för avgiftsbelagdheten på ett sätt som inte försvagar rättssäkerheten för dem som har det sämst ställt.

Utsökningsväsendets strukturreform fortsätter med utgångspunkt i handlingsplanen, med målet att öka produktiviteten och lönsamheten utan att parternas rättssäkerhet äventyras. Den offentliga rättshjälpen effektiviseras genom att man utvecklar den juridiska rådgivningen, de elektroniska tjänsterna och de alternativa tvistlösningsförfarandena i enlighet med helhetsplanen för rättshjälpsverksamheten som färdigställs 2015.

Bekämpning av brottsligheten

Ansvaret för ordnandet och finansieringen av fångars hälso- och sjukvård överförs från Brottspåföljdsmyndigheten till Institutet för hälsa och välfärd fr.o.m. den 1 januari 2016.

Stödtjänster för brottsoffer ska på det sätt som offerdirektivet förutsätter ordnas i samarbete med social- och hälsovårdsförvaltningen och de organisationer som producerar tjänsterna. För finansieringen av serviceproduktionen införs en brottsofferavgift, och ett statsbidragssystem som hänför sig till avgiften utvecklas. För ordnandet av stödtjänster anvisas tilläggsfinansiering på 2,7 miljoner euro 2016. Statens inkomster ska öka i motsvarande grad.

Brottspåföljdsmyndighetens lokalstruktur förnyas på det sätt som anslagsramen och det minskade antalet fångar förutsätter på så sätt att strukturen möjliggör en säker verksamhet, stöder de samhälleliga effektmål som ställts för verkställigheten av straff och möjliggör att den verksamhet som förebygger återfallsbrottsligheten fortsätter. Målet är att bibehålla ett regionalt heltäckande fängelsenät.

De lagar som gäller ordningsbot och bötesförfarande sätts i kraft och EU:s offerdirektiv genomförs.

Utvidgandet av tillämpningsområdet för förvandlingsstraffet för böter återtas.

Inrikesministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 26)

För inrikesministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på sammanlagt ca 1,3 miljarder euro, vilket är ca 105 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2015. Anslagsökningen beror huvudsakligen på en nivåförhöjning i det förslagsanslag som anvisats för mottagning av flyktingar och asylsökande. Av anslagen under huvudtiteln är andelen för polisväsendet 56 %, andelen för gränsbevakningsväsendet 18 %, andelen för räddningsväsendet och Nödcentralsverket 6 % och andelen för invandringen 12 %.

I regeringsprogrammet satsar man på den inre säkerheten och på rättsvården. Av denna ytterligare satsning anvisas i budgetpropositionen 2016 ett tillägg på 28,5 miljoner euro till inrikesministeriets förvaltningsområde. Till förvaltningsområdets uppgifter hör att genomföra strategiskt viktiga informationssystemprojekt.

Polisväsendet

Reformen av polisens förvaltningsstruktur (Pora III) fortsätter. Den målsatta funktionella nivån för polisverksamheten och polisens resurser bedöms på nytt så att de motsvarar de ekonomiska yttre ramarna. Polisens kostnadsstruktur och i synnerhet nätverket av verksamhetsställen granskas i syfte att sänka lokalkostnaderna.

Medborgarnas förtroende för polisens förmåga att förebygga, avslöja och utreda brott ska bevaras.

Genom sin verksamhet främjar polisen bekämpningen av IT-relaterad brottslighet samt cybersäkerhet.

Skyddspolisen, som för närvarande är underställd Polisstyrelsen, blir från ingången av 2016 underställd inrikesministeriet.

Gränsbevakningsväsendet

Gränsbevakningsväsendets verksamhet påverkas främst av läget i Ryssland och i Östersjöområdet samt av utvecklingen av gränstrafiken. Tyngdpunkten för gränsbevakningsväsendets verksamhet ligger vid östgränsen, där en trovärdig och självständig funktionsförmåga upprätthålls. Krisberedskapen och det militära försvarets skyldigheter sköts.

Räddningsväsendet och nödcentralerna

Räddningsväsendet utvecklas så att räddningsväsendet har god beredskap att agera i olika olyckssituationer och undantagsförhållanden. Räddningsverken har som mål att uppnå en bestående besparing på minst 7,5 miljoner euro per år fram till år 2017 utan att sänka servicenivån.

Nödcentralsverksamheten utvecklas genom att ett för myndigheterna gemensamt nödcentralssystem tas i bruk i alla nödcentraler före utgången av mars 2017.

Invandring

Migrationsförvaltningens verksamhet påverkas av det ökade antalet asylsökande. Det är svårt att uppskatta antalet sökande under 2016. Anslagen i budgetpropositionen har dimensionerats enligt 15 000 asylsökande. Asylsökande som får positivt beslut placeras så fort som möjligt i kommunerna. Avsikten är att antalet kvotflyktingar per år ska hållas vid 750—1 050 flyktingar. Finland påverkas också av EU:s gemensamma beslut om att omplacera asylsökande till följd av den svåra flyktingsituationen i medelshavsområdet.

Den produktivitetsökning som det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden (UMA) för med sig utnyttjas fullt ut genom att man utvecklar arbetsprocesserna. En smidig och snabb behandling av asylansökningar dämpar på lång sikt de totala kostnaderna av mottagningen av asylsökande när de sökandes väntetid vid förläggningarna inte blir onödigt lång.

Försvarsministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 27)

För försvarsministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på 2,9 miljarder euro, vilket innebär en ökning med 227 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Ökningen beror närmast på den tidsmässiga förläggningen av anskaffningen av materiel och på ett tillägg som föranleds av regeringsprogrammet.

I utgifterna för försvarsmaktens omkostnader (exkl. löneutgifter), anskaffningen av försvarsmateriel samt utgifterna för den militära krishanteringen har det gjorts en föregripande kostnadsnivåjustering på 1,5 % i enlighet med etablerad praxis. Av anslagen under huvudtiteln är andelen för det militära försvaret 85 % och andelen för den militära krishanteringen 1 %.

Försvarsmaktens nya beställningsfullmakter enligt budgetpropositionen för 2016 och de tidigare beviljade beställningsfullmakterna föranleder utgifter på sammanlagt 733 miljoner euro år 2016 och på sammanlagt 1 340 miljoner euro åren efter budgetåret.

Militärt försvar

För försvarsmaktens omkostnader föreslås 1 866 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 23 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Förändringen beror huvudsakligen på ett nettotillägg i lokalhyrorna. I tillägget har beaktats den höjning av Senatfastigheters hyror som behövs för att uppnå en hållbar hyresnivå inom försvarsmakten samt den minskning av Senatfastigheters hyror som föranleds av genomförandet av självkostnadsprincipen.

För anskaffning av försvarsmateriel föreslås anslag till ett belopp av 594 miljoner euro, vilket är 177 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2015. Tillägget föranleds huvudsakligen av en senareläggning av utbetalningar av sådana bevillningsfullmakter för anskaffningar som har bundits under tidigare år, och av en nivåhöjning i försvarsanslagen (50 miljoner euro år 2016) som avser anskaffningen av försvarsmateriel och som föranleds av regeringsprogrammet.

Budgetpropositionen innehåller en beställningsfullmakt på 314 miljoner euro för att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga. Utgifterna för beställningsfullmakten 2016 för att utveckla försvarsmaktens materiel förläggs till åren 2016—2020.

Militär krishantering

För försvarsministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på 37 miljoner euro för materiel- och förvaltningsutgifter för den militära krishanteringen, vilket innebär en minskning på 2 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Krishanteringen behandlas även i den allmänna motiveringen till utrikesministeriets förvaltningsområde under rubriken krishantering.

Finansministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 28)

För finansministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på sammanlagt 17,5 miljarder euro, vilket innebär en ökning på ca 570 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Anslagsökningen föranleds främst av ökningen av statsandelarna för den kommunala basservicen och av EU-avgiften. Av förvaltningsområdets anslag är andelen för stöd till kommunerna 52 %, andelen för pensioner och ersättningar som staten betalar 27 % och andelen för EU-avgifter 12 %.

Beskattningen och tullväsendet

För tullen föreslås en anslagsökning på 4 miljoner euro för utgifter för den inre säkerheten och rättsvården. I anslagen för återbetalda skatter föreslås ett tillägg på 14,7 miljoner euro. Tillägget grundar sig på finansministeriets beslut av 2012 om mervärdesskattelättnad.

Tjänster för statssamfundet

Det föreslås att anslagen ska minskas med 6,2 miljoner euro jämfört med budgeten för 2015. Minskningen består huvudsakligen av flera besparingar som avser Statskontoret.

Dataadministrationsprojekt och produktivitetsprojekt

Som ett led i regeringens spetsprojekt anvisas år 2016 27 miljoner euro för stöd för digitalisering inom förvaltningen. För inrättande av ett nationellt inkomstregister anvisas år 2016 5,9 miljoner euro.

I anslaget för att främja dataadministrations- och informationssystemprojekt och produktivitetsprojekt föreslås ett tillägg på 17 miljoner euro jämfört med budgeten för 2015. I budgeten reserveras centraliserad finansiering för informationsförvaltningsprojekt som främjar produktiviteten inom statsförvaltningen, för upphandling av undersökningar och tjänster samt för centrala informationssystemprojekt. Dessa behandlas närmare i avsnitt 6.2.

Statens regional- och lokalförvaltning

För statens regional- och lokalförvaltning föreslås 88 miljoner euro, vilket är 3 miljoner euro mindre än i budgeten för 2015. Minskningen beror huvudsakligen på att det anslag av engångsnatur på 0,7 miljoner euro som beviljades för 2015 för att råda bot på anhopningen i handläggningen av miljötillstånd inte lägre ingår, liksom inte heller det anslag på 1,4 miljoner euro som beviljades för piloteringen av den offentliga förvaltningens gemensamma Kundservice 2014-projekt.

Överföringar till landskapet Åland

De inkomstöverföringar som ska betalas till landskapet Åland har beräknats uppgå till sammanlagt 248 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 1,4 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015 till följd av ändringar i inkomstposterna.

Statens pensionsutgifter

För de pensioner och ersättningar som staten betalar föreslås 4 731 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 38 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Ökningen beror på indexjusteringar, pensionernas ökade volym och en förändring i ränteprognosen.

EU och internationella organisationer

För avgifter till Europeiska unionen föreslås ett anslag på 2 131 miljoner euro. I budgetpropositionen föreslås nya fullmakter för Finland att förbinda sig till tecknande av grundkapital i Asiatiska banken för infrastrukturinvesteringar som 2016—2020 föranleder utgifter på sammanlagt 62 miljoner US-dollar och att förbinda sig till att betala infordringsbart kapital i anslutning till tecknandet av grundkapital i Asiatiska banken för infrastrukturinvesteringar till ett belopp av sammanlagt 248,3 miljoner US-dollar. De nya fullmakterna beräknas föranleda utgifter till ett belopp av 11 miljoner euro 2016.

Greklands andra anpassningsprogram löpte ut i slutet av juni 2015 utan att Grekland slutfört programmet på avtalat sätt. Därför förföll eurogruppens beslut från november 2012 om att medlemsstaterna i euroområdet som en del av Eurosystemets program för värdepappersmarknaden överför till Grekland ett belopp som motsvarar intäkterna från investeringar som gjorts i grekiska statsobligationer. Därför har det moment som gäller överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland strukits i budgetpropositionen. År 2015 budgeterades för detta syfte 27 miljoner euro.

Stöd till kommunerna

För statsandelen för kommunal basservice föreslås 9 028 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 528 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Största delen av ökningen i statsandelen föranleds av en justering på 269 miljoner euro i kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna. Statsandelen ökar också till följd av en ytterligare insats för barnskydd och hemservice för barnfamiljer, av en kompensation för ändringar i skattegrunderna samt av förändringar i invånarantal och beräkningsfaktorer. Samtidigt minskar statsandelen på grund av de nedskärningar i statsandelen som det fattades beslut om under den föregående regeringsperioden samt genom följande åtgärder som minskar kommunernas kostnader: effektiviseringen av ordnandet av regional specialiserad sjukvård, ändringar som gäller den subjektiva rätten till dagvård samt förändringar i personaltätheten inom den spåbarnspedagogiska verksamheten. År 2016 görs ingen indexhöjning i statsandelen för basservicen. För stöd för kommunsammanslagningar föreslås ett anslag på 26 miljoner euro. År 2016 genomförs fyra kommunsammanslagningar.

Effekterna av statens budgetproposition på den kommunala ekonomin behandlas närmare i avsnitt 7.

Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 29)

För undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på sammanlagt 6,8 miljarder euro. Anslagnivån är närmast oförändrad jämfört med den ordinarie budgeten för 2015.

Av anslagen under huvudtiteln är andelen för statlig finansiering av högskoleundervisning och forskning 47 %, andelen för den allmänbildande utbildningen 11 %, andelen för yrkesutbildning 7 %, andelen för vuxenutbildning 7 %, andelen för studiestöd 14 % och andelen för kultur, konst, idrottsverksamhet och ungdomsarbete 10 %.

Innehållet i och effekterna av de åtgärder som gäller statsandelarna för förvaltningsområdet behandlas närmare i avsnitt 7, som gäller den kommunala ekonomin.

Småbarnspedagogisk verksamhet, allmänbildande utbildning och fritt bildningsarbete

Den subjektiva rätten till dagvård ändras fr.o.m. den 1 augusti 2016 så att varje barn i fortsättningen kommer att ha rätt till 20 timmar småbarnspedagogisk verksamhet per vecka fram till förskoleundervisningen. Ett barn ska ha rätt till småbarnspedagogisk heldagsverksamhet om det krävs för att barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare arbetar, studerar, är verksamma som företagare eller sysselsatta i eget arbete. Inom den småbarnspedagogiska verksamheten höjs förhållandet mellan antalet barn över 3 år och antalet fostrare från 1/7 till 1/8. Dagvårdsavgifterna samt avgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamhet höjs fr.o.m. den 1 augusti 2016. Samtidigt inleds ett program för utveckling av småbarnspedagogisk verksamhet inom ramen för vilket kvaliteten på den småbarnspedagogiska verksamheten och dess pedagogiska innehåll ska förbättras och utbildningen av barnträdgårdslärare ökas tillfälligt. För finansieringen av programmet för utveckling av småbarnspedagogisk verksamhet anvisas anslag till ett belopp av sammanlagt 7 miljoner euro.

Resurserna inom den grundläggande utbildningen riktas till åtgärder som utvecklar sätten att lära sig och lärandemiljöerna, och den grundläggande utbildningens tillgänglighet säkerställs. Sätten att lära sig blir fler genom att digitala lärandemiljöer införs och pedagogiken moderniseras. Som ett led i insatserna för regeringens spetsprojekt anvisas 2016 6 miljoner euro för att påskynda införandet av digitala läromedel och för försök och utveckling inom digitalt lärande, samt 9,5 miljoner euro för att höja lärarnas digitala kompetens genom grundläggande utbildning och kompletterande utbildning.

En översyn av finansieringssystemet för gymnasieutbildningen och en reform av nätet av anordnare av gymnasieutbildning bereds i syfte att förbättra gymnasieutbildningens genomslag, kvalitet och effektivitet och trygga den regionala tillgången till gymnasieutbildning.

Inom det fria bildningsarbetet införs ett nytt finansieringssystem.

Yrkesutbildning

En reform av finansierings- och styrsystemet för yrkesutbildningen bereds. Syftet är att skapa en enhetlig yrkesutbildningshelhet genom att slå samman de separata reglerings-, styr- och finansieringssystemen för den yrkesinriktade grund- och tilläggsutbildningen och läroavtalsutbildningen.

En reform av strukturerna och processerna som omfattar hela nätet av yrkesutbildningsanordnare inleds på frivillig basis. Målet är att yrkesutbildningsanordnarna ska ha starka verksamhetsförutsättningar över sektorsgränserna och inom sitt eget verksamhetsområde kunna svara mot arbetslivets och individernas kompetensbehov.

Finansiering av universiteten och vetenskapen

Högskolorna främjar en arbetsfördelning som stöder högskolornas profilering, och intensifierar samarbetet med varandra och med forskningsinstituten. För att samla kompetensen och avveckla oändamålsenliga och överlappande funktioner kommer högskolorna att fortsätta det operativa och strukturella utvecklandet inom och mellan de olika sektorerna. På grund av åtgärderna för att effektivisera högskolornas verksamhet och rationalisera högskolenätet minskas den statliga finansieringen av högskolorna med sammanlagt 75 miljoner euro.

Högskolorna förbättrar kvaliteten på utbildningen och förutsättningarna för god inlärning genom att öka samarbetet och genom att modernisera utbildningsinnehållet, undervisningsmetoderna och lärandemiljöerna. Högskolorna utnyttjar fullt ut de nya möjligheter som digitalisering och ny pedagogik ger. Undervisningen indelas i perioder på ett nytt sätt så att undervisning pågår året runt. Högskolorna utvecklar sin verksamhet så att de är konkurrenskraftiga, jämlika, tillgängliga och intressanta arbets- och lärandemiljöer.

Genom forskningsfinansieringen stärks förutsättningarna för spetsforskning och forskningsstrukturerna samt forskning och innovationsverksamhet som stöder och skapar nationella starka sidor. Inom ramen för totalreformen av forskningsinstituten och forskningsfinansieringen effektiviseras samarbetet mellan högskolorna och forskningsinstituten och samarbetets genomslag. Dessutom omfördelas resurserna i enlighet med samhällets förändrade behov. Som ett led i regeringens spetsprojekt höjs bevillningsfullmakten för Finlands Akademi med 30 miljoner euro för att stödja projekt som främjar ökat samarbete mellan högskolor och näringsliv och kommersialisering av innovationer.

Studiestöd

Bindningen av studiestödet vid index slopas fr.o.m. den 1 augusti 2016. Inkomstgränsen för föräldrar till 18—19-åriga studenter på andra stadiet som bor självständigt höjs med 13 % fr.o.m. den 1 januari 2016. En reform av studiestödssystemet bereds så att det nya systemet kan införas hösten 2016 i enlighet med regeringsprogrammet.

Kultur- och konstpolitik

Man sörjer för att konsten och kulturen har förutsättningar att fylla sin samhällsuppgift och säkerställer regional tillgänglighet för konst- och kulturtjänster.

Arbetssätten vid ämbetsverken inom konst- och kulturförvaltningen utvecklas och man tryggar ämbetsverkens verksamhetsförutsättningar.

Ungdoms- och idrottspolitik

Man strävar efter att säkerställa tjänsterna inom verkstadsverksamheten för unga och det uppsökande ungdomsarbetet samtidigt som man utvecklar dessa verksamheter så att de ännu bättre än tidigare svarar mot de ungas behov. Målet är att stärka de ungas livskompetens och minska ungdomsarbetslösheten.

Målet är att främja en motionsinriktad livsstil hos hela befolkningen och därigenom öka delaktigheten samt förbättra befolkningens välbefinnande och hälsa. Dessutom stöds en etiskt stark elitidrott som siktar på internationella framgångar. Projektet Skolan i rörelse görs riksomfattande med målet att eleverna ska röra på sig en timme om dagen. På grund av detta ökas finansieringen med 7 miljoner euro.

Användningen av tippningsvinstmedel

Veikkaus Ab:s vinstmedel beräknas uppgå till 537 miljoner euro, varav 16,5 miljoner euro är outdelade vinstmedel som fonderats. Av vinstmedlen används i enlighet med den lag som gäller fördelning av tippningsvinstmedel minst 25 % till att främja idrott och fysisk fostran, 9 % till att främja ungdomsarbete, 17,5 % till att främja vetenskap och 38,5 % till att främja konst. Av utgifterna för vetenskap finansieras 24 % med intäkter från tippnings- och penninglotterivinstmedel. Sammanlagt 64 % av utgifterna för konst, kultur, idrottsverksamhet och ungdomsarbete finansieras med tippnings- och penninglotterivinstmedel.

Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 30)

För jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde föreslås sammanlagt 2,57 miljarder euro, vilket innebär en minskning på 95 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Minskningen av anslagen beror på besparingar som riktas till huvudtiteln i enlighet med regeringsprogrammet samt på att EU-programperioden 2007—2013 har avslutats och den nya programperioden 2014—2020 kommit igång långsammare än väntat. I budgetpropositionen ingår besparingar till ett belopp av ca 30 miljoner euro som baserar sig på statsminister Sipiläs regeringsprogram. I tilläggsfinansiering för de spetsprojekt som anknyter till regeringens strategiska insatsområde för bioekonomi och ren teknik har beaktats ett tillägg på 28,5 miljoner euro.

De beräknade inkomsterna för 2016 är 970 miljoner euro, vilket innebär en minskning på ca 177 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Förändringen beror på en minskning i de inkomster som flyter in från EU.

Av anslagen under huvudtiteln utgör andelen för utveckling av landsbygden 12 %, andelen för jordbruket och livsmedelsekonomin 73 %, andelen för naturresursekonomin 8 % och andelen för lantmäteriverksamhet och datalager 2 %.

Förvaltning och forskning

Naturresursinstitutets anslag minskar med 11,3 miljoner euro på grund av reformen av statens forskningsstruktur och besparingarna i ämbetsverkens och inrättningarnas omkostnader.

Utveckling av landsbygden

Landsbygdens livskraft stärks och man skapar förutsättningar för mångsidigt företagande och konkurrenskraftig tillväxt i affärsverksamheten. Jordbrukets struktur- och produktivitetsutveckling främjas. Ett viktigt redskap är programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 Anslagen minskar med ca 92 miljoner euro närmast till följd av avslutningen av programperioden 2007—2013.

Jordbruk och livsmedelsekonomi

Verksamhetsförutsättningarna för primärproduktionen och förädlingen av livsmedel förbättras medan människors, djurs och växters hälsa, djurens välbefinnande samt ansvaret inom livsmedelskedjan främjas. Anslagen ökar med 28,7 miljoner euro, varav 14 miljoner euro är en budgetöverföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond och utgör tilläggsfinansiering för spetsprojekt.

Naturresursekonomi

Målet för naturresursekonomin, som omfattar fiskeri-, vilt-, skogs- och vattenhushållning samt allmänna naturresursfrågor, är hållbar vård och användning av förnybara naturresurser och hanteringen av risker i anslutning till dem. Genom förvaltningens åtgärder skapas förutsättningar för en konkurrenskraftig affärsverksamhet som baserar sig på ett hållbart nyttjande av naturresurser. Samtidigt samordnas de behov som gäller nyttjandet och skyddet av naturresurser medan användningen av naturen för rekreation skapar välmående.

Som anslagstillägg har beaktats tilläggsfinansiering för spetsprojekten till ett belopp av sammanlagt 13,5 miljoner euro. Inom naturresursekonomin minskar anslagen med sammanlagt ca 17 miljoner euro. De största avdragen föranleds av arrangemangen kring medfinansieringen av Europeiska havs- och fiskerifondens åtgärdsprogram samt av ökade besparingar.

Lantmäteri och datalager

Lantmäteriverkets organisation och uppgifter sågs över vid ingången av 2015. Man fortsätter att utveckla verksamheten och den tekniska infrastukturen vid den datatekniska servicecentral och central för geografisk information inom förvaltningsområdet som överförts till Lantmäteriverket. Anslagen minskar med ca 2 miljoner euro. Fastighets- och terrängdatasystemet bidrar till att trygga grunden för det enskilda markägandet och det nationella garantisystemet och tillgången till information om fastigheter och terräng. Tillgängliggörandet av datalagren fortsätter.

Kommunikationsministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 31)

För kommunikationsministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på sammanlagt 2,9 miljoner euro, vilket innebär en ökning på ca 35 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Av anslagen under huvudtiteln utgör andelen för trafikpolitiken 67 %, andelen för kommunikationspolitiken 18 % och andelen för forskningen 2 %.

Kommunikationspolitik

Genom kommunikationspolitiken främjas utvecklandet av progressiva och högklassiga kommunikationsnät, nya kunskapsbaserade digitala tjänster samt utveckling av marknaden genom att man öppnar branschen för konkurrens och gör norm- och koncessionsanvisningarna flexibla samtidigt som man värnar konsumentens rättigheter. Särskild uppmärksamhet fästs vid förutsättningarna för utnyttjandet av digital information samt vid säkerställandet av data- och integritetsskyddet. Genom kommunikationspolitiken kan man även medverka till att det finns ett utbud av mångsidiga medietjänster som tillgodoser användarnas behov. Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet och bolagets roll i förändringen av medielandskapet ska utvärderas.

Kommunikationsverket, som sköter administrativa uppgifter, har omkostnader på 32,9 miljoner euro som i huvudsak finansieras med inkomsterna av de avgifter som Kommunikationsverket tar ut. Anslagsfinansieringens andel är 11,4 miljoner euro. I anslaget för innovationsstöd till medierna föreslås 10 miljoner euro som ett direkt stöd till sektorn. Det riksomfattande projektet för bredband till glesbygdsområden genomförs med anslag som överförts från tidigare år. Till statens televisions- och radiofond överförs 508 miljoner euro i syfte att täcka kostnaderna för Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet.

Trafikpolitik

Syftet med trafikpolitiken är att stödja näringslivets verksamhetsförutsättningar och att garantera allas möjligheter till en fungerande och trygg vardag. Genom trafikpolitiken förbättrar man trafiknätets skick och skapar möjligheter att förnya trafiksystemet genom att nyttja digitaliseringen. I framtiden kommer trafikpolitiken i allt större omfattning att basera sig på en verksamhetsmodell där trafiken ses som en tjänst. Bestämmelser som utgör ett hinder för nyttjandet av digitaliseringen ska ses över och man skapar ramar för service- och automatiseringsförsök inom trafiken och främjar utnyttjandet av öppna data inom trafiktjänsterna.

För omkostnaderna för Trafikverket, som ansvarar för upprätthållandet av servicenivån för trafiken på de trafikleder som förvaltas av staten och i samarbete med andra aktörer ansvarar för att trafiksystemet fungerar, anvisas 79 miljoner euro. Utgifterna för bastrafikledshållningen beräknas uppgå till 1 116 miljoner euro, varav 1 065 miljoner euro finansieras med anslag. Vid dimensioneringen har beaktats ett tillägg på 100 miljoner euro i finansieringen av bastrafikledshållningen, som är ett led i regeringens satsningar på spetsprojekt och på åtgärder för att minska det eftersatta underhållet. För trafikinvesteringar, inkl. efterfinansierings- och livscykelsfinansieringsprojekt, föreslås det 505 miljoner euro. Det föreslås att ett nytt investeringsprojekt som syftar till en förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors ska inledas 2016. Syftet med projektet att minska störningar i när- och fjärrtågstrafiken i Helsingforsregionen och i det övriga Finland samt att öka bangårdens kapaciteten.

Trafiksäkerhetsverket ansvarar för myndighetstjänsterna för trafiken som gäller trafiksystemets säkerhet, datalager, driftsäkerhet och marknaden. Utgifterna för myndighetstjänsterna för trafiken beräknas uppgå till 128 miljoner euro, varav 81 miljoner euro finansieras med inkomsterna av avgifter och 48 miljoner euro med anslag.

För stöd till trafiken och köp av tjänster för trafiken föreslås 208 miljoner euro, varav 100 miljoner euro anvisas för att främja sjöfarten och den övriga sjötrafiken, 84 miljoner euro för köp och utvecklande av tjänster inom kollektivtrafiken samt 18 miljoner euro för upprätthållande av förbindelsefartygstrafiken i skärgården och för köp och avtal om köp inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården.

Forskning

Meteorologiska institutets utgifter beräknas uppgå till 69 miljoner euro, varav 25 miljoner euro finansieras med inkomster och 44 miljoner euro med anslag. Meteorologiska institutets omkostnadsanslag minskas av överföringar som hänför sig till reformen av statens forskningsstruktur.

Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 32)

För arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde föreslås sammanlagt 2,9 miljarder euro, vilket innebär en minskning på 648 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Minskningen i anslagsnivån föranleds bl.a. av sparåtgärder, av en sänkning av anslagen för refinansiering inom exporten och av minskade strukturfondsanslag vid programperiodskiftet. Av anslagen under huvudtiteln utgör andelen för närings- och innovationspolitiken 32 %, andelen för sysselsättnings- och företagsamhetspolitiken 26 %, andelen för regionutvecklingen och strukturfondspolitiken 9 % och andelen för energipolitiken 13 %.

I anslagen för förvaltningsområdet ingår 99 miljoner euro som utgör tilläggssatsningar för de spetsprojekt som anknyter till regeringens strategiska mål.

Förvaltning

Som anslag för förvaltningen föreslås 316 miljoner euro. Av detta kanaliseras till omkostnaderna för närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) 191 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 22 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Minskningen beror på effektiviseringsåtgärder inom regionalförvaltningen.

Närings- och innovationspolitik

I enlighet med sparbesluten i regeringsprogrammet minskar understödsfullmakterna för Tekes - utvecklingscentralen för teknologi och innovationer från 360 miljoner euro till 231 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Också Tekes lånefullmakter minskar med 20 miljoner euro i och med att vissa engångstillägg faller bort. Det anslag som reserverats för rekapitalisering av Tekes Kapitalinvestering Ab ökar med 10 miljoner euro till en nivå av sammanlagt 30 miljoner euro. Tillägget föranleds av den tilläggssatsning på kommersialisering av forskningsresultat som ingår i regeringens spetsprojekt.

Anslagen för rekapitalisering av Finlands Industriinvestering Ab från 80 miljoner euro till 30 miljoner euro till följd av att tillväxtsatsningar av engångsnatur från tidigare år delvis faller bort. Anslaget för Industriinvestering för 2016 fördelas på fonder som investerar i finländska tillväxtföretag, med syfte att utveckla och diversifiera kapitalinvesteringsmarknaden i Finland.

Som ett led i sparbesluten enligt regeringsprogrammet slopas fullmakten för internationaliseringsunderstöd i budgeten för 2016. Anslaget kvarstår emellertid så länge som de beslut om beviljande som fattats före 2016 föranleder utbetalningar.

Finansieringen av Finpros verksamhet har budgeterats under ett eget moment (32.20.41), medan sådana övriga anslag för främjande av företagens internationalisering och entreprenörskap som inte är avsedda som statsunderstöd till Finpro har överförts till moment 32.01.40. I det allmänna understödet till Finpro ingår ett tilläggsanslag på 2 miljoner euro för regeringens samlade spetsprojekt som ska användas för att stärka nätverket Team Finland. Finnvera Abp kommer att införa ett program för s.k. juniorkrediter som stöder tillväxt inom små och medelstora företag och midcap-företag, men detta bedöms inte föranleda utgifter för ersättning av förluster ännu år 2016.

I statsunderstödet för företagens internationalisering och främjande av entreprenörskap ingår som en del av regeringens spetsprojekt ett tilläggsanslag på 8,5 miljoner euro för Team Finland-verksamhet. I specialunderstödet för VTT Ab:s forskningsinfrastruktur ingår i enlighet med spetsprojekten en tilläggsfullmakt på 5 miljoner euro för utbyggnad av högkvalitativa infrastrukturer för forskning och pilotverksamhet inom bioekonomi. För cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar samt för stöd för kommersialisering av innovationer föreslås 30 miljoner euro i spetsprojektfinansiering.

För Finlands Exportkredit Ab:s utbetalning av krediter som beviljats tidigare för refinansieringsverksamhet föreslås anslag på 106 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 353 miljoner euro som föranleds av att låneupptagningen upphört.

För betalning av det internationella teknologipris som beviljas vartannat år föreslås 1 miljon euro.

Sysselsättnings- och företagsamhetspolitik

För sysselsättnings- och företagsamhetspolitiken föreslås ett anslag på 758 miljoner euro, vilket innebär en ökning med drygt 3 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015.

Regeringen bereder före utgången av 2015 förslag till en totalreform av den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen. Inom ramen för reformen inriktas resursanvändningen på att aktivera de arbetssökande. Arbets- och näringsbyråns uppgift ska vara att bedriva företags- och arbetsgivarorienterad arbetsförmedling. I enlighet med regeringsprogrammet intensifieras digitaliseringen av TE-tjänsterna. Därför föreslås för arbets- och näringsbyråernas omkostnader tilläggsfinansiering till ett belopp av 10 miljoner euro som en del av regeringens spetsprojekt.

Inom ramen för totalreformen av den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen bedöms möjligheten att överföra ansvaret för organiseringen av arbetskraftsservicen för de mest svårsysselsatta personerna jämte resurserna för den servicen till kommunerna. Inom ramen för den sektorsövergripande samservicen utvidgas och utvecklas samarbetet mellan staten och kommunerna när det gäller att ordna och finansiera tjänster för långtidsarbetslösa.

För den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen föreslås ett anslag på 557 miljoner euro, vilket innebär en minskning med 6 miljoner euro jämfört med föregående års ordinarie budget. Vid dimensioneringen har beaktats de tillägg som de föregående regeringarna har gjort och som upphört samt de föregående regeringarnas sparbeslut (-38 miljoner euro), de direkta anpassningsåtgärderna enligt regeringsprogrammet 2015 (-50 miljoner euro), en överföring från moment 32.01.29 av mervärdesskatter som betalas under momentet (+58 miljoner euro) och andra engångstillägg samt det försvagade sysselsättningsläget. I anslaget under momentet ingår regeringens spetsprojektfinansiering till ett belopp av 5 miljoner euro. Finansieringen är avsedd att användas för att öka utbudet av privata arbetsförmedlingstjänster i enlighet med regeringsprogrammet.

Som ett led i regeringens sparåtgärder slopas den fullmakt som reserverats för företagens utvecklingsprojekt. Anslaget kvarstår emellertid i budgeten så länge som de beslut om beviljande som fattats före 2016 föranleder utbetalningar.

Energipolitik

För energipolitiken föreslås anslag till ett belopp av 387 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 50 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015.

I stödet för investeringar i förnybar energi och ny energiteknik ingår tilläggsfinansiering inom ramen för regeringens spetsprojekt till ett belopp av 20 miljoner euro. Produktionsstödet för förnybar energi ökar med drygt 34 miljoner euro. Ökningen av anslagsbehovet föranleds av den ökade vindkraftskapaciteten och av sänkningen av skattenivån för bränntorv.

Genom utbyggnaden av terminaler för kondenserad naturgas (LNG) garanteras distributionen av och tillgången till naturgas. För investeringsunderstöd för LNG-terminaler föreslås ett anslag på 33 miljoner euro som föranleds av utbetalningar av bevillningsfullmakterna för åren 2013 och 2014.

Övriga politiksektorer

För politiksektorn företagens omvärld, marknadsreglering och arbetslivet föreslås ett anslag på 86 miljoner euro.

I enlighet med regeringsprogrammet avvecklas den reglering som gäller företag. Dessutom kommer man att gallra och lätta upp de bestämmelser som gäller tillstånd och anmälningsförfaranden inom förvaltningsområdet.

Konkurrenslagstiftningen ses över så att ställningen för dem som lidit skada på grund av konkurrensförseelse förbättras. I enlighet med EU:s reviderade direktiv sätts sådana bestämmelser i kraft som gör det tydligare och enklare att söka ersättning för en skada som förorsakats av konkurrensförseelse. Den kommunala konsumentsäkerhetstillsynen förstatligas och överförs till Säkerhets- och kemikalieverket från och med den 1 maj 2016.

För regionutvecklingen och strukturfondspolitiken föreslås ett anslag på 252 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 193 miljoner euro som föranleds av de minskade utbetalningarna inom ramen för programperioden 2007—2013. Genom strukturfondsprogrammet för Finland "Hållbar tillväxt och jobb 2014–2020" stöds i synnerhet små och medelstora företags konkurrenskraft, framtagandet och nyttiggörandet av ny information och kunskap, sysselsättning och arbetskraftens rörlighet, utbildning, yrkeskompetens och livslångt lärande samt social delaktighet och kampen mot fattigdom. Anslagen för landsbygdsutveckling har överförts till jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel. I politikområdet ingår tilläggsfinansiering inom ramen för regeringens spetsprojekt till ett belopp av 10 miljoner euro. Finansieringen ska användas för att införa regionala innovationer och försök.

För integrationspolitiken föreslås anslag på 144 miljoner euro, vilket är 47 miljoner euro mera än i den ordinarie budgeten för 2015. Tillägget beror på att antalet personer som omfattas av stödet har ökat kraftigt och på att flyktingkvoten har höjts 2014 och 2015.

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 33)

För social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på ca 13,1 miljarder euro, vilket innebär en ökning på drygt 360 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Ändringen i behovet av anslag beror på genomförandet av reformer som anges i regeringsprogrammet och på justeringar av behovskalkylerna för förmåner som gäller social trygghet och utkomstskydd.

Andelen under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel är något under en femtedel av socialutgifterna. Vid sidan av staten deltar kommunerna, arbetsgivarna och de försäkrade i finansieringen av socialutgifterna. Statens andel av kostnaderna varierar från system till system så att det i första hand är de inkomstrelaterade förmånerna som finansieras med avgifter och premier som tas ut hos arbetsgivarna och de försäkrade. När det gäller utkomstskyddssystemen svarar staten för finansieringen av grundskyddet i sin helhet, med undantag av utkomststödet, grunddagpenningen och arbetsmarknadsstödet. Dessutom svarar staten för att finansieringen av företagarpensionssystemen är tillräcklig. Kommunerna svarar för ordnandet av social- och hälsovårdstjänsterna samt för utkomstskyddet, och staten deltar i finansieringen av dessa.

Av förvaltningsområdets anslag används 33 % till pensionsutgifter, 22 % till utkomstskydd för arbetslösa och 25 % till utjämning av familje- och boendekostnader. Sjukförsäkringen utgör 9 % av anslagen.

Familje-, boende- och försörjningskostnader

För familje- och boendekostnader och vissa tjänster föreslås anslag på något under 3,3 miljarder euro, vilket innebär en ökning på 606 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Ökningen föranleds huvudsakligen av att Folkpensionsanstaltens omkostnader koncentrerats under moment 33.10.60, av den bostadsbidragsreform som genomfördes 2015, av det skyddade belopp för förvärvsinkomster som införts inom ramen för bostadsbidraget samt av ökningen i utgifterna för bostadsbidraget.

I överensstämmelse med regeringsprogrammet minskar översynen av grunderna för det allmänna bostadsbidraget anslagsbehovet med 21 miljoner euro. Sammanslagningen av systemet med bostadsbidrag för pensionstagare med det allmänna bostadsbidraget ökar utgifterna för det allmänna bostadsbidraget med 193 miljoner euro, och minskar utgifterna för bostadsbidraget för pensionstagare under folkpensionsmomentet med 224 miljoner euro. Sammanslagningen genomförs så, att nya stödbeslut i fråga om dem som tidigare beviljats bostadsbidrag för pensionstagare fattas senast den 30.6.2016 och bostadsbidraget enligt det nya beslutet träder i kraft sex månader efter beslutet. Egendomskriteriet kommer i fortsättningen att beaktats också i fråga om allmänt bostadsbidrag. Av den besparing som görs i det allmänna bostadsbidraget kommer det varje år att inriktas 7,5 miljoner euro på åtgärder för att jämna ut minskningen i bostadsbidraget för pensionstagare. Dessutom kommer det varje år att anvisas 30 miljoner euro för åtgärder för att jämna ut konsekvenserna av sammanslagningen. År 2016 anvisas sammanlagt 12,5 miljoner euro för utjämnande åtgärder. Med beaktande av utgifterna för allmänt bostadsbidrag minskar reformen utgifterna för bostadsbidrag med 18,5 miljoner euro år 2016 och med 65 miljoner euro i årsgenomsnitt. Utgifterna för det grundläggande utkomststödet beräknas år 2016 till följd av reformerna öka med sammanlagt ca 8 miljoner euro, varav statens andel är 4 miljoner euro.

Indexbindningen av barnbidragen slopas. Effekterna av de lagstadgade indexen är -31 miljoner euro år 2016.

Socialförsäkringsavgifter

Socialförsäkringsavgifter, % av lönen

  2013 2014 2015 2016
         
Arbetsgivare:        
Sjukförsäkring        
Alla arbetsgivare 2,04 2,14 2,08 2,12
         
Arbetslöshetsförsäkring1)        
lägre avgift 0,80 0,75 0,80 1,00
högre avgift 3,2 2,95 3,15 3,90
         
Arbetspensionsförsäkring2)        
Arbetsgivarens genomsnittliga ArPL-avgift 17,35 17,75 18,00 18,10
         
De försäkrade:        
Sjukförsäkring        
Sjukvårdsförsäkring        
Sjukvårdspremie        
Förmånstagare (pensioner och inkomster av förmåner) 1,47 1,49 1,49 1,45
Löntagare och företagare 1,30 1,32 1,32 1,28
Arbetsinkomstförsäkring        
Dagpenningspremie        
Löntagare 0,74 0,84 0,78 0,82
Företagare 0,88 0,97 0,91 0,91
         
Arbetslöshetsförsäkring 0,60 0,50 0,65 1,15
         
Arbetspensionsförsäkring, personer under 53 år 5,15 5,55 5,70 5,70
personer över 53 år 6,5 7,05 7,20 7,20
         
Företagare och lantbruksföretagare:        
Arbetspensionsförsäkring, personer under 53 år 22,5 23,3 23,7 23,6
personer över 53 år 23,85 24,8 25,2 25,1

1) Arbetsgivares lägre premie betalas upp till en viss gräns för lönesumman. År 2015 är gränsen 2 025 000 euro och år 2016 2 044 500 euro. För lönebelopp som överstiger detta betalas den högre premien.

2) I arbetspensionsavgifterna har man beaktat en tillfällig sänkning åren 2011, 2013 och 2014 med vars hjälp det överskott som bildats av invalidpensionsavgifterna har utjämnats.

Sjukförsäkringsersättningar

Sjukförsäkringen är uppdelad i en sjukvårdsförsäkring och en arbetsinkomstförsäkring. Arbetsinkomstförsäkringen finansieras av arbetsgivarna och löntagarna samt av företagarna. Staten deltar i finansieringen av arbetsinkomstförsäkringen genom att finansiera de dagpenningar som betalas till minimibelopp, en andel av företagarnas och lantbruksföretagarnas företagshälsovård och en liten (0,1 %) andel av föräldradagpenningarna.

Av utgifterna för sjukvårdsförsäkringen finansierar staten de sjukvårdsersättningar som betalas till EU-länder i sin helhet, kostnader som föranleds kommunerna av sjukvård som ges i Finland till personer som är bosatta utomlands och en del av FPA:s omkostnader. Sjukvårdsförsäkringen finansieras av de försäkrade med en andel på uppskattningsvis 1 243 miljoner euro och av staten med en andel på 1 020 miljoner euro. Staten ska också säkra sjukförsäkringsfondens likviditet.

Betalningen av sjukförsäkringsersättning för privat vård som ges i den offentliga sjukvårdens utrymmen fortsätter till utgången av 2016.

I sjukförsäkringsersättningarna görs besparingar genom att man sänker reseersättningarna och ersättningarna för läkar- och tandläkarvård samt utgifterna för den behovsprövade rehabiliteringen genom att slopa ikraftträdandet av den s.k. AURA-rehabiliteringen. Genom dessa åtgärder uppnås år 2016 en besparing i de offentliga finanserna till ett belopp av 124 miljoner euro varav statens andel är 55 miljoner euro.

I läkemedelskostnaderna görs besparingar genom att man inför en initialsjälvrisk, genom att grundersättningen för läkemedel höjs till 40 procent samt genom flera andra åtgärder som dämpar kostnadsstegringen i fråga om läkemedel. Genom dessa åtgärder uppnås en besparing på ca 26 miljoner euro i statsandelen och en besparing på 58 miljoner euro i de offentliga finanserna. Utöver detta görs i enlighet med den nya regeringens beslut en besparing på 50 miljoner euro i läkemedelskostnaderna, varav statens andel är ca 22,5 miljoner euro.

På grund av att villkoren för medicinsk rehabilitering har lindrats har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 5,6 miljoner euro. Effekten på de offentliga finanserna är 12,5 miljoner euro. Ersättningsnivån för rehabiliterande psykoterapi för vuxna höjs till samma nivå som för rehabiliterande psykoterapi för unga från och med den 1 januari 2016. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 5,3 miljoner euro. Effekten på de offentliga finanserna är 11,6 miljoner euro.

Inkomstgränserna och ersättningsgraden för sjukdagpenningen och föräldradagpenningen ändras så att den arbetsinkomstgräns för sjukdagpenningen som berättigar till en ersättningsnivå på 70 procent sänks jämfört med den nuvarande nivån, och den förhöjda dagpenning som betalas under de 30 första dagarna av föräldradagpenningen sänks. Dessutom begränsas den rätt till semester som intjänas under föräldraledighetsperioderna. Ändringarna sänker kostnader för arbetsinkomstförsäkringen men inverkar inte på statens andel av kostnaderna.

För godkännande av nya läkemedel i förteckningen över specialersättningsgilla läkemedel har det reserverats högst 8,4 miljoner euro.

Pensioner

Arbetspensionerna finansieras i huvudsak genom arbetsgivarnas och de försäkrades försäkringsavgifter och försäkringspremier. Staten deltar i finansieringen av företagarpensionerna, lantbruksföretagarpensionerna och sjömanspensionerna. Folkpensionerna finansieras med statsmedel.

Bostadsbidraget för pensionstagare slopas från och med den 1 januari 2016 så att pensionstagarna i fortsättningen kommer att få allmänt bostadsbidrag. Dessutom höjs garantipensionen med ca 23 euro per månad. Med beaktande av minskningen i utgifterna för bostadsbidrag får detta en kostnadseffekt på 26 miljoner euro år 2016.

Systemet med sjömanspensioner ses över så att det i högre grad motsvarar det allmänna arbetspensionssystemet.

Kostersättningen slopas från och med 2016. Spareffekten är 10 miljoner euro.

Förändringar i pensionsindex och lönekoefficienten

Index och lönekoefficient

  2013 2014 2015 2016
         
Arbetspensionsindex 2 475 2 509 2 519 2 516
FP-index 1 609 1 630 1 637 1 630
Konsumentprisindex, % 1,5 1,0 -0,1 1,1
Lönekoefficient 1,327 1,350 1,363 1,372

Utkomstskydd för arbetslösa

För utkomstskyddet för arbetslösa föreslås 2,85 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 102 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015 som främst beror på att arbetslösheten har ökat. Villkoren för alterningeringsledigheten ändras så att det medför en besparing på 50 miljoner euro i de offentliga finanserna och 10 miljoner euro för staten varje år. Statens besparing under ikraftträdandeåret 2016 är uppskattningsvis 4 miljoner euro, och besparingen i de offentliga finanserna 10 miljoner euro.

Arbetslöshetsförsäkringspremien höjs enligt nuvarande bedömning med en procentenhet, varav höjningen av löntagarnas premie är 0,5 procentenheter och höjningen av arbetsgivarnas avgift av samma storlek. Höjningen föranleds av den ökade arbetslösheten. Arbetslöshetsförsäkringspremien för löntagare som inte hör till någon arbetslöshetskassa styrs till Folkpensionsanstalten för finansieringen av grunddagpenningen. Höjningen av premien minskar statens andel i finansieringen av grunddagpenningen med 46 miljoner euro år 2016.

Veteranerna

Det föreslås att det för stödjande av veteranerna anvisas sammanlagt 232 miljoner euro, varav 118 miljoner euro avsätts för ersättning för skada ådragen i militärtjänst, 60 miljoner euro för driftskostnaderna för krigsinvalidernas inrättningar, 21 miljoner euro för fronttillägg och 25 miljoner euro för rehabilitering av frontveteraner. För rehabilitering för makar till krigsinvalider föreslås 7 miljoner euro och i statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen föreslås 1,5 miljoner euro. I anslaget har det beaktats att den invaliditetsgrad som berättigar till kommunala öppenvårdstjänster har sänkts från 20 till 15 procent i fråga om krigsinvalider med lindriga skador. Detta får en kostnadseffekt på 5 miljoner euro år 2016. Nivån på rehabiliteringsanslaget för frontveteraner per veteran stiger med ca 50 euro jämfört med nivån 2015. För ersättning av kostnader för tjänster inom öppenvården enligt lagen om skada, ådragen i militärtjänst anvisas 30 miljoner euro av Penningautomatföreningens avkastning.

Social- och hälsovårdstjänster

För genomförandet av regeringens spetsprojekt för välfärd och hälsa anvisas år 2016 23,5 miljoner euro. Spetsprojekten omfattar bl.a. försöket med servicesedlar och basinkomstförsöket och en utvärdering av riktad, bostadsbaserad social trygghet. Dessutom anvisas år 2016 1,5 miljoner euro för en översyn av verksamhetsprocesserna inom social- och hälsovården för unga i enlighet med ungdomsgarantin.

Barnfamiljernas tillgång till hemservice tryggas genom ett anslag på 10 miljoner euro för det syftet. Verksamhetssätten inom barnskyddet ses över så att tjänsterna i större utsträckning än tidigare fokuserar på klienternas behov.

För kostnaderna för grundandet av ett barnsjukhus som tillhandahåller offentlig hälsovård föreslås ett anslag på 25 miljoner euro.

I anslutning till anpassningsåtgärderna inom statsfinanserna och reformen av finansieringen av sektorsforskningen minskas vissa statsunderstödsanslag jämfört med budgeten för 2015. Ett anslag på 1,6 miljoner euro anvisas som statsunderstöd till kommunerna för hälso- och sjukvårdsprojekt och för verkställandet av social- och hälsovårdsreformen. För den statliga finansieringen av hälso- och sjukvårdsenheternas forskning på universitetsnivå föreslås ett anslag på 15 miljoner euro, och för den statliga ersättningen av hälso- och sjukvårdsenheternas kostnader för läkar- och tandläkarutbildning föreslås ett anslag på 99 miljoner euro.

Den kommunala ekonomin, statsbidrag till kommunerna samt effekterna av statens åtgärder på den kommunala ekonomin behandlas närmare i avsnitt 7.

Avbrytarverksamhet och vikariehjälp

Lagen om avbytarservice för lantbruksföretagare ändras så att utgifterna för verksamheten minskar med sammanlagt 20 miljoner euro. Utgiftsminskningen gäller också de administrativa kostnaderna av avbrytarservicen.

Ämbetsverk och inrättningar

Under omkostnadsmomenten för ämbetsverken och inrättningarna inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde föreslås ca 191 miljoner euro, i vilket belopp har beaktats sparåtgärder till ett belopp av sammanlagt 18 miljoner euro. Den största besparing som har beaktats är en nedskärning på 5 miljoner euro i statsbidraget till Arbetshälsoinstitutet, överföringar i samband med reformen av forskningsinstituten till ett belopp av 6 miljoner euro, nedskärningar på 3 miljoner euro i sektorsforskningen samt andra omkostnadsbesparingar till ett belopp av 2 miljoner euro. Dessutom har det anslag på 1,3 miljoner euro för bekämpning av grå ekonomi som ingått i omkostnaderna för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet fallit bort.

Miljöministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 35)

Miljö- och naturvård

För miljöministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på sammanlagt ca 199 miljoner euro, vilket är 5 miljoner euro mindre än 2015. Stöden för boende betalas huvudsakligen med medel ur statens bostadsfond. För reparationsunderstöd har det anvisats anslag i budgetpropositionen och i bostadsfonden.

Som ett led i regeringens spetsprojekt anvisas det tilläggsfinansiering för effektivisering av återvinningen av näringsämnen och beredning av lagstiftning i samband med detta samt för skyddet för Östersjön och vattendragen. Inom ramen för spetsprojekten har man dessutom för avsikt att inrätta en ny nationalpark 2017, då 100-årsjubileet för Finlands självständighet firas. Som ett spetsprojekt genomförs också ett nationellt program för iståndsättning och försök som avser förorenade markområden.

Genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) samt genomförandet av nätverket Natura 2000 och naturskyddsprogram som man beslutat om tidigare fortsätter inom ramen för de resurser som står till förfogande. I enlighet med sparbesluten i regeringsprogrammet minskas anslagen för anskaffning av och ersättning för naturskyddsområden med 20 miljoner euro. Med beaktande av tidigare beslut minskar anskaffnings- och ersättningsanslagen med drygt 30 miljoner euro jämfört med år 2015. För de offentliga förvaltningsuppgifter som Forststyrelsen utför inom ramen för naturtjänsterna föreslås totalt ca 38 miljoner euro, varav 8 miljoner euro har reserverats för slutförande av skyddsåtgärder på de områden som redan har valts ut till naturskyddsområden.

Man arbetar för att förbättra Östersjöns tillstånd i ett internationellt och nationellt samarbete mellan olika förvaltningsområden, där målet är att skyddsåtgärderna ska ha så god effekt och vara så kostnadseffektiva som möjligt. Åtgärderna för att förbättra Östersjöns och insjöarnas tillstånd inriktas på att reducera näringsbelastningen i synnerhet från jordbruket. En tilläggssatsning anvisas för användningen och underhållet av oljebekämpningsfartyg. Den grundläggande renoveringen av havsforskningsfartyget Aranda påbörjas.

Samhällen, byggande och boende

För att öka den statsunderstödda produktionen av hyresbostäder kan de kommuner i Helsingforsregionen som har ingått intentionsavtal beviljas tidsbundna startbidrag till ett belopp av högst 10 miljoner euro. I de områden som omfattas av avsiktsförklaringarna främjas dessutom bostadsproduktionen genom understöd för byggande av kommunalteknik, som beviljas till ett belopp av högst 15 miljoner euro. Som räntestödsfullmakter för den statsunderstödda sociala bostadsproduktionen fördelas 1 170 miljoner euro, som borgenslånefullmakter 285 miljoner euro och som statsborgen för ombyggnadslån för bostadsaktiebolag 100 miljoner euro. Merparten av den statsunderstödda bostadsproduktionen riktas till de största tillväxtcentrumen och då särskilt Helsingforsregionen. Av statens bostadsfonds medel används dessutom 200 miljoner euro till betalning av understöd och räntestöd inom bostadsväsendet. Från statens bostadsfond intäktsförs 47 miljoner euro i budgeten.

Byggandet och reparationen av bostäder för grupper med särskilda behov stöds även genom investeringsunderstöd till ett belopp av 122,2 miljoner euro. Understöden riktas primärt till åtgärder för att främja bostadsproduktionen för de svagaste grupperna.

För reparationsunderstöd har det reserverats 25 miljoner euro. Anslaget riktas i huvudsak till reparation av bostäder för äldre och för personer med funktionshinder samt till stöd för installering av hissar i befintliga bostäder.

Boenderådgivningen ges understöd i syfte att stödja personer som behöver särskilt stöd i sitt boende.

Anslagen enligt ekonomisk art

Anslagen enligt ekonomisk art åren 2014—20161)

    År 2014
bokslut
År 2015
ordinarie
budget
År 2016
budgetprop.
 
Förändring 2015—2016
Kod Utgiftsart mn € mn € mn € mn € %
             
01-14 Omkostnader 6 603 6 399 6 366 -33 -1
15-17 Pensioner 4 352 4 472 4 489 17 0
18-19 Anskaffning av försvarsmateriel 428 421 596 175 42
20-28 Övriga konsumtionsutgifter 1 655 1 448 1 710 261 18
29 Mervärdesskatteutgifter 1 179 1 126 1 136 10 1
01-29 Konsumtionsutgifter 14 217 13 867 14 298 431 3
30-39 Statsbidrag till kommuner och samkommuner m.fl. 11 776 11 228 11 667 439 4
40-49 Statsbidrag till näringslivet 3 448 3 674 3 733 59 2
50-59 Statsbidrag till hushåll och allmännyttiga samfund 11 658 12 077 12 771 694 6
60 Överföringar till statliga fonder utanför budgeten och folkpensionsanstalten 5 627 5 795 5 404 -391 -7
61-65 EU:s strukturfondsfinansiering, finansieringen från andra EU:s fonder och den motsvarande statliga medfinansieringen och övriga överföringar inom landet 993 1 075 749 -326 -30
66-69 Överföringar till EU och utlandet 3 117 2 919 2 764 -156 -5
30-69 Överföringsutgifter 36 620 36 769 37 087 319 1
70-73 Anskaffning av inventarier 66 74 25 -48 -66
74-75 Husbyggen 59 50 64 15 30
76 Jordområden, byggnader och fastigheter 21 35 36 2 4
77-79 Jord- och vattenbyggen 567 461 505 44 10
70-79 Realinvesteringar 713 619 631 12 2
80-86 Lån som beviljas av statens medel 585 650 248 -402 -62
87-89 Övriga finansinvesteringar 356 159 223 64 40
80-89 Lån och övriga finansinvesteringar 940 809 471 -338 -42
70-89 Investeringsutgifter 1 653 1 427 1 102 -325 -23
90-92 Räntor på statsskulden 1 696 1 729 1 536 -193 -11
93-94 Nettoamorteringar på statsskulden och skuldhantering2) 0 0 0 0
95-99 Övriga och icke specificerade utgifter 48 72 67 -5 -7
90-99 Övriga utgifter 1 745 1 801 1 603 -198 -11
Sammanlagt 54 234 53 864 54 090 226 0

1) Utgifterna har samlats i grupper enligt sin ekonomisk art på basis av momentets nummerkod. Varje tal har avrundats särskilt från det exakta värdet och räkneoperatio­nerna stämmer därför inte till alla delar.

2) Utgifter för skuldhantering beaktas under momentet Nettoupplåning och skuldhantering (15.03.01), om budgeten uppvisar ett underskott.

5.3. Budgetens investeringsutgifter

Investeringsutgifter i statens budgetekonomi

Investeringar är utgifter som i affärsbokföringen aktiveras i balansräkningen och upptas under sin verkningstid som kostnader genom avskrivningar. I statsbudgeten finansieras investeringar med omkostnader (momenten 01—14), under särskilda investeringsmoment (realinvesteringsmomenten 70—79) och under finansinvesteringsmoment (momenten 80—89). Dessutom kan investeringsutgifter budgeteras under enskilda moment avsedda för särskilda investeringar, såsom försvarsmaktens materialanskaffningar och investeringar hos Statens center för informations- och kommunikationsteknik. Även bastrafikledshållningen omfattar delvis investeringar. Investeringar som ska behandlas som realinvesteringar kan gälla till exempel utrustning eller husbyggnad. Finansinvesteringar är statens kapitalplaceringar såsom aktieförvärv och långivning. Investeringarna budgeteras antingen som reservationsanslag eller som förslagsanslag som föranleds av användningen av en fullmakt.

Förslagen om anslag i budgetpropositionen är 54,1 miljarder euro, varav investeringsutgifterna är 2,2 miljarder euro. Tabellen visar de investeringsutgifter som budgeterats under omkostnads-, real- och finansinvesteringsmoment, anskaffningen av försvarsmateriel och de investeringsutgifter som ingår i bastrafikledshållningen. Utfallsuppgifterna grundar sig på bokslutsuppgifterna för 2014. Utfallsuppgifterna har inte specificerats när det gäller investeringarnas andel av omkostnaderna. De investeringsutgifter i statens budgetekonomi som beskrivs i tabellen ger en heltäckande bild av strukturen och mängden när det gäller statens investeringar. Sammanställandet av investeringsutgifterna i samband med budgetprocessen är dock förenat med osäkerhetsfaktorer, såsom att investeringarna inte är specificerade för enskilda moment. Uppgifterna om investeringar i omkostnaderna baserar sig på information i bilagor till budgetförslaget som ministerierna levererat separat.

Investeringarna hos de statliga affärsverk som sköter statens fastighetsförmögenhet, Senatfastigheter och Forststyrelsen, står utanför budgeten, och därför antecknas den största delen av de investeringar som hör samman med statens fastighetsförmögenhet inte under något anslagsmoment, och de framgår inte heller av tabellen.

Investeringsutgifter i statens budgetekonomi (1 000 euro)

Huvudtitel Förvaltningsområde   2014
bokslut
2015
uppskattning
2016
uppskattning
           
21. Riksdagen Investeringar i omkostnaderna - 0 0
    Realinvesteringar 30 800 36 000 44 390
    Finansinvesteringar 0 0 0
    Sammanlagt 30 800 36 000 44 390
22. Republikens president Investeringar i omkostnaderna - 0 0
    Realinvesteringar 0 5 000 0
    Finansinvesteringar 0 0 0
    Sammanlagt 0 5 000 0
23. Statsrådets kansli Investeringar i omkostnaderna - 435 938
    Realinvesteringar 0 0 0
    Finansinvesteringar 22 700 1 700 5 700
    Sammanlagt 22 700 2 135 6 638
24. Utrikesministeriet Investeringar i omkostnaderna - 2 096 1 500
    Realinvesteringar 4 000 4 000 11 400
    Finansinvesteringar 10 000 10 000 140 000
    Sammanlagt 14 000 16 096 152 900
25. Justitieministeriet Investeringar i omkostnaderna - 969 1 063
    Realinvesteringar 5 400 5 400 5 400
    Finansinvesteringar 0 0 0
    Sammanlagt 5 400 6 369 6 463
26. Inrikesministeriet Investeringar i omkostnaderna - 26 370 22 858
    Realinvesteringar 750 12 310 14 710
    Finansinvesteringar 0 0 0
    Sammanlagt 750 38 680 37 568
27. Försvarsministeriet Investeringar i omkostnaderna - 3 048 1 448
    Realinvesteringar 0 0 0
    Finansinvesteringar 0 0 0
    Anskaffning av försvarsmateriel 427 561 444 448 593 735
    Sammanlagt 427 561 447 496 595 183
28. Finansministeriet Investeringar i omkostnaderna - 22 658 27 108
    Realinvesteringar 0 0 0
    Finansinvesteringar 0 0 11 000
    Sammanlagt 0 22 658 38 108
29. Undervisnings- och kulturministeriet Investeringar i omkostnaderna - 1 321 1 356
    Realinvesteringar 4 539 4 038 7 638
    Finansinvesteringar 0 50 000 0
    Sammanlagt 4 539 55 359 8 994
30. Jord- och skogsbruksministeriet Investeringar i omkostnaderna - 10 495 6 914
    Realinvesteringar 0 757 0
    Finansinvesteringar 10 50 50
    Sammanlagt 10 11 302 6 964
31. Kommunikationsministeriet Investeringar i omkostnaderna - 10 770 10 376
    Realinvesteringar 587 578 549 878 539 997
    Finansinvesteringar 0 0 0
    Bastrafikledshållning 426 543 400 000 410 000
    Sammanlagt 1 014 1211) 960 648 960 373
32. Arbets- och näringsministeriet Investeringar i omkostnaderna - 4 970 4 988
    Realinvesteringar 0 0 0
    Finansinvesteringar 689 560 746 805 313 114
    Sammanlagt 689 560 751 775 318 102
33. Social- och hälsovårdsministeriet Investeringar i omkostnaderna - 3 752 4 084
    Realinvesteringar 0 0 0
    Finansinvesteringar 0 0 1 000
    Sammanlagt 0 3 752 5 084
35. Miljöministeriet Investeringar i omkostnaderna - 672 860
    Realinvesteringar 13 500 1 450 7 500
    Finansinvesteringar 0 0 0
    Sammanlagt 13 500 2 122 8 360
  Sammanlagt     2 359 392 2 189 127

1) Utfallsuppgifterna är inte helt jämförbara med de investeringsuppgifter som presenteras i budgetpropositionens kapitel 9, Statens intäkts- och kostnadskalkyl samt balansräkning, på grund av de olika avgränsningarna i kalkylerna samt perspektivet.

Investeringar i omkostnadsanslagen under momenten 01—14 i enlighet med bilaga III—9, realinvesteringar under momenten 70—79, finansinvesteringar under momenten 80—89, anskaffning av försvarsmateriel under moment 27.10.18 och investeringar inom bastrafikledshållningen under moment 31.10.20.

5.4. Vetenskaps-, teknologi- och innovationspolitiken

Genom forsknings- och innovationspolitik (FoI) stärks den internationella konkurrenskraften, medborgarnas välfärd och förutsättningarna för en miljömässigt hållbar tillväxt. På grund av besparingar är den finansiella situationen utmanande. Också FoI-verksamheten anpassas till villkoren för de offentliga finanserna samtidigt som man genomför reformer för att skapa förutsättningar av världsklass för att ta fram ny kunskap, framgångsrika innovationer, tillväxtföretag samt näringsverksamhet med högt förädlingsvärde. Man strävar efter att trygga en tillräcklig finansiering för de objekt som är viktigast för ekonomin, produktiviteten och sysselsättningen.

Politikåtgärderna styrs av regeringsprogrammet och forsknings- och innovationsrådets riktlinjer för 2015—2020. I regeringsprogrammet har 26 spetsprojekt fastställts för att främja fem strategiska mål. Av dessa spetsprojekt är elva relevanta med tanke på FoI. I rådets riktlinjer föreslås ett nationellt reformprogram för FoI-politiken. Det bygger på sex huvudpunkter. De viktigaste är: 1) en radikal reform av högskolesystemet, 2) ett utnyttjande av resultaten och främjande av effekterna av FoI-verksamheten, 3) ett stärkande av nya tillväxtkällor, immateriellt kapital och företagsverksamhet. I övrigt fokuseras utvecklandet 4) på en omfattande höjning av kunskapsnivån och ett stöd för selektiv spetskompetens, 5) på en reform av den offentliga sektorn och ett intensivare förvaltningsövergripande samarbete och 6) på en tillräcklig finansiering av forsknings- och utvecklingspolitiken (FoU) och på inriktandet av finansieringen.

Särskilt på grund av den minskade finansieringen av företagssektorn sjunker FoU-intensiteten (FoU-utgifter/BNP) för uppskattningen 2014 till 3,1 procent. Efter halva regeringsperioden är förhållandet enligt nuvarande uppgifter under 3 %. Statens FoU-finansiering är 0,97 % av BNP 2015, och andelen torde inom de närmaste åren sjunka under 0,9 procent.

Systemet med statens forskningsinstitut och statens FoU-finansiering har reformerats 2014—2015 genom att det vid Finlands Akademi inrättats ett råd för strategisk forskning samt genom att Rättspolitiska forskningsinstitutet och Konsumentforskningscentralen sammanslagits med Helsingfors universitet och Mätteknikcentralen med statens tekniska forskningscentral VTT. Av statens tekniska forskningscentral VTT bildades ett aktiebolag. Tre forskningsinstitut (Metla, forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi MTT samt vilt- och fiskeriforskningsinstitutet RKTL) har sammanslagits till Naturresursinstitutet, och Geodetiska institutet har fogats till Lantmäteriverket. Samtidigt har finansieringen av forskningsinstituten i betydande mån överförts i synnerhet till finansieringen av strategisk forskning samt samlats för statsrådet för forsknings-, prognostiserings- och utredningsbehov.

Man fortsätter att se över högskolornas finansierings- och styrsystem. Finansieringsmodellen för universiteten reviderades 2015. Modellen stöder en förbättring av kvaliteten på forskningen och undervisningen, en snabbare övergång till arbetslivet, utnyttjandet av forskningsrön, internationalisering samt universitetens profilering på sina respektive styrkeområden. Finansieringsmodellen revideras nästa gång 2017.

Högskolornas profilering och arbetsfördelning effektiviseras, och effekterna och kommersialiseringen av forskningen stärks. Samarbetet mellan högskolorna och näringslivet främjas för att forskningsresultaten ska kunna utnyttjas och göras till innovationer. Den konkurrensutsatta finansieringens andel av högskolornas finansiering ökas. Universiteten och yrkeshögskolorna kapitaliseras med betoning på högskolornas produktivitet, kvalitet och genomslagskraft samt förmågan att skaffa extern finansiering.

Högskolornas och forskningsinstitutens strukturer utvecklas. Högskolorna och forskningsinstituten riktar sina resurser till kompetenscentrum samt ökar arbetsfördelningen och gör tätare samarbete. En omstrukturering av forskarutbildningen och forskarkarriären pågår inom universiteten med mera internationellt attraktiv utbildning och klarare karriärtrappor som mål.

För utveckling av forskningens infrastruktur och för deltagande i EU:s gemensamma forskningsinfrastrukturer genomförs en nationell strategi och vägkarta. Högkvalitativa infrastrukturer är nödvändiga för att hålla forskningen konkurrenskraftig och Finland internationellt lockande. Infrastrukturer och utvecklingsmiljöer stöds inom rena lösningar, bioekonomin, hälsobranschen och andra strategiska prioriteringar. Öppen tillgång på och utnyttjande av offentliga datalager samt forskningsmaterial, -metoder och -resultat förbättras.

I beredningen av EU:s projekt inom Horisont 2020 och i investeringar i infrastruktur på internationell nivå utnyttjas finansiering från Rådet för strategisk forskning, Akademin och Tekes samt Europeiska fonden för strategiska investeringar (Efsi) och EU:s strukturfonder. Utbildningsexporten på alla utbildningsnivåer främjas genom att hindren för uppdragsutbildning undanröjs under valperioden och genom att utbildningsexportens volym ökas. I enlighet med regeringsprogrammet införs terminsavgifter och ett stipendiesystem för studerande från länder utanför EU/EES-området. Utländska studerande uppmuntras att stanna i Finland.

Vägkartan i tillväxtstrategin för forskning och innovation inom hälsobranschen förverkligas för att utveckla en internationellt konkurrenskraftig verksamhetsmiljö och för att öka investeringarna inom hälsobranschen och exporten inom branschen samt som en del av stärkandet av kompetenscentrumen och främjandet av kommersialiseringen av forskningsresultat.

Arbetsfördelningen och samarbetet mellan FoI- och kapitalfinansiärerna förtydligas ytterligare. Det sker en stor förändring i Tekes finansiering: Tekes resurser minskas med ca 110 miljoner euro, vilket läggs till de nedskärningar på 126 miljoner euro i FoI-stödet som gjordes under den förra regeringsperioden. Regeringen främjar ytterligare finansiering för företagsfinansiering som utgår från marknadens behov. Tekes Kapitalinvestering Ab fortsätter att investera i kapitalfonder som investerar i inhemska företag som är i den inledande fasen av sin verksamhet och stärker på så sätt kapitalmarknaden.

I enlighet med regeringsprogrammet slopas finansieringen av de strategiska centren för vetenskap, teknologi och innovation (SHOK) och avslutas programmet Innovativa städer (INKA). Klusterpolitiken och samarbetsplattformerna förnyas så att inhemskt kunnande samlas bland annat genom att man drar nytta av de bästa erfarenheterna och bästa praxis i samband med dessa instrument.

Verksamheten inom nätverket Team Finland effektiviseras genom att man intensifierar samarbetet och stöder tillväxtprojekt som främjar investeringar. Tjänsterna inom ramen för Team Finland utvecklas för att få fart på exporten, främja små och medelstora företags internationalisering och få utländska investeringar till Finland.

Helhetskontrollen över FoI-politiken stärks. Regeringen lägger fram förslag om strukturella reformer av centralförvaltningen.

Utveckling av de centrala anslagen för forskning och utvecklingsarbete, mn euro

  2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
2015—2016
förändring
2015—2016
förändr., %
         
Högskolor1) 569 544 -25 -4
Statliga forskningsinstitut2) 279 249 -30 -11
— varav VTT3) 82 72 -10 -12
Forskningsorganisationernas forskningsanslag, sammanlagt 848 793 -55 -6
         
Finlands Akademi 416 441 +25 +6
— varav strategisk forskning 56 56 0 0
Tekes - utvecklingscentralen för teknologi och innovationer 587 476 -111 -19
— varav FoU-finansiering4) 488 357 -131 -27
Finansieringsorganisationer sammanlagt 1 003 917 -86 -9
         
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet 6 11 +5 +78
         
Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskningsverksamhet enligt lagen om specialiserad sjukvård 22 15 -7 -31
Sammanlagt 1 879 1 736 -143 -8
— endast FoU-finansiering, sammanlagt 1 780 1 617 -163 -9

1) För att förbättra jämförbarheten när det gäller utvecklingen av FoU-anslagen har i den statliga finansieringen för universiteten inte räknats med arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie eller mervärdesskattekompensation. I sifferuppgifterna har även beaktats den beräknade effekten av slopandet av Helsingfors universitets och Östra Finlands universitets särskilda statliga finansiering.

2) Minskningen av forskningsinstitutionernas resurser beror på totalreformen av statens forskningsinstitut och forskningsfinansieringen.

3) VTT:s FoU-finansiering har bedömts genom att mervärdesskatteandelen dragits av från statsunderstödet enligt budgeten på basis av uppgifter från VTT och Statistikcentralen.

4) En del av finansieringen för Tekes riktas till annan än sådan FoU-verksamhet som uppfyller internationella statistiska kriterier, som t.ex. innovations- och kapitalinvesteringsverksamhet. I tabellen anges endast FoU-finansieringen separat. I bedömningen för 2016 antas det att förhållandet mellan Tekes FoU-finansiering och övriga finansiering inte förändras nämnvärt jämfört med föregående år.

5.5. Regionutveckling och strukturfonder

Utveckling av regionerna

Regionutvecklingen sköts av staten, kommunerna och, i landskapen, landskapsförbunden i egenskap av regionutvecklingsmyndigheter. Riktlinjerna för regionutvecklingen och de viktigaste åtgärderna fastställs i regeringsprogrammet och i statsrådets beslut om de riksomfattande prioriteringarna i regionutvecklingen. Regionutvecklingsarbetet genomförs både genom nationella program och åtgärder och genom program och åtgärder som delvis finansieras av EU. Den nationella regionalpolitiken och genomförandet av EU:s regional- och strukturpolitik sammanpassas till ett fungerande system.

Verksamhetssystemet för regionutveckling samt åtgärderna för uppnående av de nationella prioriteringarna för regionutvecklingen behandlas närmare i kapitel 32.50 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel.

EU:s strukturfonders verksamhet i Finland och strukturfondsmedlen i budgetpropositionen för 2016

Utbetalningen av medel för strukturfondsprogrammets programperiod 2007—2013 upphör och programmen avslutas 2016. Finlands strukturfondsprogram Hållbar tillväxt och jobb 2014—2020, som utarbetats för programperioden 2014—2020, har som mål att skapa ny och mångsidig näringslivsstruktur i regionerna och att främja sysselsättningen, förbättra små och medelstora företags tillväxtmöjligheter, öka andelen förnybar energi och förbättra energieffektiviteten, minska den strukturella arbetslösheten och utveckla arbetslivets kvalitet, nyttiggöra kunnande och ny kunskap för att stärka konkurrenskraften, säkerställa att det finns kunnig arbetskraft som motsvarar de behov arbetsmarknaden och näringslivet har, stödja livslångt lärande och främja social integration. Genom strukturfondsprogrammet genomförs Europa 2020-strategin och dess nationella program.

Med åtgärder inom ramen för målet europeiskt territoriellt samarbete samt delområdet gränsöverskridande samarbete inom det europeiska grannskapsinstrumentet (ENI CBC) under programperioden 2014—2020 stöds utbyte av erfarenheter, samarbete och skapande av nätverk i gränsområdena och i de större samarbetsområdena.

Strukturfondsmedel väntas bli intäktsförda i statsbudgeten till ett belopp av sammanlagt 120 miljoner euro 2016. Här ingår inkomsterna från Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden för programperioden 2007—2013 samt förskottsbetalningar för programperioden 2014—2020.

EU:s strukturfondsprogram 2014—2020 och den finansiering som föreslås i budgetpropositionen för 2016 (EU:s och statens finansiering sammanlagt) mn euro

Program/-avsnitt/prioritet De ekonomiska ramarna
i form av fullmakt
under programperioden
2014—2020
Bevillningsfullmakt
2016
     
Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) 1 376,9 180,6
Europeiska socialfonden (ESF) 897,2 118,6
Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) och delområdet gränsöverskridande samarbete inom det europeiska grannskapsinstrumentet (ENI CBC) 121,0 24,1
Fonden för europeiskt bistånd (FEAD) 26,5 3,7
Sammanlagt 2 421,6 327,0