Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2016

90. IdrottsverksamhetPDF-versio

Förklaring:Idrottsverksamhetens uppgift är att främja motion och idrott. Staten och kommunerna skapar förutsättningar för motions- och idrottsverksamheten. Idrottsverksamheten ska i huvudsak skötas av idrottsorganisationerna. Undervisnings- och kulturministeriet svarar för den allmänna ledningen, samordningen och utvecklingen av idrottspolitiken samt för att allmänna förutsättningar för idrott skapas inom statsförvaltningen.

Ansvarsområdet styrs av idrottslagen och idrottsförordningen, regeringsprogrammet, statsbudgeten, undervisnings- och kulturministeriets strategier och riktlinjer samt internationella konventioner inom området. Effekterna av EU:s idrottspolitik på den nationella idrottsverksamheten ökar. Den strategiska ledningen och styrsystemen inom ansvarsområdet för motion och idrott grundar sig på principen om kunskapsbaserad ledning och en ständig bedömning av konsekvenserna av de idrottspolitiska åtgärderna.

För att främja motion och idrott och nå de samhälleliga effektmålen för motion och idrott inom de olika målområdena i motions- och idrottspolitiken genomförs olika åtgärder med det gemensamma målet att stärka kunskapsbasen på området och utveckla kompetensen samt befästa likabehandling, ett etiskt förhållningssätt och ärlighet.

Mål för resultatet av verksamheten och centrala åtgärder inom idrottsverksamheten

Verksamhetens mål De viktigaste åtgärderna
   
Alla har lika tillgång till idrott och motion — Kunskapsbasen för kommunala idrotts- och motionstjänster och idrottsanläggningar förbättras och det säkerställs att styrningen är likartad vid lokala idrottspolitiska åtgärder
— När det gäller stöd för byggande av idrottsanläggningar prioriteras i första hand byggande och renovering av högklassiga idrottsanläggningar för stora användargrupper.
— Projekt som ökar jämlikheten inom idrotten stöds
— Integreringen av invandrare med hjälp av motion och idrott stöds
— Genom informationsstyrningen blir det lättare att beakta främjandet av idrott och motion i kommunernas strategier
Motion och idrott ökar deltagandet — Verksamheten inom frivilligorganisationer inom motion och idrott stöds
— Lokal föreningsverksamhet och idrottsverksamhet med låg tröskel stöds
— En etisk och samhällsansvarig elitidrottsverksamhet och träningsmöjligheterna för idrottare stöds
— Åtgärder för att kombinera en idrottskarriär med studier eller skolgång stöds
— Hederspris ges till finländska OS-vinnare
— Organisationers förutsättningar att ansöka om och arrangera större internationella idrottsevenemang stärks
— Etiska åtgärder inom idrott och motion stöds genom understöd till Finlands Antidopingkommitté. Integriteten inom idrotten ökas genom fler åtgärder för att förhindra manipulering av matchresultat
— Idrottsorganisationernas internationella samarbets- och påverkningsmöjligheter stöds
En motionsinriktad livsstil blir allt vanligare — Genomförandet av UKM:s och SHM:s gemensamma strategi och åtgärdsprogram för hälsofrämjande motion stöds
— Programmet Skolan i rörelse, åtgärder och program för att öka mängden motion i arbetslivet samt andra projekt för att främja idrott och motion under hela livet stöds
— Företagsamhet inom idrottsbranschen uppmärksammas som en del av främjandet av företagsamhet inom de kreativa branscherna
Kunskapsbasen och kompetensen inom idrotten stärks — Utvecklandet av idrottsutbildningscentrens kunnande och kvalitet stöds
— Olika befolkningsgruppers möjligheter att delta i utbildning med fri inriktning inom idrotten stöds
— Forskningen och informationsförmedlingen inom idrotten stöds med avseende på det idrottspolitiska beslutsfattandets behov
— Den idrottsvetenskapliga forskningens kvalitet höjs genom samarbete med Finlands Akademi
— Tillgängligheten till information ökas samtidigt som ett system för bedömning av konsekvenserna av statens idrottsråds idrottspolitik utvecklas
— Produktionen av information stöds för att utveckla byggandet av idrottsanläggningar och en samhällsplanering som främjar motion
— En professur i idrottsrätt stöds
— Internationella vetenskapliga idrottskongresser som ordnas i Finland stöds

Vissa nyckeltal för idrottsväsendet

  2013
utfall
2014
utfall
2016
uppskattning
       
Kommunernas aktivitet för främjande av idrotten, beskriver planering och ledning av verksamheten/webbtjänsten TEAviisari1)      
— medeltal för hela landet viktat mot befolkningen 66 67 70
       
Statsunderstöd som beviljats av UKM och regionförvaltningen för byggande av idrottsanläggningar (renoverings- och nybyggnadsprojekt)      
Antal som beviljats 152 172 139
— simhallar (st.) 5 8 8
— idrottshallar eller gymnastiksalar (st.) 18 14 13
— boll- och idrottsplaner (st.) 35 31 30
— ishallar (st.) 5 8 3
— lokala idrottsplatser (st.) 54 52 50
— övriga idrottsplatser 35 53 33
       
Programmet I form för livet      
Projekt 229 218 220
Kommuner 100 89 100
Idrottsutövare      
— kvinnor (%) 64 63 62
— män (%) 36 37 38
Idrottsutövare 140 000 140 000 140 000
       
Utvecklingsstöd till idrotts- och motionsföreningar      
Beviljade 309 378 450
Ansökningar 1 205 1 162 1 200
Barn och unga 90 000 92 000 93 500
— flickor (%) 40 40 40
— pojkar (%) 60 60 60
       
Programmet Skolan i rörelse2)      
Skolor 172 800 1 400
Elever 60 000 163 000 285 000
       
Understöd till idrottsakademier      
Antal understödda idrottsakademier 19 19 17
Antal idrottare som är bundna till akademierna, nivå I och II ca 2 370 2 400 2 400
       
Dopningstest (ADT ry)      
Test inom det nationella testningsprogrammet 2 877 2 770 2 800
— utanför tävlingar 1 453 1 460 1 400
— vid tävlingar 1 424 1 310 1 400
— varav blodprov 27 81 310
Idrottsprofiler, blodprov 245 276 300
       
Prestationer inom fritt bildningsarbete vid idrottsutbildningscenter      
Riksomfattande 409 773 403 804 400 000
Statsandelsfinansierade dygn/% 279 900/68,3 279 900/69,3 279 900/70,0
       
Regionala 89 709 86 915 85 000
Statsandelsfinansierade dagar/% 53 000/59,1 53 000/61,0 53 000/62,4

1) Nyckeltalet för systemet TEAviisari anger med två års mellanrum kommunens motionsfrämjande ur 7 olika synvinklar (bl.a. ledning, uppföljning och resurser). Siffran för hela landet anger medeltalet för alla som svarat, vägt i förhållande till den svarande enhetens befolkningsunderlag. Siffran för 2013 baserar sig på resultaten för 2012.

2) I nyckeltalen för 2013 ingår endast verksamhet som bedrivs inom ramen för riksomfattande försöksprojekt. I nyckeltalen för 2014 ingår dessutom verksamheten vid projektskolor som via regionalförvaltningen beviljats understöd av UKM:s anslag. I uppskattningen för år 2016 ingår utöver de ovannämnda skolorna också skolor som i övrigt registrerat sig inom programmet Skolan i rörelse.

30. Understöd till programmet Skolan i rörelse (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 7 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter och understöd som föranleds av genomförandet av projektet En timme motion om dagen.

Förklaring:Anslaget är avsett att användas för genomförandet av programmet Skolan i rörelse, med målet att utvidga programmet så att det blir ett riksomfattande program som gäller alla barn och unga i den åldersgrupp som omfattas av den grundläggande utbildningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kompetens och utbildning: En timme motion om dagen 7 000
Sammanlagt 7 000

2016 budget 7 000 000

50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 147 622 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt idrottslagen (390/2015), lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) samt till betalning av andra understöd som beviljas för att främja idrott och fysisk fostran enligt statsunderstödslagen (688/2001)

2) för utgifter för försöks-, utvecklings-, utrednings- och programverksamhet

3) till ett belopp av högst 1 700 000 euro till betalning av träningsstipendier till idrottare

4) för utgifter för sammanslutningars och statsförvaltningens internationella idrottssamarbete, idrottsvetenskaplig verksamhet, etisk verksamhet och arbete mot dopning inom idrotten och elitidrotten, testverksamhet och effektivisering av fostran mot dopning samt till finansiering av högskolors, forskningsinstituts och forskares idrottsvetenskapliga forskningsprojekt och finansiering av informationssystemprojekt och andra projekt som utförs i samarbete med forskningsprojekten

5) till ett belopp av högst 339 000 euro till betalning av understöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till stiftelsen Suomen Urheilumuseosäätiö

6) för utgifter för statens idrottsråd och dess sektioner

7) till ett belopp av högst 260 000 euro för pensioner enligt lagen om extra pension för idrottsutövare (1419/2014)

8) till ett belopp av högst 40 000 euro till betalning av Pro Idrott-utmärkelser

9) för omkostnaderna för regionalförvaltningen för motion och idrott

10) för projektet för totalrenovering av Olympiastadion

11) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst fyra årsverken.

Det pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen för kommunernas idrottsverksamhet är 12,00 euro per invånare.

Det maximiantal studerandedygn som ligger till grund för statsandelen för de riksomfattande idrottsutbildningscentren är 279 900 och maximiantalet studerandedagar i de regionala idrottsutbildningscentren är 53 000. Trots de ovan nämnda beloppen får anslaget användas till utgifter som föranleds av rättelsebeslut i fråga om statsandelarna.

Priset per enhet för de regionala idrottsutbildningscentren är 16,60 euro per studerandedag.

Anslaget under punkt 7 får användas för beviljande av extra pension för idrottsutövare motsvarande högst 16 fulla pensioner.

Anslagen under punkterna 3 och 7 budgeteras enligt kontantprincipen.

I fråga om de personer som avses i punkt 11 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Åtgärder som främjar lika tillgång till idrott och motion 29 821 000
Understöd för byggande av idrottsanläggningar 28 321 000
Likabehandling inom idrotten 1 500 000
   
Deltagande i motion och idrott 61 356 000
Medborgarverksamhet inom motion och idrott 44 259 000
Elitidrott 11 560 000
Stora motions- och idrottsevenemang 1 700 000
Etisk verksamhet inom motion och idrott 3 380 000
Internationellt samarbete 457 000
   
Främjande av idrott och motion för hela befolkningen 28 170 000
Statsandelar för kommunernas idrottsverksamhet 19 400 000
Främjande av en motionsinriktad livsstil 8 770 000
   
Kompetensen och kunskapsbasen inom idrott 28 275 000
Idrottsutbildningscenter 18 486 000
Idrottsvetenskap samt forskning 3 730 000
Forsknings- och utvecklingssammanslutningar samt utbildningsverksamhet 3 929 000
Verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott 350 000
Statens idrottsråds verksamhet 480 000
Till undervisnings- och kulturministeriets förfogande 1 300 000
Sammanlagt 147 622 000

Det genomsnittliga pris per enhet, inklusive mervärdesskatt, för de riksomfattande idrottsutbildningscentren som använts vid dimensioneringen av anslaget är 97,07 euro per studerandedygn. För statsandelar till idrottsutbildningscenter beviljas 664 000 euro under moment 29.90.52.

Avsikten är att det åren 2016—2018 ska anvisas högst 11,8 miljoner euro för finansiering av projektet för totalrenovering av Olympiastadion. Den räntevinst som uppkommer i och med att finansieringen koncentreras till början av perioden anvisas understödstagaren. Detta räknas som en del av den totala statliga finansieringen och minskar i motsvarande grad de understöd som anvisats för projektet och som ska betalas av anslag under moment 29.90.50.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -572
Sammanlagt -572

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 147 622 000
2015 I tilläggsb.
2015 budget 148 194 000
2014 bokslut 147 295 011

52. Statsandel till idrottsutbildningscenter och finansiering av kalkylerade kostnader för idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag)

Under momentet beviljas 744 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandelar enligt lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till riksomfattande idrottsutbildningscenter

2) till ett belopp av högst 80 000 euro för Finlands Akademis förvaltningskostnader i samband med utvärderingen av den idrottsvetenskapliga forskningen, för avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke

Förklaring:Av anslaget under moment 29.90.50 anvisas sammanlagt högst 16 914 000 euro för statsandelarna för de riksomfattande idrottsutbildningscentren.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förändring i mervärdesskatteandelen i fråga om huvudmännen för privata läroinrättningar 187
Sammanlagt 187

2016 budget 744 000
2015 budget 557 000
2014 bokslut 107 333

(54.) Understöd för totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.


2015 budget 40 000 000
2014 bokslut 40 000 000