Statsbudgeten 2016
80. (29.80 och 29.01, delvis) Konst och kultur
Förklaring:Kulturpolitiken har som mål att stärka kulturgrunden i den nationella och internationella omvärlden, förbättra verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete, öka medborgarnas möjligheter till kulturellt deltagande och stödja kulturekonomin.
Undervisnings- och kulturministeriet genomför dessa mål med medel inom konst- och konstnärs-, kulturarvs-, biblioteks-, kulturexport- och upphovsrättspolitiken samt den audiovisuella politiken. Undervisnings- och kulturministeriets uppgift är att framför allt sörja för lagstiftningen, förvaltningsstrukturen, förvaltningspraxisen, finansieringen, den strategiska ledningen och andra allmänna verksamhetsförutsättningar inom kulturbranschen. Vid sidan av staten spelar kommunerna en betydande roll i genomförandet av kulturpolitiken. Också hushållen styr kulturpolitiken genom sina val eftersom deras investeringar i kultur och masskommunikation är mer än sex gånger större än statens och kommunernas sammanlagda stöd till kulturen.
Med kulturpolitiska medel främjas också genomförandet av utvecklingsuppgifter som överskrider gränserna mellan olika förvaltningsområden, såsom hållbar utveckling, de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna, dubbelriktad integration av invandrare, konstnärspolitik, kreativitets-, närings- och innovationspolitik, turismpolitik och regional utvecklingspolitik, barn- och ungdomspolitik samt hälso- och välfärdspolitik. Dessutom sörjer man för att alla befolkningsgruppers kulturella rättigheter tillgodoses.
Till utmaningarna när det gäller att stärka grunden för konst och kultur hör säkerställandet av de eftersträvade effekterna av de strukturella reformerna inom konstförvaltningen, bevarandet av grunden för och livsdugligheten hos konst- och kulturbranschen när finansieringen minkar samt utvecklandet av finansieringssystemen. Man tillgodoser de utvecklingsbehov inom konsten och kulturen som uppkommer av ett mångkulturellt samhälle och utvecklar en trygg mediemiljö.
Ambitionen är att skapa mångsidigare utkomstmöjligheter för konstnärer och för dem som utför kreativt arbete.
En utmaning när det gäller målen för medborgarnas kulturella deltagande är att stärka olika befolkningsgruppers, i synnerhet mindre delaktiga gruppers, deltagande i kultur samt trygga tillgången och åtkomsten till biblioteks-, kultur- och informationstjänster på lika villkor i olika delar av landet samt digital åtkomst till och digitalt bevarande av kulturarvsmaterial. För produktionen av kulturtjänster och ett ökat deltagande behövs nya modeller och metoder. Genom olika upphovsrättslösningar stöder man undervisningen och forskningen samt bibliotekens, arkivens och museernas verksamhet.
Till utmaningarna för kulturen och den kreativa ekonomin hör att stärka den inhemska marknaden och kulturexporten inom konst och kultur och inom den audiovisuella branschen och öka samarbetet mellan kultursektorn och turismsektorn samt ordna stödarrangemang i samband med internationella kulturella storevenemang. Andra utmaningar består i att förbättra förutsättningarna för finansieringen av produkt- och serviceutvecklingen och för entreprenörskap, exempelvis kompetensen och produkt- och serviceutvecklingen, inom den audiovisuella branschen och kultur- och konstbranschen i övrigt. Genom att man utvecklar systemet med upphovsrätter förbättras verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete och främjas kulturen och den kreativa ekonomin.
Målen och de viktigaste åtgärderna inom kulturpolitiken 2016 är:
Kulturpolitiska mål | De viktigaste åtgärderna |
---|---|
Kulturgrunden stärks: | — Etableringen och effektiviseringen av verksamheten vid Centret för konstfrämjande stöds. — Medieläskunnighet, medie- och filmfostran och mediefostran i de allmänna biblioteken främjas. |
Filmbranschens och den audiovisuella branschens strukturer stärks, lagstiftningen ses över och stödstrukturerna utvecklas. | |
— Tillgången till och långtidsförvaringen av digitalt kulturarvs- och biblioteksmaterial förbättras som en del av det nationella digitala biblioteket. | |
— En regeringsproposition med förslag till en ny bibliotekslag lämnas, varvid det beaktas att antalet landskapsbibliotek minskas. — Regionala aktörer inom konsten och kulturen samt samarbetet med myndigheter och andra aktörer stöds. |
|
— Världsarvsstrategin genomförs. | |
— Ett museipolitiskt program utarbetas. | |
— En reform av den lagstiftning som gäller fornlämningar inleds. | |
— Sektorsforskningen på det kulturpolitiska området utnyttjas. | |
Verksamhetsförutsättningar för dem som utför kreativt arbete förbättras: | — Den internationella rörligheten för konstnärer, aktörer inom kultursektorn och verk samt den internationella nätverksbildningen bland aktörerna främjas. — Stödstrukturerna för konst och kultur utvecklas med beaktande av den fria konstnärsbranschens behov. — Den s.k. principen om en procent för konst främjas vid offentligt byggande. |
— Breddandet av finansieringsbasen för den audiovisuella kulturen främjas. | |
Förutsättningar för kulturdeltagande förbättras i fråga om alla befolknings- och medborgargrupper: | — Statsandelssystemet för museer, orkestrar och teatrar vidareutvecklas. — Tillgången och åtkomsten till kulturtjänster på lika villkor förbättras och kulturtjänsterna görs mer mångsidiga. Olika befolkningsgruppers möjligheter till deltagande förbättras bl.a. med hjälp av systemet med kulturpass. — Barnens kulturkompetens och möjligheter att ta del av konst och kultur utökas. |
— Översynen av praxis i fråga om understöd till kulturevenemang fortsätter. | |
— Biblioteks- och informationstjänsterna främjas i egenskap av kommunal bas- och närservice för befolkningen. — Verksamhet inom ramen för Konst och kultur ger hälsa och välfärd stöds. — Man arbetar för att det immateriella kulturarvet ska bevaras på en livskraftig. |
|
Kulturen och den kreativa ekonomin främjas: | — Kulturföretagande och kulturexport stöds med målsättningen att skapa arbetsplatser inom de kreativa branscherna och stärka möjligheterna till produktifiering av näringsverksamheten inom de kreativa branscherna och av kulturturismen. — Statsrådets principbeslut om ett utvecklingsprogram för immateriellt värdeskapande genomförs. — Kulturens och den kreativa ekonomins ställning stöds i det nordiska samarbetet och samarbetet med Ryssland. |
— Utvecklandet av stödprogrammet CreaDemo fortsätter inom ramen för resurserna. | |
— Den digitala marknadens funktion främjas och olaglig nätdistribution minskas. |
01. Omkostnader för Centret för konstfrämjande (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 289 000 euro.
Av anslaget får högst 10 000 euro användas till stöd till den avgiftsbelagda servicen.
Förklaring:Genom sin verksamhet ska Centret för konstfrämjande utveckla den finländska konstens kvalitet, mångfald, internationella nivå och förnyelse samt öka tillgången och åtkomsten till konst och kultur. Arbetet vid Centret för konstfrämjande främjar välfärden, kulturen och dess mångfald. Målet med verksamheten är att stärka konstens och kulturens ställning och status som en samhällsförnyande, mångsidig resurs och betydelseskapare.
För att nå målet ska Centret för konstfrämjande främja konst och kultur nationellt och internationellt genom att genomföra utvecklingsprojekt, utnämna länskonstnärer och bevilja finansiering och stöd till sammanslutningar. Centret för konstfrämjande ska också främja konstnärernas nationella och internationella arbetsvillkor genom att stödja konstnärers nätverksbildning, residensverksamhet och genom att genomföra utvecklingsprojekt. Centret medverkar också som sakkunnig i arbetet för att främja konstnärernas utkomstmöjligheter. Centret ska ansvara för förvaltningen av de förtroendeorgan som finns i anslutning till centret och som har självständig beslutanderätt, såsom de statliga konstkommissionerna, de regionala konstkommissionerna, de särskilda nämnderna och konstrådet, och för beredningen av ärenden samt föredragningen och verkställigheten av beslut som hör till dessa organs uppgifter.
Personalens välbefinnande och organisationens kompetens främjas genom personalplanering och utbildning och genom projekt som avser arbetshälsa.
Till konstkommissionernas uppgifter hör att dela ut stipendier, vara sakkunnig inom sitt eget ansvarsområde och delta i utarbetandet av centrets strategier. Finansieringen är tidsbunden och baserar sig på en jämförelsebedömning av den konstnärliga kvaliteten och på en omfattande konstnärspolitisk sakkunskap. I stipendiepolitiken beaktas sökandegruppens kön, ålder, språk och regionala fördelning, med särskild betoning på unga konstnärers ställning som sökande och mottagare av stipendier.
Till konstrådets uppgifter hör att besluta om antalet statliga konstkommissioner, deras exakta namn och ansvarsområde. Konstrådet utnämner också medlemmarna i de statliga och de regionala konstkommissionerna och gör en framställning om titeln konstakademiker. Konstrådet kan stödja försöks- och utvecklingsprojekt.
Nyckeltal för resultatet
2013 utfall |
2014 utfall |
2016 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
---|---|---|---|
Centret för konstfrämjande och regionala enheter | |||
Ansökningar om statsunderstöd till sammanslutningar | 2 300 | 2 070 | 2 300 |
— bifallsbeslut | 990 | 997 | 900 |
Utlåtanden om ansökningar om statsunderstöd | 850 | 825 | 600 |
Integrerade projekt | 80 | 9 | 9 |
Internationella residens | 5 | 4 | 0 |
Publikationer och utvärdering av genomslag | 4 | 2 | 0 |
Utlåtanden, ställningstaganden och initiativ | 50 | 35 | 35 |
Statliga konstkommissioner och särskilda nämnder | |||
Stipendieansökningar | 8 200 | 8 337 | 8 000 |
— bifallsbeslut | 1 700 | 2 402 | 2 300 |
Utlåtanden om ansökningar om statsunderstöd | 1 015 | 800 | 800 |
Regionala konstkommissioner | |||
Stipendieansökningar | 2 800 | 3 385 | 3 200 |
— bifallsbeslut | 600 | 707 | 600 |
Utlåtanden om ansökningar om statsunderstöd | 650 | 950 | 950 |
Funktionell effektivitet | |||
Handläggningstiden för stipendie-/understödsansökan (antal veckor i genomsnitt) | 20 | 18 | 17 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
Årsverken | 106,3 | 100 | 95 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 4 713 | 4 402 | 4 309 |
Bruttoinkomster | 116 | 20 | 20 |
Nettoutgifter | 4 597 | 4 382 | 4 289 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 409 | ||
— överförts till följande år | 413 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -4 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -32 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 4 |
Löneglidningsinbesparing | -25 |
Lönejusteringar | 23 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -15 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -21 |
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprogr.) | -10 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -13 |
Sammanlagt | -93 |
2016 budget | 4 289 000 |
2015 I tilläggsb. | 70 000 |
2015 budget | 4 382 000 |
2014 bokslut | 4 601 000 |
03. Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 205 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till finansiering av ombyggnadsprojekt
2) till anskaffning av utrustning och anordningar.
Förklaring:Förvaltningsnämnden för Sveaborg ansvarar för restaureringen, underhållet och användningen av Sveaborg, som finns med på Unescos världsarvslista. Nämnden svarar också för produktionen och spridningen av basinformation om världsarvsobjektet Sveaborg till allmänheten.
Målet är att det nationellt betydelsefulla byggnadskulturella monumentet Sveaborg, som hör till Unescos världsarvsobjekt, ska skötas, underhållas och presenteras så att fästningsområdet förblir livskraftigt och attraktivt. För att bevara boendesamhällets livskraft strävar man efter att stödja en mångsidig invånarstruktur och tillhandahålla tillräcklig service på området.
Effektiveringen av verksamheten syftar till att de lokaler som i enlighet med programmet för renovering av Sveaborg (2016—2019) underutnyttjas eller som står tomma på grund av renovering ska iordningställas. Målet är att hyresintäkterna ska öka med 1 % och nyttjandegraden för hyresbostäderna vara 98 %.
I det mål som gäller kostnadstäckningsprocenten för hyrorna beaktas att de kulturhistoriskt sett värdefulla utrymmena vid världsarvsobjektet är otypiska, vilket påverkar vård- och driftskostnaderna.
Målet för produktionen och kvalitetsledningen är en god kvalitet på planeringen och byggandet, invånarnöjdhet, gradvis ibruktagande av ön Lonnan, kulturprogram som lämpar sig för fästningen och utvecklande av besökartjänsterna samt slutförande av projektet för att göra Sveaborg tillgängligt. I arbetet med att göra världsarvsobjektet känt följs åtgärderna i den förvaltnings- och vårdplan som Unesco förutsätter.
2013 utfall |
2014 utfall |
2016 mål |
|
Samhälleliga verkningar | |||
Antal besökare under månader utanför säsongen (oktober—april) | 184 000 | 196 000 | 190 000 |
Av hela befästningen (52 800 m2) andelen fästningsmurar som klassas som varande i bästa skick, % | 51 | 25 | 48 |
Funktionell effektivitet | |||
Kostnadstäckning i fråga om de hyror som bestäms enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, % | 74,51 | 81,72 | 84 |
Hyresbostädernas nyttjandegrad, % | 94,26 | 96 | 98 |
Hyresintäkter, ökning % | 2,97 | 11,2 | 1 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
Årsverken | 91 | 90,3 | 81 |
Arbetstillfredsställelseindex (VM Baro) | 3,5 | 3,5 | 3,8 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 8 607 | 8 089 | 8 335 |
Bruttoinkomster | 6 003 | 5 574 | 6 130 |
Nettoutgifter | 2 604 | 2 524 | 2 205 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 92 | ||
— överförts till följande år | 461 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av en engångsutgift | -180 |
Löneglidningsinbesparing | -8 |
Lönejusteringar | 16 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -20 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -11 |
Sparbeslut | -100 |
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprogr.) | -10 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -12 |
Nivåförändring | 6 |
Sammanlagt | -319 |
2016 budget | 2 205 000 |
2015 budget | 2 524 000 |
2014 bokslut | 2 973 000 |
04. Museiverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 20 650 000 euro.
Anslaget får även användas till anskaffning av utrustning och anordningar.
Förklaring:Museiverket är sakkunnig när det gäller kulturarv och kulturmiljö, fungerar som myndighet på området samt producerar information om kulturarvet och kulturmiljön. Museiverket ansvarar för skyddet av kulturmiljön och kulturegendomen och är tillsammans med andra myndigheter sakkunnig när det gäller det materiella kulturarvet. Vid Museiverket finns Nationalmuseet, som ansvarar för den kulturhistoriska nationalsamlingen och ordnar utställningar och tillhandahåller tjänster för allmänheten i sina lokaler.
Kulturarvets och kulturmiljöns vitalitet främjas
- — genom att man tillhandahåller information och kunskap om hur kulturarvet och kulturmiljön kan utvecklas och skyddas
- — genom att man aktivt deltar i det nationella och internationella samarbetet för att identifiera kulturarvets betydelse och utnyttja de möjligheter det öppnar.
Alla befolkningsgruppers möjligheter att delta i kultur tryggas
- — genom att man i museiverksamheten betonar kundorientering, serviceförmåga samt fysisk, kunskapsmässig och kulturell tillgänglighet
- — genom att man utvecklar den elektroniska åtkomsten till arkiv-, biblioteks- och samlingstjänster och material.
Sektorn utvecklas i enlighet med riktlinjerna i kulturmiljöstrategin, världsarvsstrategin och det museipolitiska programmet. I arbetet kring kulturmiljön ligger fokus på nationella och regionala frågor, framförhållning och interaktiv verksamhet, planmässig skyddspolitik samt öppen och interaktiv information. Inom det internationella samarbetet är Museiverket aktivt i synnerhet i egenskap av medlem av Unescos världsarvskommitté.
Omständigheterna för vården och förvaringen av nationalsamlingen förbättras i och med att samlings- och konserveringscentralen inleder sin verksamhet. Som ett av huvudprojekten i jubileumsåret för självständigheten förnyas Nationalmuseets basutställning. Elektronisk åtkomst till arkiv-, biblioteks- och samlingstjänster och material främjas.
Nyckeltal för resultatet | 2013 utfall |
2014 utfall |
2016 mål |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Behandlingstid för ärenden som gäller forskningstillstånd, dagar | - | 41 | 45 |
Behandlingstid för utlåtanden, dagar | 36 | 35 | 38 |
Användningstid för webbtjänster, timmar | - | 69 452 | 60 000 |
Åtkomst till bilder i elektroniska kataloger över internet | - | 81 000 | 140 000 |
Funktionell effektivitet | |||
Genomsnittspris för musei- och slottsbesök, euro | 2,6 | 2,4 | 2,5 |
Intäkter av musei- och slottsbesök i genomsnitt, euro | 2,9 | 3,1 | 2,6 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
Arbetstillfredsställelseindex | 3,46 | 3,56 | 3,55 |
Årsverken | 299 | 292 | 275 |
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 26 125 | 22 722 | 23 950 |
Bruttoinkomster | 4 966 | 3 300 | 3 300 |
Nettoutgifter | 21 159 | 19 422 | 20 650 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 842 | ||
— överförts till följande år | 4 476 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förnyande av Nationalmuseets basutställning | 400 |
Hyra för samlings- och konserveringscentralen, II delen | 1 200 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -18 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -123 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 52 |
Löneglidningsinbesparing | -115 |
Lönejusteringar | 126 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -170 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -91 |
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprogr.) | -10 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -23 |
Sammanlagt | 1 228 |
2016 budget | 20 650 000 |
2015 I tilläggsb. | 100 000 |
2015 budget | 19 422 000 |
2014 bokslut | 19 793 000 |
05. Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 474 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till anskaffning av utrustning och anordningar
2) till prisstöd för avgiftsbelagd service, högst 4 000 euro.
Förklaring:Biblioteket för synskadade, Celia, är sakkunnig när det gäller att tillhandahålla tillgängliga bibliotekstjänster och producera material i tillgängligt format (talböcker, Daisy Trio-böcker, punktskriftsböcker, e-böcker, taktilböcker, reliefbilder). Biblioteket har som mål för sin verksamhet att synskadade och andra personer med läsnedsättning ska behandlas jämlikt i fråga om tillgång till litteratur och information.
Biblioteket producerar de läroböcker som läshandikappade skolelever och studerande på andra stadiet behöver samt de böcker som examensstuderande i högre utbildning behöver enligt examenskraven. De nya läroböcker som produceras omfattar ca 450 titlar. I enlighet med beslutet om grunderna för avgifter säljs 9 000 läroböcker för att användas av personer med läsnedsättning.
Biblioteket producerar nya verk i en omfattning som utgör ca 27 % av den allmänlitteratur som årligen publiceras i Finland. Biblioteket förmedlar litteratur till kunderna per post och via nätet ungefär en miljon gånger, i samarbete med de allmänna biblioteken. Prioriteringen inom expert- och konsultverksamheten är att etablera samarbetet med de allmänna biblioteken.
Införandet av samarbetsmodellen för Biblioteket för synskadade och de allmänna biblioteken i hela landet gör det möjligt att kanalisera nya kunder från de allmänna biblioteken till Biblioteket för synskadade och till de tjänster det erbjuder. Genom ett projekt för direkt tillgängliggörande främjas tillgänglig publicering på ett övergripande sätt i hela samhället.
Nyckeltal för resultatet | 2013 utfall |
2014 utfall |
2016 mål |
Effekter, produktion och kvalitetsledning | |||
— bokproduktion/titel | 2 217 | 1 675 | 1 700 |
–antal lån, skön- och facklitterära verk | 1 018 300 | 1 004 000 | 900 000 |
— läroboksleveranser/st. | 13 100 | 14 300 | 14 500 |
— andelen nätleveranser av den totala utlåningen/% | 11 | 17 | 30 |
— kundbelåtenhet (vitsord 1—5) | 4,42 | 4,19 | 4,1 |
Funktionell effektivitet | |||
— genomsnittspris för boklån/euro | 5,1 | 4,13 | 5,0 |
— genomsnittspris för läroboksleverans/euro | 137 | 140 | 136 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
— Årsverken | 50,9 | 54,7 | 52 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 6 382 | 5 829 | 5 637 |
Bruttoinkomster | 304 | 180 | 163 |
Nettoutgifter | 6 078 | 5 649 | 5 474 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 490 | ||
— överförts till följande år | 1 224 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i nivån på användningsersättningen | -12 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -6 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 4 |
Löneglidningsinbesparing | -23 |
Lönejusteringar | 26 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -40 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -26 |
Sparbeslut | -100 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Nivåförändring | 6 |
Sammanlagt | -175 |
2016 budget | 5 474 000 |
2015 budget | 5 649 000 |
2014 bokslut | 5 812 000 |
06. Omkostnader för Nationella audiovisuella institutet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 6 522 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till anskaffning av utrustning och anordningar
2) till betalning av understöd
3) till ett belopp av högst 170 000 euro, för prisstöd för visningsverksamhet och annan avgiftsbelagd service.
Förklaring:Nationella audiovisuella institutet (KAVI) förvarar och bevarar filmer och tv- och radioprogram, främjar det audiovisuella kulturarvet samt tryggar barnens utveckling och välfärd i mediemiljön.
Till samlingarna anskaffas visningskopior och extra material inom den film- och videoproduktion från 2012 som är föremål för den lagstadgade depositionsförpliktelsen samt originalmaterialet i fråga om filmer som granskades 2010. Video- och dvd-samlingen utökas med ca 2 000 upptagningar.
Radio- och TV-programflödet lagras digitalt enligt den plan som undervisnings- och kulturministeriet har godkänt. Programflödet är ca 62 terabyte. Inhemska radio- och tv-program som kan betraktas som originalinspelningar mottas dessutom som lagstadgade depositioner. Tillgängliggörandet av Rundradions digitaliserade radio- och tv-material genom radio- och tv-arkivets publiktjänster fortsätter och databasen utvecklas för att förbättra sökfunktionerna.
Institutet övervakar utbudet av bildprogram och det arbete som utförs av klassificerare av bildprogram i enlighet med den offentliga tillsynsplanen, för register över leverantörer och klassificerare av bildprogram samt för en offentlig förteckning över bildprogram. KAVI erbjuder utbildning, handledning och stödtjänster för klassificerare och leverantörer av bildprogram och underhåller och utvecklar klassificeringsprogramvaran.
- — Materialets användbarhet och åtkomsten till det förbättras genom digitalisering av material och samlingar samt genom att institutets digitala samlingar görs tillgängliga för allmänheten via Elonet och det nationella digitala bibliotekets kundgränssnitt FINNA.
- — Barns mediekompetens och förmåga att förhålla sig kritiska till medier utvecklas och stöds bl.a. genom att man tar fram informationsmaterial för mediefostran.
- — Filmkultur främjas genom visning av filmer och genom filmfostran.
Nyckeltal för resultatet | 2013 utfall |
2014 utfall |
2016 mål |
Produktion och kvalitetsledning | |||
— Vård av samlingar/arkiverade filmer, antal | 159 666 | 128 095 | 131 700 |
— Biblioteks-, informations-, låne- och kundtjänster, antal | 37 120 | 39 070 | 38 000 |
— Avgiftsbelagda tjänster/visningsverksamhet, antal besökare | 46 572 | 52 963 | 50 000 |
— Digitalt lagrat programflöde i terabyte (radio- och televisionsarkivet) | 266 | 328 | 463 |
— Informationskampanjer om mediefostran, antal | 5 | 11 | 10 |
— Klassificerade och anmälda program, antal | 22 557 | 19 147 | 21 000 |
— Fall i anslutning till övervakningen av utbudet, antal | 30 | 68 | 40 |
— Nya klassificeringar i anslutning till övervakningen | 210 | 275 | 200 |
Funktionell effektivitet | |||
— Samlings- och arkivverksamhet sammanlagt, euro/film | 22,13 | 22,68 | 23,54 |
— Avgiftsbelagd service: subvention av visningsverksamheten | 267 650 | 165 686 | 221 400 |
— Radio- och televisionsarkivet sammanlagt euro/lagrat programflöde i terabyte | 6 184 | 4 683 | 3 435 |
— Behandling av publikrespons på bildprogram, euro/behandling | 33 | 118 | 120 |
— Kostnader för klassificering av bildprogram, euro/program | 157 | 92 | 104 |
— Kostnader för övervakning av klassificerare, euro/program | 230 | 92 | 93 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
— Årsverken | 87 | 88 | 85 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 8 104 | 7 781 | 7 311 |
Bruttoinkomster | 1 078 | 846 | 789 |
Nettoutgifter | 7 026 | 6 935 | 6 522 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 452 | ||
— överförts till följande år | 937 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Projekt som främjar utvecklingen av digitala tjänster och säker användning av dessa, självregleringsåtgärder samt kommunikationsberedskap (överföring från moment 31.01.40) | 84 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -6 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -98 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 10 |
Löneglidningsinbesparing | -36 |
Lönejusteringar | 36 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -50 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -33 |
Sparbeslut | -300 |
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprogr.) | -15 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -5 |
Sammanlagt | -413 |
2016 budget | 6 522 000 |
2015 budget | 6 935 000 |
2014 bokslut | 7 511 000 |
16. Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 18 848 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av tidigare beviljade extra konstnärs- och journalistpensioner samt familjepensioner som hänför sig till konstnärspensioner
2) till ett belopp av högst 1 015 000 euro för nya konstnärspensioner och familjepensioner i anslutning till konstnärspensioner så att högst 51 extra konstnärspensioner får beviljas till ett belopp som motsvarar full pension.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Anslaget har beräknats enligt den uppskattade APL-indexnivån för 2016 (2516).
2016 budget | 18 848 000 |
2015 budget | 18 848 000 |
2014 bokslut | 18 093 140 |
20. Lokalkostnader för Museiverkets kultur- och sevärdhetsobjekt (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 14 545 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av lokalkostnader för kulturhistoriskt värdefulla kultur- och sevärdhetsobjekt som Museiverket förfogar över.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -2 579 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 179 |
Sammanlagt | -2 400 |
2016 budget | 14 545 000 |
2015 budget | 16 945 000 |
2014 bokslut | 16 950 000 |
30. Statsunderstöd för de allmänna bibliotekens verksamhet (fast anslag)
Under momentet beviljas 3 900 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd till bibliotek enligt bibliotekslagen (904/1998) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) för köp av databas- och materialtjänster som producerats för allmänna bibliotek och till betalning av statsunderstöd till allmänna biblioteks specialuppgifter samt till betalning av statsunderstöd till bibliotekens innehållsproduktion
3) till betalning av statsunderstöd som hänför sig till verksamheten vid biblioteket för teckenspråkig litteratur.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Understöd till centralbibliotek och landskapsbibliotek | 2 580 000 |
Understöd till bibliotekens innehållsproduktion | 300 000 |
Produktion av databas- och materialtjänster för allmänna bibliotek och understöd till andra specialuppgifter | 800 000 |
Understöd till verksamheten vid biblioteket för teckenspråkig litteratur | 220 000 |
Sammanlagt | 3 900 000 |
De allmänna biblioteken har som mål att erbjuda befolkningen lika möjligheter att skaffa sig bildning, kunskaper, kunnande och medborgarfärdigheter och att läsa litteratur och utöva konst samt lika möjligheter till internationalisering och livslångt lärande. Bibliotekets uppgift är också att erbjuda möjligheter att använda virtuella och interaktiva nättjänster och att ge handledning i användningen av dem.
Genom statsunderstöden stöds en regionalt jämlik produktion och utveckling av biblioteks- och informationstjänster. Syftet är att säkerställa att servicenätet fungerar och att trygga kvaliteten på biblioteks- och informationstjänsterna liksom även tillgången och åtkomsten till information och kultur för hela befolkningen.
Biblioteksväsendets effektivitet bedöms utifrån indikatorer för användning av bibliotek, materialanskaffningar, personalresurser och tillgång.
Vissa nyckeltal för biblioteksväsendet | 2013 utfall |
2014 utfall |
2016 uppskattning |
Bokanskaffningar, st./1 000 invånare | 297 | 288 | 290 |
Övriga materialanskaffningar, st./1 000 invånare | 54 | 50 | 50 |
Årsverken, årsv./1 000 invånare | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Öppethållningstimmar, 1 000 timmar | 1 362 | 1 365 | 1 370 |
Fysiska besök, st./invånare | 9,5 | 9,3 | 9,3 |
Nätbesök, antal/invånare | 9,9 | 7,5 | 8 |
Utlåningar, st./invånare | 17,2 | 16,8 | 17 |
Kostnader för verksamheten, euro/invånare | 59 | 58 | 59 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Minskning av landskapsbiblioteken | -350 |
Sparbeslut | -500 |
Sammanlagt | -850 |
2016 budget | 3 900 000 |
2015 budget | 4 750 000 |
2014 bokslut | 4 713 000 |
31. Statsandel och statsunderstöd för teatrars och orkestrars driftskostnader (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 35 769 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009).
Antalet årsverken som används som beräkningsgrund för statsandelen är högst 2 469 för teatrar och högst 1 033 för orkestrar.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet så att priserna per enhet för teatrar och orkestrar sänks permanent från 2016 för genomförande av utgiftsbesparingen och så att den permanenta spareffekt inklusive indexfrysningar som riktats till teatrar och orkestrar 2012—2015 säkerställs.
Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen är 52 771 euro per årsverke för teatrar och 52 503 euro per årsverke för orkestrar.
För lagstadgade statsandelar och statsunderstöd har dessutom beviljats 40 094 000 euro under moment 29.80.52.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -50 |
Justering av nivån för prisen per enhet | 5 841 |
Utgiftsbesparing | -2 590 |
Ändringar i de faktorer som bestämmer förslagsanslaget | 67 |
Nivåförändring | -5 900 |
Sammanlagt | -2 632 |
2016 budget | 35 769 000 |
2015 budget | 38 401 000 |
2014 bokslut | 41 040 000 |
32. Statsandelar och statsunderstöd för museer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 15 072 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar för museer enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009).
2) till ett belopp av högst 461 000 euro till betalning av understöd till museer inom trafik- och kommunikationssektorn.
Antalet årsverken som används som beräkningsgrund för statsandelen är högst 1 183.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet så att priserna per enhet för museer sänks permanent från 2016 för genomförande av utgiftsbesparingen och så att den permanenta spareffekt inklusive indexfrysningar som riktats till museer 2012—2015 säkerställs.
Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet som används som grund för statsandelen är 64 650 euro per årsverke.
För lagstadgade statsandelar har dessutom beviljats 19 380 000 euro under moment 29.80.52.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Justering av nivån för prisen per enhet | 4 737 |
Understöd till museer inom trafik- och kommunikationssektorn (överföring från moment 31.01.40) | 461 |
Utgiftsbesparing | -960 |
Ändringar i de faktorer som bestämmer förslagsanslaget | -117 |
Nivåförändring | -5 460 |
Sammanlagt | -1 339 |
2016 budget | 15 072 000 |
2015 budget | 16 411 000 |
2014 bokslut | 17 431 000 |
(33.) Statsunderstöd för utveckling av kulturverksamheten i kommunerna och regionerna (förslagsanslag)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.
2015 budget | 106 000 |
2014 bokslut | 106 000 |
(34.) Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.
2015 budget | 4 500 000 |
2014 bokslut | 4 500 000 |
35. Statsunderstöd till anläggningskostnader för ett projekt för 100-årsjubileet för Finlands självständighet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 000 000 euro.
Anslaget får med stöd av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) användas till betalning av statsunderstöd till Helsingfors stad för byggandet av ett bibliotek inför 100-årsjubileet för Finlands självständighet.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 3 000 |
Sammanlagt | 3 000 |
2016 budget | 8 000 000 |
2015 budget | 5 000 000 |
2014 bokslut | 1 000 000 |
40. Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 252 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg.
Förklaring:I enlighet med ett avtal som staten och Helsingfors stad ingått om skötseln av trafiken till Sveaborg står staten och staden tillsammans för driftsförlusterna för servicetrafiken till Sveaborg.
2016 budget | 252 000 |
2015 budget | 252 000 |
2014 bokslut | 156 960 |
41. (29.80.41 och 01.22, delvis) Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 20 213 000 euro.
Anslaget får användas
1) till ett belopp av högst 11 000 000 euro för att ordna kompensation för privatkopiering enligt upphovsrättslagen (404/1961)
2) till ett belopp av högst 9 213 000 euro till betalning av ersättning till upphovsmän för utlåning av skyddade verk och för kostnaderna för att ordna ersättning.
Förklaring:Av anslaget betalas kompensation till upphovsmännen av upphovsrättsligt skyddade verk och övriga rättsinnehavare för framställning av exemplar av verk för enskilt bruk, samt ersättningar enligt upphovsrättslagen för utlåning av verk vid bibliotek och för användning av skyddat material vid kulturarvsinrättningar som omfattas av offentlig finansiering, i enlighet med de avtal som ingås med de organisationer som företräder innehavarna av upphovsrätterna.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring från moment 29.01.29 | 838 |
Nivåförändring | 150 |
Sammanlagt | 988 |
2016 budget | 20 213 000 |
2015 budget | 19 225 000 |
2014 bokslut | 4 075 000 |
50. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 371 000 euro.
Anslaget får användas för beviljande av understöd
1) till kulturinstituten
2) för främjande av fredsarbete
3) för föreningen Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry:s utgifter
4) för medborgarorganisationernas verksamhet
5) för Lotsbibliotekets verksamhet
6) till betalning av utgifter och understöd som föranleds av främjandet av konstens och kulturens tillgänglighet och utvidgandet av principen om en procent till konsten.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Lokalkostnader och andra kostnader i samband med ombyggnad vid Hanaholmen och Londoninstitutet | 1 903 000 |
Främjande av fredsarbete | 412 000 |
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry | 52 000 |
Stödjande av Förbundet för mänskliga rättigheter rf:s verksamhet | 90 000 |
Vissa medborgarorganisationers verksamhet | 102 000 |
Lotsbibliotekets verksamhet | 12 000 |
Genomförande av spetsprojektet Konstens och kulturens tillgänglighet | 1 200 000 |
Genomförande av spetsprojektet Utvidgande av principen om en procent till konsten | 600 000 |
Sammanlagt | 4 371 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -50 |
Kompetens och utbildning: Konstens och kulturens tillgänglighet | 1 200 |
Kompetens och utbildning: Utvidgande av principen om en procent till konsten | 600 |
Lokalkostnader för Hanaholmen (överföring från moment 29.80.53) | 1 727 |
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) | -128 |
Sparbeslut | -100 |
Sammanlagt | 3 249 |
2016 budget | 4 371 000 |
2015 budget | 1 122 000 |
2014 bokslut | 1 160 000 |
51. Stipendier åt konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 14 507 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av konstnärsstipendier motsvarande 545 stipendieår enligt 3 § i lagen om statens konstnärsstipendier (734/1969) och till betalning av statens konstnärsstipendier för särskilt meriterade konstutövare enligt 3 § 2 mom. i den lagen
2) för stipendier och understöd enligt lagen om vissa stipendier och understöd åt författare och översättare (1080/1983).
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statens konstnärsstipendier (545 st.) | 10 964 000 |
Stipendier och understöd till författare och översättare | 3 100 000 |
Konstnärsprofessorsstipendier (22 st.) | 443 000 |
Sammanlagt | 14 507 000 |
Konstnärsstipendiet uppgår fr.o.m 1.1.2016 till 1 676,45 euro per månad. Konstnärsstipendierna justeras enligt justeringarna av lönerna för statstjänstemän genom beslut av Centret för konstfrämjande. Totalbeloppet av stipendier till författare och översättare utgör 10 % av det belopp som under det föregående kalenderåret använts för litteratur som anskaffats till allmänna bibliotek som upprätthålls av kommunerna.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar | 37 |
Sammanlagt | 37 |
2016 budget | 14 507 000 |
2015 budget | 14 470 000 |
2014 bokslut | 13 892 572 |
52. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av konsten (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 233 322 000 euro.
Anslaget får användas
1) för finansiering av verksamhet som främjar konst och kultur, till betalning av löneutgifter och andra utgifter för konst- och kulturpolitisk forsknings-, utrednings- och informationsverksamhet samt till försöks- och forskningsprojekt kring kultur vid statliga ämbetsverk och inrättningar
2) för anskaffning av konstverk till statens och universitetens fastigheter och byggnader som används av dem
3) för i lagen om Centret för konstfrämjande avsedda stipendier och understöd som Centret för konstfrämjande, konstrådet och konstkommissionerna beviljar samt till ett belopp av högst 960 000 euro för stipendier enligt lagen om vissa stipendier åt bildkonstnärer (115/1997)
4) till betalning av statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, samt till ett belopp av högst 6 577 000 euro till betalning av statsunderstöd enligt 6 a § i teater- och orkesterlagen (730/1992)
5) till betalning av statsandelar och statsunderstöd för museer enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet samt till annat stödjande av musei- och kulturarvsområdet
6) till ett belopp av högst 4 877 000 euro till betalning av statsunderstöd till bibliotek enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och till statens regionala förvaltning av de allmänna biblioteken för regional utveckling och annan utveckling av biblioteksväsendet
7) för nationell förvaltning av EU:s kulturprogram
8) för skydd, forskning och upplysning enligt världsarvskonventionen och Haagkonventionen 1954 samt för det nationella genomförandet av Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet
9) till betalning av statsunderstöd för driftskostnaderna för stiftelsen Suomen Kansallisoopperan säätiö till ett belopp av högst 37 877 000 euro, statsunderstöd för driftkostnaderna för Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiö till ett belopp av högst 11 391 000 euro och statsunderstöd för driftskostnaderna för Nationalgalleriet till ett belopp av högst 12 573 000 euro
10) för omkostnader som det upphovsrättsråd som anges i 55 § i upphovsrättslagen (404/1961) har och för kostnader som delegationen för upphovsrättsärenden har och för kostnaderna för upphovsrättsutredningar
11) till avlönande av högst 49 personer vid Centret för konstfrämjande i tidsbundna uppgifter som avser konstfrämjande och för de utgifter som detta orsakar.
Anslaget i punkt 2 samt de stipendier enligt enligt lagen om vissa stipendier åt bildkonstnärer (115/1997) som beviljas under punkt 3 budgeteras enligt kontantprincipen.
I fråga om de personer som avses i punkt 11 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Utvecklande av filmproduktion och barnfilmsproduktion samt distribution och visningsteknik | 24 064 000 |
Främjande av filmkulturen | 2 467 000 |
Främjande av litteraturen | 2 655 000 |
Främjande av bildkonsten | 2 106 000 |
Främjande av scenkonsten | 4 080 000 |
Främjande av arkitekturen | 367 000 |
Främjande av musiken | 4 723 000 |
Främjande av formgivningen | 850 000 |
Främjande av danskonsten | 2 400 000 |
Främjande av fotokonsten | 755 000 |
Främjande av cirkuskonsten | 588 000 |
Främjande av mediekonsten | 398 000 |
Främjande av seriekonsten och illustrationskonsten | 373 000 |
Anskaffningar av konst till statens offentliga byggnader och vård av statens konstsamlingar | 1 044 000 |
Främjande av andra konstarter | 1 060 000 |
Stipendier och priser | 1 340 000 |
Cultura-stiftelsen och skötseln av biblioteksuppgiften | 1 160 000 |
Nationalgalleriet | 12 573 000 |
Finlands filmstiftelse | 2 007 000 |
Stiftelsen Suomen Kansallisoopperan säätiö | 37 877 000 |
Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiö | 11 391 000 |
Statsandelar och statsunderstöd till teatrar och orkestrar enligt finansieringslagen | 40 094 000 |
Statsunderstöd till bibliotek och åtgärder för utveckling av biblioteksväsendet | 4 887 000 |
Statsandelar och statsunderstöd till museer enligt finansieringslagen | 19 380 000 |
Museer och kulturarvet | 8 986 000 |
Reparationsunderstöd för föreningshus samt upplysningsarbete | 1 889 000 |
Regionalt främjande av konsten | 14 105 000 |
Statsunderstöd och utvecklingsåtgärder för Centret för konstfrämjande | 7 372 000 |
Främjande av samisk konst och kultur | 369 000 |
Utvecklande av kulturpolitiken | 4 102 000 |
Kulturexport och internationellt samarbete | 6 857 000 |
Kulturen i den digitala miljön | 1 616 000 |
Stora internationella kulturevenemang | 480 000 |
Statsunderstöd för kulturinstituten | 5 559 000 |
Statsunderstöd för vänskapsföreningar | 2 037 000 |
Genomförande av vissa internationella överenskommelser | 427 000 |
Till undervisnings- och kulturministeriets förfogande | 884 000 |
Sammanlagt | 233 322 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -3 640 |
Sammanlagt | -3 640 |
Anslaget står utanför ramen.
2016 budget | 233 322 000 |
2015 budget | 236 962 000 |
2014 bokslut | 237 009 557 |
53. Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag)
Under momentet beviljas 25 085 000 euro.
Anslaget får användas till att bevilja understöd för konst- och kulturinstitutioners och samfunds lokalkostnader.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lokalkostnader för Hanaholmen (överföring till moment 29.80.50) | -1 727 |
Ändring av Nationalgalleriets lokaler (överföring från moment 29.80.59) | 1 245 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -4 546 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 276 |
Sammanlagt | -4 752 |
2016 budget | 25 085 000 |
2015 budget | 29 837 000 |
2014 bokslut | 28 369 019 |
54. Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag)
Under momentet beviljas 5 300 000 euro.
Anslaget får användas för beviljande av understöd för amortering och betalning av ränta på Svenska Teaterns och Tampereen Työväen Teatteris lån för grundlig renovering.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kansallisteatteris skötselkostnader för lån upphör | -2 877 |
Sammanlagt | -2 877 |
2016 budget | 5 300 000 |
2015 budget | 8 177 000 |
2014 bokslut | 7 209 870 |
55. Tillgång till och förvaring av det digitala kulturarvet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 2 200 000 euro.
Anslaget får användas
1) för kostnader för genomförande av programmet och handlingsplanen för ett nationellt digitalt bibliotek
2) för kostnader för planmässig digitalisering av viktigt prioriterat musei- och kulturarvsmaterial
3) till stöd för museernas innehållsproduktion
4) till utveckling av system och tjänster som förbättrar tillgången till och användningen och förvaringen av digitalt kulturarvsmaterial samt till utveckling av bibliotekens, arkivens och museernas gemensamma söktjänst och anslutning av den till Europeiska digitala biblioteket
5) för kostnader för utveckling och överföring av kompetens som avser digitalisering, digital åtkomst och långtidsförvaring i fråga om kultur- och kulturarvsmaterial
6) till statliga ämbetsverk och inrättningar för kostnader som föranleds av digitaliseringen av kulturarvsmaterial och bevarande av digitalt kulturarvsmaterial
7) till avlönande av personal motsvarande högst 10 årsverken i uppgifter för viss tid.
Förklaring:Momentets rubrik har ändrats.
2016 budget | 2 200 000 |
2015 budget | 2 200 000 |
2014 bokslut | 2 200 000 |
59. Vissa understöd till Nationalgalleriet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 10 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av stiftelsen Nationalgalleriets kapital, Ett villkor för användningen av anslaget är att privata finansiärer deltar i tillförseln av kapital. Förhållandet mellan statens andel av tillförseln av kapital och kapital som samlas in hos privata finansiärer är 5:2
Förklaring:Anslaget för tillförsel av kapital är 2016 års andel av finansieringen för bildandet av Nationalgalleriet. Avsikten är att tillförseln av kapital till den offentligrättsliga stiftelsen åren 2015—2016 ska ske så att statens andel är sammanlagt högst 20 000 000 euro, förutsatt att de privata finansiärernas andel är minst 8 000 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring av Nationalgalleriets lokaler (överföring till moment 29.80.53) | -1 245 |
Sammanlagt | -1 245 |
2016 budget | 10 000 000 |
2015 budget | 11 245 000 |
2014 bokslut | 14 670 000 |
(70.) Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.
2015 budget | 150 000 |
2014 bokslut | 500 000 |
72. Utökande av Nationalgalleriets samling (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 739 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för Nationalgalleriets konstanskaffningar.
2016 budget | 739 000 |
2015 budget | 739 000 |
2014 bokslut | 739 000 |
75. Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 6 899 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av investeringsutgifter för ombyggnad och underhåll av fastighetsförmögenhet och för smärre nybyggnadsprojekt samt för kostnader för reparationsarbeten på museibåtar.
Dispositionsplan (euro)
1. | Museiverket | 799 000 |
2. | Förvaltningsnämnden för Sveaborg | 6 100 000 |
Sammanlagt | 6 899 000 |
I fråga om punkt 2 får anslaget också användas till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken för tidsbundna uppgifter.
1) Förbindelser som hänför sig till de projekt som nämns i punkt 1 i dispositionsplanen får ingås så att de utgifter som föranleds efter 2016 uppgår till sammanlagt högst 300 000 euro.
2) Förbindelser som hänför sig till de projekt som nämns i punkt 2 i dispositionsplanen får ingås så att de utgifter som föranleds efter 2016 uppgår till sammanlagt högst 3 000 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av en engångsutgift | -250 |
Ombyggnad av Sveaborgs fjärrvärmetunnel | 4 000 |
Sammanlagt | 3 750 |
2016 budget | 6 899 000 |
2015 budget | 3 149 000 |
2014 bokslut | 3 800 000 |
95. Utgifter för skydd av kulturmiljö (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 50 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter som verkställigheten av lagen om fornminnen (295/1963) medför samt ersättningar som betalas med stöd av lagen.
2016 budget | 50 000 |
2015 budget | 50 000 |
2014 bokslut | 10 000 |