Statsbudgeten 2016
40. Högskoleundervisning och forskning
För Finlands Akademis forskningsprojekt som ska finansieras under momenten 29.40.51 och 29.40.53 och för främjande av forskning som finansieras av Finlands Akademi får förbindelser ingås 2016 till ett värde av 338 376 000 euro. Av fullmakten är ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för stärkandet av forskningsinfrastrukturerna på nationell och internationell nivå, ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för genomförandet av ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (ICT), ett belopp på 50 000 000 euro avsett för stärkandet av universitetens profilering och ett belopp på 30 000 000 euro avsett för ökat samarbete mellan högskolor och näringsliv för att främja kommersialisering av innovationer. Om en del av bevillningsfullmakten för 2015 är oanvänd, får förbindelser som gäller den oanvända delen ingås ännu 2016.
Lokaler kan alltjämt överlåtas utan vederlag till Vetenskapliga samfundens delegation.
Förklaring:
- — Universiteten och yrkeshögskolorna främjar genom sin verksamhet den finländska konkurrenskraften, välfärden och bildningen samt en hållbar utveckling. Verksamheten är högklassig, internationell, effektiv och etisk och stöder en mångkulturell samhällsutveckling.
- — Den finländska vetenskapens internationella nivå och kunskaps- och kompetensgrund stärks samt samhällsekonomins innovationskapacitet ökar.
- — Utifrån prognoserna stöds samhälls-, kultur- och arbetslivsreformer samt tryggas tillgången till en högt utbildad arbetskraft och forskarkår.
- — Innehållet i högskoleutbildningen och i högskoleexamina utvecklas så att de kvantitativt och kvalitativt sett bättre svarar mot de föränderliga behoven i samhället och i arbetslivet. Studieprocesserna och flexibla studiemöjligheter utvecklas så att tiden i arbetslivet förlängs.
- — Ett omfattande utnyttjande av samt öppenhet, inklusive kommersialisering, i fråga om forskningsmaterial, forskningsresultat och kunnande främjas.
- — Tvärvetenskaplig och lösningsinriktad forskning som stöder beslutsfattandet främjas.
Högskolorna (universiteten och yrkeshögskolorna) utvecklar sin verksamhet som internationella och drivkraftiga inlärnings- och forskningsmiljöer. Högskolorna profilerar sig inom de egna starka områdena och deras roll som europeiska aktörer inom högskole- och forskningsområdet stärks. Utvecklingen av universiteten och yrkeshögskolorna fortsätter utgående från de olika målen för och innehållen i examina.
Högskolornas verksamhet är ekonomisk, produktiv och effektiv. Högskolorna främjar en arbetsfördelning som stöder profileringen och intensifierar samarbetet med varandra samt samarbetet med forskningsinstituten. För att samla kompetensen och avveckla oändamålsenliga och överlappande funktioner kommer högskolorna att fortsätta det operativa och strukturella utvecklandet inom och mellan de olika branscherna. Högskolorna koncentrerar resurserna till färre och effektivare operativa enheter vars ekonomiska bärkraft är starkare än tidigare. Högskolorna stärker genom sin kompetens regionala och branschvisa innovations- och kompetenscenter som för samman olika aktörer. Högskolorna skapar på lång sikt tillsammans med forskningsinstituten gemensamma forskningsmiljöer som har förutsättningar att klara sig i en internationell och tvärvetenskaplig verksamhetsmiljö. Förutsättningarna för spetsforskning stärks och förutsättningar skapas för att utveckla områden på frammarsch. Universiteten främjar forskarkarriärerna. Högskolorna intensifierar samarbetet med företag i fråga om utbildning och forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet.
Högskolorna planerar sitt utbildningsutbud och sin utbildningsstruktur så att utbildning som leder till examen och annan utbildning bildar en helhet som utgår från arbetslivets behov och stöder livslångt lärande. Antagningen av högskolestuderande reformeras så att av de antagna ska andelen som första gången ansöker om studieplats vid en högskola bli större. Den temporära ökning av nybörjarplatserna vid högskolorna med ca 3 000 som genomfördes under 2014—2015 för att avveckla anhopningen av sökande slutförs. För att högskoleplatserna ska utnyttjas mer effektivt ska ett gemensamt elektroniskt ansökningssystem utvecklas för högskolorna. Genom att utveckla utbildningen efter examen stöds förnyelse av kompetensen och längre arbetskarriärer.
Högskolorna förbättrar kvaliteten på utbildningen och förutsättningarna för god inlärning genom att öka samarbetet och genom att modernisera utbildningsinnehållet, undervisningsmetoderna och inlärningsmiljöerna. Högskolorna utnyttjar fullt ut de nya möjligheter som digitalisering och ny pedagogik ger. Undervisningen indelas i perioder på ett nytt sett genom att en tredje termin införs så att undervisning pågår året runt. Högskolorna utvecklar sin verksamhet så att de är konkurrenskraftiga, jämlika, tillgängliga och intressanta arbets- och inlärningsmiljöer.
Genom vetenskapspolitiken främjar man starka och nätverkande forsknings- och kompetenscenter, internationalisering och kontakter till EU:s samt globala forsknings- och kompetensnätverk. Genom forskningsfinansieringen stärks förutsättningarna för spetsforskning och forskningsstrukturerna samt forskning och innovationsverksamhet som stöder och skapar nationella starka sidor. Inom ramen för totalreformen av forskningsinstituten och forskningsfinansieringen effektiviseras samarbetet mellan högskolorna och forskningsinstituten och dess verkningsfullhet. Dessutom omfördelas resurserna i enlighet med samhällets förändrade behov.
Forskningens medie- och medborgarsynlighet, vetenskapsfostran samt utnyttjandet av forskningsresultaten i utvecklandet av näringslivet och det offentliga beslutsfattandet stärks.
Utvecklandet av forskningsverksamheten och informationssamhället tryggas genom högklassiga stödtjänster och informationsförsörjning inom forskningen. Den öppna tillgången till forskningsmaterial förbättras. Öppen vetenskaplig publikationsverksamhet samt sökbarhet och långtidsbevaring av material främjas i samarbete mellan förvaltningsområdena.
Forskningens kvalitet och effekter
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
FoU-utgifternas andel av BNP (%) | 3,73 | 3,64 | 3,43 | 3,32 | 3,13 | 3,10 | 3,10 |
Forskningspersonalens andel av de sysselsatta (%) | 2,44 | 2,35 | 2,35 | 2,35 | 2,35 | 2,35 | 2,35 |
Vetenskapliga publikationer per en miljon invånare (st.)1) | 1 900 | 2 000 | 2 100 | 2 100 | 2 100 | 2 200 | 2 200 |
1) Källa: Thomson Reuters, databaserna i Web of science, uppskattning av 2013 års uppgifter
Utgifter som användningen av bevillningsfullmakterna för forskningsprojekt föranleder staten (mn euro)
Bevillningsfullmakt | Utgifter | |||||||
År | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
2009 | 258,5 | 1,8 | ||||||
2010 | 369,1 | 17,8 | 2,4 | |||||
2011 | 316,1 | 45,9 | 12,6 | 3,7 | ||||
2012 | 282,4 | 70,6 | 36,7 | 11,3 | 3,9 | |||
2013 | 302,6 | 82,7 | 73,6 | 39,8 | 17,6 | 4,5 | ||
2014 | 280,0 | 64,4 | 72,6 | 69,0 | 42,5 | 13,5 | 3,8 | |
2015 | 318,8 | 19,8 | 70,9 | 75,9 | 85,9 | 57,7 | 8,6 | |
2016 | 308,4 | 26,7 | 66,0 | 72,0 | 78,9 | 56,4 | 8,4 | |
Sammanlagt | 303,0 | 295,5 | 265,7 | 221,9 | 154,6 | 68,8 | 8,4 |
Vid ändringen av bevillningsfullmakten har som tillägg beaktats 30 000 000 euro inom kompetens och utbildning med anledning av spetsprojektet Ökat samarbete mellan högskolor och näringsliv för att främja kommersialisering av innovationer, 3 000 euro på grund av arbetsmarknadslösningen och som avdrag 10 000 000 euro som en utgiftsbesparing enligt regeringsprogrammet, 6 000 euro som löneglidningsbesparing och 452 000 euro som en andel av finansieringen av 1-åriga projekt som inte tas in i bevillningsfullmakten.
01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 871 000 euro.
Förklaring:Finlands Akademi är en viktig finansiär av vetenskaplig forskning i Finland och verkar aktivt inom den nationella och internationella vetenskaps- och innovationspolitiken. I anslutning till Finlands Akademi finns rådet för strategisk forskning. Förvaltningsämbetet för Akademin producerar rådets administrativa tjänster.
- — Finlands Akademi riktar forskningsfinansiering till Finlands starka forskningsområden och värnar samtidigt om diversiteten och förnyelsen inom vetenskapen. Akademin stöder nya vetenskapliga öppningar och genombrott samt uppkomsten av innovationer i alla finansieringsformer.
- — Akademin stöder utvecklandet av en tillräcklig och internationellt konkurrenskraftig forskarkår med beaktande av Finlands starka forskningsområden och forsknings- och innovationssystemets behov.
- — Akademin stöder forskningssamarbete med strategiskt valda målländer. Akademin främjar forskarnas internationella mobilitet och nätverk genom att stöda forskarnas och forskningsorganisationernas deltagande i europeiskt och globalt forskningssamarbete.
- — Akademin främjar en öppen tillgång till vetenskapliga material och publikationer.
- — Finlands akademi utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Akademin utvecklar sina strukturer och verksamhetssätt och sitt system för beslutsfattande för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.
Nyckeltal | 2013 utfall |
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
---|---|---|---|---|
Samhälleliga verkningar | ||||
Projektbeståndets volym, strategiskt tyngdpunktsområde (%) | ||||
Akademins forskningsprogram | 8 | 6 | ökar | Oförändrad |
Program för spetsforskningsenheter | 8 | 9 | ökar | Oförändrad |
Forskningsinfrastrukturer | 2 | 4 | ökar | Oförändrad |
Produktion och kvalitetsledning | ||||
Antal ansökningar som behandlats1) | 3 800 | 4 186 | 3 800 | 4 600 |
Forskningsprogram/där internationellt finansieringssamarbete ingår | 11/11 | 13/11 | 12/12 | 13/13 |
Funktionell effektivitet | ||||
De totala kostnaderna för finansieringsverksamheten/finansieringsbeslut (%) | 3,4 | 3,2 | <3,5 | <3,5 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Sjukdagar antal/årsv. | 10,3 | 9,5 | <8 | <8 |
Årsverken2) | 135,3 | 137,5 | <=151 | <=147 |
1) Siffran för 2015 innehåller inte ansökningar som behandlas av det råd för strategisk forskning som inlett sin verksamhet hösten 2014.
2) Målet för 2015 innehåller ett tillägg på högst 16 årsverken för förvaltningen av rådet för strategisk forskning.
För att resultatmålen för Finlands Akademi ska nås används även anslagen under moment 29.40.22, 29.40.51, 29.40.53, 29.40.54 och 29.40.66.
Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för Finlands Akademis prestationer.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 12 835 | 10 623 | 13 166 |
Bruttoinkomster | 545 | 200 | 210 |
Nettoutgifter | 12 290 | 10 423 | 12 956 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 802 | ||
— överförts till följande år | 7 844 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Återföring av en besparing av engångsnatur | 3 000 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -13 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -194 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 14 |
Löneglidningsinbesparing | -66 |
Lönejusteringar | 59 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -245 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -59 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -48 |
Sammanlagt | 2 448 |
2016 budget | 12 871 000 |
2015 budget | 10 423 000 |
2014 bokslut | 12 332 000 |
02. Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 18 131 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom arkivverkets internationella samarbete
2) till betalning av utgifter för projekt som godkänts av EU.
Förklaring:Arkivverket är en sakkunnig- och serviceorganisation som i sin verksamhet har som mål att det arkivmaterial som är av betydelse för samhället och individen förvaras i begränsad och effektivt användbar form. Arkivverket har till uppgift att säkerställa att handlingar som hör till vårt nationella kulturarv bevaras och är tillgängliga samt stöda forskning och utveckla arkivfunktionen.
- — Arkivverket utvecklar och styr arkivfunktionen så att dokumentförvaltningen och arkivfunktionen inom den offentliga sektorn sköts effektivt och ekonomiskt.
- — Arkivverket förvarar det arkivmaterial som det innehar effektivt och tryggt samt förbättrar tillgången till och användbarheten hos materialet.
- — Arkivverket erbjuder sina kunder mångsidig, tillförlitlig och snabb upplysningstjänst genom att utveckla den elektroniska beställnings- och kundservicen.
- — Arkivverket utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Arkivverket utvecklar sina strukturer och verksamhetssätt och sin organisation för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.
Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för arkivverkets prestationer (1064/2013).
Nyckeltal | 2013 utfall |
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
---|---|---|---|---|
Samhälleliga verkningar | ||||
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter) | 195 292 | 200 631 | 204 000 | 208 000 |
Digitaliserat material (antal bildfiler) | 21 495 535 | 27 169 3185 | 23 100 000 | 37 000 000 |
Besök i forskarsalar (st.) | 37 160 | 34 272 | 35 000 | 33 000 |
Användning av material på nätet (nedladdningar, st.) | 33 740 000 | 44 213 096 | 40 000 000 | 60 000 000 |
Produktion och kvalitetsledning | ||||
Utökande av material (hyllmeter/år) | 5 339 | 5 674 | 4 000 | 4 000 |
Digitalisering (bildfiler/år) | 4 706 756 | 5 673 783 | 1 000 000 | 5 000 000 |
Utbildning (föreläsningstimmar/deltagare) | 266/1 004 | 306/618 | ||
Utfärdade intyg och gjorda utredningar (st.) | 23 120 | 22 088 | 22 000 | 23 000 |
Funktionell effektivitet | ||||
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter/årsv.) | 837 | 860 | 946 | 1 005 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Sjukdagar antal/årsv. | 7,2 | 9,7 | <8 | <8 |
Årsverken1) | 239,5 | 242,3 | 220 | 215 |
1) Omfattar också personalen i tidsbundna projekt.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 19 407 | 19 388 | 18 801 |
Bruttoinkomster | 600 | 700 | 700 |
Nettoutgifter | 18 807 | 18 688 | 18 101 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 749 | ||
— överförts till följande år | 1 044 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Beredning av flytten till det nya centralarkivet, utrustandet av och materialhanteringssystemet för det | 515 |
Teknisk justering | -5 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -18 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -1 047 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 71 |
Löneglidningsinbesparing | -50 |
Lönejusteringar | 91 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -100 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -94 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -11 |
Nivåförändring | 91 |
Sammanlagt | -557 |
2016 budget | 18 131 000 |
2015 I tilläggsb. | 820 000 |
2015 budget | 18 688 000 |
2014 bokslut | 19 102 000 |
03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 249 000 euro.
Förklaring:Institutet för de inhemska språken är en sakkunnig- och serviceorganisation vars uppgifter omfattar språkvården av finska och svenska samt samordningen av språkvården av samiska, teckenspråk och romani. Till institutets uppgifter hör dessutom rådgivning och ordboksarbete samt forskning med anknytning till språkvård och ordboksarbete.
Nyckeltal | 2013 utfall |
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
---|---|---|---|---|
Publikationsverksamhet, st. | 527 | 553 | 300 | 300 |
Informationstjänstuppgifter, st. | 1 338 | 1 548 | 1 000 | 1 000 |
Elektroniska material1) | 44 395 | 56 061 | 51 000 | 116 000 |
Sjukdagar antal/årsv. | 5,9 | 7,2 | <8 | <8 |
Årsverken | 76,1 | 85,5 | <88 | <88 |
1) Kumulativ utveckling av materialets mängd och förädlingsgrad.
För att resultatmålen för Institutet för de inhemska språken ska nås används även anslagen under moment 29.40.53.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 2 877 | 2 064 | 1 759 |
Bruttoinkomster | 733 | 600 | 500 |
Nettoutgifter | 2 144 | 1 464 | 1 259 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 384 | ||
— överförts till följande år | 1 239 |
Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för prestationer av Institutet för de inhemska språken (1063/2013).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -1 |
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) | -93 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -84 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 4 |
Löneglidningsinbesparing | -3 |
Lönejusteringar | 7 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -20 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -7 |
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) | -17 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -1 |
Sammanlagt | -215 |
2016 budget | 1 249 000 |
2015 budget | 1 464 000 |
2014 bokslut | 1 999 000 |
04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 758 000 euro.
Förklaring:Depåbibliotekets uppgift är att ta emot och förvara material som överförs från vetenskapliga och allmänna bibliotek samt att ställa materialet till förfogande. Depåbiblioteket ansvarar för utvecklingen av den riksomfattande politiken för samlingarna. Avsikten med verksamheten är att minska utrymmesbehovet för samlingar i alla bibliotek i Finland genom att ta emot material av dem.
Nyckeltal | 2013 utfall |
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
---|---|---|---|---|
Mängd material som tagits emot (hyllmeter) | 6 459 | 6 766 | 5 000 | 5 000 |
Antal beställningar | 80 871 | 83 038 | 81 000 | 83 000 |
Sjukdagar antal/årsv. | 13,3 | 15,8 | <8 | <8 |
Årsverken 1) | 22,3 | 23,7 | 19 | 19 |
1) I siffran för årsverken år 2014 ingår 3,7 årsverken för visstidsarbete med projektet för att åtgärda anhopningen av material
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 701 | 1 869 | 1 763 |
Bruttoinkomster | 4 | 6 | 5 |
Nettoutgifter | 1 697 | 1 863 | 1 758 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 78 | ||
— överförts till följande år | 250 |
Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisningsministeriets förordning om avgifter för prestationer vid Depåbiblioteket (1346/2006).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -2 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -92 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 6 |
Löneglidningsinbesparing | -4 |
Lönejusteringar | 7 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -10 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -9 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -1 |
Sammanlagt | -105 |
2016 budget | 1 758 000 |
2015 budget | 1 863 000 |
2014 bokslut | 1 869 000 |
20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 54 960 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter och understöd för forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet som gäller yrkeshögskolor, universitet och vetenskapsinstitut samt till stipendier för främjande av internationaliseringen av högskolor som man kommer överens om särskilt med CIMO
2) till finansiering av gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen, till central finansiering av datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom högskolorna och vetenskapen samt andra motsvarande gemensamma utgifter
3) till betalning av andra EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
4) till avlönande av personal motsvarande högst 186 årsverken i uppgifter för viss tid
5) till understöd för en ökning av nybörjarplatserna inom högskoleutbildningen för viss tid, högst 18 000 000 euro
6) för finansieringen av examensinriktade fortbildningsprogram som inleds med anledning av strukturomvandlingen
7) till betalning av utgifter och understöd som föranleds av reformen av grundutbildningen och kompletteringsutbildningen för lärare och av genomförandet av programmet för kompletterande utbildning inom digital pedagogik
8) till understöd för utökning av barnträdgårdslärarutbildningen, högst 3 300 000 euro.
Förklaring:Genom utvecklingsåtgärderna stöder man särskilt strukturell utveckling och förnyande av högskole- och forskningssystemet. Målet är att höja servicenivån för stödfunktionerna, sänka kostnaderna och främja elektronisk kommunikation med hjälp av gemensamma eller enhetliga datatekniska tjänster inom högskolorna och vetenskapen. För att studerandena ska studera snabbare och inleda studierna vid en lägre ålder utvecklas ett nytt elektroniskt ansökningssystem för högskolorna. För att påskynda övergången till högskolestudier har antalet nybörjarplatser inom högskoleutbildningen ökats för viss tid med sammanlagt ca 3 000 under 2014–2015. De extra nybörjarplatserna har inriktats i enlighet med prognoserna till branscher i behov av arbetskraft och till branscher som är viktiga för den framtida tillväxtpotentialen.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet | 6 210 000 |
Gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen | 17 950 000 |
Ökning av nybörjarplatserna inom högskoleutbildningen för viss tid (högst) | 18 000 000 |
Finansiering till spetsprojektet Lärarnas kompetenssprång genom lärarutbildning | 9 500 000 |
Utökning av engångsnatur i fråga om barnträdgårdslärarutbildningen (högst) | 3 300 000 |
Sammanlagt | 54 960 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kompetens och utbildning: Lärarnas kompetenssprång genom lärarutbildning | 9 500 |
Tillägg av engångsnatur | -5 880 |
Utökning av engångsnatur i fråga om barnträdgårdsutbildningen | 3 300 |
Sammanlagt | 6 920 |
2016 budget | 54 960 000 |
2015 budget | 48 040 000 |
2014 bokslut | 41 414 000 |
22. Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 500 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av löneutgifter och andra utgifter samt statsunderstöd som föranleds av forskningsinfrastrukturprojekt samt till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete kring forskningsinfrastrukturprojekt och av finansiella bidrag till internationella organisationer. Anslaget får även användas till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar. Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Genom finansieringen stärks forskningens infrastrukturer och främjas den nationella infrastrukturpolitiken. Vid styrningen av finansieringen beaktas forskningsinfrastrukturernas vägkarta för 2014—2020, där Finlands nationellt och internationellt sett viktigaste forskningsinfrastrukturer har identifierats.
2016 budget | 8 500 000 |
2015 budget | 8 500 000 |
2014 bokslut | 8 500 000 |
50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 1 823 623 000 euro.
Anslaget får användas till finansiering till universiteten i enlighet med universitetslagen (558/2009)
1) 1 592 690 000 euro för basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder
2) 157 273 000 euro i ersättning till universiteten för de kostnader som universiteten föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet
3) 46 660 000 euro för tilläggsfinansiering för Aalto-universitetets verksamhet
4) 27 000 000 euro för tilläggsfinansiering för verksamhet vid andra universitet än Aalto-universitetet.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om temporär ändring av universitetslagen (558/2009) så att bestämmelserna i 49 § 2 mom. inte tillämpas 2016—2019 när det gäller beaktandet av effekterna av universitetsindexet på grund av en utgiftsbesparing. År 2016 genomförs dessutom i enlighet med regeringsprogrammet en bestående utgiftsbesparing på 50 miljoner euro som grundar sig på att kostnadseffektiviteten inom högskolesystemet och forskningsverksamheten förbättras och på att förvaltningen och högskolenätet rationaliseras. Den statliga finansieringen av universiteten bestäms med stöd av 49 § i universitetslagen (558/2009), statsrådets förordning om universiteten (770/2009) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering (182/2012). Universiteten beviljas basfinansiering på kalkylerade grunder med beaktande av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter (75 %) samt på basis av övriga utbildningsmål och vetenskapspolitiska mål (25 %). Den finansieringsandel som bestäms på basis av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter består av en utbildningsandel, som utgör 41 % av hela basfinansieringen, och en forskningsandel, som utgör 34 % av hela basfinansieringen. Genom den statliga finansieringen motiveras universiteten vid sidan om profilering och kontinuerligt kvalitetsarbete också till att driva sin verksamhet så att den ger resultat och är ekonomisk.
Universitetens finansieringsmodell betonar kvalitet, effektivitet, resultat och internationalisering. Den statliga finansieringen riktas i synnerhet på basis av avlagda examina och studiepoäng samt vetenskapliga publikationer och konkurrensutsatt forskningsfinansiering. Internationaliseringen beaktas genom flera kriterier. I de övriga utbildnings- och vetenskapspolitiska målen beaktas universitetens riksomfattande uppgifter, specifik bransch, övningsskolor och Nationalbiblioteket. Till denna helhet hör också strategibaserad finansiering, som grundar sig på universitetens strategiarbete och de viktigaste prioriteringarna inom strategiarbetet samt på universitetens profilering.
Universitetens basfinansiering höjs med undantag av poster av engångsnatur så att den motsvarar den årliga höjningen av kostnadsnivån enligt universitetsindexet.
Ersättningen enligt punkt 2 justeras årligen utifrån det senaste mervärdesskatteintaget i euro för varje universitet.
Den finansiering som avses i punkt 4 fördelas mellan universiteten i det förhållande som anges i finansieringsgrunderna enligt 5 och 6 § i statsrådets förordning om universiteten.
I anslutning till Helsingfors universitet verkar Nationalbiblioteket. Bestämmelser om Nationalbibliotekets uppgifter finns i universitetslagen (558/2009) och lagen om deponering och förvaring av kulturmaterial (1433/2007). Målet är att stärka Nationalbibliotekets roll som en nationell utvecklare inom biblioteksbranschen och som tillhandahållare av bastjänster inom hela biblioteksnätet.
Vid de universitet som ordnar lärarutbildning finns övningsundervisning och för utvecklingen av lärarutbildningen finns övningsskolor. Målet för övningsskolorna är en hög nivå på den verksamhet som tjänar lärarutbildningen och en nära växelverkan med universitetets övriga verksamhet. Antalet elever i övningsskolorna är ungefär 8 100, varav drygt 2 200 är gymnasieelever.
Staten har berett sig på att förse universiteten med ett trefaldigt kapital i förhållande till det privata kapital som de samlar in, dock högst 150 miljoner euro. Den medelinsamling som berättigar till statlig medfinansiering genomförs mellan den 1 november 2014 och den 30 juni 2017 så att besluten om medfinansiering fattas på en gång i slutet av 2017.
Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid universiteten
2010 utfall |
2012 utfall |
2014 utfall |
20161) mål |
|
Lägre högskoleexamina | 12 300 | 13 014 | 13 500 | 14 200 |
Högre högskoleexamina | 14 384 | 13 829 | 14 855 | 15 000 |
Doktorsexamina | 1 518 | 1 649 | 1 860 | 1 635 |
Utländska examensstuderande2) | 7 809 | 9 628 | 9 700 | 8 950 |
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån.) | 10 444 | 10 661 | 10 942 | 11 950 |
Vetenskapliga publikationer/undervisnings- och forskningspersonal2) | 1,57 | 1,68 | 1,72 | 1,75 |
Doktorsexamina/skede IV i forskarkarriären, årsv. | 0,57 | 0,63 | 0,74 | 0,72 |
Lärar- och forskarbesök/undervisnings- och forskningspersonal | 0,36 | 0,39 | 0,40 | 0,42 |
Högre högskoleexamina/undervisnings- och forskningspersonal | 0,78 | 0,77 | 0,83 | 0,88 |
Andel som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret | 26,0 % | 26,9 % | 30,0 % | 31,7 % |
1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2016 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.
2) Siffran för 2014 är en uppskattning.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Kalkylerad basfinansiering av universiteten | 1 592 690 000 |
— Nationalbiblioteket | 16 481 000 |
— Övningsskolor | 47 835 000 |
— Övrig kalkylerad basfinansiering av universiteten | 1 528 374 000 |
Tilläggsfinansiering för Aalto-universitetets verksamhet | 46 660 000 |
Tilläggsfinansiering för verksamheten vid andra universitet än Aalto-universitetet | 27 000 000 |
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet utgör av de kostnader som universiteten föranleds | 157 273 000 |
— Uppskattning av moms-kompensationen år 2016 | 150 059 000 |
— Justering enligt skillnaden mellan den moms-kompensation som gäller ersättningarna 2014 och utfallet | 7 214 000 |
Sammanlagt | 1 823 623 000 |
---|
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för gymnasieutbildning i övningsskolorna, 8 135 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.10.30.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -11 189 |
Förbättrande av kostnadseffektiviteten och rationalisering av förvaltningen och högskolenätet (regeringsprogr. 2015) | -50 000 |
Justering av lönerna vid Rättspolitiska forskningsinstitutet (överföring från moment 25.01.03) | 3 |
Justering enligt den uppskattade och faktiska förändringen i universitetsindexet (0,9 %) för 2014 | -8 615 |
Precisering av moms-kompensationen | -4 402 |
Tillväxtåtgärd (överföring till moment 29.40.51) | -5 000 |
Överföring av Konsumentforskningscentralen till Helsingfors universitet, lönejusteringar | 4 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -1 447 |
Sammanlagt | -80 646 |
2016 budget | 1 823 623 000 |
2015 budget | 1 904 269 000 |
2014 bokslut | 1 894 935 000 |
51. Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 232 133 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt inklusive projekt som ökar samarbetet mellan högskolor och näringsliv och främjar kommersialisering av innovationer, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete
2) till betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer
3) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU
4) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar, tillsammans med anslagen under moment 29.40.53 för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 11 årsverken.
Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 budgeteras enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.
Förklaring:Att förslagsanslaget stigit jämfört med anslaget för 2015 beror på att anslag som överförts från tidigare år inte längre är disponibla.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Inverkan på anslagsbehovet orsakad av ändringen av tidpunkten för betalningen av fullmakten (inkl. anslagsberäkningen för 1-åriga projekt) | 86 038 |
Kompetens och utbildning: Ökat samarbete mellan högskolor och näringsliv för att främja kommersialisering av innovationer | 2 000 |
Tillväxtåtgärd (överföring från moment 29.40.50) | 5 000 |
Löneglidningsinbesparing | -6 |
Lönejusteringar | 4 |
Sammanlagt | 93 036 |
2016 budget | 232 133 000 |
2015 I tilläggsb. | -12 000 000 |
2015 budget | 139 097 000 |
2014 bokslut | 143 809 000 |
52. Särskild statlig finansiering för undervisning och forskning vid Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet (fast anslag)
Under momentet beviljas 31 679 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av kompensation enligt 75 och 92 a § i universitetslagen till Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet för deras apoteksrörelse.
Förklaring:Enligt universitetslagen kompenserar staten årligen Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet till ett belopp som motsvarar den samfundsskatt som universiteten har betalat på näringsinkomsten från sin apoteksrörelse. Staten kompenserar dessutom årligen universitetet med ett belopp som motsvarar den apoteksavgift som betalats för universitetets apoteksrörelse. Anslaget har dimensionerats på basis av utfallet 2014, som var 30 813 000 euro, och som tillägg har beaktats 866 000 euro som skillnaden mellan det anslag som budgeterats för ersättningar 2014 och utfallet.
Avsikten är att av anslaget bevilja 30 510 000 euro till Helsingfors universitet och 1 169 000 euro till Östra Finlands universitet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Precisering av apotekskompensationer | 1 380 |
Sammanlagt | 1 380 |
2016 budget | 31 679 000 |
2015 budget | 30 299 000 |
2014 bokslut | 29 144 000 |
53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 103 359 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete
2) till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar och vetenskaplig publikationsverksamhet samt till betalning av utgifter för att göra vetenskapen känd
3) till Finlands Akademis förfogande utanför bevillningsfullmakten högst 5 207 000 euro för 1-åriga projekt: betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer, betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU, utvecklings- och underhållsavgifter för informationssystem för forskningsfinansiering samt andra 1-åriga projekt
4) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar, tillsammans med anslagen under moment 29.40.51 för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 11 årsverken
5) till betalning av utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv
6) till utgifter som föranleds av verksamheten vid Institutet för de inhemska språken enligt 8 § 1 mom. i lagen om Institutet för de inhemska språken. Anslaget får tillsammans med anslagen under moment 29.40.03 användas för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 88 årsverken, inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst
7) till betalning av statsunderstöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet
8) till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete
9) till betalning av statsunderstöd, statliga pris och stipendier för främjande av vetenskapen, för främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället samt mellan nationalspråken och samhället, utgifter för översättning och tryckning av vetenskaplig litteratur, utgifter för främjande av informationsspridning och forskningsetik samt utgifter för forskning, utredningar och publikationer som ansluter sig till stödjandet av vetenskapen
10) till betalning av statsunderstöd för förbättrande av tillgången till forskningsmaterial och för infrastrukturprojekt som gäller forskning samt till betalning av utgifter för motsvarande projekt vid statens ämbetsverk samt till avlönande av personal i uppgifter för viss tid motsvarande högst 7 årsverken
11) till hyror för statens lokaler som används av vetenskapliga samfund.
Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 budgeteras enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.
I fråga om de personer som avses i punkt 6 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Till Finlands Akademis förfogande för finansiering av forskningsprojekt och främjande av vetenskaplig forskning | 70 673 000 |
Utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv | 5 599 000 |
Verksamheten inom Institutet för de inhemska språken | 3 627 000 |
Verksamhetsunderstöd för vetenskapsinstitut och forskningsinstitut, Vetenskapscentret Heureka samt vissa vetenskapliga samfund och föreningar | 11 900 000 |
Understöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet | 600 000 |
Vissa utgifter, medlemsavgifter och finansiella bidrag för det internationella vetenskapliga samarbetet | 2 080 000 |
Utgifter som föranleds av främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället och övriga utgifter som föranleds av stödjande av vetenskapen | 8 200 000 |
Betalning av understöd för lokalkostnader för de vetenskapsinstitut som betalar hyra till Senatfastigheter | 680 000 |
Sammanlagt | 103 359 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 758 |
Sammanlagt | 758 |
Anslaget står utanför ramen.
2016 budget | 103 359 000 |
2015 budget | 102 601 000 |
2014 bokslut | 102 360 717 |
54. Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 34 000 000 euro.
År 2016 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp av högst 55 631 000 euro.
Fullmakten och anslaget får via konkurrens fördelas enligt de tema- och prioritetsområden som statsrådet beslutar om till strategisk forskning, med vilken avses långsiktig, problemfokuserad och vetenskapligt högklassig forskning som stöder samhällspolitiken och utvecklandet av samhällets funktioner i syfte att finna lösningar på stora utmaningar och problem i samhället.
Fullmakten och anslaget får användas till betalning av forskningsprojekt och forskningsprogram som finansieras av rådet för strategisk forskning och till betalning av löneutgifter och andra utgifter samt statsunderstöd som föranleds av forskningens infrastrukturer, stipendier och internationellt samarbete även till utländska organisationer.
Fullmakten och anslaget får även användas till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av utvärderingar.
Anslaget får också användas för nationell medfinansiering för EU-projekt och andra internationella forskningsfinansiärers projekt, om projekten svarar mot de tema- och prioritetsområden som statsrådet beslutat om samt mot rådets programstruktur.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten, med undantag för företag.
Förklaring:Syftet med finansieringen är att stärka samhällspolitiken och utvecklandet av samhällsfunktionerna. Finansiering beviljas för forskning som syftar till att finna lösningar på betydande samhälleliga utmaningar. Finansieringen kanaliseras på bred bas till forskning kring olika betydande och stora utmaningar som samhället ställs inför och bl.a. forskning som främjar konkurrenskraften och förnyandet av näringslivet, utvecklingen av arbetslivet, forskning som stöder utvecklingen av den offentliga sektorn osv. Finansieringen gör det möjligt att inrikta forskningen i enlighet med samhällets föränderliga informationsbehov och på mindre utforskade områden. Forskningsprojekten finansieras utifrån samhällelig betydelse, genomslagskraft och forskningens kvalitet.
Utgifter som användningen av bevillningsfullmakten för forskningsprojekt som finansieras av rådet för strategisk forskning föranleder staten (1 000 euro), uppskattning
År | Fullmakt | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
2015 | 55 631 | 14 631 | 24 000 | 17 000 | ||
2016 | 55 631 | 10 000 | 20 000 | 20 500 | 5 131 | |
Sammanlagt | 14 631 | 34 000 | 37 000 | 20 500 | 5 131 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring från moment 28.30.02, 29.40.03, 30.01.05, 30.20.02, 30.70.01, 31.50.01, 32.20.01, 32.20.49, 33.02.03, 33.03.04, 33.03.50 och 35.01.04) | 28 000 |
Ändring av tidpunkten för behovet av anslag | -4 631 |
Sparbeslut | -4 000 |
Sammanlagt | 19 369 |
2016 budget | 34 000 000 |
2015 budget | 14 631 000 |
55. Statlig finansiering av yrkeshögskolornas verksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 857 774 000 euro.
Anslaget får användas till finansiering till yrkeshögskolorna i enlighet med yrkeshögskolelagen
1) 786 019 000 euro för basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder
2) 36 235 000 euro i ersättning till yrkeshögskolorna för de kostnader som yrkeshögskolorna föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet
3) 28 356 000 euro för ersättning som beviljas på ansökan för de mervärdesskattekostnader för hyror som föranleds av en ändring av 30 § i mervärdesskattelagen
4) 7 164 000 euro för kompensation enligt 68 § i yrkeshögskolelagen.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om temporär ändring av yrkeshögskolelagen (932/2014) så att bestämmelserna i 43 § 2 mom. inte tillämpas 2016—2019 när det gäller beaktandet av effekterna av yrkeshögskoleindexet på grund av en utgiftsbesparing. År 2016 genomförs dessutom i enlighet med regeringsprogrammet en bestående utgiftsbesparing på 25 miljoner euro som grundar sig på att kostnadseffektiviteten inom högskolesystemet och forskningsverksamheten förbättras och på att förvaltningen och högskolenätet rationaliseras. Den statliga finansieringen av yrkeshögskolorna bestäms med stöd av 43 § i yrkeshögskolelagen (932/2014), statsrådets förordning om yrkeshögskolor (1129/2014) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för yrkeshögskolornas basfinansiering (1457/2014). Yrkeshögskolorna beviljas basfinansiering på kalkylerade grunder med beaktande av verksamhetens kvalitet, genomslagskraft och omfattning samt på basis av övriga utbildningspolitiska och forsknings- och utvecklingspolitiska mål. I grunderna för fastställande av den statliga finansieringen beaktas målen för utbildningspolitiken samt forsknings- och utvecklingspolitiken. Den finansieringsandel som bestäms på basis av utbildningen grundar sig på avlagda yrkeshögskoleexamina (46 %) och avlagda yrkespedagogiska lärarutbildningsstudier (2 %), avlagda studiepoäng (24 %), studiepoäng som avlagts inom den öppna yrkeshögskoleutbildningen eller i form av andra fristående studier och inom den förberedande utbildningen för invandrare (4 %), studeranderespons (3 %), internationell studeranderörlighet (3 %) och antalet sysselsatta utexaminerade från yrkeshögskolan (3 %).
Den finansieringsandel som bestäms på basis av det tillämpade forsknings- och utvecklingsarbetet grundar sig på publikationer (2 %), avlagda högre yrkeshögskoleexamina (4 %), personalens internationella rörlighet (1 %) och extern finansiering av forsknings- och utvecklingsarbetet (8 %).
Yrkeshögskolornas finansieringsmodell betonar resultat, kvalitet, effektivitet och internationalisering. Den statliga finansieringen riktas i synnerhet på basis av avlagda examina och studiepoäng samt den externa finansieringen av FUI-verksamheten. Finansieringsmodellen beaktar yrkeshögskolornas regionala genomslagskraft och samarbete med arbetslivet genom flera kriterier, bl.a. examina, den externa finansieringen av FUI-verksamheten, antalet utexaminerade som är sysselsatta och avlagda högre yrkeshögskoleexamina.
Yrkeshögskolornas basfinansiering höjs med undantag av poster av engångsnatur så att den motsvarar den årliga höjningen av kostnadsnivån enligt högskoleindexet.
Ersättningen enligt punkt 2 baserar sig på uppgifterna från det senast fastställda bokslutet. Med stöd av ändringen av 30 § i mervärdesskattelagen ska i tilläggsbudgeten för 2015 som en anslagsökning och på basis av hyresavtal beaktas yrkeshögskolornas mervärdesskatteutgifter för hyror åren 2014 och 2015 och i budgeten för 2016 beaktas mervärdesskatteutgifterna för hyror år 2016.
Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid yrkeshögskolorna
2010 utfall |
2012 utfall |
2014 utfall |
20161) mål |
|
Yrkeshögskoleexamina | 20 581 | 22 123 | 22 778 | 22 800 |
Högre yrkeshögskoleexamina | 1 253 | 1 708 | 2 115 | 2 100 |
Yrkespedagogisk lärarutbildning, utexaminerade | 1 684 | .. | .. | 1 600 |
Utländska examensstuderande | 7 746 | 9 378 | .. | 7 775 |
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån.) | 8 390 | 8 679 | 8 875 | 9 150 |
Personer som avlagt yrkeshögskoleexamen inom fem år från det att studierna inleddes, % av dem som börjat studera | 57,5 | 56,0 | .. | .. |
Studerande som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret, % av studerande för yh-examen | 36,5 | 41,0 | .. | 44,8 |
Examina/undervisningspersonal och FoU-personal | 2,88 | 3,07 | 3,5 | 3,41 |
Lärares och sakkunnigas internationella rörlighet/lärare och FoU-personal | 0,93 | 1,01 | .. | 1,09 |
Avlagda studiepoäng inom FoU-projekt/närvarande studerande | 4,83 | 7,07 | .. | 8,44 |
1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2016 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Kalkylerad basfinansiering av yrkeshögskolorna | 786 019 000 |
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet utgör av de kostnader som yrkeshögskolorna föranleds | 36 235 000 |
Kompensation som föranleds av en ändring av 30 § i mervärdesskattelagen och som motsvarar mervärdesskattekostnaderna för hyror | 28 356 000 |
Kompensation enligt 68 § i lagen om yrkeshögskolor | 7 164 000 |
Sammanlagt | 857 774 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Beaktande av mervärdesskatteutgifterna för hyror | 28 356 |
Förbättrande av kostnadseffektiviteten och rationalisering av förvaltningen och högskolenätet (regeringsprogr. 2015) | -25 000 |
Justering av mervärdesskatten | -9 131 |
Kompensation enligt 68 § i lagen om yrkeshögskolor | 7 164 |
Tillägg av engångsnatur | -5 402 |
Sammanlagt | -4 013 |
2016 budget | 857 774 000 |
2015 budget | 861 787 000 |
2014 bokslut | 402 356 776 |
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 20 008 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av Finlands finansiella bidrag till Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), Europas södra observatorium (ESO), Europeiska molekylärbiologiska laboratoriet (EMBL), Europeiska molekylärbiologiska konferensen (EMBC), Europeiska universitetsinstitutet (EUI) och den europeiska synkrotonljusanläggningen (ESRF) samt till liknande internationella vetenskapliga organisationer.
Förklaring:De finansiella bidragen fastställs i regel utgående från medlemsländernas nationalproduktsandelar enligt de beslut som organisationernas förvaltningsorgan har fattat.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjda medlemsavgifter på grund av förändringar i nationalproduktsandelar och valutakurser | 2 593 |
Sammanlagt | 2 593 |
2016 budget | 20 008 000 |
2015 budget | 17 415 000 |
2014 bokslut | 17 339 644 |
(86.) Statlig finansiering för yrkeshögskolornas kapital (fast anslag)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2015 budget | 50 000 000 |