Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2016

10. Allmänbildande utbildning och småbarnspedagogisk verksamhetPDF-versio

Förklaring:

Samhälleliga verkningar

Målet för den småbarnspedagogiska verksamheten och den allmänbildande utbildningen (förskoleundervisning, grundläggande utbildning, påbyggnadsundervisning, gymnasieutbildning, grundläggande konstundervisning och morgon- och eftermiddagsverksamhet) är att trygga de grundläggande kulturella rättigheterna för alla barn, elever och studerande samt främja deras välbefinnande, utveckling och inlärning. Utgångspunkten för utvecklingen av den småbarnspedagogiska verksamheten och den allmänbildande utbildningen är att skapa jämlika möjligheter samt att garantera en högklassig fostran och utbildning för alla, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. Målet är att säkerställa handlingsförmågan, tillgängligheten och verkningsfullheten inom den småbarnspedagogiska verksamheten samt skol- och läroanstaltsnätverket.

Den småbarnspedagogiska verksamheten består av helheten fostran, undervisning och vård. Utgångspunkten för den småbarnspedagogiska verksamheten är en helhetssyn på barnets tillväxt, utveckling och inlärning som baserar sig på bred, tvärvetenskaplig kunskap och forskning samt kännedom om pedagogiska metoder. Genom den småbarnspedagogiska verksamheten skapas en stark grund för en balanserad tillväxt och utveckling i fråga om barnets personlighet samt färdigheter, förmågor och värdegrund, för barnets livslånga lärande och för barnets välmående och hälsa. Målet är att stärka kontinuiteten i den småbarnspedagogiska verksamheten samt förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Genom tjänsterna inom den småbarnspedagogiska verksamheten stöds sammanjämkningen av arbete och familjeliv. Den subjektiva rätten till dagvård ändras så att varje barn har rätt till 20 timmar småbarnspedagogisk verksamhet per vecka fram till förskoleundervisningen. Ett barn har dock rätt till småbarnspedagogisk heldagsverksamhet, om barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare arbetar på heltid eller studerar, är verksamma som företagare eller sysselsatta i eget arbete på heltid. Inom den småbarnspedagogiska verksamheten höjs förhållandet mellan antalet barn över 3 år och antalet fostrare från 1/7 till 1/8.

Dagvårdsavgifterna samt avgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamhet höjs. Den extra inkomsten från dagvårdsavgifterna, uppskattningsvis 22 miljoner euro 2016 och på årsnivå 54 miljoner euro, stärker kommunernas ekonomi. En proposition om detta överlämnas under vårsessionen 2016 och ändringarna träder i kraft den 1 augusti 2016. Höjningen av avgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamhet stärker kommunernas ekonomi med uppskattningsvis 10 miljoner euro 2016 och på årsnivå med uppskattningsvis 25,7 miljoner euro. Höjningen genomförs genom en regeringsproposition med förslag till lag om ändring av lagen om grundläggande utbildning som överlämnas 2015.

Genom förskoleundervisningen säkerställs en i fråga om lärandet och utvecklingen högklassig kontinuitet för alla barn från småbarnspedagogisk verksamhet till grundläggande utbildning. Förskoleundervisning ökar jämlikheten inom utbildningen och minskar marginaliseringen. Utgångspunkten för den grundläggande utbildningen är en högklassig och trygg närskola samt en enhetlig grundskola. Målet är att utveckla skolan till en gemenskap som främjar barns och ungas inlärning och välbefinnande. Detta sker genom att man säkerställer en professionell undervisning av god kvalitet, handledning och stödåtgärder, elev- och studerandevård samt en trygg inlärningsmiljö.

Stärkandet av barns och ungas välbefinnande börjar inom den småbarnspedagogiska verksamheten och fortsätter inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, utbildningen på andra stadiet samt annan allmänbildande utbildning. Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen förverkligas på ett högklassigt och resultatrikt sätt så att eleverna och studerandena erhåller de kunskaper som behövs för fortsatta studier och så att färre avbryter studierna. Jämlikhet i utbildningen främjas. De samhälleliga verkningarna beskrivs med hjälp av resultaten från nationella och internationella utvärderingar och undersökningar.

Verksamhetens resultat

Beredningen av en lag som gäller den småbarnspedagogiska verksamheten och av bestämmelserna om klientavgifter inom den småbarnspedagogiska verksamheten fortsätter.

Grundskolans förutsättningar att vara en läropliktsskola för alla barn förbättras genom att man i finansieringen av skolorna beaktar deras verksamhetsmiljö.

Resurser riktas till åtgärder som utvecklar sätten att lära sig och lärandemiljöerna inom den grundläggande utbildningen och den grundläggande utbildningens tillgänglighet säkerställs också i framtiden. Man stöder utbudet av morgon- och eftermiddagsverksamhet för elever i årskurserna 1—2 i den grundläggande utbildningen samt för elever i behov av särskilt stöd. Till förskoleundervisning och grundläggande utbildning riktas utvecklingsåtgärder, genom vilka inlärningsresultaten förbättras samt utvecklandet av lärandet och pedagogiken stöds så att närskoleprincipen förstärks. Utvärderingen av den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen utvecklas. Kunnandet i naturvetenskap och matematik och intresset att lära sig förbättras genom att man fortsätter genomförandet av det riksomfattande utvecklingsprogrammet. Stärkandet av språkkunskaperna fortsätter genom att språkbadsverksamheten stöds. Stöd för lärande och välmående bland elever som omfattas av intensifierat och särskilt stöd understöds som en del av den allmänna utbildningen samt åtgärder för att förebygga avhopp från skolan understöds. Inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen förbättras samt skillnaderna i inlärningsresultaten minskas.

Gymnasieeleverna stöds att snabbt bli färdiga och komma ut i arbetslivet. Strukturen för nätet av anordnare av gymnasieutbildning utvecklas på frivillig basis. Utvecklandet av nätet av utbildningsanordnare sker inom ramen för nuvarande anslag och man har inte för avsikt att bevilja särskild finansiering för det. Revideringen av finansieringssystemet bereds så att prestationer och verkningsfullhet har stor betydelse som grund för finansieringen. Finansieringssystemet stöder, sporrar och styr utbildningsanordnarna att förbättra verksamhetens verkningsfullhet, kvalitet och effektivitet och tryggar den regionala tillgången till utbildning. Finansieringen betalas till utbildningsanordnaren.

Revideringen av läroplansgrunderna för gymnasieutbildningen fortsätter så att de kan tas i bruk den 1 augusti 2016. Samarbetet mellan gymnasieutbildningen och utbildningen på högre nivå utökas.

Ett utvecklingsprojekt om gymnasieutbildningen genomförs, med vilket avsikten är att i betydande grad öka användningen av informations- och kommunikationsteknik, göra studie- och undervisningsmetoderna mångsidigare samt öka samarbetet inom verksamheten med andra skolformer och med arbetslivet.

Barns och ungas emotionella och psykosociala färdigheter blir bättre och åtgärderna för att minska mobbning i skolan fortsätter. Utvecklandet av åtgärdsprogrammet Kaikki Mukaan (KaMu), som gäller främjande av psykosocialt välbefinnande och livskompetens och minskande av mobbning och effekterna av den, fortsätter i gymnasierna 2016. Satsningar ska göras på skoltrivsel och skolfreden samt barnens och de ungas psykiska och fysiska välmående ska förbättras.

Studentexamen utvecklas så att den stöder målen i fråga om allmänbildningen och i större utsträckning kan utnyttjas i högskolornas antagning. Successivt ibruktagande av informations- och kommunikationsteknik bereds. De första proven (tyska, filosofi och geografi) med utnyttjande av informations- och kommunikationsteknik avläggs hösten 2016 och hela examen våren 2019. Proven i modersmålet, främmande språk och matematik reformeras. Omstruktureringen av provet i matematik genomförs 2016 och reformerna av provet i modersmål 2018.

Arbetet med att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare stöds, pedagogiken kring interaktiva inlärningsmiljöer utvecklas och undervisningspersonalens kunnande främjas samt den framtida kompetensbasen betonas. Sätten att lära sig blir fler genom att digitala lärandemiljöer införs samt pedagogiken moderniseras. Övergången till digitalt material inom den allmänbildande utbildningen främjas och sätt att stödja lärarnas egen produktion och spridning av läromedel till andra utvecklas. Standardiseringen av utbildningsmolntjänster främjas och autentiseringslösningarna för minderåriga utvecklas som en del av den nationella servicearkitekturen.

Seminarier om den småbarnspedagogiska verksamheten och den allmänbildande utbildningen anordnas när Finland är ordförandeland i Nordiska ministerrådet 2016.

Resultaten av OECD:s PISA-undersökning i Finland 2003—2012 och målen för 2015

  2003
utfall
2006
utfall
2009
utfall
2012
utfall
20151)
mål
           
Läskunnighet 543 547 536 524 538—550
Matematik 544 548 541 541 538—550
Naturvetenskaper 548 563 554 554 550—560

1) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2004, 2007, 2010, 2013 och 2016.

Antal barn och elever inom dagvården och den allmänbildande utbildningen, undervisningstimmar och ledda timmar åren 2013—2016

  2013
utfall
2014
uppskattning
2015
uppskattning
2016
mål
         
Dagvård1) 211 550 212 050 212 550 213 050
Förskoleundervisning2) 59 800 60 420 62 500 62 000
Grundläggande utbildning 526 850 530 000 531 000 531 000
Tilläggsundervisning 1 840 1 230 2 060 2 060
Gravast utvecklingshämmade elever 1 470 1 450 1 470 1 470
Övriga elever med nedsatt funktionsförmåga 10 260 10 200 10 430 10 430
Förberedande undervisning för invandrare 2 800 3 020 3 050 3 100
Elever inom flexibel grundläggande utbildning (högst) 1 840 1 860 2 000 2 000
Tillägg för internatskola 530 450 540 540
Stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) 20 690 22 610 24 000 24 000
Gymnasieutbildning för unga 99 460 97 800 102 000 101 000
Gymnasieutbildning för vuxna 25 650 25 240 26 000 26 000
— varav över 18 år 5 650 6 000 7 100 7 000
— studerande enligt antalet obligatoriska och fördjupade/valbara gymnasiekurser som avlagts av ämnesstuderande vid vuxengymnasier/vuxenlinjer 1 150 1 190 1 200 1 200
Grundläggande konstundervisning3)        
— timmar vid musikläroanstalter 1 653 000 1 653 000 1 653 000 1 653 000
— timmar inom den övriga grundläggande konstundervisningen 140 800 140 800 140 800 140 800
Morgon- och eftermiddagsverksamhet3        
— barn som deltar i verksamheten 56 000 56 000 56 000 56 000
— ledda timmar 3 390 000 3 390 000 3 390 000 3 390 000

1) Kommunal dagvård, inklusive barn i hel- eller halvdagsvård på daghem och i familjedagvård sammanlagt.

2) De siffror som gäller förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är statsandelsuppgifter från utfallsåret på hösten (kommuner, samkommuner, privata utbildningsanordnare).

3) Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen

Ca 77 850 examinander deltar i studentexamen 2016 och de beräknas avlägga sammanlagt ca 196 300 prov.

Kapitlets rubrik har ändrats.

01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 43 816 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av löneutgifter och vissa andra utgifter för lärare och förvaltningspersonal vid Europaskolorna

2) till internationalisering av statliga läroanstalter för allmänbildande utbildning, kompletterande utbildning för invandrare, service- och utvecklingscentralverksamheten vid Valteri-skolan samt understöd för att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare

3) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten vid den europeiska skolan i Helsingfors

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Suomalais-venäläinen koulu och Helsingin ranskalais-suomalainen koulu är skolor som ordnar förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Skolorna utvecklar undervisningen i språk och kultur med hjälp av kulturkontakter och nätverksbyggande. Den statliga specialskolan för allmänbildande utbildning (Valteri-skolan) utvecklas. Europeiska skolan i Helsingfors har till uppgift att erbjuda undervisning enligt läroplanerna för Europaskolorna.

Antal elever

  2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
         
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 814 803 840 815
Suomalais-venäläinen koulu 683 696 705 689
Den statliga specialskolan för allmänbildande utbildning (Valteri-skolan) 454 401 403 383
Europaskolorna (finländska elever) 606 598 620 620
Grundläggande utbildning vid skolhem 141 120 128 120
Europeiska skolan i Helsingfors 267 276 270 283
Sammanlagt 2 965 2 894 2 966 2 910

Nyckeltal för Valteri-skolans handledningsverksamheten

  2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
         
Handledningsverksamhet på fältet        
— handledningsbesök 1 108 1 505 1 535 1 569
— elever 918 842 798 802
Tillfällig undervisning och rehabilitering        
— Stödperioddagar 3 258 3 830 3 653 3 679
— Stödperiodernas elever 445 443 445 449

Årsverken

  2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
         
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 75,6 76,2 76 76
Suomalais-venäläinen koulu 81,1 82,7 81 81
Den statliga specialskolan för allmänbildande utbildning (Valteri-skolan) 616,3 614,9 610 608
EU:s Europaskolor 33 32 32 32
Europeiska skolan i Helsingfors 59,8 60,5 61 61
Sammanlagt 865,8 866,3 860 858

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Språkskolor 3 705 000
Valteri-skolan 34 317 000
Grundläggande utbildning vid skolhem 1 592 000
EU:s Europaskolor 1 700 000
Europeiska skolan i Helsingfors 2 502 000
Sammanlagt 43 816 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 67 539 66 754 64 816
Bruttoinkomster 21 199 20 000 21 000
Nettoutgifter 46 340 46 754 43 816
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 13 067    
— överförts till följande år 17 251    

Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för den statliga allmänbildande gymnasieutbildningen, 1 136 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 29.10.30.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Antagningstjänster (återföring från moment 29.01.02 av en överföring) 7
Avslutande av hyrande av temporära lokaler för Onerva Mäen koulu -820
Avslutande av tilläggshyran för Suomalais-venäläinen koulu -50
Bortfall av engångsutgift för Onerva Mäen koulu -1 250
Justering av tilläggshyran för Onerva Mäen koulu 750
Tryggande av Utbildningsstyrelsens omkostnader (återföring från moment 29.01.02 av en överföring) 525
Upphörande av tilläggshyresfullmakten för Onerva Mäen koulu -190
Upphörande av tilläggshyresfullmakten i samband med renoveringen av Suomalais-venäläinen koulu -400
Övergång till elektronisk studentexamen (överföring till moment 29.10.02) -100
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -44
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -1 220
Indexhöjning av hyresutgifterna 77
Löneglidningsinbesparing -192
Lönejusteringar 271
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -227
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -59
Nivåförändring -16
Sammanlagt -2 938

2016 budget 43 816 000
2015 I tilläggsb.
2015 budget 46 754 000
2014 bokslut 50 524 000

02. Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 334 000 euro.

Förklaring:

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 8 869 9 568 9 492
Bruttoinkomster 6 868 7 298 7 158
Nettoutgifter 2 001 2 270 2 334
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 078    
— överförts till följande år 1 426    

De nettobudgeterade inkomsterna inflyter av de avgifter som tas ut för studentexamensnämndens prestationer enligt undervisnings- och kulturministeriets förordning (908/2010).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Övergång till elektronisk studentexamen (överföring från moment 29.10.01) 100
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -2
Indexhöjning av hyresutgifterna 1
Löneglidningsinbesparing -2
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -20
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -9
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -4
Sammanlagt 64

2016 budget 2 334 000
2015 budget 2 270 000
2014 bokslut 2 349 000

20. Gemensamma utgifter för den allmänbildande utbildningen och den småbarnspedagogiska verksamheten (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 17 872 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av understöd och utgifter som föranleds av planering och inledande av verksamheten samt omkostnader för försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom den allmänbildande utbildningen och den småbarnspedagogiska verksamheten

2) till andra EU- och OECD-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna

3) till finansiering av statistikföring, datatekniska tjänster samt datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom den allmänbildande utbildningen och den småbarnspedagogiska verksamheten

4) till betalning av utgifter och understöd som föranleds av påskyndande av införandet av digitala läromedel, försök och utveckling inom digitalt lärande samt av främjande av den grundläggande konstundervisningens tillgänglighet

5) till avlönande av personal motsvarande högst 1 årsverke.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kompetens och utbildning: Främjande av den grundläggande konstundervisningens tillgänglighet 800
Kompetens och utbildning: Påskyndande av införandet av digitala läromedel samt försök och utveckling inom digitalt lärande 6 000
Stödjande i undervisningen av uppdateringen av arbetssätt som utnyttjar digitaliseringen 375
Sammanlagt 7 175

Momentets rubrik har ändrats och anslaget under momentet har ombildats till ett treårigt reservationsanslag.


2016 budget 17 872 000
2015 budget 10 697 000
2014 bokslut 12 717 000

30. Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 702 453 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)

2) till driftskostnader för ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen som ordnas för andra än läropliktiga enligt 13 § 3 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, högst 3 800 000 euro

3) till understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader, högst 2 386 000 euro

4) till driftskostnader för flexibel grundläggande utbildning, högst 6 000 000 euro

5) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer till betalning av understöd enligt 44 § i den ovannämnda lagen till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme, högst 1 300 000 euro

6) till statsunderstöd enligt prövning för andra utbildningsanordnare inom grundläggande konstundervisning än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme, högst 150 000 euro

7) till innovativa inlärningsmiljöer inom den allmänbildande utbildningen, digitala utbildningsmolntjänster, främjande av användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen samt till utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden samt till internationell verksamhet i skolorna och läroanstalterna, högst 5 575 000 euro

8) till utveckling av den småbarnspedagogiska verksamheten, högst 3 700 000 euro

9) till understöd för utvecklande av kvaliteten på specialundervisningen inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen och anställning av skolgångsbiträden i anknytning till det, högst 7 645 000 euro

10) till åtgärder som främjar jämlikhet inom utbildningen, högst 10 540 000 euro

11) till understöd för utvidgande av språkbadsverksamheten, högst 842 000 euro

12) till understöd för stödjande av klubbverksamhet för skolelever, högst 2 865 000 euro

13) till betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område

14) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer till betalning av understöd enligt 45 § i den ovannämnda lagen för stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning som utgör ett komplement till undervisningen i fråga om elever med främmande modersmål, högst 11 975 000 euro

15) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer till betalning av understöd enligt 45 § i den ovannämnda lagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer

16) till sametingets förfogande för betalning av statsunderstöd till de kommuner inom samernas hembygdsområde som avses i 4 § i sametingslagen (974/1995) för tryggande av småbarnspedagogiska tjänster för samiska barn, högst 120 000 euro

17) till betalning av statsunderstöd enligt 45 § 1 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (1769/2009)

18) till anordnande av småbarnspedagogisk verksamhet i Finland för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten på samma villkor som gäller för andra kommuninvånare

19) till betalning av sådana utgifter och understöd inom den allmänbildande utbildningen som hänför sig till genomförandet av projektet att ändra ungdomsgarantin i riktning mot en kollektiv garanti och som förebygger avhopp från skolan.

Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet är högst 3 390 000. Priset är 26,00 euro per ledd timme.

Det timantal som används som beräkningsgrund för statsandelen är i fråga om grundläggande musikundervisning högst 1 653 000 och i annan grundläggande konstundervisning som beviljas statsandel på basis av antalet undervisningstimmar högst 140 800 timmar.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) och lagen om grundläggande utbildning (628/1998).

Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)

   
1) Kalkylerade kostnader (antal studerande * pris per enhet) 621 138 000
— kommunal gymnasieutbildning (88 200 * 6 071,83 € ) 535 534 000
— privat gymnasieutbildning (9 800 * 6 399,43 €, inkl. moms) 62 716 000
— kommunal gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (5 400 * 3 381,79 €) 18 262 000
— privat gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (1 300 * 3 558,41 €, inkl. moms) 4 626 000
Kommunernas finansieringsandel -448 521 000
Grundläggande utbildning, gravast utvecklingshämmade 45 818 000
Grundläggande utbildning, övriga elever med nedsatt funktionsförmåga 202 655 000
Förberedande undervisning för invandrare 50 588 000
Tilläggsundervisning 17 068 000
Förskoleundervisning och grundläggande utbildning för andra än läropliktiga 14 905 000
Tillägg för internatskola 1 672 000
Skolhemsförhöjning 1 078 000
Statsandel för morgon- och eftermiddagsverksamhet 50 240 000
Statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme 78 807 000
Statsandel för skolor i utlandet 3 384 000
Finansiering till privata utbildningsanordnare för verksamhet som inleds och utvidgas 3 358 000
   
2) Ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga (högst) 3 800 000
3) Understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader (högst) 2 386 000
4) Tillägg för flexibel grundläggande utbildning (högst) 6 000 000
5) Understöd till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) 1 300 000
6) Understöd till andra utbildningsanordnare än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) 150 000
7) Innovativa inlärningsmiljöer inom den allmänbildande utbildningen, digitala utbildningsmolntjänster, främjande av användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen samt utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden samt internationell verksamhet i skolorna och läroanstalterna (högst) 5 575 000
8) Utveckling av den småbarnspedagogiska verksamheten (högst) 3 700 000
9) Utvecklande av kvaliteten på specialundervisningen inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen och anställning av skolgångsbiträden i anknytning till det (högst) 7 645 000
10) Åtgärder som främjar jämlikhet inom utbildningen (högst) 10 540 000
11) Utvidgande av språkbadsverksamheten (högst) 842 000
12) Stödjande av klubbverksamhet (högst) 2 865 000
13) Utgifter för undervisning i utlandet 190 000
14) Stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) 11 975 000
15) Understöd enligt 45 § i finansieringslagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer 75 000
16) Tryggande av småbarnspedagogiska tjänster för samiska barn i kommuner inom samernas hembygdsområde (högst) 120 000
17) Betalning av statsunderstöd enligt 45 § 1 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (1769/2009) 2 200 000
18) Stöd för anordnande av småbarnspedagogisk verksamhet för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten 500 000
19) Kompetens och utbildning: Ungdomsgarantin ändras i riktning mot en kollektiv garanti 400 000
Sammanlagt 702 453 000

Den kommun som tillhandahåller småbarnspedagogiska tjänster för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet har rätt att av finska staten driva in skillnaden mellan de totala kostnaderna för tillhandahållandet av tjänsten och familjens betalningsandel.

Uppskattningar som använts vid dimensioneringen av anslaget (exkl. moms)

   
Hemkommunsersättningens grunddel 6 732,39 euro/invånare
Gymnasieutbildning 6 060,06 euro/studerande
Grundläggande konstundervisning  
— enhetspris per undervisningstimme 76,16 euro/undervisningstimme
Morgon- och eftermiddagsverksamhet 26,00 euro/verksamhetstimme

Kommunernas finansieringsandel som beaktats vid dimensioneringen av statsandelen inbegriper 9 107 000 euro som kommunernas andel av gymnasieutbildningen i övningsskolor och statliga allmänbildande läroanstalter.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avstående från understöd för minskande av undervisningsgruppernas storlek inom den grundläggande utbildningen -30 000
Inverkan av engångsposternas nettoförändring på statsunderstöden -9 950
Justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna, grundläggande utbildning 24 397
Justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna, gymnasieutbildning och grundläggande konstundervisning 1 767
Kompetens och utbildning: Ungdomsgarantin ändras i riktning mot en kollektiv garanti 400
Sänkning av det uppskattade antalet studerande inom gymnasieutbildning -9 183
Understöd som har beviljats för förbättrande av kvaliteten på den allmänbildande utbildningen -15 000
Utbildning som förbereder för gymnasieutbildning 1 000
Utveckling av den småbarnspedagogiska verksamheten 3 700
Ökning av det uppskattade elevantalet inom den förberedande undervisning som ordnas för invandrare före den grundläggande utbildningen 4 110
Sammanlagt -28 759

2016 budget 702 453 000
2015 I tilläggsb. 6 050 000
2015 budget 731 212 000
2014 bokslut 829 537 328

51. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag)

Under momentet beviljas 978 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av understöd till organisationer som handhar samarbetet mellan hem och skola, till Kerhokeskus - Koulutyön tuki ry, till stödjande av fri hobbyverksamhet i skolor, till Förbundet för konstskolor för barn och unga i Finland rf, till Sällskapet för Miljöfostran i Finland rf, till Kesälukioseura ry, till Suomi-koulujen tuki ry, till Finlandsskolornas verksamhet och utveckling samt till kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamhet och till stödjande av verksamheten inom utbyteselevsorganisationer och till stödjande av verksamheten för deltagande i vetenskapsolympiader för gymnasieelever.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av engångsutgift -175
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) -150
Sammanlagt -325

2016 budget 978 000
2015 budget 1 303 000
2014 bokslut 1 303 000