Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              21. Internationellt samarbete
              50. Vissa understöd
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2016

02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 883 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till utveckling och produktion av läromedel

2) till en sänkning av priserna på de företagsekonomiska prestationerna i fråga om försäljning av svenskspråkiga läromedel och andra läromedel med liten spridning, högst 650 000 euro

3) till ett understöd på högst 50 000 euro för produktion av svenskspråkiga läromedel med liten spridning

4) till ett understöd på 500 000 euro till sametinget för produktion av läromedel på samiska språket

5) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Utbildningsstyrelsen är ett centralt sakkunnigämbetsverk som ska svara för utvecklandet av den småbarnspedagogiska verksamheten och utbildningen inom sitt verksamhetsområde, främja uppnåendet av goda resultat i utbildningen och följa hur den småbarnspedagogiska verksamheten och utbildningen ordnas. Utbildningsstyrelsen genomför de uppgifter som gäller beredning, beslut och verkställighet i fråga om läroplaner, examina och handledande utbildningar, bereder grunderna för planen för den småbarnspedagogiska verksamheten samt sköter den informationsstyrning och projektverksamhet som syftar till att förbättra utbildningens resultat. Utbildningsstyrelsen sköter de förvaltnings- och serviceuppgifter som särskilt fastställts för ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen svarar för jämställandet av högskoleexamina som avlagts utomlands och för erkännandet av yrkeskvalifikationer som förvärvats i ett annat EU/EES-land samt för utvecklandet och övervakningen av examenssystemen för auktoriserade translatorer och språkexamina. I anslutning till Utbildningsstyrelsen finns det 26 utbildningskommissioner och 147 examenskommissioner, i fråga om vilka Utbildningsstyrelsen sköter förvaltningsuppgifterna. Utbildningsstyrelsen sköter resultatstyrningen av de statliga läroanstalter som hör till Utbildningsstyrelsens bokföringsenhet.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Utbildningsstyrelsen:

Den normativa styrningen av utbildningen
  • — Grunderna för planen för den småbarnspedagogiska verksamheten bereds.
  • — Verkställandet av läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande undervisningen stöds.
  • — Läroplansgrunderna för gymnasieutbildningen bereds.
  • — Grunderna för yrkesexamina och förberedande utbildningar revideras och andra föreskrifter revideras i enlighet med nya författningar.
  • — Examenssystemet inom yrkesutbildningen utvecklas och propositioner som gäller examensstrukturen bereds.
  • — Läroplans- och examensgrunderna struktureras och görs elektroniska.
Informationsstyrningen och projektverksamheten
  • — Utvecklings-, försöks- och startprojekt genomförs i enlighet med de utbildningspolitiska programmen.
  • — Välfungerande förfaranden, verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder produceras och sprids i samarbete med utbildningsanordnarna och läroanstalterna.
  • — Man utvecklar ungas läroavtalsutbildning och inlärning i arbetet och man deltar i befästandet av individuella studievägar och flexibla sätt att avlägga examen.
  • — Utvecklandet av en kompetensbaserad, individuell och flexibel yrkesutbildning som motsvarar arbetslivets behov stöds.
  • — Användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen främjas.
  • — Genomförandet av reformer som gäller läroanstalternas arbetsro och elev- och studerandevården stöds.
Ordnande av utbildning och förbättrande av utbildningens resultat
  • — Det kunskapsbaserade utbildningspolitiska beslutsfattandet och utvecklandet av utbildningen stärks och indikatorer och lägesöversikter tas fram för beslutsfattare och utbildningsutvecklare.
  • — Spridning och etablering av modeller och praxis i syfte att öka genomströmningen och påskynda studierna.
  • — Prognostiseringsuppgifter produceras, kvantitativ och kvalitativ prognostisering samordnas.
  • — En kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen genomförs.
  • — Beredningen av lokala och regionala utvecklingsplaner stöds genom ett utvecklingsprogram för ledningen inom undervisningsväsendet samt med hjälp av ett utvecklingsnätverk som syftar till att förbättra utbildningsförvaltningens effektivitet och produktivitet. Behovet att reformera utbildningsförvaltningen som en följd av förändringar som gäller utbildningsanordnarna stöds i enlighet med regeringsprogrammet och dess handlingsplan.
  • — Utvecklandet och utvidgningen av Studieinfo.fi-tjänsten fortsätter. Ett nytt register för verifierat kunnande utvecklas. Högskolornas elektroniska system för ansökan utvecklas med de funktioner som den andra fasen kräver.
Strukturell utveckling
  • — Utvecklingsverksamheten koncentreras till omfattande projekt som stöder den nationella utbildningspolitiken.
  • — Undervisningsväsendets personalutbildning utvecklas för att stödja nationella utvecklingsprogram för utbildningsformerna och hela undervisningsväsendet så att kontakten med grundutbildningen för lärare intensifieras.
  • — Den strukturella utvecklingen av gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen stöds.
  • — Examenskommissionernas verksamhet utvecklas och deras antal minskas samt verksamheten för sekretariatet för fristående examina i anslutning till Utbildningsstyrelsen organiseras.
  • — Utbildningskommissionernas verksamhet utvecklas.
Funktionell effektivitet
  • — Utbildningsstyrelsen utvecklar sina strukturer, verksamhetssätt och verksamhetsprocesser samt sina tjänster för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.
  • — Utbildningsstyrelsen utvecklar sin verksamhet i enlighet med anpassningsplanen för Utbildningsstyrelsen.
  • — Genom sin avgiftsbelagda service stöder Utbildningsstyrelsen uppnåendet av de utbildningspolitiska målen och främjar resultaten inom undervisningsväsendet.
  • — Utbildningsstyrelsen tryggar tillgången till läromedel med liten spridning.
  • — Målet för Utbildningsstyrelsens företagsekonomiska verksamhet är att upprätthålla lönsamheten.
Produktion och kvalitetsledning

Utbildningsstyrelsens prestationer (st.)

  2012
utfall
2013
utfall
2014
utfall
2015
mål
2016
mål
           
1. Produktion inom basverksamheten          
Grunder för läroplanerna 2 - 3 - 1
Examensgrunder/yrkesutbildning          
— Grundexamina 1 1 52 52 15
— Yrkes- och specialyrkesexamina 45 40 30 30 30
— Antal sökande i den gemensamma elevansökan till yrkesutbildning, gymnasieutbildning, yrkeshögskolor och universitet 314 500 349 035 281 130 262 000 260 000
— Antal användare av tjänsten Studieinfo       2 500 000 3 000 000
— Antal deltagare i fortbildning för personal inom undervisningsväsendet 33 042 27 946 35 068 20 000 20 000
           
2. Produktion inom den avgiftsbelagda servicen          
Offentligrättsliga prestationer          
— Examen i undervisningsförvaltning 345 460 349 300 300
— Beslut om erkännande av högskoleexamen 720 897 853 850 850
— Språkexamina inom statsförvaltningen 1 200 1 249 1 034 1 200 1 200
— Examensavgifter för fristående examina inom vuxenutbildning (st.) 48 000 49 419 49 000 47 000 47 000
Företagsekonomiska prestationer          
— Utbildningsdagar 12 995 10 922 10 671 10 000 10 000
— Beställda konsultationer och utvärderingar 59 27 4 4 4
— Sålda publikationer och läromedelsprodukter 69 140 73 672 62 771 60 000 60 000
— Utlåtanden om utländska examinas motsvarighet 71 60 51 50 50
           
3. Nyckeltal för serviceförmågan          
— Behandlingstid för beslut om erkännande av examen (mån.) 3,5 3,5 3,0 3,5 3,5
— Kundtillfredsställelse i fråga om avgiftsbelagda utbildningar (1—5) 4,3 4,3 4,3 4,1 4,1
Personalresurser
  • — Sakkunskapen och kompetensen hos Utbildningsstyrelsens personal grundar sig på kunskapsbasering, nätverksbildning och social växelverkan.
  • — Utbildningsstyrelsen utvecklar ledarskapet och chefsarbetet.
  • — Utbildningsstyrelsen främjar arbetshälsa genom att ta hänsyn faktorer som har samband med de anställdas ålder och livssituation.
  • — Utbildningsstyrelsen tryggar tillräckliga resurser för skötseln av kärnuppgifterna genom att utveckla personalstrukturen, personalplaneringen, arbetet och kunnandet samt genom att vara aktiv i nätverkssamarbetet.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2012
utfall
2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
           
Årsverken (moment 29.01.02) 264 261 251 217 232
Årsverken (övriga moment) 23 24 20 20 20
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % 8,2 15,5 9,8 6,1 9,0
Arbetstillfredsställelseindex 3,4 3,5 3,3 3,6 3,4
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 8,6 8,1 7,7 8,0 7,5
Index för utbildningsnivån 6,1 6,2 6,2 6,0 6,1

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

 
2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 31 505 30 235 29 483
Bruttoinkomster 8 027 8 000 7 600
Nettoutgifter 23 478 22 235 21 883
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 230    
— överförts till följande år 3 420    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, företagsekonomiska prestationer, produktion av läromedel med liten spridning (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 1 289 1 250 1 280
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 807 1 900 1 930
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -518 -650 -650
Kostnadsmotsvarighet, % 71 66 66
       
Prisstöd 330 650 650
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd, % 90 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, andra företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 2 245 2 550 2 550
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 866 2 100 2 300
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 379 450 250
Kostnadsmotsvarighet, % 120 121 111

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 3 618 3 500 3 550
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 3 576 3 500 3 550
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 42 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 101 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Antagningstjänster (återföring till momenten 28.90.30, 29.10.01, 29.20.30 och 29.30.21 av en överföring) -150
Periodisering av inbesparingar (återföring till moment 29.10.01 av en överföring) -525
Periodisering av inbesparingar (återföring till moment 29.30.20 av en överföring) -500
Registret för verifierat kunnande (finansieringen 2016) (överföring från moment 28.70.20) 880
Tryggande av basverksamheten (överföring från moment 29.30.20) 325
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -22
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -196
Indexhöjning av hyresutgifterna 15
Löneglidningsinbesparing -56
Lönejusteringar 86
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -97
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -99
Nivåförändring -13
Sammanlagt -352

2016 budget 21 883 000
2015 I tilläggsb. 880 000
2015 budget 22 235 000
2014 bokslut 22 668 000