Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2016

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en tredje tilläggsbudget för 2016.

Ekonomiska utsikter

I Finland beräknas totalproduktionen öka med 1,1 procent år 2016. Den måttliga tillväxten bygger främst på utvecklingen inom privat konsumtion och investeringar. Den privata konsumtionen ökar med 1,2 procent jämfört med föregående år främst till följd av den gynnsamma utvecklingen av hushållens realinkomster och den vändning till det bättre som skett på arbetsmarknaden. De privata investeringarna beräknas öka med 4,3 procent år 2016. Under den senaste tiden har tillväxtutsikterna inom världsekonomin och världshandeln försämrats. År 2016 är tillväxten inom världshandeln två procent och inom världsekonomin tre procent. Ökningen inom exporten på en procent är fortfarande svagare än världshandeln, vilket innebär att förlusten av marknadsandelar i den internationella handeln fortgår.

Konsumentpriserna stiger fortfarande måttligt år 2016, endast 0,4 procent. Sysselsättningsgraden förväntas stiga till 68,5 procent samtidigt som trenden i arbetslöshetsgraden är något sjunkande. Antalet långtidsarbetslösa ökar dock fortfarande. Årsgenomsnittet för arbetslöshetsgraden ligger på cirka 9 procent år 2016.

Underskottet i den offentliga ekonomin beräknas år 2016 uppgå till 2,4 procent i förhållande till bruttonationalprodukten. Den långsamma tillväxten ger inte tillräckligt med skatteinkomster för att finansiera de offentliga utgifterna och dessutom medför befolkningens stigande medelålder att de offentliga utgifterna ökar. Den offentliga skulden i förhållande till bruttonationalprodukten har redan länge vuxit utan avbrott. Skuldkvoten beräknas stiga till 64,3 procent i förhållande till bruttonationalprodukten år 2016. Av de sektorer som ingår i den offentliga ekonomin visar statsfinanserna det största underskottet.

Inkomstposter

Kalkylen över ordinarie inkomster minskas med sammanlagt 210 miljoner euro. Kalkylen över skatteinkomster höjs med ett nettobelopp på 608 miljoner euro. Ändringarna grundar sig framför allt på uppgifterna om de skatter som influtit under början av året. Utifrån dessa uppgifter föreslås det att uppskattningen av förvärvs- och kapitalinkomstskatterna höjs med 270 miljoner euro. En ökad intäkt av källskatt som betalas av begränsat skattskyldiga och en kraftigare ökning än beräknat av vinstutdelningar har bidragit till uppskattningen. Utifrån utvecklingen under början av året föreslås det att inkomstposten för samfundsskatt höjs med 195 miljoner euro, för mervärdesskatt med 141 miljoner euro, för apoteksavgifter med 15 miljoner euro, för tobaksskatt med 21 miljoner euro, för bilskatt med 60 miljoner euro och för överlåtelseskatt med 104 miljoner euro. Däremot har skatteintäkterna varit lägre än väntat när det gäller fordonsskatt och arvs- och gåvoskatt. Inkomstposten för arvs- och gåvoskatten minskas med 170 miljoner euro och inkomstposten för fordonsskatt med 25 miljoner euro.

Kalkylen över inkomster av blandad natur minskas med 7 miljoner euro. Den 4 februari 2016 överlämnade regeringen till riksdagen en proposition (RP 1/2016 rd) om en höjning av dagboten till ungefär det dubbla, en höjning av ordningsboten med ytterligare 25 procent och en höjning av skalan för samfundsboten så att beloppen höjs till det tredubbla. Propositionen är fortfarande under behandling i riksdagen. Till följd av att behandlingen i riksdagen dragit ut på tiden inflyter det inte i enlighet med tidigare kalkyler ännu 2016 inkomster som hänför sig till höjningen av dags- och ordningsboten. Detta minskar de uppskattade avgiftsintäkterna. Kalkylen över inkomster av vinstutdelning och aktieförsäljning sänks med 758 miljoner euro. Det är fråga om en förskjutning av intäktsföringen till 2017—2018.

Balans och statsskulden

Med beaktande av minskningen av de ordinarie inkomsterna med 210 miljoner euro och ökningen av anslagen med 106 miljoner euro ökar den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2016 behovet av statens nettoupplåning med 317 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till cirka 5,96 miljarder euro år 2016. Statsskulden uppskattas vid utgången av 2016 uppgå till cirka 105,8 miljarder euro, vilket är cirka 50 procent i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2015
Bokslut
2016
Godkänd
budget
(budget+tilläggsbudgetar)
2016
Regeringens
proposition
2016
Sammanlagt
         
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
53 700 54 935 106 55 041
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 530 1 517 31 1 548
         
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
48 971 49 292 -210 49 081
— Skatteinkomster 39 941 40 933 608 41 542
— Övriga inkomster 9 030 8 359 -819 7 540
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
4 406 5 644 317 5 960
— Nettoupplåning 4 343 5 694 317 6 010
— Skuldhantering 63 -50 - -50

Ramen för valperioden

Det föreslås att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med ca 28 miljoner euro. Nivån på ramutgifterna för 2016 blir därmed 45 083 miljoner euro.

Med beaktande av de nya strukturella korrigeringarna på 51 miljoner euro i ramen uppgår ramnivån 2016 till 45 085 miljoner euro. Den ofördelade reserven uppgår till cirka en miljon euro som får överföras till år 2017 för att användas till utgifter av engångsnatur, om inte den ofördelade reserven blir använd senare i tilläggsbudgetar under 2016.

Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2016
     
26.20.70 Ombudgetering av anskaffningen av luft- och bevakningsfarkoster 0,7
30.10.64 Ändrad tidsmässig fördelning av genomförandet av landsbygdsprogrammet -15,7
32.01.41 Ändrad tidsmässig fördelning av betalningarna i samband med VTT:s projekt om forskningsinfrastrukturen -2,5
32.50.64 Ändrad tidsmässig fördelning av SMF-företagsinitiativprogrammet -9,1
32.60.40 Ändrad tidsmässig fördelning av energistödet (demonstrationsprojekt om havsbaserad vindkraft och projekt som gäller bioraffinaderier) -16,0
32.60.41 Ändrad tidsmässig fördelning inom LNG-terminalprojektet -8,3
Sammanlagt   51,0

Invandring

För utgifter som föranleds av invandring föreslås ett tillägg på sammanlagt cirka 38 miljoner euro netto. Det beräknas nu att de kostnader som föranleds av invandringen blir drygt 820 miljoner euro högre än vid det tidigare rådande antalet asylsökande på cirka 3 000—4 000 personer per år.

Antalet asylsökande som omfattas av mottagningsverksamheten är i slutet av året större än beräknat. Det föreslås därför att anslaget för mottagande av flyktingar och asylsökande höjs med 110 miljoner euro. Mervärdesskatteutgifterna för inrikesministeriets förvaltningsområde har på motsvarande sätt visat sig vara större än beräknat och därför föreslås det ett tilläggsanslag på 40 miljoner euro till betalning av mervärdesskatt.

Det föreslås att polisens anslag för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning minskas med 9 miljoner euro när behovet har preciserats. Återsändningarna under 2016 har varit färre än beräknat, eftersom merparten av de personer som fått avslag på ansökan av Migrationsverket överklagar beslutet. Återsändningen till hemlandet av de personer som fått avslagsbeslut som vunnit laga kraft går i praktiken ofta långsamt.

Det föreslås att förslagsanslaget för statens integrationsersättningar minskas med 30 miljoner euro, till följd av att det beräknade lägre antalet asylsökande som omfattas av ersättningarna och som fått uppehållstillstånd.

Under momentet för arbetsmarknadsstöd minskar behovet av anslag för utkomstskydd med 32,2 miljoner euro. Ändringen föranleds av en precisering av kostnaderna för de asylsökande som fått uppehållstillstånd.

Jordbruk

Det föreslås 35 miljoner euro för att trygga jordbrukets verksamhetsförutsättningar. Avsikten är att förbättra gårdbruksenheternas likviditet och att trygga deras lönsamhet. Till Landsbygdsverket föreslås ett tillägg på 1,4 miljoner euro för att säkerställa en fortsättning på det nödvändiga utvecklingsarbete som behövs för att verkställa krisstöden för jordbruket, tidigarelägga betalningen av jordbrukarstöden och för att verkställa jordbrukarstöden.

Baltic Connector

Det föreslås 28 miljoner euro för kapitaliseringen av Baltic Connector Oy som i sin helhet ägs av staten. Europeiska kommissionen beviljade Finlands och Estlands samprojekt ett stöd på 187,5 miljoner euro, vilket täcker 75 % av de totala kostnaderna. Genom den föreslagna finansieringen på 28 miljoner euro täcks Finlands nationella medfinansiering.

Trafikledsnätet

Det föreslås att fullmakterna för de pågående projekt som gäller trafikledsnät höjs med sammanlagt cirka 8 miljoner euro till följd av tilläggs- och ändringsarbeten. Det föreslås att fullmakten för rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg höjs med 2,4 miljoner euro, fullmakten för triangelspåret i Riihimäki med 2,5 miljoner euro och fullmakten för projektet Ringbanan med 3 miljoner euro för att projekten ska kunna föras framåt och slutföras. De anslag som behövs ska täckas genom sparade anslag från andra pågående projekt.

Auktion av radiofrekvenser

I slutet av året hålls en auktion av radiofrekvenser på frekvensområdet 700 MHz. Ordnandet av auktionen leder till kostnader på 150 000 euro. Kostnaderna täcks genom deltagaravgifter för dem som deltar i auktionen.

Statskontoret

Det föreslås 3,0 miljoner euro till Statskontoret som överföring från ministeriets anslagsmoment för spetsprojektet om digitalisering till en tidsbegränsad uppgift som gäller digitaliseringen av de offentliga tjänsterna. Det föreslås en överföring på 0,4 miljoner euro från ministeriets produktivitetsanslagsmoment till Statskontoret för engångsinvesteringar i informationssystem. Investeringarna föranleds av att statens ersättningsverksamhet vid reseskador under utlandsresor överförs till Statskontoret. Det föreslås ett anslag av engångsnatur på 2,0 miljoner för att trygga verksamheten vid Statens center för informations- och kommunikationsteknik.

Tullen

Det föreslås ett tillägg på 2,0 miljoner euro till Tullen på grund av en ändring i tullagen. Lagändringen leder till nya lokalutgifter för tidigare avgiftsfria övervakningslokaler. För Tullen föreslås också ett tillägg på 2,0 miljoner euro för exportrestitution av bilskatt, eftersom antalet ansökningar om exportrestitution har ökat mer än väntat år 2016.

Institutet för hälsa och välfärd

För Institutet för hälsa och välfärd föreslås ett anslag på 180 000 euro för upprättandet av ett informationssystem för medling vid brott och tvister.

Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden

För besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden föreslås ett tilläggsanslag på 150 000 euro för att besvärsnämnden ska klara av anhopningen av besvärs- och avskrivningsärenden och kunna förkorta behandlingstiderna.

Övriga ändringar i anslagen

För det ökade antalet ordnar som till följd av 100-årsjubileet för Finlands självständighet beviljas inom statsrådets kanslis förvaltningsområde reserveras ett tilläggsanslag på 40 000 euro.

Inom justitieministeriets förvaltningsområde föreslås det ett tilläggsanslag på 1,5 miljoner euro för ersättning av brottsskador och ersättningar till oskyldigt häktade eller dömda.

Inom inrikesministeriets förvaltningsområdet föreslås ett tillägg på 170 000 euro för skyddspolisens verksamhet när det gäller sambandspersoner. Det föreslås att 665 000 euro av det treåriga reservationsanslag som budgeterats för Gränsbevakningsväsendet i den första tilläggsbudgeten 2014 för förnyandet av övervakningstekniken i flygplan av typen Dornier DO 228 återtas och ombudgeteras för 2017 till följd av att projektet är delvis försenat. Gränsbevakningsväsendets helikopterprojekt har fått finansiering av EU och därför föreslås det ett avdrag på 5,6 miljoner euro under Gränsbevakningsväsendets investeringsmoment.

Inom finansministeriets förvaltningsområdet föreslås det som tilläggsfinansiering för inrättandet av ett nationellt inkomstregister en överföring på 10 miljoner euro från ministeriets produktivitetsanslagsmoment.

Inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde föreslås 120 000 euro för ombyggnaden av en mur och en jordvall som rasat på Sveaborg. Regeringen föreslår 750 000 euro för en förutredning av projektet för digitalisering av statsunderstödsprocessen. Projektet ingår i spetsprojektet för digitalisering av offentliga tjänster. Som en del av beredningen av det projekt som gäller sammanslagningen mellan Tammerfors universitet och Tammerfors tekniska universitet reserveras en statsandel på högst 50 000 euro som ska användas till betalning av grundkapitalet för den stiftelse som ska bildas. Även andra finansiärer deltar i bildandet av stiftelsen. Målet är att från och med den 1 januari 2018 överföra verksamheten vid Tammerfors universitet och Tammerfors tekniska universitet till den nya stiftelse som ska verka som universitet.

Inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde föreslås det att förslaganslaget för EU:s strukturfonder minskas med 20 miljoner euro till följd av att starten för programmet för små och medelstora företag har fördröjts. Det föreslås att det från förslagsanslaget för investeringsstöd för LNG-terminaler minskas 18 miljoner euro till följd av att projektet i Fredrikshamn är försenat och projektet i Raumo har inställts. Det föreslås att förslagsanslaget för energistöd minskas med 16 miljoner euro till följd av att demonstrationsprojektet om havsvindkraft och utbetalningarna för de projekt som gäller bioraffinaderier har fördröjts. Det föreslås att förslagsanslaget för produktionsstöd för förnybar energi minskas med 15 miljoner euro, till följd av att produktionskalkylen för skogsflisbaserad el har justerats.

Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde ökar behovet av anslag för den inkomstrelaterade dagpenningen med 31,6 miljoner euro. Tillägget beror på att statens slutliga betalningsandel från 2015 ökade. I statens andel av de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare föreslås ett tilläggsanslag på 1,7 miljoner euro. Behovet föranleds av en sänkning av försäkringspremieinkomsten. Det föreslås att anslaget för ersättningar för skada ådragen i militärtjänst justeras nedåt med 7 miljoner euro. Utgiftsposten har justerats så att den motsvarar betalningsutfallet.

Det föreslås ett tillägg på 31 miljoner euro för ränteutgifterna för statsskulden. Behovet av tilläggsanslag föranleds huvudsakligen av emissionsvinst till följd av den negativa räntenivån i samband med emitteringen av referenslånet i september, vilket lett till att motsvarande ränteskyddsutgifter har ökat.

De av riksdagen godkända anslagen för 2016 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget
(budget+tilläggsbudgetar)
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 162 876 000 - 162 876 000
22. Republikens president 13 456 000 - 13 456 000
23. Statsrådets kansli 210 556 000 40 000 210 596 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 062 758 000 -2 545 000 1 060 213 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 924 000 000 1 500 000 925 500 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 858 494 000 136 130 000 1 994 624 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 884 571 000 26 000 2 884 597 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 17 406 710 000 -8 976 000 17 397 734 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 800 916 000 -1 297 000 6 799 619 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 569 535 000 3 300 000 2 572 835 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2 955 413 000 17 650 000 2 973 063 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 153 033 000 -64 786 000 3 088 247 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 13 211 513 000 -5 570 000 13 205 943 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 204 240 000 - 204 240 000
36. Räntor på statsskulden 1 517 100 000 31 000 000 1 548 100 000
Sammanlagt 54 935 171 000 106 472 000 55 041 643 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2016 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget
(budget+tilläggsbudgetar)
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 40 933 052 000 608 450 000 41 541 502 000
12. Inkomster av blandad natur 5 433 629 000 -7 471 000 5 426 158 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 2 458 138 000 -811 186 000 1 646 952 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 466 800 000 - 466 800 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 49 291 619 000 -210 207 000 49 081 412 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 5 643 552 000 316 679 000 5 960 231 000
Sammanlagt 54 935 171 000 106 234 000 55 041 643 000