Statsbudgeten 2016
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en tilläggsbudget för 2016.
Forststyrelsen
Regeringen har i december 2015 lämnat en proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som gäller omorganisering av Forststyrelsen (RP 132/2015). I propositionen föreslås att det ska inrättas ett helt nytt statligt affärsverk. Det föreslås att statsbudgeten för 2016 ändras för att den nya lagstiftningen ska kunna sättas i kraft. Lagen föreslås träda i kraft den 1 april 2016. Det nya affärsverkets uppgifter omorganiseras inom ramen för Forststyrelsens nuvarande resurser. Det nuvarande affärsverkets personal, avtal, förbindelser och andra ansvar överförs till Forststyrelsen den 1 april 2016.
För att fullgöra de krav som EU:s konkurrenslagstiftning ställer bolagiseras Forststyrelsens affärsverksamhet inom skogsbruk i ett statligt bolag som i sin helhet ägs av staten. Statens jord- och vattenegendom behålls fortfarande i statens direkta ägo i Forststyrelsens besittning.
Forststyrelsen kommer att betala intäktsföring av vinst till staten på basis av dispositionsrättsersättningar och utdelningar. Intäktsföringen av vinsten för den gamla Forststyrelsen tidigareläggs så att vinsten från början av 2016 undantagsvis intäktsförs till staten redan år 2016. Intäktsföringen av vinst ökar innevarande års beräknade ordinarie inkomster med 10 miljoner euro.
Vissa andra ändringar
För Trafikverket föreslås en fullmakt på 132 miljoner euro att ingå ett avtal om tjänster med Arctia Icebreaking Ab om den nya isbrytaren Polaris. Med anskaffningen av den nya isbrytningstjänsten tryggas isbrytningskapaciteten för att garantera en säker och smidig sjötrafik. Avtalsperioden är 1.4.2016—31.3.2026.
Det föreslås att Terrafame Group Ab beviljas 38,5 miljoner euro för stärkande av sitt eget kapital i syfte att garantera att verksamheten fortsätter. Innehavet av gruvverksamheten i konkursboet Talvivaara Sotkamo Oy, som är under offentlig utredning, övergick den 15 augusti 2015 till Terrafame Ab, som staten äger i sin helhet via Terrafame Group Ab. För kapitalisering av Terrafame Ab:s verksamhet beviljades 209 miljoner euro i tilläggsbudgetarna för 2015. De tidigare beviljade anslagen räcker till att upprätthålla gruvverksamheten till utgången av april 2016, och därför behövs tilläggsanslag. Samtidigt återtas 38,5 miljoner euro av de anslag som beviljats för förhindrandet av miljöskador som orsakas av Talvivaara Sotkamo Oy:s konkurs. Den offentliga utredningen fortsätter, men de kostnader som föranleds av utredningen kommer i fortsättningen att vara små, eftersom konkursboet inte längre ansvarar för att driva gruvan.
Det föreslås att anslaget för det egentliga utvecklingssamarbetet ska höjas med 8,3 miljoner euro på grund av Finlands deltagande i samordningsmekanismen flyktingfaciliteten för Turkiet (Refugee Facility for Turkey). EU har förbundit sig till att finansiera en förbättring av levnadsförhållandena för flyktingarna i Turkiet med 3 miljarder euro som ett led i ett mera omfattande samarbete mellan EU och Turkiet för att bromsa migrationsströmmarna från Turkiet till Europa. Finlands finansiella bidrag är sammanlagt 28,4 miljoner euro.
Det föreslås ett tillägg på 1,7 miljoner euro för att förnya och utöka polisens utrustning för automatisk hastighetsövervakning så att den möjliggör en exaktare hastighetsövervakning.
Inrättandet av en nationalpark under 2017, då 100-årsjubileet för Finlands självständighet firas, är ett av regeringens spetsprojekt. Regeringens proposition om inrättande av en nationalpark i Hossa och Moilasenvaara i Suomussalmi och i området Julma-Ölkky i Kuusamo överlämnas till riksdagen under höstsessionen innevarande år. Finansieringen tidigareläggs så att nationalparken ska kunna öppnas redan i början av sommaren 2017. I tilläggsbudgetpropositionen föreslås ett tilläggsanslag på 2 miljoner euro för 2016, vilket på motsvarande sätt dras av för 2017 och 2018.
Det föreslås att stiftelsen Pietari-säätiö ska beviljas extra understöd på 375 000 euro för att trygga verksamheten för Finlandsinstitutet i S:t Petersburg och finska skolan i S:t Petersburg i en situation där man överväger förutsättningarna för en fortsatt verksamhet.
Balans och statsskulden
Med beaktande av ökningen av de ordinarie inkomsterna med 10 miljoner euro och ökningen av anslagen med 50,9 miljoner euro ökar tilläggsbudgetpropositionen för 2016 behovet av statens nettoupplåning med 40,9 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till ca 5,4 miljarder euro år 2016. Statsskulden beräknas vid utgången av 2016 uppgå till 105 miljarder euro, vilket är ca 50 % i förhållande till bruttonationalprodukten. Finansministeriets makroekonomiska prognos som publicerades i december påverkar inte de ändringar av anslagen och inkomsterna som görs i tilläggsbudgetpropositionen.
Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro
2014 Bokslut |
2015 Godkänd budget (budget+tilläggsbudgetar) |
2016 Godkänd budget |
2016 Regeringens proposition |
2016 Sammanlagt |
|
---|---|---|---|---|---|
Anslag sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) |
54 234 | 54 387 | 54 391 | 51 | 54 442 |
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) | 1 713 | 1 593 | 1 573 | - | 1 573 |
Inkomstposter sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
47 671 | 49 145 | 49 059 | 10 | 49 069 |
— Skatteinkomster | 39 271 | 39 792 | 40 777 | - | 40 777 |
— Övriga inkomster | 8 400 | 9 353 | 8 282 | 10 | 8 292 |
Nettoupplåning och skuldhantering (mom. 15.03.01) |
5 554 | 5 241 | 5 332 | 41 | 5 372 |
— Nettoupplåning | 5 371 | 5 291 | 5 382 | 41 | 5 422 |
— Skuldhantering | 183 | -50 | -50 | - | -50 |
Ramen för valperioden
Det föreslås att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med ca 51 miljoner euro. Nivån för ramutgifterna för 2016 blir därmed 44 626 miljoner euro.
Utgiftsramen för 2016 uppgick till 44 876 miljoner euro efter den ordinarie budgeten. Extra satsningar av engångsnatur kan täckas med hjälp av en s.k. ofördelad reserv, dvs. en oanvänd reserv från ramen för 2015. Av det föregående årets ofördelade reserv används 48,8 miljoner euro för tilläggsbudgetpropositionens utgifter av engångsnatur. Ramnivån för 2016 höjs tekniskt med denna summa.
Med beaktande av priskorrigeringarna och de strukturella korrigeringarna i ramen uppgår ramnivån 2016 till 44 927 miljoner euro. Den ofördelade reserven blir därmed 300 miljoner euro. Dessutom återstår fortfarande en ofördelad reserv som överförts från 2015 på ca 151 miljoner euro för utgifter av engångsnatur.
Prisjusteringar och strukturella ändringar i ramen, mn euro
Moment | Ärende | 2016 | 2017 | 2018 |
35.10.52 | Ändrad tidsmässig fördelning för projektet för inrättande av en nationalpark med anledning av 100-årsjubileet för Finlands självständighet | 2,0 | -1,8 | -0,2 |
24.30.66, 26.10.01, 32.01.89 | Finansiering av utgifter av engångsnatur med hjälp av den oanvända reserven från 2015 | 48,8 | ||
Sammanlagt | 50,8 | -1,8 | -0,2 |
De av riksdagen godkända anslagen för 2016 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro
Huvudtitel | Godkänd budget |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
21. | Riksdagen | 162 876 000 | - | 162 876 000 |
22. | Republikens president | 13 475 000 | - | 13 475 000 |
23. | Statsrådets kansli | 207 558 000 | - | 207 558 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 1 048 026 000 | 8 250 000 | 1 056 276 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 926 429 000 | -145 000 | 926 284 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 710 158 000 | 1 700 000 | 1 711 858 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 2 886 295 000 | - | 2 886 295 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 17 317 079 000 | -8 905 000 | 17 308 174 000 |
29. | Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde | 6 801 221 000 | 375 000 | 6 801 596 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde | 2 559 607 000 | 2 150 000 | 2 561 757 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde | 2 932 443 000 | - | 2 932 443 000 |
32. | Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde | 2 936 213 000 | 38 500 000 | 2 974 713 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde | 13 114 624 000 | 6 945 000 | 13 121 569 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 201 887 000 | 2 000 000 | 203 887 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 1 573 100 000 | - | 1 573 100 000 |
Sammanlagt | 54 390 981 000 | 50 870 000 | 54 441 851 000 |
---|
De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2016 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro
Avdelning | Godkänd budget |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 40 777 052 000 | - | 40 777 052 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 5 367 489 000 | - | 5 367 489 000 |
13. | Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst | 2 448 138 000 | 10 000 000 | 2 458 138 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 466 800 000 | - | 466 800 000 |
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 49 059 479 000 | 10 000 000 | 49 069 479 000 | |
15.03.01 | Nettoupplåning och skuldhantering | 5 331 502 000 | 40 870 000 | 5 372 372 000 |
Sammanlagt | 54 390 981 000 | 50 870 000 | 54 441 851 000 |