Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2016

64. Forststyrelsen 2016PDF-versio

I fråga om Forststyrelsens affärsverksamhet sätts följande mål och fattas följande beslut som förutsätts i lagen om Forststyrelsen:

1. Bemyndigande att upprätta ingående balansräkning

Riksdagen bemyndigar statsrådet att besluta om den egendom som överförs i Forststyrelsens besittning samt om vilken del av egendomen som ska antecknas som Forststyrelsens grundkapital och övriga egna kapital. Värdet av den jord- och vattenegendom som den 1 april 2016 överförs till Forststyrelsen som grundkapital är ca 2 500 miljoner euro, och värdet av den jord- och vattenegendom som överförs som övrigt eget kapital är ca 1 200 miljoner euro.

2. Centrala servicemål och övriga verksamhetsmål för affärsverksamheten

I sin affärsverksamhet och i sin styrning av dotterbolagen beaktar Forststyrelsen de allmänna samhälleliga förpliktelserna enligt lagen om Forststyrelsen.

3. Maximibeloppet av upplåningen för affärsverksamheten

Forststyrelsen får för sin affärsverksamhet under tiden 1.4.2016—31.12.2016 uppta lån till ett belopp av högst 80 miljoner euro.

4. Maximibeloppet av affärsverksamhetens investeringar och investeringsförbindelser

Forststyrelsen kan under tiden 1.4.2016—31.12.2016 ingå förbindelser som gäller investeringar i affärsverksamheten till ett belopp som motsvarar högst 20 miljoner euro.

5. Maximibeloppet av säkerheterna för affärsverksamheten

Forststyrelsen får under tiden 1.4.2016—31.12.2016 ställa sådana säkerheter som behövs för Forststyrelsens affärsverksamhet till koncernexterna aktörer till ett värde av högst 2,5 miljoner euro.

Förklaring:Regeringen har i samband med tilläggsbudgetpropositionen lämnat en proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som gäller omorganisering av Forststyrelsen. Syftet är att fullgöra de krav som EU:s konkurrenslagstiftning ställer.

Det föreslås att Forststyrelsen den 1 april 2016 ombildas till ett statligt affärsverk vars verksamhet inte längre baserar sig på den tidigare lagen om statliga affärsverk (1185/2002). Inte heller den gällande lagen om statliga affärsverk (1062/2010) ska tillämpas på Forststyrelsen. Forststyrelsen kommer att vara ett statligt affärsverk enligt 84 § 4 mom. i grundlagen om vilken utfärdas närmare bestämmelser genom lagen om Forststyrelsen. Forststyrelsens allmänna uppgift är att som innehavare sköta, använda och skydda statens jord- och vattenegendom. Skogsbruk och annan affärsverksamhet som sker på marknadsvillkor ska Forststyrelsen bedriva genom de dotterbolag som den äger.

Uppgifterna omorganiseras inom ramen för Forststyrelsens nuvarande resurser.

Affärsverkets personal, avtal, förbindelser och andra ansvar samt FO-nummer överförs till det nya affärsverket Forststyrelsen.

Upprättande av ingående balansräkning

Verksamheten för Forststyrelsen enligt lagen om Forststyrelsen (1378/2004) upphör och affärsverket gör upp ett bokslut över situationen 31.3.2016. När den nya lagen träder i kraft uppskattningsvis den 1 april 2016 inleder Forststyrelsen enligt den nya lagen sin verksamhet och en ingående balansräkning upprättas.

Enligt 34 § i den föreslagna lagen ska statsrådet med stöd av ett bemyndigande som riksdagen gett i samband med behandlingen av statsbudgeten besluta om vilken statlig egendom som ska överföras i Forststyrelsens besittning samt om vilken del av egendomen som ska antecknas som Forststyrelsens grundkapital, övrigt eget kapital eller given på lånevillkor. Det bemyndigande som förutsätts i lagen ingår i beslutsdelen under punkt 1.

Avsikten är att i statsrådets beslut fördela egendomen som följer:

  • — Grundkapitalet ska även i fortsättningen utgöras av sådan egendom som kan utnyttjas ekonomiskt. Grundkapitalet ska omfattas av ett avkastningskrav.
  • — I det övriga egna kapitalet upptas sådan egendom som anvisats för de offentliga förvaltningsuppgifterna som är nödvändig för skötseln av de uppgifterna. Den egendom som anvisats för offentliga förvaltningsuppgifter ska inte omfattas av något avkastningskrav. Som en separat balanspost som ingår i det övriga egna kapitalet anvisas jord- och vattenegendom som inte hänför sig till skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter och som inte heller utnyttjas ekonomiskt, varför egendomen inte heller ska omfattas av ett avkastningskrav.

Grundkapital (5,570 mn ha): Grundkapitalet kommer utöver de områden som tidigare utnyttjats ekonomiskt att omfatta ca 40 000 hektar rekreationsskog i Övre Lappland. Dessutom inkluderas i statsrådets beslut om en ingående balansräkning en överföring av oskyddade statliga myrmarker med en yta på ca 15 000 ha från grundkapitalet till sådan egendom som är avsedd för offentliga förvaltningsuppgifter. I övrigt kvarstår de land- och vattenområden som upptas i grundkapitalet.

Övrigt eget kapital (6,970 mn ha): Till den egendom som är avsedd för skötseln av de offentliga förvaltningsuppgifterna ska dessutom höra bl.a. de nationalparker, naturreservat och övriga naturskyddsområden som avses i 10 § i naturskyddslagen samt ödemarksområdena, de statliga områden som ingår i av statsrådet fastställda skyddsprogram som genomförs med stöd av naturvårdslagen, de statliga områden som ingår i nätverket Natura 2000 som det inte är möjligt att utnyttja ekonomiskt, Forststyrelsens områden som avsatts som skyddsområden i fastställda planer och områden som förvärvats för skyddsändamål samt annan egendom som behövs för skötseln av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter och som det beslutas om i statsrådets beslut om Forststyrelsens balansräkning. Dessutom upptas som övrigt eget kapital som en särskild post affärsverkets egendom som inte hänför sig till skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter och som av grundad anledning inte ska omfattas av något avkastningskrav. Sådan jord- och vattenegendom utgör de allmänna vattenområden som inte omfattas av naturskyddsbeslut (ca 2 200 000 ha) och naturahushållningsområdena i Övre Lappland (ca 361 000 ha).

Statlig egendom överförs inte till Forststyrelsen på lånevillkor.

Forststyrelsens ingående balansräkning uppskattas 1.4.2016 uppgå till följande (mn euro):

  Bokslut 31.12.2014 Forststyrelsens ingående balansräkning 1.4.2016  
    Sammanlagt Övrigt eget kapital Grundkapital
      Offentliga förvaltningsuppgifter Övrig jord- och
vattenegendom
 
           
AKTIVA          
BESTÅENDE AKTIVA          
Immateriella tillgångar 0,8 1,0 0,5   0,5
Materiella tillgångar          
   Land- och vattenområden 3 684,4 3 731,0 922,0 220,0 2 589,0
   Övriga materiella tillgångar 75,4 68,0 22,0   46,0
Sammanlagt 3 759,8 3 799,0 944,0 220,0 2 635,0
Placeringar 33,3 92,0 13,0   79,0
BESTÅENDE AKTIVA SAMMANLAGT 3 794,0 3 892,0 957,5 220,0 2 714,5
           
RÖRLIGA AKTIVA          
Omsättningstillgångar 14,8 2,0 2,0   0,0
Fordringar          
   Kortfristiga 40,8 20,0 12,0   8,0
Kassa och bank 20,3 25,0 15,0   10,0
RÖRLIGA AKTIVA SAMMANLAGT 75,9 47,0 29,0   18,0
AKTIVA SAMMANLAGT 3 869,9 3 939,0 986,5 220,0 2 732,5
           
PASSIVA          
EGET KAPITAL          
Grundkapital 2 525,7 2 534,0     2 534,0
Övrigt eget kapital          
   Offentliga förvaltningsuppgifter 1 175,2 972,0 972,0    
   Övrig jord- och vattenegendom   220,0   220,0  
   Balanserade vinstmedel -3,6 120,0 0,0   120,0
Räkenskapsperiodens vinst 114,2 0,0 0,0   0,0
EGET KAPITAL SAMMANLAGT 3 811,6 3 846,0 972,0 220,0 2 654,0
           
FRÄMMANDE KAPITAL          
Långfristigt 1,2 1,0     1,0
Kortfristigt 57,1 92,0 14,5   77,5
FRÄMMANDE KAPITAL SAMMANLAGT 58,4 93,0 14,5   78,5
PASSIVA SAMMANLAGT 3 869,9 3 939,0 986,5 220,0 2 732,5

Det övriga egna kapital som anvisats för offentliga förvaltningsuppgifter samt det övriga kapital vars användning inte begränsats och övriga tillgångar och skulder upptas till bokföringsvärdet vid tidpunkten för bokslutet den 31 mars 2016 på så sätt att den ackumulerade förlusten för tidigare räkenskapsperioder minskar värdet av det övriga egna kapitalet.

Affärsverkets grundkapital och övriga tillgångar och skulder exkl. offentliga förvaltningsuppgifter upptas till verkligt värde den dag lagen träder i kraft den 1 april 2016.

Affärsverkets revisor ger Forststyrelsens styrelse ett utlåtande för fastställande av det verkliga värdet.

Affärsverksamhet

På de områden som Forststyrelsen besitter bedrivs affärsverksamhet med beaktande av de allmänna samhälleliga förpliktelser som föreskrivs i lagen om Forststyrelsen. Enligt det lagförslag som lämnats till riksdagen ska Forststyrelsen i sin verksamhet iaktta skyddet och en ändamålsenlig ökning av den biologiska mångfalden, beakta de krav som användningen av naturen för rekreation och främjandet av sysselsättningen ställer och beakta tryggandet av förutsättningarna för renskötsel och samekulturen. I jord- och skogsbruksministeriets beslut om målen för Forststyrelsens affärsverksamhet för 2016 fastställs i vilken utsträckning de samhälleliga förpliktelserna ska beaktas.

Forststyrelsen styr årligen sina dotterbolag på det sätt som förutsätts i riksdagens beslut genom de årliga mål som sätts för nyttjandevillkoren för statens egendom.

Forststyrelsen bedriver i form av dotterbolag skogsbruk och virkesleveranser till kunder samt produktion av frön och plantproduktion. Som en del av affärsverket bedriver Forststyrelsen affärsverksamhet med marktäktsprodukter samt utarrendering och försäljning av land- och vattenområden samt projekt- och utvecklingsverksamhet. Forststyrelsens resultat och intäktsföring i statsbudgeten består av Forststyrelsens egen affärsverksamhet och den utdelning och de ersättningar för nyttjanderätt som dotterbolagen betalar. Forststyrelsen erbjuder företag möjligheter till affärsverksamhet med hjälp av aktiv projektutveckling och rättvis, konkurrensbaserad utarrendering av områden.

Regeringen har lämnat en proposition till riksdagen med förslag till lag om statens skogsbruksaktiebolag. Enligt 1 § i den föreslagna lagen bildas ett av Forststyrelsen ägt aktiebolag som ska bedriva statens skogsbruk och vars verksamhetsområde omfattar skogsbruk med ensamrätt på statsägd mark och virkesleveranser till kunder. Enligt den föreslagna lagen bestämmer statsrådet vilken egendom som ska överlåtas och värdet av den samt villkoren för överlåtelsen. Vid överlåtelse av rätten att använda jord- och vattenegendom ska det ses till att de allmänna samhälleliga förpliktelser som avses i lagen om Forststyrelsen säkerställs. Dotterbolaget bildas i form av en överföring av affärsverksamheten. Forststyrelsens skogsbrukspersonal övergår i dotterbolagets tjänst som gamla arbetstagare.

Enligt beslutsdelen under kapitel 30.64 får Forststyrelsen ta upp lån för investeringar till ett belopp av högst 80 miljoner euro. Konkurrensneutraliteten förutsätter att soliditeten hos det skogsbruksbolag som bildas är kring 50 %. I bildningsfasen finansierar affärsverket bolaget genom att bevilja bolaget lån till marknadsvillkor.

Forststyrelsen gör investeringar i affärsverksamheten inom ramen för fullmakten på 20 miljoner euro enligt beslutsdelen under kapitel 30.64. Enligt en preliminär investeringsplan är de viktigaste investeringsobjekten väg- och vattenkonstruktioner, förvärv av mark- och vattenområden för försvarsmaktens och forskningens behov samt konstruktioner för vindkraftsparker. Avsikten är att områden till ett värde av ca 3 miljoner euro ska förvärvas för försvarsmaktens behov.

Forststyrelsen måste i sin verksamhet ställa säkerheter för utomstående.

Omorganiseringen av Forststyrelsen kommer att minska resultatet för affärsverkets första verksamhetsår och den intäktsföring som görs i statsbudgeten 2017. Orsaker av engångsnatur är den kostnad av engångsnatur (ca 8 miljoner euro) som föranleds av tilläggspensionsåtaganden för den personal som övergår till dotterbolaget samt att intäktsföringen ännu inte innehåller utdelningen från det dotterbolag som bildas, utan endast de ersättningar som följer av avtalen om nyttjanderätt mellan staten och skogsbruksbolaget och som preliminärt uppskattats vara befriade från mervärdesskatt. Utdelning betalas till affärsverket första gången först 2017 och den intäktsförs till staten i budgeten för 2018. På resultatet och intäktsföringen inverkar på ett permanent sätt affärsverkets förändrade skattesats. Dotterbolag som bedriver affärsverksamhet inom skogsbruket omfattas av normal bolagsbeskattning, varvid skattesatsen stiger från nuvarande ca 7 procent till 20 procent.

Med beaktande av de servicemål och övriga verksamhetsmål för 2016 som godkänts av riksdagen har jord- och skogsbruksministeriet för 2017 preliminärt satt 86,2 miljoner euro som resultatmål för Forststyrelsens affärsverksamhet (räkenskapsperiodens resultat) och 86 miljoner euro som målsatt intäktsföring för perioden 1.4.2016—31.12.2016. För att uppnå resultatmålen fortsätter Forststyrelsen försäljningen av mark som är oändamålsenlig med tanke på statens verksamhet och ekonomi och förbättrar affärsverksamhetens lönsamhet. Statsrådet beslutar om intäktsföring av affärsverkets vinst för 2016 i samband med fastställandet av boksluten 2017.

Tabell med nyckeltal för affärsverksamhetskoncernen 1.4.2016—31.12.2016

  2014 utfall 2015 budget 1.4—31.12.2016
  Koncern Koncern Koncern
       
Omsättning, mn € 355,0 355,1 278,1
— förändring, % -4 0 4
Driftsbidrag,  % 35 37 36
Rörelsevinst/förlust, mn € 125,1 127,3 96,8
Räkenskapsperiodens resultat, mn € 116,9 119,1 86,2
— % av omsättningen 33 34 31
— % av grundkapitalet 4,6 4,7 4,5
Intäktsföring i statsbudgeten, mn  € 1301) 1102) 1203)
Avkastning på investerat kapital, %4) 4,7 4,8 4,5
Investeringar, % av omsättningen 4 5 7
Soliditet, % 98 98 98
Balansomslutning, mn € 2 693 2 693 2 767
Antal anställda i genomsnitt (årsv.) 1 098 1 027 755

1) Intäktsföring som statsrådet fastställt.

2) Utöver den av statsrådet fastställda intäktsföringen 2015 (110 miljoner euro) gjorde Forststyrelsen en återbetalning av kapital till ett belopp av 15 miljoner euro.

3) Baserat på verksamheten 2015 är den uppskattade intäktsföringen 120 miljoner euro i den ordinarie budgeten för 2016. Baserat på verksamheten 1.1.2016—31.3.2016 är den uppskattade intäktsföringen 10 miljoner euro 2016. Den uppskattade intäktsföringen är sammanlagt 130 miljoner euro (mom. 13.05.01).

4) Avkastningsprocenten på investerat kapital inbegriper utdelning från dotterbolagen.

Affärsverkets intäktsföring och finansiering specificerade enligt moment (mn euro)

  2014
utfall
2015
prognos
20161)
förslag
       
Intäktsföring av affärsverkets inkomster under inkomstmoment      
13.05.01 Intäktsföring av vinst 130,000 110,000 130,0002)
Sammanlagt 130,000 110,000 130,000
       
Anslagsfinansiering som gäller de offentliga förvaltningsuppgifterna      
30.(63.50) och 30.64.50 Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter 6,387 6,250 5,754
JSM:s förvaltningsområde sammanlagt 6,387 6,250 5,754
       
35.10.52 Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter 34,622 34,598 37,616
35.10.63 Utgifter för anskaffning av och ersättning för naturskyddsområden3) 2,000 2,000 -
MM:s förvaltningsområde sammanlagt 36,622 36,598 37,616
       
Sammanlagt (JSM och MM) 43,009 42,848 43,370

1) Hela året.

2) 120 mn euro hänför sig till resultatet för 2015 och 10 mn euro till tiden 1.1.2016—31.3.2016.

3) Forststyrelsens andel.

Offentliga förvaltningsuppgifter

Service- och verksamhetsmålen för de offentliga förvaltningsuppgifterna enligt lagen om Forststyrelsen och finansieringen av dem tas i fråga om jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde upp under moment 30.(63.50) och 30.64.50 och i fråga om miljöministeriets ansvarsområde under moment 35.10.52.

50. (30.63.50) Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år)

Motiveringen till momentet ändras så att anslaget får användas till betalning av utgifter för offentliga förvaltningsuppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde.

Dessutom kompletteras motiveringen till momentet med följande servicemål och övriga verksamhetsmål för de offentliga förvaltningsuppgifterna inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde:

  • — Heltäckande vildmarkstjänster erbjuds på ett ekologiskt och socialt hållbart sätt som skapar välfärd.
  • — Rekreation i naturen ökar välbefinnandet och uppskattningen för naturen, vilket stöds genom aktiv information.
  • — Vilt- och fiskbestånden är fortsatt livsdugliga och jakten och fisket är etiskt och ansvarsfullt.

Förklaring:Regeringen har i samband med tilläggsbudgetpropositionen lämnat en proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som gäller omorganisering av Forststyrelsen (RP 132/2015). Enligt förslaget avses lagstiftningen gällande Forststyrelsen träda i kraft den 1 april 2016.

Ändringen av motiveringen till momentet gör det möjligt att använda anslaget och inkomsterna från förvaltningsuppgifter till att betala utgifter som föranleds av offentliga förvaltningsuppgifter som följer av den nya lagstiftningen om Forststyrelsen.

Genom kompletteringen av motiveringen till momentet förenhetligas målen för jord- och skogsbruksministeriets offentliga förvaltningsuppgifter med motsvarande mål inom miljöministeriets ansvarsområde. Dessa mål tas upp under moment 35.10.52.

Med anledning av det som anförts ovan föreslås det inte något tilläggsanslag under momentet.


2016 I tilläggsb.
2016 budget 5 754 000
2015 budget 6 250 000
2014 bokslut 6 387 000