Talousarvioesitys 2016
Momentille arvioidaan kertyvän 9 238 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyvät luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero ja pääomatulovero, jossa on vuodesta 2012 lähtien ollut kaksiportainen veroasteikko. Lisäksi momentille kertyvät rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero sekä henkilön yleisradiovero.
Verotuloennusteen pohjana ovat viimeksi valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2013 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2016 verotuotosta perustuu vuosien 2014 ja 2015 verokertymätietoihin sekä ennusteeseen veronalaisten tulojen kehityksestä vuosina 2014—2016. Ennusteessa huomioidaan myös veroperusteisiin vuosina 2014 ja 2015 tehdyt sekä vuodelle 2016 esitetyt muutokset.
Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Toinen merkittävä ansiotuloerä on eläketulot, joiden arvioidaan kasvavan palkkatuloja nopeammin lähivuosina eläkkeelle siirtyvien määrän kasvaessa ja keskimääräisen eläketulon noustessa tämän johdosta. Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot, puun myyntitulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Merkittävin pääomatuloerä on luovutusvoitot, joita syntyy muun muassa arvopaperi- ja kiinteistökaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä.
Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys
Veronalaiset tulot, taso ja muutos | 2014 ennuste milj. € |
% | 2015 ennuste milj. € |
% | 2016 ennuste milj. € |
% |
Ansiotulot, mistä | 123 102 | 2,3 | 125 357 | 1,8 | 127 469 | 1,7 |
— palkkatulot | 81 744 | 0,8 | 82 479 | 0,9 | 83 713 | 1,5 |
— eläketulot | 28 702 | 3,8 | 29 673 | 3,4 | 30 514 | 2,8 |
Pääomatulot, mistä | 11 530 | 2,2 | 12 325 | 6,9 | 12 669 | 2,8 |
— luovutusvoitot | 3 700 | -5,1 | 4 102 | 10,9 | 4 225 | 3,0 |
— osinkotulot | 3 695 | 9,4 | 4 077 | 10,3 | 4 200 | 3,0 |
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuoden 2016 tuloveroasteikkolaiksi sekä laeiksi eräiden muiden lakien muuttamisesta. Pääministeri Sipilän hallituksen ohjelman mukaisesti pieni- ja keskituloisten verotusta kevennetään kasvattamalla työtulovähennystä 450 milj. euroa, josta valtion osuus on 207 milj. euroa. Lisäksi ansiotuloveroperusteisiin tehdään vuonna 2016 inflaatiotarkistus kaikilla tulotasoilla. Luovutustappio säädetään vähennyskelpoiseksi kaikesta pääomatulosta, kun se nykyisin on vähennyskelpoista ainoastaan luovutusvoitoista. Asuntolainan korkovähennysoikeuden supistamista nopeutetaan verrattuna edellisen hallituksen tekemään päätökseen. Voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti asuntolainan koroista vähennyskelpoinen osuus supistuu 65 prosentista 60 prosenttiin vuonna 2016. Pääministeri Sipilän hallituksen ohjelman mukaisesti ehdotetaan, että vähennysoikeus supistuisi 55 prosenttiin vuonna 2016. Vuosina 2017—2019 vähennysoikeus supistuisi 10 prosenttiyksikköä vuodessa niin, että vuonna 2019 asuntolainan koroista vähennyskelpoista olisi 25 %. Vuodeksi 2016 otetaan määräaikaisena käyttöön mahdollisuus ns. tehokkaaseen katumiseen verotuksessa. Määräaikaisen lain mukaan luonnollinen henkilö tai kuolinpesä välttyisi verorikosoikeudellisilta seurauksilta ilmoittaessaan oma-aloitteisesti verotuksesta puutuneita tuloja tai varoja. Lisäksi yksityishenkilöiden korkeakouluille tekemät 850—500 000 euron lahjoitukset säädetään vähennyskelpoisiksi.
Muutosten vaikutus valtion ansio- ja pääomatuloverojen tuottoon on esitetty alla olevassa taulukossa.
Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2016 ja vuositasolla (milj. euroa)
Vaikutus vuonna 2016 |
Vaikutus vuositasolla | |
Ansiotuloverotuksen inflaatiotarkistus | -110 | -120 |
Työtulovähennyksen korotus | -190 | -207 |
Luovutustappion vähennyskelpoisuus kaikesta pääomatulosta | -10 | -20 |
Yksityishenkilöiden korkeakouluille tekemien lahjoitusten vähennyskelpoisuus | -4 | -4 |
Asuntolainan korkovähennysoikeuden rajaaminen, pääministeri Sipilän hallituksen päätös | 11 | 12 |
Asuntolainan korkovähennysoikeuden rajaaminen, edellisen eduskunnan hyväksymä laki | 11 | 12 |
Tehokas katuminen | 7 | 10 |
Yhteensä | -285 | -317 |
— josta verotuottoa lisäävät | 29 | 34 |
— josta verotuottoa vähentävät | -314 | -351 |
Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana, joten momentin kertymä koostuu eri verovuosilta maksuunpantujen verojen tilityksistä. Momentin kertymään vaikuttavat myös verontilityksissä sovellettavat veronsaajien jako-osuudet ja niiden mahdolliset oikaisut. Ansio- ja pääomatuloverojen kertymäaikataulua, sekä jako-osuuksia ja niiden merkitystä tuloennusteessa on kuvattu tarkemmin valtiovarainministeriön 15.9.2014 päivätyssä muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Verovuosina 2013—2016 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa)
2013 toteutuma |
2014 ennuste |
2015 ennuste |
2016 ennuste |
|
Progressiivinen tulovero | 5 654 | 5 771 | 5 760 | 5 644 |
Pääomatulovero | 2 211 | 2 325 | 2 528 | 2 598 |
Yleisradiovero | 487 | 493 | 508 | 512 |
Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2016 (milj. euroa)
Ansio- ja pääomatulovero | 8 357 |
Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero | 369 |
Yleisradiovero | 512 |
Yhteensä | 9 238 |
Ansio- ja pääomaverotuloennusteeseen liittyvät riskit aiheutuvat suurelta osin pääomatulojen ennusteen epävarmuudesta sekä mahdollisista jako-osuuksien oikaisuista. Pääomatulojen kehitys on epätasaisempaa kuin ansiotulojen ja ne reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin. Lisäksi pääomatulojen ennustamista vaikeuttaa se, että niistä saadaan suhteellisen vähän toteutumatietoa ennen verotuksen valmistumista. Vuoden 2016 talousarvioesitystä laadittaessa tuoreimmat tiedot pääomatuloista ovat vuodelta 2013. Talousarviovuoteen ja sitä edeltävään verovuoteen liittyvät jako-osuuksien oikaisut saattavat muuttaa momentin kertymää useilla kymmenillä tai jopa sadoilla miljoonilla euroilla. Etenkin suhdannekäänteiden yhteydessä näitä muutoksia on vaikea ennakoida.
Ansio- ja pääomatuloverotuksessa on määritelty 50 verotukea, joista 39:lle pystytään esittämään arvio tuen määrästä. Vaikutukset on arvioitu kaavamaisesti muiden verotukien vaikutuksista irrallaan, eikä yksittäisen verotuen poistaminen välttämättä kasvattaisi verotuloja tuen määrää vastaavasti. Osa ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista on luonteeltaan enemmän verotuksen yleiseen tasoon vaikuttavia vähennyksiä, kuin suppealle ryhmälle kohdennettuja tukia. Tällaisia vähennyksiä ovat esimerkiksi ansiotulovähennys ja työtulovähennys, joilla säädellään työhön kohdistuvaa verorasitusta, sekä eläketulovähennykset, joilla säädellään eläkkeiden verotuksen tasoa. Erityistapaus on laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuva verotuki, joka on ennemminkin teoreettinen verotuki kuin verotuksessa myönnettävä vähennys.
Ansio- ja pääomaverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 16,1 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, noin 3,4 mrd. euroa) v. 2016. Tästä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on noin 8,4 mrd. euroa.
Arvio ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista vuosina 2014—2016 (milj. euroa)
2014 | 2015 | 2016 | |
Lakisääteisten eläke-, työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksujen vähennyskelpoisuus | 2 615 | 2 760 | 2 815 |
Työtulovähennys | 2 060 | 2 105 | 2 590 |
Kotitalousvähennys | 345 | 345 | 350 |
Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen vähennyskelpoisuus | 200 | 200 | 205 |
Valtionverotuksen eläketulovähennys | 285 | 280 | 305 |
Vapaaehtoisen eläkevakuutusmaksun vähennyskelpoisuus | 105 | 110 | 110 |
Lapsilisien verovapaus | 540 | 500 | 505 |
Eräiden muiden sosiaalietuuksien verovapaus | 875 | 885 | 885 |
Asuntolainan korkojen vähennyskelpoisuus | 280 | 240 | 230 |
Laskennallisen asuntotulon verovapaus | 3 200 | 3 300 | 3 350 |
Oman asunnon myyntivoiton verovapaus (suuruusluokka-arvio) | 1 300 | 1 300 | 1 300 |
Muut | 3 280 | 3 440 | 3 490 |
Yhteensä | 15 085 | 15 465 | 16 135 |
2016 talousarvio | 9 238 000 000 |
2015 II lisätalousarvio | 303 000 000 |
2015 talousarvio | 8 866 000 000 |
2014 tilinpäätös | 9 117 056 165 |