Talousarvioesitys 2016
Momentille arvioidaan kertyvän 845 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (1482/1994). Vuoden 2008 alusta sekä uusien että käytettyjen henkilöautojen autovero on määräytynyt hiilidioksidipäästön perusteella. Vero määräytyy yleisestä kuluttajahinnasta ja sen osuus vaihtelee 5—50 prosentin välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen. Pakettiautojen verotus vastaa henkilöautojen verotusta, mutta kookkaiden pakettiautojen veroa alennetaan kokonaismassan perusteella. Autoveron tasoa tarkistettiin vuonna 2012 keskimääräisen CO2-tason alenemisen tuottovaikutuksen kompensoimiseksi ja ympäristöohjauksen tehostamiseksi.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Autoveron tuoton kannalta uusien henkilöautojen myynnin kehityksellä on suurin merkitys. Uusia henkilöautoja ennakoidaan verotettavan noin 104 000 kpl vuonna 2015. Vuonna 2016 uusien autojen hankinnan oletetaan kasvavan vuodesta 2015 muutamalla tuhannella kappaleella.
Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys
2014 | 2015 ennuste | 2016 ennuste | ||||
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
|
Uudet henkilöautot | 101 100 | 7 200 | 104 000 | 7 000 | 107 000 | 6 500 |
Uudet pakettiautot | 10 600 | 6 100 | 10 000 | 5 900 | 13 500 | 5 700 |
Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö vuonna 2014 oli 127,7 g/km. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuodesta 2008 lähtien. Laskun arvioidaan jatkuvan edelleen noin 4 prosentin vuosivauhtia. Keskimääräisten päästöjen lasku pienentää verokertymää veroprosentin määräytyessä päästöjen perusteella.
Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa)
2014 tilinpäätös |
2015 talousarvio |
2016 ennuste |
|
Henkilöautot | 827 | 808 | 772 |
Pakettiautot | 69 | 69 | 68 |
Moottoripyörät | 14 | 14 | 15 |
Muut ajoneuvot | 8 | 8 | 8 |
Autoveron palautukset | - | -12 | -18 |
Yhteensä | 918 | 888 | 845 |
Autoveroon liittyvien palautusten arvioidaan vaikuttavan verotuottoihin lähivuosina. Vuonna 2015 palautusten arvioidaan vähentävän momentille kertyviä verotuottoja noin 12 milj. euroa, ja vuonna 2016 noin 18 milj. euroa.
Merkittävin autoveroennusteen riski liittyy verotettaviksi tulevien ajoneuvojen kysyntään. Uusien henkilöautojen kysynnän poikkeaminen ennustetusta 10 000 kappaleella vaikuttaisi verotuottoon noin 72 milj. euroa.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen autoverolain muuttamisesta. Hallitusohjelman mukaisesti autoverotusta on määrä keventää hallituskaudella yhteensä noin 200 milj. euroa. Kevennys toteutetaan asteittain vuosina 2016—2019. Muutoksen asteittaisella voimaantulolla pyritään hillitsemään käyttäytymisvaikutuksia sekä välttämään kertaluonteisen suuren veromuutoksen aiheuttamia autokaupan markkinahäiriöitä ja varastoarvojen äkillistä alenemista sekä kuluttajien kannalta epäoikeudenmukaisia vaikutuksia.
Autoveron verotukien yhteismääräksi arvioidaan noin 102 milj. euroa vuonna 2016.
Autoveron arvioitu verotuki (milj. euroa)
2014 tilinpäätös |
2015 ennuste |
2016 ennuste |
|
Muuttoautojen verotuki | 16 | 8 | 8 |
Taksien verotuki | 38 | 12 | 12 |
Invalidien verotuki | 4 | 4 | 4 |
Pelastusautojen, sairasautojen, invataksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet | 78 | 78 | 78 |
Yhteensä | 136 | 102 | 102 |
2016 talousarvio | 845 000 000 |
2015 II lisätalousarvio | -105 000 000 |
2015 talousarvio | 993 000 000 |
2014 tilinpäätös | 917 993 352 |