Talousarvioesitys 2016
30. Pelastustoimi ja hätäkeskustoiminta
Selvitysosa:Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ehkäiseminen ja pelastustoiminta normaali- ja poikkeusoloissa sekä häiriötilanteissa, pelastustoimelle kuuluvat kansainvälisiin sopimuksiin perustuvat väestönsuojelutehtävät sekä varautuminen näihin tehtäviin. Lisäksi pelastustoimi osallistuu yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa onnettomuuksien ehkäisytyöhön. Pelastustoimella on valmius kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen.
Pelastustoimi vastaa osaltaan kansallisen hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn kannalta tärkeän sisäisen turvallisuuden turvallisuuden ylläpitämisestä. Pelastustoimella on koordinointivastuu sen toimialaan soveltuvassa varautumisessa erilaisiin häiriötilanteisiin ja poikkeustilanteisiin.
Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät pelastuslaitokset. Valtion talousarviosta rahoitetaan Pelastusopiston toiminta sekä sisäministeriön johtama pelastustoimen valtakunnallinen kehittämistoiminta. Pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat. Rakennepoliittisen ohjelman mukaisesti pelastuslaitosten tavoitteena on saavuttaa pysyvä, vähintään 7,5 milj. euron vuosittainen säästö palvelutasoa heikentämättä vuoteen 2017 mennessä.
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on hätäkeskuspalvelujen tuottaminen sekä hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen liittyvä pelastustoimen, poliisitoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen viranomaisten toiminnan tukeminen, kuten tehtävän välittämiseen liittyvät toimenpiteet, viestikeskustehtävät, väestön varoittamistoimenpiteiden käynnistäminen äkillisessä vaaratilanteessa sekä muut viranomaisten toiminnan tukemiseen liittyvät tehtävät. Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on myös hätäkeskuspalveluihin liittyvien tehtävien ja toimintatapojen kehittäminen ja valvonta.
Hätäkeskusten ja hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten toimintaa yhdenmukaistetaan hälytyspalveluiden osalta valtakunnan tasolla. Tavoitteena on parantaa hätäkeskusten toimintaa ja viranomaisyhteistyötä ja sitä kautta väestön turvallisuuspalveluja. Hätäkeskustoiminta ja tietojärjestelmät uudistetaan maaliskuun 2017 loppuun mennessä siten, että verkottuneet hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhka- ja häiriötilanteissa.
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 774 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
2) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
3) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
4) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 18 120 | 17 200 | 16 300 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 16 | 20 | 20 |
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja riskejä vastaavasti onnettomuustilanteissa, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa myös ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen. Pelastustoimen toimintavalmiutta pyritään ylläpitämään vähintään sillä tasolla, joka on määritelty pelastustoimen toimintavalmiuden suunnitteluohjeessa.
Pelastustoimen palvelutasopäätökset noudattavat pelastuslakia ja ohjetta palvelutasopäätöksen sisällöstä ja rakenteesta.
Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten osana kansallista riskiarviota. Pelastustoimen osuutta yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan. Tavoitteena on saada strategian päämäärät ulottumaan nykyistä laajemmin myös alue- ja paikallishallintoon.
Ministeriö vahvistaa yhteistyötä aluehallintovirastojen pelastustoimen ja varautumisen vastuualueiden kanssa. Keskus- ja aluehallinnon uudistaminen vaikuttaa myös pelastustoimeen ja erityisesti aluehallintovirastojen rooliin pelastustoimen järjestelmässä.
Väestön suojaamista kehitetään ottaen huomioon puolustus- ja turvallisuuspoliittisen selonteon linjaukset.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 99 074 | 96 900 | 96 900 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 10 516 | 11 000 | 11 000 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 3 511 | 2 900 | 2 900 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 30 345 | 21 000 | 21 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 21 156 | 30 000 | 30 000 |
— muut tehtävät | 33 546 | 32 000 | 32 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 60 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 86 | 50 | 50 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön oikeanlainen osaaminen.
Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee pelastustoimen osaamista ja pelastustoiminnan kansainväliseen avunantoon varautumista.
Vahvistetaan pelastustoimen tutkimus- ja kehittämistoiminnan koordinointia. Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Pelastustoimi | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 49 308 | 43 560 | 46 080 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 205 | 172 | 172 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 23 | 40 | 30 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 115,7 | 110,6 | 96,7 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 105 | 101 | 88 |
— Sisäministeriön henkilötyövuodet | 2 | 1 | - |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet (kv. pelastustoimi) | 5 | 4,9 | 5 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 12 622 | 12 500 | 12 200 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 985 | 995 | 1 050 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 409 | 1 320 | 1 600 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 27 386 | 27 100 | 26 500 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 152 | 152 | 148 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,27 | 3,08 | 3,00 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 5,71 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön määrä | 104 | 101 | 89 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön määrä (kv. pelastuspalvelu) | 6 | 6 | 6 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,5 | 3,4 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 4,7 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 19 765 | 18 544 | 16 900 |
Pelastustoimen bruttotulot | 5 043 | 4 146 | 4 126 |
Nettomenot | 14 722 | 14 398 | 12 774 |
— Pelastusopisto | 12 967 | 12 493 | 10 903 |
— Sisäministeriö | 1 342 | 1 455 | 1 421 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | 413 | 450 | 450 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 624 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 265 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 265 | 1 200 | 1 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 392 | 532 | 444 |
— osuus yhteiskustannuksista | 714 | 968 | 831 |
Kustannukset yhteensä | 1 106 | 1 501 | 1 275 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 159 | -301 | 125 |
Kustannusvastaavuus, % | 114 | 80 | 110 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palopäällystökoulutus, kertaluonteisen erän poistuminen | -250 |
Siirto momentille 26.01.01 (-1 htv) | -65 |
Ylimääräisen hätäkeskuspäivystäjäkurssin järjestäminen, kertaluonteisen erän poistuminen | -1 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -10 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -551 |
Palkkaliukumasäästö | -47 |
Palkkausten tarkistukset | 43 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 393 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -66 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -80 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 22 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -13 |
Yhteensä | -1 624 |
2016 talousarvio | 12 774 000 |
2015 talousarvio | 14 398 000 |
2014 tilinpäätös | 16 362 000 |
02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 52 966 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Hätäkeskuslaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Hätäkeskuslaitos jatkaa toiminnan yhdenmukaistamista yhdessä hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten kanssa. Yhdenmukaistaminen tulee saattaa tasolle, joka mahdollistaa verkottuneen toimintamallin käyttöönoton uudella tietojärjestelmällä. Uuden hätäkeskustietojärjestelmän kehitystyötä ja käyttöönoton valmistelua jatketaan siten, että käyttöönotto voidaan toteuttaa maaliskuun 2017 loppuun mennessä.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2016 | 2017 | 2018 | Yhteensä vuodesta 2016 lähtien |
|
Hätäkeskustietojärjestelmän hankinta, valtuus | ||||
---|---|---|---|---|
Ennen vuotta 2016 tehdyt sitoumukset | 2 628 | 5 723 | - | 8 351 |
Hätäkeskustietojärjestelmän hankinta, lisävaltuus (2015 II LTA) | ||||
Ennen vuotta 2016 tehdyt sitoumukset | 5 000 | 1 750 | 250 | 7 000 |
Menot yhteensä | 7 628 | 7 473 | 250 | 15 351 |
Hätäkeskuslaitos | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuotokset | |||
Ilmoitusten määrä, kpl, josta | 3 890 000 | 3 890 000 | 3 890 000 |
— hätäpuhelujen määrä, kpl | 2 811 000 | 2 800 000 | 2 800 000 |
— välitettyjen tehtävien määrä, kpl | 1 740 000 | 1 750 000 | 1 750 000 |
Panokset | |||
Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa | 72 079 | 68 679 | 54 925 |
Henkilötyövuodet | 664 | 627 | 590 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Hätäilmoitusten määrä/hätäkeskuspäivystäjä (pl. vuoromestarit) | 7 700 | 8 200 | 8 800 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/asukas, enintään | 11,4 | 10,7 | 9,7 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/hätäilmoitus, enintään | 15,9 | 14,7 | 13,2 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5) | 3,34 | - | 3,34 |
Henkiset voimavarat | |||
Henkilöstön määrä | 647 | 630 | 600 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,16 | 3,18 | 3,2 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 17,5 | 18 | 16 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 72 031 | 58 646 | 56 026 |
Bruttotulot | 2 975 | 3 056 | 3 060 |
Nettomenot | 69 056 | 55 590 | 52 966 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 12 425 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 13 526 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 2 851 | 3 000 | 3 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1359 | 2 110 | 2 110 |
— osuus yhteiskustannuksista | 897 | 820 | 820 |
Kustannukset yhteensä | 2 256 | 2 930 | 2 930 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 595 | 70 | 70 |
Kustannusvastaavuus, % | 126 | 102 | 102 |
Määrärahan tasokorotus 1,44 milj. euroa on tarkoitus vuonna 2016 käyttää Erica-tietojärjestelmän lisääntyneiden menojen kattamiseen. Tarkoitukseen ehdotetaan siirrettäväksi lisäksi 3,5 milj. euroa momentilta 28.70.20.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Erica-tietojärjestelmä (siirto momentilta 28.70.20) | 3 500 |
Hätäkeskusuudistuksen johdosta vapautuneet tilat, omavastuu | -148 |
Hätäkeskusuudistuksen johdosta vapautuneiden tilojen vuokrasäästö | -461 |
TOTI-investointi, kertaluonteisen erän poistuminen | -4 256 |
Uuden hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönotto, kertaluonteisen erän poistuminen | -2 441 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -10 |
Palkkaliukumasäästö | -181 |
Palkkausten tarkistukset | 322 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 1 440 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -244 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -150 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 53 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -48 |
Yhteensä | -2 624 |
2016 talousarvio | 52 966 000 |
2015 II lisätalousarvio | — |
2015 I lisätalousarvio | -436 000 |
2015 talousarvio | 55 590 000 |
2014 tilinpäätös | 70 157 000 |
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 406 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (379/2011) 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen sekä ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Finavialle
2) pelastuspalveluavun sekä asiantuntija- ja materiaaliavun antamisesta ja vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyössä sekä Suomen kahden- ja monenvälisten pelastuspalvelun yhteistoimintasopimusten perusteella, mihin luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin, YK:n sekä NATO:n euroatlanttisen kumppanuusneuvoston pelastuspalvelun asiantuntijatehtäviin niistä aiheutuvine palkkaus- ja toimintakustannuksineen. Määrärahaa saa käyttää enintään 7 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkauksiin
3) pelastuslain 31 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta ja sen valmiuden ylläpidosta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
1) Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin | 706 000 |
2) Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen | 1 100 000 |
3) Metsäpalojen tähystystoiminta | 600 000 |
Yhteensä | 2 406 000 |
2016 talousarvio | 2 406 000 |
2015 talousarvio | 2 406 000 |
2014 tilinpäätös | 1 950 749 |
43. Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 8 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon hintatuen ja alijäämätuen maksamiseen Suomen Virveverkko Oy:lle.
Selvitysosa:Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on turvata viranomaisradioverkon toiminta.
2016 talousarvio | 8 100 000 |
2015 talousarvio | 8 100 000 |
2014 tilinpäätös | 8 100 000 |