Talousarvioesitys 2016
01. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 384 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Viestintävirasto vastaa viestintätoimialan viranomaissääntely-, valvonta-, ohjaus-, hallinto- ja palvelutehtävistä. Viestintäviraston tehtävänä on muun muassa
- — valvoa tele-, radio-, televisio- ja postitoimintaa ja myöntää televisio- ja radiotoiminnan toimilupia
- — edistää sähköisen viestinnän toimivuutta, häiriöttömyyttä ja turvallisuutta sekä markkinoiden toimivuutta
- — edistää tietoturvaa ja yksityisyyden suojaa sähköisessä viestinnässä
- — hoitaa radiotaajuuksia ja teletoimintaa sekä viestintäverkkojen ja -palvelujen numerointia ja tunnuksia koskevaa hallintoa
- — selvittää radioviestinnän häiriöitä sekä verkko- ja viestintäpalveluihin kohdistuvia tietoturvaloukkauksia ja niiden uhkia
- — kerätä tietoa ja tiedottaa verkko- ja viestintäpalvelujen saatavuudesta, laadusta, hinnoista ja toimivuudesta sekä tietoturvaloukkauksista ja niiden uhkista
- — ohjata toimialansa teknistä toteutusta antamalla ohjeita, suosituksia ja määräyksiä sekä koordinoida telealan standardointia.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle vuodelle 2016 seuraavat keskeiset toiminnalliset tavoitteet. Viestintävirasto toteuttaa toimenpiteillään pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita, niiden painopisteitä ja hallinnonalan muita tavoitteita edistämällä sähköisten palveluiden kehittymistä ja käyttöä sekä markkinoiden läpinäkyvyyttä, lisäämällä luottamusta digitaalisiin palveluihin ja toimintatapoihin, varmistamalla viestintäverkkojen toimintavarmuutta, peruspalvelujen saatavuutta ja toimivuutta.
Tulostavoite | 2014 toteutuma |
2015 tavoite |
2016 tavoite |
2019 tavoite |
---|---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | ||||
Liikenteen ja viestinnän palvelut ja palvelumarkkinat | ||||
Viestintävirasto edistää sähköisten palvelujen kehittymistä ja käyttöä | ||||
Verkkotunnusten välittäjämalli otetaan käyttöön aikataulussa. Välittäjämallin käyttöönoton pvm | - | - | 5.9.2016 | Toimivuus ok |
Fi-juuren nimipalvelun käytettävyys. Osuus ajasta, jonka fi-juuren nimipalvelut ovat käytettävissä, % | 100 | 100 | 100 | 100 |
Viestintävirasto edistää markkinoiden läpinäkyvyyttä | ||||
MONITORi-palvelun käyttö. Palvelun kävijämäärä/kk | - | - | 4 000 | 10 000 |
MONITORi-palvelun toimivuus ja hyödyllisyys. Asiakaskysely palvelun käyttäjille (asteikko 1—5) | - | - | 3,5 | 3,7 |
Viestintävirasto edistää sähköisten palvelujen kehittymistä ja käyttöä | ||||
Sähköisen tunnistamisen kansallinen luottamusverkosto käynnistyy aikataulussa. Verkoston käynnistymisen pvm 1.5.2017 | - | - | Valmisteilla | Toiminnassa |
Elinvoimainen media-ala | ||||
Televisio- ja radiotoiminnan harjoittamisen hallinnollinen taakka kevenee | ||||
Televisio- ja radiotoimijoiden tyytyväisyys toimilupamenettelyyn on hyvällä tasolla, asiakas- ja sidosryhmäkysely (asteikko 1—5) | - | - | 3,5 | 3,7 |
Luottamuksen palauttaminen internetiin | ||||
Luottamus internetiin kasvaa | ||||
Kansalaisten, yritysten ja julkisyhteisöjen tietoturvatietoisuus, luottamus viestintäpalveluihin sekä tyytyväisyys Viestintävirastoon viestinnän luottamuksellisuuden ja tietoturvan parantamisessa ovat hyvällä tasolla, asiakas- ja sidosryhmäkysely (asteikko 1—5) | - | - | 3,5 | 3,7 |
Liikenne- ja viestintäyhteydet | ||||
Viestintäverkkojen toimintavarmuus paranee | ||||
Viestintäverkkojen ja -palvelujen toimintavarmuus ja käytettävyys ovat hyvällä tasolla. Pitkäkestoisten ja vakavien vikojen määrä enintään, kpl/vuosi | 2 | 6 | 5 | 4 |
Hätäliikenteen radiohäiriöt selvitetään tehokkaasti. Häiriön selvittämiseen enintään kuluva aika, tuntia virka-aikana | 16 | 16 | 16 | 16 |
Taajuusalueen 700 MHz vapauttaminen langattoman laajakaistan käyttöön. Siirtymän ja käyttöönoton aikataulu: Taajuussuunnittelu mahdollistaa kaikkien päälähettimien ja täytelähettimien radiolupien myöntämisen 31.12.2016 mennessä. | - | - | Toteutuu | - |
Viestintämarkkinoiden toimivuus kehittyy | ||||
Huippunopeiden laajakaistaliittymien määrä lisääntyy. 100 Mbit/s laajakaistaliittymien osuus kotitalouksien laajakaistaliittymistä, % | - | - | 25 | 40 |
Valokuituliittymien saatavuus kotitalouksilla, % | - | - | 55 | 70 |
Kilpailijoille vuokrattujen kuitutilaajayhteyksien määrä kasvaa. Vuokrattujen tilaajayhteyksien määrän kasvu, %/vuosi | 39 | 5 | 5 | 5 |
Viestinnän peruspalvelujen saatavuus varmistetaan | ||||
Käyttäjien tyytyväisyys viestintäpalveluihin paranee. Asiakkaiden tyytyväisyys puhelin- ja laajakaistapalveluiden tarjontaan, asiakaskyselyn tulos (asteikko 1—5) | - | - | 3,5 | 3,7 |
Huolehditaan tv-kuvan näkyvyydestä. Tapauskohtaisten näkyvyysongelmien ratkaiseminen, asiakaskyselyn tulos (asteikko 1—5) | - | - | 3,5 | 3,7 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | ||||
Työn tuottavuuden kehittyminen, % | 9,35 | 1 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % | 6,93 | 2 | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 97 | 92 | 94 | 100 |
Veronluonteisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 96 | 98 | 98 | 100 |
Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen taajuusmaksuista ja Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä muista maksuista (1222/2010), liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (865/2012) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998).
Viestintävirasto perii tietoyhteiskuntamaksua sekä televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksua tietoyhteiskuntakaaressa säädetyin perustein, postitoiminnan valvontamaksua postilaissa (415/2011) säädetyin perustein sekä sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajilta maksua laissa vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista (617/2009) säädetyin perustein.
Tietoyhteiskuntamaksu 3 800 000 euroa, postitoiminnan valvontamaksu 1 533 000 euroa, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu 1 238 000 euroa sekä varmennemaksu 208 000 euroa tuloutetaan momentille 11.19.04. Näistä toiminnoista aiheutuvat menot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 34 409 | 33 050 | 32 900 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 21 654 | 21 156 | 21 516 |
Nettomenot | 12 755 | 11 894 | 11 384 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 856 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 146 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 10 609 | 10 656 | 10 788 |
Verkkotunnusmaksut | 3 781 | 3 700 | 3 700 |
Numerointimaksut | 2 745 | 2 715 | 2 700 |
Muu maksullinen toiminta | 4 451 | 4 070 | 3 778 |
Tuotot yhteensä | 21 568 | 21 141 | 20 966 |
Kustannukset | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 11 694 | 11 760 | 11 614 |
Verkkotunnusmaksut | 3 376 | 4 115 | 3 992 |
Numerointimaksut | 2 826 | 2 941 | 2 971 |
Muu maksullinen toiminta | 4 434 | 4 180 | 3 825 |
Kustannukset yhteensä | 22 330 | 22 996 | 22 402 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | -1 085 | -1 104 | -826 |
Verkkotunnusmaksut | 405 | -415 | -292 |
Numerointimaksut | -81 | -226 | -271 |
Muu maksullinen toiminta | 17 | -110 | -47 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | -744 | -1 855 | -1 436 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 91 | 91 | 93 |
Verkkotunnusmaksut | 112 | 90 | 93 |
Numerointimaksut | 97 | 92 | 91 |
Muu maksullinen toiminta | 100 | 97 | 99 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 97 | 92 | 94 |
Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Eräät viestinnän maksut | 6 412 | 6 781 | 6 779 |
Tuotot yhteensä | 6 412 | 6 781 | 6 779 |
Kustannukset | |||
Eräät viestinnän maksut | 6 668 | 6 909 | 6 930 |
Kustannukset yhteensä | 6 668 | 6 909 | 6 930 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Eräät viestinnän maksut | -256 | -128 | -151 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | -256 | -128 | -151 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Eräät viestinnän maksut | 96 | 98 | 98 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 96 | 98 | 98 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Havainnointi- ja varoituspalvelujen (HAVARO) resurssointi | 100 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -13 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -61 |
Palkkaliukumasäästö | -39 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -58 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -90 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 12 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -11 |
Tasomuutos | -350 |
Yhteensä | -510 |
2016 talousarvio | 11 384 000 |
2015 talousarvio | 11 894 000 |
2014 tilinpäätös | 11 045 000 |