Talousarvioesitys 2016
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 343 030 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Valtuus tehdä sitoumuksia uusiin väylähankkeisiin: Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja enintään taulukossa mainittu määrä (sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä):
Uudet väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin:
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä (sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot):
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Tiehankkeet | |
---|---|
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | 177 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | 90 000 000 |
Vt 6 Joensuun kohta | 47 100 000 |
E18 Haminan ohikulkutie | 180 000 000 |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | 57 500 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 75 500 000 |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | 37 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori | 92 500 000 |
Länsimetron liityntäyhteydet | 19 900 000 |
Vt 4 Rovaniemen kohta | 25 000 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Mt 148 parantaminen Keravan kohdalla | 13 000 000 |
Vt 3 Arolammin eritasoliittymä | 6 000 000 |
Kt 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Ratahankkeet | |
Rovaniemi—Kemijärvi, sähköistys | 24 000 000 |
Kehärata | 509 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 40 000 000 |
Riihimäen kolmioraide | 10 000 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Pännäinen—Pietarsaari, sähköistys | 4 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Pietarsaaren meriväylä | 11 400 000 |
Uudenkaupungin meriväylä | 11 000 000 |
Rauman meriväylä | 20 000 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 158 000 000 |
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion suoralla talousarviorahoituksella toteutettavien väylähankkeiden määrärahat. Hankkeiden ulkopuoliset rahoitusosuudet otetaan huomioon momentilla 12.31.10 silloin, kun Liikennevirasto maksaa ensin ja laskuttaa ulkopuolista tahoa sen jälkeen. Vastaavasti tämän momentin määrärahatarve jää pienemmäksi. Ulkopuolisella rahoitusosuudella tarkoitetaan muiden tahojen osallistumista valtion vastuulle kuuluvien väylähankkeiden kustannuksiin.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2016 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset väylähankkeet | |||||||
Tiehankkeet | |||||||
E18 Haminan ohikulkutie | TA 2011 | 2015 | 180,0 | 5,2 | 166,2 | 3,5 | - |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | TA 2011/ II LTA 2014 | 2016 | 75,5 | 2,4 | 63,7 | 8,0 | 3,8 |
Vt 8 Turku—Pori | LTA 2013/ II LTA 2014 | 2018 | 92,5 | 2,5 | 64,1 | 19,0 | 6,9 |
Vt 4 Rovaniemen kohta | TA 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | 19,1 | 3,9 | - |
Vt 5 Mikkelin kohta | TA 2014 | 2017 | 27,0 | 3,0 | 14,0 | 7,7 | 2,3 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | TA 2014 | 2018 | 32,0 | 11,4 | 5,0 | 15,6 | |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | LTA 2014 | 2018 | 76,0 | 7,6 | 39,2 | 29,2 | |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | TA 2015 | 2017 | 27,0 | 2,0 | 13,0 | 12,0 | |
Vt 8 Oulu—Kajaani—Vartius | TA 2015 | 2016 | 15,0 | 2,7 | 7,3 | 5,0 | |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | LTA 2015 | 2017 | 22,5 | 3,0 | 14,5 | 5,0 | |
Ratahankkeet | |||||||
Pohjanmaan rata | TA 2011/ III LTA 2011/ TA 2015 | 2017 | 674,0 | 577,3 | 71,5 | 25,2 | |
Keski-Pasila, länsiraide | TA 2014 | 2020 | 40,0 | 9,0 | 9,0 | 22,0 | |
Riihimäen kolmioraide | TA 2015 | 2016 | 10,0 | 4,5 | 5,5 | - | |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | TA 2015 | 2020 | 150,0 | 2,0 | 30,0 | 118,0 | |
Pännäinen—Pietarsaari, sähköistys | TA 2015 | 2017 | 4,0 | 0,5 | 3,0 | 0,5 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Rauman meriväylä | II LTA 2014 | 2017 | 20,0 | 1,0 | 10,0 | 9,0 | |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | TA 2015 | 2018 | 40,0 | 4,0 | 15,0 | 21,0 | |
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Äänekosken biotuotetehtaan liikennejärjestelyt | LTA 2015 | 2018 | 158,0 | 13,0 | 50,0 | 95,0 | |
Pisara-radan suunnittelu | TA 2012 | 2016 | 6,8 | 29,0 | 11,0 | - | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 5,0 | - | ||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 668,5 | 21,9 | 994,4 | 331,0 | 370,5 | ||
Uudet väylähankkeet | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | TA 2016 | 2019 | 60,0 | - | - | 12,0 | 48,0 |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 60,0 | - | - | 12,0 | 48,0 | ||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 1 728,5 | 21,9 | 994,4 | 343,0 | 418,5 |
Keskeneräisten tässä talousarviossa määrärahaa saavien hankkeiden sopimusvaltuudet ilman hankesuunnittelua ovat yhteensä 1 668,5 milj. euroa, josta ulkopuolisten rahoitusosuus on 21,9 milj. euroa. Vuoden 2015 loppuun mennessä arvioidaan näiden hankkeiden määrärahojen kumulatiiviseksi käytöksi 965,5 milj. euroa. Vuonna 2016 momentin mitoituksessa on otettu huomioon määrärahoja 315,03 milj. euroa. Uusista hankkeista aiheutuu valtiolle menoja vuonna 2016 yhteensä 12,0 milj. euroa. Väylähankkeiden suunnittelusta aiheutuu menoja lisäksi yhteensä 16,0 milj. euroa.
Momentin 343,03 milj. euron määrärahasta on valtion rahoitusosuutta 339,9 milj. euroa. Vuodelle 2016 kertyy ulkopuolisia rahoitusosuuksia noin 3,1 milj. euroa, jotka on otettu huomioon momentilla 12.31.10.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:
Hankkeen tavoitteena on vähentää lähi- ja kaukojunaliikenteen häiriöitä Helsingin alueella ja muualla Suomessa sekä lisätä ratapihan kapasiteettia. Hanke mahdollistaa junaliikenteen tarjonnan kasvattamisen, vähentää ratapihalla tapahtuvien liikenteen häiriöiden vaikutusta ja mahdollistaa laajemmat kunnossapitotyöalueet. Hankkeessa lisätään Helsingin ratapihan vaihteita ja tiivistetään opastinjärjestelmää. Hankkeen kustannusarvio on 60,0 milj. euroa (MAKU 2010: 122). Vuoden 2016 määräraha on 12,0 milj. euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Yhteensä vuodesta 2016 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 315 030 | 213 390 | 92 000 | 65 158 | 685 578 |
Uudet väylähankkeet | 12 000 | 19 000 | 23 000 | 6 000 | 60 000 |
Menot yhteensä | 327 030 | 232 390 | 115 000 | 71 158 | 745 578 |
---|
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 536,4 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Väylähankkeiden määrärahatarpeiden muutos | 2 889 |
Yhteensä | 2 889 |
2016 talousarvio | 343 030 000 |
2015 I lisätalousarvio | 18 716 000 |
2015 talousarvio | 340 141 000 |
2014 tilinpäätös | 472 252 000 |