Talousarvioesitys 2016
70. Maanmittaus ja tietovarannot
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Yleiset talouden suhdanteet vaikuttavat erityisesti maanmittaustoimituksiin ja kirjaamisasioihin niin, että niiden kysyntä seuraa suhdannekehitystä pienellä viiveellä. Maanmittauslaitoksen tuottamien IT-palveluiden kysyntään vaikuttavat erityisesti hallinnonalan asiakasvirastojen tarpeet sekä teknologiakehitykseen vastaaminen.
Asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeet ohjaavat yhä selvemmin palvelutuotantoa. Mobiiliteknologian käyttö yleistyy erilaisissa loppukäyttäjien sovelluksissa. Paikannusta, paikkatietoja ja navigointipalveluja käytetään yhä laajemmin elinkeinoelämän tarpeisiin, turvallisuutta lisäämässä, arkipäivän asiointitehtävissä sekä harrastustoiminnassa.
Tietotekniikka ja sen hyödyntämiseen liittyvät prosessit ja yhteistyörakenteet ovat entistä näkyvämmin kriittinen menestystekijä. Sähköistä asiointia lisätään, siitä tulee vuorovaikutteista ja vahvaan tunnistamiseen perustuvaa ja näin pyritään kohti kansalaisen keskitettyjen palvelujen käyttöä. Tekniikan kehittyminen näkyy käytettävän teknologian jatkuvana uudistamistarpeena.
Aineistojen lisääntyvä kansainvälinen käyttö ja siihen liittyvät tekniset, sisällölliset ja juridiset vaatimukset edellyttävät osallistumista standardointiin, yhteisten tavoitteiden määrittelyyn ja muuhun yhteistyöhön.
Perustietovarantojen rooli hallinnon ja siihen liittyvien palveluiden järjestämisessä sekä tietojen yhteiskäyttö mm. tietojohtamisessa vahvistuu kansallisen palveluarkkitehtuurin (mm. palveluväylän) kehittyessä ja yhtenäistyessä. Kiinteistötietojärjestelmän ylläpidolla ja parantamisella luodaan edellytyksiä mm. toimivalle markkinataloudelle ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle. Maastotietojärjestelmällä on tärkeä rooli yhtenäisenä koko maan kattavana paikkatiedon pohja-aineistona.
Koko julkisen hallinnon kattava kokonaisarkkitehtuurityö edellyttää toimenpiteitä tietovarantojen sekä niihin liittyvien kuvaustietojen (metatietojen) ja tietopalveluiden kehittämisessä. Yhteistyö tietovarantojen tuottamisessa ja ylläpidossa tarvittavien muutos- ja seurantatietojen keruussa ja käytössä lisääntyy. Kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin rakentaminen ja INSPIRE-direktiivin toimeenpano etenee, mikä edellyttää aineistojen saatavuuden ja yhteiskäyttöisyyden kehittämistä.
Maastotietojärjestelmästä pyritään kehittämään maasto- ja karttatiedon perustietovaranto, jonka ylläpito perustuu viranomaisten yhteistyöhön ja yhteisiin ylläpitoprosesseihin. Tavoitteena on päästä eroon päällekkäisestä työstä, kohottaa työn tuottavuutta ja parantaa maastotietoaineistojen käytettävyyttä lisäämällä niiden yhteentoimivuutta.
Maanmittauslaitoksen organisaatiota ja tehtäviä uudistettiin vuoden 2015 alusta lukien. Maanmittauslaitoksen osaksi siirtyneen hallinnonalan tietotekniikan palvelukeskuksen toiminnan ja teknisen infrastruktuurin kehittämistä jatketaan asiakasvirastojen tarpeet ja toimintaympäristön muutokset huomioiden. Tavoitteena on, että hallinnonalan virastoilla on käytettävissään asiantuntija- ja kehittämispalveluita sähköisten palveluiden ja prosessien kehittämistä ja käyttöä varten.
Paikkatietokeskuksen toiminta muodostuu paikkatietojen yhteiskäytön ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämisen edistämisestä sekä koko maanmittausalaa tukevasta tutkimuksesta. Metsähovin tutkimusaseman teknisen infrastruktuurin ajanmukaistamista jatketaan uudistamalla laitekantaa. Paikantamisjärjestelmien luotettavuuden parantamiseksi Suomen paikannussatelliittien (GNSS) pysyvä tukiasema- ja seurantaverkko FinnRef uusitaan vaiheittain vuoteen 2017 mennessä.
Maanmittaus ja tietovarannot -politiikkasektorilla toimeenpannaan pääluokkaperusteluissa mainittujen yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi seuraavia tavoitteita:
- — kiinteistötoimituksilla ja kirjaamistehtävillä turvataan selkeä ja luotettava kiinteistöjärjestelmä kansallisen vakuusjärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi
- — kiinteistöjä ja maastoa koskevat tiedot ovat valtakunnallisesti ajantasaisia ja riittävän laadukkaita ja tietopalvelua tuotetaan standardoiduilla palveluilla
- — tietovarannot ovat hyvin hallittuja ja niitä on avattu uudelleenkäytettävässä muodossa tietoverkkojen kautta yhteiskunnassa hyödynnettäväksi
- — paikkatietoa keräävillä ja ylläpitävillä on käytössään tutkimuksen tukemia palveluita, jotka edistävät paikkatiedon yhteiskäyttöä sekä kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin hyödyntämistä ja kehittymistä.
Vaikuttavuuden tunnusluvut
2014 toteutuma |
2015 talousarvio |
2016 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
— maastotietojen vaikuttavuuden muutos, % | .. | .. | 4 |
— KTJ-2019 perusparannusohjelman kannattavuusindeksi | 15 | 26 | 40 |
— tietovarastojen hyödyntäminen, kasvu edellisestä vuodesta, % | .. | 3 | 3 |
— tilusjärjestelytuotanto (Mha) | 9 007 | 9 300 | 8 500 |
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 46 630 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen
2) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
3) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävinä ovat:
- — maanmittaustoimitukset, kiinteistöjä koskevat kirjaamisasiat, kiinteistörekisterin ja lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin pitäminen sekä kiinteistötietojärjestelmän hallinnosta ja kehittämisestä huolehtiminen, maastotietoja koskevien tietokantojen ylläpito ja ilmakuvapalvelut
- — geodeettisten perusedellytyksien luominen maanmittaukselle ja paikkatietojen käytölle koko maassa, paikkatietojen yhteiskäytöstä huolehtiminen, tutkimukseen perustuvan tiedon tuottaminen kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuurien kehittämiseksi
- — huolehtia rekisteri- ja tietohallintotehtävistä, tuottaa tietohallinnon asiantuntija- ja IT-palveluita hallinnonalan virastoille ja laitoksille sen mukaan kuin maa- ja metsätalousministeriö on määrännyt ja sopimuksissa on sovittu.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa sekä luvun 30.70 selvitysosassa esitettyjen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamista.
Toiminnallinen tuloksellisuus ja voimavarojen hallinta
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2016 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen luvun 30.01 selvitysosassa todettujen toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteiden lisäksi seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Maanmittauslaitos osallistuu hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan. Laitos ylläpitää ja kehittää Metsähovin ja Virolahden tutkimusasemia, joiden laitteistoilla ylläpidetään valtakunnallisia paikannus- ja referenssijärjestelmiä. Paikantamisen luotettavuuden parantamiseksi Metsähovin tutkimusaseman ja -laitteistojen sekä pysyvän satelliittipaikannusverkon (GNSS) uudistustyötä jatketaan vuosien 2015—2018 aikana.
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2015 arvio | 2016 arvio | |||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Kiinteistötoimitukset | 40 804 | 40 804 | 570 | 40 300 | 40 300 | 562 |
Tilusjärjestelytehtävät | 5 587 | 0 | 65 | 5 400 | 0 | 64 |
Kirjaamistehtävät | 18 205 | 18 205 | 261 | 17 500 | 17 500 | 257 |
Perustietovarantojen ylläpito | 43 749 | 2 633 | 619 | 42 050 | 1 900 | 584 |
Tietopalvelu | 10 325 | 10 869 | 155 | 9 900 | 10 460 | 152 |
Maanmittaus ja paikkatietosektorin tutkimus, kehittäminen ja asiantuntijapalvelut | 10 880 | 3 391 | 205 | 9 200 | 3 000 | 199 |
IT-palvelutuotanto | 12 632 | 10 886 | 113 | 12 600 | 10 800 | 111 |
Yhteensä | 142 182 | 86 787 | 1 988 | 136 950 | 83 960 | 1 929 |
Viraston tunnusluvut
2014 toteutuma |
2015 talousarvio |
2016 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
— kokonaistuottavuus | 105,1 | 102,0 | 102,0 |
— työn tuottavuus | 107,7 | 102,0 | 102,0 |
— maastotietokannan ajantasaistus, euroa/km² | 136 | 146 | 140 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
— toimitustuotanto, toimituksia, kpl | 19 090 | 18 400 | 18 400 |
— tilusjärjestelyt (uusjaot), kpl | 13 | 6 | 6 |
— kirjaamisratkaisujen määrä, kpl | 223 233 | 230 000 | 220 000 |
— maastotietotuotanto yhteensä, km² | 55 607 | 54 000 | 54 000 |
— korkeusmallia 2 metrin ruutukokoon, km² | 42 521 | 40 000 | 40 000 |
— lohkomisen kestoaika, kk | 5,1 | 5,5 | 5,5 |
— lainhuutojen käsittelyaika, pv | 51 | 34 | 25 |
— maastotietojen täydellisyys, % (jatkuva ajantasaistus) | 95 | 95 | 95 |
— asiakkaiden kokonaistyytyväisyys | 86 | 85 | 85 |
— referoidut tieteelliset julkaisut | 115 | 60 | 60 |
— IT-palvelusopimusten ja -suunnitelmien toteutuma, % | 102 | 98 | 98 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 123 027 | 128 666 | 129 998 |
Bruttotulot | 73 286 | 81 160 | 83 3681) |
Nettomenot | 49 741 | 47 506 | 46 630 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 36 859 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 37 581 |
1) Sisältää tietohallintopalveluihin budjetoituja menoja vastaavia tuloja yhteensä 6 630 000 euroa (sovitaan tarkemmin palvelusopimuksissa: maa- ja metsätalousministeriö 1 100 000 euroa, Maaseutuvirasto 3 600 000 euroa, Elintarviketurvallisuusvirasto 1 480 000 euroa, Luonnonvarakeskus 400 000 euroa ja muut hallinnonalan virastot ja laitokset 50 000 euroa).
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 69 405 | 68 700 | 66 600 |
— muut tuotot | 190 | 200 | - |
Tuotot yhteensä | 69 595 | 68 900 | 66 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 49 589 | 46 105 | 47 585 |
— osuus yhteiskustannuksista | 20 893 | 22 795 | 19 015 |
Kustannukset yhteensä | 70 482 | 68 900 | 66 600 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -887 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 1 780 | 2 800 | 2 018 |
— muut tuotot | 10 | 50 | 50 |
Tuotot yhteensä | 1 790 | 2 850 | 2 068 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 297 | 1 508 | 1 310 |
— osuus yhteiskustannuksista | 593 | 1 220 | 625 |
Kustannukset yhteensä | 1 890 | 2 728 | 1 935 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -100 | 122 | 133 |
Kustannusvastaavuus, % | 95 | 104 | 107 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinto/ Maa- ja metsätalous (HO 2015) | -4 000 |
Kertaluonteisen säästön poisto | 5 000 |
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poisto | -400 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -157 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -473 |
Palkkaliukumasäästö | -219 |
Palkkausten tarkistukset | 415 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -512 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -256 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -170 |
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (siirto momentille 23.01.22) | -91 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 38 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -51 |
Yhteensä | -876 |
2016 talousarvio | 46 630 000 |
2015 talousarvio | 47 506 000 |
2014 tilinpäätös | 50 463 000 |
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 4 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014), kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta ja eräistä vesitilusjärjestelyistä annetun lain (31/1980) 19 §:n mukaisista lunastuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen ja vesitilusjärjestelyjen osalta.
Määrärahaa saa käyttää enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä osuus määrärahasta on noin 1,9 milj. euroa ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 2,1 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinto/ Maa- ja metsätalous (HO 2015) | -1 000 |
Yhteensä | -1 000 |
2016 talousarvio | 4 000 000 |
2015 talousarvio | 5 000 000 |
2014 tilinpäätös | 5 000 000 |