Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2016

YLEISPERUSTELUTPDF-versio

Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2016 kolmanneksi lisätalousarvioksi.

Talouden näkymät

Suomen bruttokansantuotteen ennustetaan kasvavan 1,1 % v. 2016. Maltillisen kasvun taustalla on etupäässä yksityisen kulutuksen ja investointien kehitys. Yksityinen kulutus lisääntyy 1,2 prosentilla viimevuotisesta johtuen lähinnä kotitalouksien reaalitulojen suotuisasta kehityksestä ja työmarkkinoilla tapahtuneesta positiivisesta käänteestä. Yksityisten investointien ennustetaan kasvavan 4,3 % v. 2016. Maailmantalouden ja -kaupan kasvunäkymät ovat heikentyneet viime aikoina. Vuonna 2016 maailmankaupan kasvu jää kahteen prosenttiin ja maailmantalouden kasvu kolmeen prosenttiin. Viennin 1 prosentin kasvu jää edelleen maailmankauppaa vaisummaksi, joten markkinaosuuksien menettäminen kansainvälisessä kaupassa jatkuu.

Kuluttajahinnat nousevat v. 2016 edelleen maltillisesti, vain 0,4 %. Työllisyysasteen ennustetaan nousevan 68,5 prosenttiin samalla kun työttömyysasteen trendi on kääntymässä hienoiseen laskuun. Pitkäaikaistyöttömien määrä on kuitenkin edelleen nousussa. Työttömyysasteen vuosikeskiarvo on 9 prosentin tasolla v. 2016.

Julkisen talouden alijäämän arvioidaan olevan 2,4 % suhteessa bruttokansantuotteeseen v. 2016. Hidas kasvu ei tuota tarpeeksi verotuloja rahoittamaan julkisia menoja ja lisäksi väestön ikääntyminen kasvattaa julkisia menoja. Julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen on kasvanut yhtäjaksoisesti jo pitkään. Velkasuhteen arvioidaan nousevan 64,3 prosenttiin bruttokansantuotteeseen suhteutettuna v. 2016. Valtiontalous on julkisen talouden sektoreista alijäämäisin.

Tuloarviot

Varsinaisten tulojen arviota alennetaan yhteensä 210 milj. eurolla. Verotulojen arviota korotetaan nettomääräisesti 608 milj. euroa. Muutostarpeen taustalla on etenkin alkuvuoden verokertymätiedot, joiden pohjalta ansio- ja pääomatuloverojen arviota ehdotetaan korotettavaksi 270 milj. eurolla. Tähän ovat vaikuttaneet rajoitetusti verovelvollisten lähdeveron tuoton nousu ja osinkojen ennakoitua voimakkaampi kasvu. Alkuvuoden kehityksen perusteella yhteisöveron tuloarviota ehdotetaan korotettavaksi 195 milj. euroa, arvonlisäveroa 141 milj. euroa, apteekkimaksua 15 milj. euroa, tupakkaveroa 21 milj. euroa, autoveroa 60 milj. euroa ja varainsiirtoveroa 104 milj. euroa. Verotuotto on sitä vastoin jäänyt odotettua heikommaksi ajoneuvoveron sekä perintö- ja lahjaveron kohdalla. Perintö- ja lahjaveron tuloarviota vähennetään 170 milj. euroa ja ajoneuvoveron 25 milj. euroa.

Sekalaisten tulojen arviota vähennetään 7 milj. eurolla. Hallituksen 4.2.2016 antama esitys (HE 1/2016 vp.) päiväsakkojen korottamisesta noin kaksinkertaisiksi, rikesakkojen korottamisesta edelleen 25 prosenttia ja yhteisösakon asteikon kolminkertaistamisesta on edelleen vireillä eduskunnassa. Eduskuntakäsittelyn pitkittymisen myötä päivä- ja rikesakkojen korotuksiin liittyviä tuloja ei kerry vielä v.  2016 aiemmin arvioidulla tavalla, mikä vähentää maksutuloarviota 69 milj. eurolla. Osinko- ja osakkeiden myyntitulojen arviota alennetaan 758 milj. eurolla. Muutoksessa on kyse tuloutusten siirtymisestä vuosille 2017—2018.

Tasapaino ja valtionvelka

Varsinaisten tulojen 210 milj. euron vähennys ja määrärahojen 106 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2016 kolmas lisätalousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta 317 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi vuonna 2016 arvioidaan 5,96 mrd. euroa. Valtionvelan määrän arvioidaan olevan vuoden 2016 lopussa n. 105,8 mrd. euroa, mikä on n. 50 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa

  2015
Tilinpäätös
2016
Hyväksytty
talousarvio
(TA+LTA:t)
2016
Hallituksen
esitys
2016
Yhteensä
         
Määrärahat yhteensä
(pl. valtionvelan vähentäminen)
53 700 54 935 106 55 041
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) 1 530 1 517 31 1 548
         
Tuloarviot yhteensä
(pl. nettolainanotto ja velanhallinta)
48 971 49 292 -210 49 081
— Verotulot 39 941 40 933 608 41 542
— Muut tulot 9 030 8 359 -819 7 540
Nettolainanotto ja velanhallinta
(mom. 15.03.01)
4 406 5 644 317 5 960
— Nettolainanotto 4 343 5 694 317 6 010
— Velanhallinta 63 -50 - -50

Vaalikauden kehys

Kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättäväksi n. 28 milj. eurolla. Vuoden 2016 kehysmenojen taso nousisi 45 083 milj. euroon.

Uudet 51 milj. euron kehyksen rakennekorjaukset huomioon ottaen vuoden 2016 kehystaso on 45 085 milj. euroa. Jakamattomaksi varaukseksi jää noin miljoona euroa, joka voidaan siirtää vuodelle 2017 käytettäväksi kertaluonteisiin menoihin, ellei se tule käytetyksi vuonna 2016 lisätalousarvioissa.

Kehyksen rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2016
     
26.20.70 Ilma- ja vartioalushankinnan uudelleenbudjetointi 0,7
30.10.64 Ajoitusmuutos maaseutuohjelman toteutuksessa. -15,7
32.01.41 Ajoitusmuutos VTT:n tutkimusinfrastruktuurihankkeiden maksatuksissa. -2,5
32.50.64 Ajoitusmuutos pk-yritysaloiteohjelmassa. -9,1
32.60.40 Ajoitusmuutoksia energiatuessa (merituulivoimademo ja biojalostamohankkeita). -16,0
32.60.41 Ajoitusmuutos LNG-terminaalihankkeessa. -8,3
Yhteensä   -51,0

Maahanmuutto

Maahanmuutosta aiheutuviin menoihin ehdotetaan nettomääräisesti yhteensä n. 38 milj. euron lisäystä. Maahanmuuton aiheuttamat kustannukset v. 2016 arvioidaan nyt runsaat 820 milj. euroa korkeammiksi verrattuna aiempaan tavanomaiseen, n. 3 000—4 000 vuotuiseen turvapaikanhakijamäärään.

Vastaanottotoiminnan piirissä olevien turvapaikanhakijoiden määrä on loppuvuonna aiemmin ennakoitua suurempi. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton määrärahoja ehdotetaan tämän johdosta lisättäväksi 110 milj. eurolla. Vastaavasti sisäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot ovat osoittautuneet ennakoitua suuremmiksi, minkä vuoksi arvonlisäverojen maksamiseen ehdotetaan 40 milj. euron lisämäärärahaa.

Poliisin maastapoistamis- ja noutokuljetusten määrärahaa ehdotetaan vähennettäväksi 9 milj. eurolla määrärahan tarpeen tarkennuttua. Palautuksia on tehty vuonna 2016 aiemmin ennakoitua vähemmän, sillä maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen saaneista suurin osa valittaa. Lainvoimaisen kielteisen päätöksen saaneiden palauttaminen kotimaihin on käytännössä usein hidasta.

Valtion kotouttamiskorvausten arviomäärärahaan ehdotetaan 30 milj. euron vähennystä, joka aiheutuu korvausten piiriin kuuluvien oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden arvioitua pienemmästä määrästä.

Työttömyysturvan määrärahan tarve alenee työmarkkinatukimomentilla 32,2 milj. eurolla. Muutos aiheutuu oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden aiheuttaminen kustannusten tarkentumisesta.

Maatalous

Maatalouden toimintaedellytysten turvaamiseen ehdotetaan 35 milj. euroa. Tarkoituksena on parantaa maatilojen maksuvalmiutta ja turvata niiden kannattavuutta. Maaseutuvirastolle ehdotetaan 1,4 milj. euron lisäystä maatalouden kriisitukien toimeenpanon, viljelijätukien maksamisen aikaistamisen sekä viljelijätukien toimeenpanon kannalta välttämättömän kehitystyön jatkon varmistamiseen.

Baltic Connector

Valtion kokonaan omistaman Baltic Connector Oy:n pääomitukseen ehdotetaan 28 milj. euroa. Euroopan unionin komissio myönsi Suomen ja Viron yhteishankkeelle 187,5 milj. euron tuen, joka kattaa 75 % kokonaiskustannuksista. Ehdotettavalla 28 milj. euron rahoituksella katetaan kansallinen rahoitusosuus Suomen osalta.

Väyläverkko

Väyläverkon käynnissä olevien hankkeiden valtuuksia ehdotetaan korotettavaksi yht. n. 8 milj. eurolla lisä- ja muutostöiden johdosta. Vt 19 Seinäjoen itäisen ohikulkutien valtuutta ehdotetaan nostettavaksi 2,4 milj. eurolla, Riihimäen kolmioraiteen valtuutta 2,5 milj. eurolla ja Kehärata-hankkeen valtuutta 3 milj. eurolla hankkeiden eteenpäin viemiseksi ja loppuun saattamiseksi. Tarvittavat määrärahat katetaan muiden käynnissä olevien hankkeiden säästyvistä rahoista.

Radiotaajuuksien huutokauppa

Vuoden lopulla käynnistetään 700 megahertsin radiotaajuuksien huutokauppa. Huutokaupan järjestäminen aiheuttaa 150 000 euron kustannukset, jotka katetaan huutokauppaan osallistuvien osallistumismaksuista.

Valtiokonttori

Valtiokonttorille ehdotetaan 3,0 milj. euroa, joka on siirtoa ministeriön digitalisaatiokärkihankkeen määrärahamomentilta julkisten palveluiden digitaalisen muutoksen tukemisen määräaikaiseen tehtävään. Ministeriön tuottavuusmäärärahamomentilta ehdotetaan 0,4 milj. euron siirtoa Valtiokonttorille kertaluonteisiin tietojärjestelmäinvestointeihin, jotka aiheutuvat valtion ulkomaanmatkojen matkavahingonkorvaustoiminnan siirrosta Valtiokonttorin tehtäväksi. Valtion tieto- ja viestintäkeskuksen toiminnan turvaamiseksi ehdotetaan 2,0 milj. euron kertaluonteista määrärahaa.

Tulli

Tullille ehdotetaan n. 2,0 milj. euron lisäystä Tullilain muutoksesta johtuen. Lainmuutos aiheuttaa uusia toimitilamenoja aiemmin ilmaisten valvontatilojen osalta. Tullille ehdotetaan myös 2,0 milj. euron lisäystä autoveron vientipalautuksiin, koska vientipalautushakemusten määrä on kasvanut odotettua enemmän v. 2016.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle ehdotetaan 180 000 euron määrärahaa rikos- ja riita-asioiden sovittelussa käytettävän tietojärjestelmän rakentamiseen.

Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta

Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle ehdotetaan 150 000 euron lisämäärärahaa valitus- ja poistoasioiden ruuhkan purkamiseen ja käsittelyaikojen lyhentämiseen.

Muut määrärahamuutokset

Valtioneuvoston kanslian hallinnonalalla Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden johdosta myönnettävien kunniamerkkien määrän lisäämiseen varataan 40 000 euron lisämääräraha.

Oikeusministeriön hallinnonalalla rikosvahinkojen ja syyttömästi vangittujen tai tuomittujen korvauksiin ehdotetaan 1,5 milj. euron lisämäärärahaa.

Sisäministeriön hallinnonalalla suojelupoliisin yhdyshenkilötoimintaan ehdotetaan lisättäväksi 170 000 euroa. Rajavartiolaitokselle v. 2014 ensimmäisessä lisäbudjetissa budjetoidusta kolmevuotisesta siirtomäärärahasta Dornier DO 228 -lentokoneiden valvontatekniikan uudistamiseen ehdotetaan peruutettavaksi ja uudelleenbudjetoitavaksi 665 000 euron osuus vuodelle 2017 hankinnan osittaisen viivästymisen johdosta. EU:lta on saatu rahoitusta Rajavartiolaitoksen helikopterihankkeeseen, minkä johdosta Rajavartiolaitoksen investointimomentille ehdotetaan 5,6 milj. euron vähennystä.

Valtiovarainministeriön hallinnonalalla kansallisen tulorekisterin toteutuksen lisärahoitukseksi ehdotetaan 10 milj. euron siirtoa valtiovarainministeriön tuottavuusmäärärahamomentilta.

Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla ehdotetaan 120 000 euroa Suomenlinnan alueella sijaitsevan muurin ja maavallin sortuman korjaamiseen. Hallitus ehdottaa valtionavustusprosessin digitalisointihankkeen esiselvitysvaiheeseen 750 000 euroa. Hanke on osa julkisten palveluiden digitalisoinnin kärkihanketta. Osana Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston yhdistymishankkeen valmistelua varataan enintään 50 000 euroa valtion osuutta kohdennettavaksi perustettavan säätiön peruspääoman maksamiseen. Säätiön perustamiseen osallistuu myös muita rahoittajatahoja. Tavoitteena on, että yliopistolailla Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston toiminta siirretään uudelle yliopistona toimivalle yliopistosäätiölle 1.1.2018 lukien.

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla EU:n rakennerahastojen arviomäärärahaa ehdotetaan vähennettäväksi 20 milj. euroa pk-yritysohjelman käynnistymisen viivästymisestä johtuen. LNG-terminaalien investointituen arviomäärärahaan ehdotetaan 18 milj. euron vähennystä, joka aiheutuu Haminan hankeen viivästymisestä ja Rauman hankkeen peruuntumisesta. Energiatuen arviomäärärahaa ehdotetaan vähennettäväksi 16 milj. eurolla merituulivoiman demohankkeen ja biojalostamohankkeiden maksatusten viivästymisestä johtuen. Uusiutuvan energian tuotantotuen arviomäärärahaan ehdotetaan 15 milj. euron vähennystä, joka aiheutuu metsähakesähkön tuotantoarvion tarkistuksesta.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla määrärahatarve ansiopäivärahojen osalta kasvaa 31,6 milj. eurolla. Lisäys selittyy valtion lopullisen maksuosuuden vahvistumisella vuodelta 2015. Valtion osuuteen maatalousyrittäjien eläkelaista johtuvista menoista ehdotetaan 1,7 milj. euron lisämäärärahaa. Tarve aiheutuu vakuutusmaksutulon alentumisesta. Sotilasvammakorvauksiin tarvittavaa määrärahaa ehdotetaan tarkistettavaksi alaspäin 7 milj. eurolla. Menoarviota on tarkennettu vastaamaan maksujen toteumaa.

Valtionvelan korkomenoihin ehdotetaan 31 milj. euron lisäystä. Lisämäärärahan tarve aiheutuu pääosin negatiivisen korkotason aiheuttamasta emissiovoitosta viitelainan emission yhteydessä syyskuussa, mitä vastaavat korkosuojauksen menot ovat kasvaneet.

Eduskunnan vuodelle 2016 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa

  Pääluokka Hyväksytty
talousarvio
(TA+LTA:t)
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
21. Eduskunta 162 876 000 - 162 876 000
22. Tasavallan presidentti 13 456 000 - 13 456 000
23. Valtioneuvoston kanslia 210 556 000 40 000 210 596 000
24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala 1 062 758 000 -2 545 000 1 060 213 000
25. Oikeusministeriön hallinnonala 924 000 000 1 500 000 925 500 000
26. Sisäministeriön hallinnonala 1 858 494 000 136 130 000 1 994 624 000
27. Puolustusministeriön hallinnonala 2 884 571 000 26 000 2 884 597 000
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 17 406 710 000 -8 976 000 17 397 734 000
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala 6 800 916 000 -1 297 000 6 799 619 000
30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 2 569 535 000 3 300 000 2 572 835 000
31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 2 955 413 000 17 650 000 2 973 063 000
32. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala 3 153 033 000 -64 786 000 3 088 247 000
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 13 211 513 000 -5 570 000 13 205 943 000
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 204 240 000 - 204 240 000
36. Valtionvelan korot 1 517 100 000 31 000 000 1 548 100 000
Yhteensä 54 935 171 000 106 472 000 55 041 643 000

Eduskunnan vuodelle 2016 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa

  Osasto Hyväksytty
talousarvio
(TA+LTA:t)
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
11. Verot ja veronluonteiset tulot 40 933 052 000 608 450 000 41 541 502 000
12. Sekalaiset tulot 5 433 629 000 -7 471 000 5 426 158 000
13. Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset 2 458 138 000 -811 186 000 1 646 952 000
15. Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 466 800 000 - 466 800 000
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 49 291 619 000 -210 207 000 49 081 412 000
       
15.03.01 Nettolainanotto ja velanhallinta 5 643 552 000 316 679 000 5 960 231 000
Yhteensä 54 935 171 000 106 472 000 55 041 643 000