Talousarvioesitys 2016
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 407 776 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen.
Mikäli verotusjärjestelmien kokonaisuudistamiseen liittyvään valmisohjelmistohankintaan myönnettyä valtuutta on jäänyt käyttämättä vuonna 2015, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä sopimuksia vuonna 2016 enintään 19 260 000 eurolla.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2014 toteutuma |
2015 tavoite |
2016 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
Asiakkaiden osuus, jotka maksavat mielellään veronsa, % | 73 | 70 | 70 |
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä pimeän työn teettäminen ja kuitittomat ostokset ovat väärin, % | 57 | 60 | 62 |
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % | 79 | 80 | 80 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Asiakaskohtaisen perinnän kertymä, % | 54 | 50 | 50 |
Suurten ja keskisuurten yritysten tarkastuskattavuus, % | 15 | 15 | 15 |
Sähköisten alv-ilmoittajien osuus, % | 86 | 85 | 85 |
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % | 46 | 50 | 52 |
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % | 48 | 49 | 50 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuusindeksi, parivuosi1) | 103,1 | 99,9 | 103,1 |
Taloudellisuusindeksi, parivuosi1) | 98,6 | 104,3 | 101,4 |
Siirtohinnoitteluvalvontaan kohdistettava työaika, htv | 39 | 43 | 52 |
Harmaan talouden tarkastuksiin kohdistettavan työajan osuus, % | 34 | 30 | 30 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet yhteensä | 4 865 | 4 980 | 4 865 |
Htv:t tehtävittäin | |||
— Harmaan talouden torjunnan lisätehtävät (HO:n vaatimukset) | 92 | 128 | 128 |
— Hallinnon rakenneuudistukset; 87 henkilöstön siirtyminen Valtoriin2) | -73 | -87 | -87 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,6 | 9,0 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,50 | 3,50 | 3,52 |
1) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100. Indeksikaavat: tuottavuusindeksi = tuotosindeksi/työpanosindeksi ja taloudellisuusindeksi = kustannusindeksi/tuotosindeksi.
2) Henkilötyövuositasossa on huomioitu 87 henkilöstön siirtyminen Valtorin palvelukseen 1.3.2014 alkaen.
Verohallinto on valmistellut kokonaisarkkitehtuurinsa uudistusta, joka kattaisi kaikki nykyiset verolait ja niiden käsittelyä hoitavat verotusohjelmistot. Uudistus perustuu tuotepohjaiseen toiminnanohjausjärjestelmään. Tämän ns. valmisohjelmistouudistuksen arvioidaan turvaavan parhaiten verotuksen pidemmän aikavälin häiriöttömän toiminnan.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2016 lähtien |
|
Ennen vuotta 2016 tehdyt sitoumukset | 28 762 | 31 828 | 60 590 |
Vuoden 2016 sitoumukset | 400 | 18 860 | 19 260 |
Menot yhteensä | 29 162 | 50 688 | 79 850 |
---|
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 410 136 | 415 066 | 411 676 |
Bruttotulot | 5 980 | 4 500 | 3 900 |
Nettomenot | 404 156 | 410 566 | 407 776 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 61 722 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 120 689 |
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:
1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen
2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2016
3) tulot yhteistoiminnasta muiden viranomaisten kanssa
4) tietojärjestelmien kokonaisuudistus.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Asiakirjahallinto 2018 (investointihanke) | 880 |
Harmaan talouden torjunnan muiden tehtävien jatkorahoitus | 3 465 |
Harmaan talouden torjunta | 2 860 |
Kv. verotustietojen tietojenvaihdon uudet vaatimukset: tehtävän laajennus | 700 |
Metsänhoitomaksun poistuminen 2016 | -540 |
Strategiset kehittämishankkeet (siirto momentilta 28.01.21) (investointihanke) | 625 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momenteilta 25.10.03, 25.20.01, 26.10.01, 26.40.01, 28.30.01, 30.01.05 ja 32.20.06) | 369 |
Toiminnan turvaaminen (v. 2015 rahoitus) | -2 500 |
Toiminnan turvaaminen (v. 2016 rahoitus) | 8 000 |
Vakiomuotoisten tietoluovutusten maksuttomuus 2016 (kompensaatio) | 156 |
Valmisohjelmistouudistushanke (v. 2015 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | -13 900 |
Valmisohjelmistouudistushanke (v. 2016 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 18 700 |
Yritystietorajapinta viranomaiskäyttöön (v. 2015 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -500 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -62 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -1 731 |
Palkkaliukumasäästö | -1 583 |
Palkkausten tarkistukset | 2 018 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 981 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -3 330 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 294 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -391 |
Tasomuutos | -14 339 |
Yhteensä | -2 790 |
2016 talousarvio | 407 776 000 |
2015 I lisätalousarvio | 2 500 000 |
2015 talousarvio | 410 566 000 |
2014 tilinpäätös | 463 123 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 407 776 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen.
Mikäli verotusjärjestelmien kokonaisuudistamiseen liittyvään valmisohjelmistohankintaan myönnettyä valtuutta on jäänyt käyttämättä vuonna 2015, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä sopimuksia vuonna 2016 enintään 19 260 000 eurolla.
II lisätalousarvioesitys HE 88/2016 vp (26.5.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 36 881 000 euroa.
Vuoden 2015 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 13 900 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon kertalisäyksenä 1 050 000 euroa tietojärjestelmiin tehtävistä muutoksista aiheutuviin investointeihin. Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen verotusmenettelyn ja veronkannon uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi (HE 29/2016) sisältäen apteekkiverolain, jolla korvattaisiin apteekkimaksusta annettu laki. Esityksen tavoitteena on korvata 1.1.2017 alkaen nykyinen apteekkimaksu apteekkiverolla ja siirtää apteekkiveroon liittyvät tehtävät Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselta sekä aluehallintovirastoilta Verohallinnolle. Apteekkiveron käyttöönoton edellyttämistä välttämättömistä tietojärjestelmämuutoksista aiheutuviin menoihin on huomioitu määrärahan muutoksessa kertalisäyksenä 145 000 euroa.
Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 64 000 euroa valtion vuokrajärjestelmässä käyttöön otetun omakustannusperiaatteen vaikutuksen tarkistuksesta sekä vähennyksenä 2 567 000 euroa VaEL-maksun väliaikaisesta alentamisesta johtuen.
Lisäksi määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä Valmis-hankkeeseen varattu, mutta vuodelta 2014 käyttämättä jäänyt 24 289 787 euron määräraha sekä vuodelta 2015 peruutettava 13 900 000 euron määräraha eli yhteensä 38 189 787 euroa. Määrärahojen käytön ajoituksen muutos aiheutuu Valmis-hankkeen toteutumisen myöhentymisestä. Edellä olevan johdosta hankkeen kokonaisrahoitus ei muutu.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
2016 II lisätalousarvio | 36 881 000 |
2016 talousarvio | 407 776 000 |
2015 tilinpäätös | 413 066 000 |
2014 tilinpäätös | 463 123 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 13/2016 vp (22.6.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 36 881 000 euroa.
Vuoden 2015 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 13 900 000 euroa.