Statsbudgeten 2015
4.3. Analys av risker och känslighet i anslutning till uppskattningarna av skatteinkomsterna
Den uppskattade skatteinkomsten i budgetpropositionen grundar sig på den ekonomiska prognosen och utvecklingen av skattebaserna enligt finansministeriets ekonomiska översikt. Om den ekonomiska utvecklingen avviker från baskalkylen är konsekvenserna av detta för det totala skatteinflödet beroende av i fråga om vilka ekonomiska efterfrågeposter och faktorer den ekonomiska prognosen avviker från vad som tidigare uppskattats. Till exempel påverkar förändringar i den inhemska efterfrågan skatteinflödet kraftigare än förändringar som skett via den utländska efterfrågan. Historiska uppgifter visar att om den ekonomiska tillväxten avtar med en procentenhet, försvagar det saldot i statsfinanserna med i genomsnitt 0,2—0,3 procentenheter i relation till totalproduktionen. Detta beror till största delen på att skatteinkomsterna minskar. I förhållande till totalproduktionen 2015 har en förändring på en procentenhet i den ekonomiska tillväxten återverkningar motsvarande ca 0,5 miljarder euro med tanke på saldot i statsfinanserna.
I vidstående tablå anges en uppskattning av i vilken mån intäkterna från vissa skatteslag påverkas av förändringar i skattebasen.
Konsekvenserna för statens skatteintäkter av en förändring i vissa skattebasposter
Skatteslag | Skattebas/efterfrågepost | Förändring | Förändring i skatteintäkterna, mn euro |
Skatt på förvärvsinkomster | Löneinkomster | 1 procentenhet | 379 (inkl. avgifter), varav staten 127 |
Pensionsinkomster | 1 procentenhet | 116, varav staten 29 | |
Skatt på kapitalinkomster | Kapitalinkomster | 1 procentenhet | 29 |
Samfundsskatt | Rörelseöverskott | 1 procentenhet | 40, varav staten 25 |
Moms | Värdet av den privata konsumtionen | 1 procentenhet | 121 |
Bilskatt | Försäljning av nya personbilar, st. | 1 000 st. | 8 |
Energiskatt | Förbrukning av el i elklass I | 1 % | 10 |
Bensinförbrukning | 1 % | 13 | |
Dieselförbrukning | 1 % | 14 | |
Punktskatt på alkoholdrycker | Alkoholkonsumtion | 1 % | 14 |
Punktskatt på tobak | Cigarettkonsumtion | 1 % | 7 |
Riskerna med och känsligheten i de beräknade skatteinkomsterna behandlas mera detaljerat i motiveringen till inkomstmomenten i budgetpropositionen och i finansministeriets processbeskrivning av utarbetandet av de beräknade inkomstposterna (www.vm.fi).