Statsbudgeten 2015
30. Räddningsväsendet och nödcentralerna
Förklaring:Räddningsväsendets uppgift är att förebygga eldsvådor och bedriva räddningsverksamhet under normala förhållanden och undantagsförhållanden, till räddningsväsendets uppgifter hör de befolkningsskyddsuppgifter som grundar sig på internationella överenskommelser samt att upprätthålla beredskap för denna verksamhet. I samarbete med andra myndigheter deltar räddningsväsendet dessutom i arbetet med att förebygga olyckor. Räddningsväsendet har beredskap att ge och ta emot internationell hjälp.
Ansvaret för skötseln av olika uppgifter inom räddningsväsendet delas av staten och de kommunala räddningsverken. Ur statsbudgeten finansieras Räddningsinstitutets verksamhet samt det riksomfattande utvecklingsarbete inom räddningsväsendet som leds av inrikesministeriet. Kommunerna svarar för finansieringen av räddningsverken. Enligt det strukturpolitiska programmet är det räddningsverkens mål att uppnå en bestående inbesparing på minst 7,5 miljoner euro per år fram till år 2017 utan att sänka servicenivån.
Räddningsväsendets beredskap för olika slags olyckor och för verksamhet under undantagsförhållanden ligger på en god nivå.
Till nödcentralsverkets uppgifter hör att tillhandahålla nödcentralstjänster och att stödja den till nödcentralstjänsterna anknutna myndighetsverksamheten vid räddningsväsendet, polisväsendet och social- och hälsovårdsväsendet, exempelvis med åtgärder i samband med förmedling av uppdrag, kommunikationscentraluppgifter, inledande av åtgärder för att varna befolkningen i plötsliga farosituationer samt andra uppgifter i anslutning till myndigheternas verksamhet. Till Nödcentralsverkets uppgifter hör också att utveckla och övervaka uppgifterna och verksamhetssätten i anslutning till nödcentralstjänsterna.
Verksamheten vid nödcentralerna effektiviseras och produktiviteten höjs genom att man utvecklar Nödcentralsverkets strukturer. Verksamheten vid nödcentralerna och hos de myndigheter som utnyttjar nödcentralstjänster förenhetligas på riksnivå i fråga om larmtjänsterna. Syftet är att förbättra nödcentralernas verksamhet och myndighetssamarbetet och därigenom säkerhetstjänsterna för befolkningen. Nödcentralsverksamheten och datasystemen revideras före 2016 så att nödcentralerna kan bilda nätverk i syfte att stödja varandra vid arbetstoppar och vid störningar.
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 148 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till projekt som godkänts och finansierats av EU samt till betalning av medfinansiering i internationella projekt inom räddningsväsendet som genomförs med stöd ur EU:s fonder
2) till finansiering som beviljas enheten för olycksfall och funktionsförmåga vid Institutet för hälsa och välfärd i enlighet med samarbetsavtalet
3) till Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader för uppgifter för myndighetstillsyn enligt lagen om anordningar inom räddningsväsendet (10/2007) och för räddningsväsendets utvecklings-, utrednings- och beredningsuppgifter enligt det årliga resultatavtalet
4) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
5) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
6) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
7) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete.
Under momentet får de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slags olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner. Man följer med vilka konsekvenser räddningslagen har för räddningsmyndigheternas verksamhet.
Förebyggande av olyckor | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktion | |||
Antalet falska brandlarm (st.), högst | 19 019 | 18 100 | 17 200 |
Andel av befolkningen som fått rådgivning och upplysning, (%), minst | 17 | 20 | 20 |
Räddningsväsendet kan vid olyckor handla snabbt och med beaktande av riskerna, kan ge den hjälp som ankommer på räddningsväsendet vid storolyckor utomlands och har beredskap att ta emot hjälp. Räddningsverkens verksamhet är ordnad i enlighet med anvisningen för planering av aktionsberedskapen inom räddningsväsendet Besluten on servicenivån för räddningsväsendet följer räddningslagen och anvisningen om innehållet och strukturen för beslutet om servicenivån.
I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets roll enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs. Målet är att få de strategiska målen att nå mera vidsträckt än hittills även till regional- och lokalförvaltningen.
Man ser till att nationellt inom centralförvaltningen samordna beredskapen vid regionförvaltningsverken och andra aktörer på regionalnivå.
Man tryggar befolkningens möjligheter att skydda sig. Räddningsväsendet genomför den samordningsuppgift inom beredskapsverksamheten som har anförtrotts det.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktion | |||
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning, varav1) | 104 849 | 96 900 | 96 900 |
— uppdrag p.g.a. eldsvådor (exkl. markbränder) | 10 657 | 11 000 | 11 000 |
— uppdrag på grund av eldsvådor | 2 764 | 2 900 | 2 900 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 29 815 | 21 000 | 21 000 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 26 226 | 30 000 | 30 000 |
— övriga uppdrag | 35 387 | 32 000 | 32 000 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 76 | 50 | 50 |
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 75 | 50 | 50 |
1) inga mål ställs upp för räddningsverkens olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
Genom utbildning som leder till examen vid Räddningsinstitutet säkerställs det att räddnings- och nödcentralspersonalen är tillräcklig och har rätt kunnande.
Systemet med vidare- och kompletteringsutbildning vid Räddningsinstitutet stöder på ett mångsidigt sätt kunnandet inom räddningsväsendet.
Koordineringen av räddningsväsendets forsknings- och utvecklingsverksamhet stärks. Den inhemska forskningsverksamheten inom räddningsväsendet utökas och internationell forskning samt nya verksamhetssätt och tekniker utnyttjas i större utsträckning.
Räddningsväsendet | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktion | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 48 578 | 50 400 | 43 560 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 173 | 215 | 172 |
Antal yh-examina, st. | 51 | 38 | 30 |
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01, varav | 116,2 | 114,4 | 112,7 |
— årsverken vid Räddningsinstitutet | 104 | 104 | 102 |
— årsverken vid inrikesministeriet | 3 | 2 | 2 |
— årsverken vid Säkerhets- och kemikalieverket | 5 | 3,7 | 3,7 |
— årsverken vid Krishanteringscentret (internat. räddningsväsende) | 4,2 | 4,7 | 5 |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 12 225 | 12 666 | 12 512 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 1 000 | 995 | 995 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 321 | 1 331 | 1 330 |
Årskostnad per studerande inom yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 26 718 | 27 682 | 27 364 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 148 | 150 | 150 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 3,18 | 3,08 | 3,08 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 5,86 | 5,0 | 5,0 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 111 | 111 | 108 |
Antal anställda vid Krishanteringscentret (internat. räddningstjänst) | 6 | 6 | 6 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 6,6 | 6,5 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 19 476 | 20 508 | 18 560 |
Räddningsväsendets bruttoinkomster | 4 968 | 4 146 | 4 412 |
Nettoutgifter | 14 508 | 16 362 | 14 148 |
— Räddningsinstitutet | 11 876 | 11 142 | 12 243 |
— Inrikesministeriet | 2 256 | 4 770 | 1 455 |
— Internationell räddningstjänst | 375 | 450 | 450 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 473 | ||
— överförts till följande år | 2 624 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 143 | 1 053 | 1 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 473 | 594 | 533 |
— andel av samkostnaderna | 874 | 810 | 968 |
Kostnader sammanlagt | 1 347 | 1 404 | 1 501 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -204 | -351 | -301 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 85 | 75 | 80 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -90 |
Fördelning av besparingar (andel av 10 mn euro) | -100 |
Inkludering av kommunala aktörer i TUVE-nätet | -3 000 |
Ordnande av en extra kurs för jourhavande vid nödcentraler | 1 000 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -18 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 33 |
Löneglidningsinbesparing | -14 |
Lönejusteringar | 37 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | 13 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -66 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -9 |
Sammanlagt | -2 214 |
2015 budget | 14 148 000 |
2014 I tilläggsb. | — |
2014 budget | 16 362 000 |
2013 bokslut | 13 659 000 |
02. Nödcentralsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 53 318 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Nödcentralsverkets verksamhet:
Man genomför de åtgärder som anges i de strategiska riktlinjerna för nödcentralsverksamheten. Nödcentralsverket fortsätter att samordna verksamheten tillsammans med de myndigheter som använder nödcentralstjänster. Verksamheten ska samordnas på en nivå som gör det möjligt att ta i bruk en nätverksbaserad verksamhetsmodell genom ett nytt informationssystem. Utvecklandet av det nya informationssystemet för nödcentralen och förberedelserna för att ta systemet i bruk fortsätter så att systemet kan tas i bruk före utgången av 2016.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Sammanlagt fr.o.m. 2015 |
|
Anskaffning av nödcentralsdatasystem | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före år 2015 | 14 564 | - | - | - | - | 14 564 |
Utgifter sammanlagt | 14 564 | - | - | - | - | 14 564 |
Nödcentralsverket | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktion | |||
Antal anmälningar, st., av vilka | 4 050 000 | 3 985 000 | 4 050 000 |
— antal nödsamtal, st. | 2 886 000 | 2 754 000 | 2 886 000 |
— antal förmedlade uppdrag, st. | 1 678 000 | 1 842 000 | 1 678 000 |
Insatser | |||
Nödcentralsverksamhetens totala utgifter, brutto, 1 000 euro | 64 548 | 69 296 | 56 374 |
Årsverken | 684 | 685 | 655 |
Funktionell effektivitet | |||
Antal nödanmälningar/jourhavande vid en nödcentral (exkl. skiftesmästare) | 8 200 | 8 200 | 8 200 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/invånare, högst | 11,0 | 11,7 | 10,1 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/nödcentralsanmälan, högst | 14,7 | 13,7 | 12,6 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Nöjdhet hos nödcentralsverkets samarbetsmyndigheter, index, minst (skala 1—5) | - | 3,4 | - |
Andel av befolkningen som känner till de viktigaste nödcentralstjänsterna, (%) | 96 | 96 | 96 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda | 691 | 670 | 655 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,14 | 3,22 | 3,3 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 16,5 | 16,0 | 16,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 64 548 | 69 296 | 56 374 |
Bruttoinkomster | 4 444 | 3 970 | 3 056 |
Nettoutgifter | 60 104 | 65 326 | 53 318 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 672 | ||
— överförts till följande år | 12 425 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 4 303 | 3 973 | 3 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 1 360 | 2 183 | 2 110 |
— andel av samkostnaderna | 1 092 | 467 | 820 |
Kostnader sammanlagt | 2 452 | 2 650 | 2 930 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 851 | 1 323 | 70 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 175 | 150 | 102 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -405 |
Fördelning av besparingar (andel av 10 mn euro) | -651 |
Fördelning av besparingar på verksamhetsställen | -800 |
Inkludering av det nya nödcentralsdatasystemet i TUVE-tjänsterna | -1 000 |
Investering i nytt nödcentralsdatasystem | 4 256 |
Omställningsskydd i anslutning till omstruktureringen av nödcentralsverksamheten | -540 |
Tidigareläggande av omställningsskyddet i anslutning till omstruktureringen av Nödcentralsverket | -1 336 |
Toti-projektet och strukturomvandling | -11 480 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -75 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 83 |
Löneglidningsinbesparing | -98 |
Lönejusteringar | 295 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | 53 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -268 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -42 |
Sammanlagt | -12 008 |
2015 budget | 53 318 000 |
2014 I tilläggsb. | 687 000 |
2014 budget | 65 326 000 |
2013 bokslut | 68 857 000 |
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 406 000 euro.
Anslaget får användas
1) till omkostnader i enlighet med 97 § i räddningslagen (379/2011) för användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag, till av polisen ledda efterspaningsuppdrag eller andra motsvarande handräckningsuppdrag och till upprätthållande av beredskap som föranleds av detta samt till ersättning av direkta kostnader till Finavia för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg
2) till kostnader för lämnande och mottagande av hjälp i form av räddningstjänst och upprätthållande av beredskap för sådan hjälp i samarbete med Europeiska unionen och internationella organisationer samt med stöd av Finlands bilaterala och multilaterala samarbetsavtal om räddningstjänst, vilka inkluderar Finlands deltagande i sakkunnigverksamhet inom Europeiska unionens, FN:s och Natos euroatlantiska partnerskapsråds räddningstjänsters larm- och informationscentraler och system inklusive de lönekostnader och verksamhetskostnader som föranleds av dem. Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst 7 årsverken.
3) till kostnader för spaningsverksamheten för upptäckande av skogsbränder enligt 31 § i räddningslagen och för upprätthållande av beredskap för spaningsverksamheten.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
1) Användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag | 706 000 |
2) Lämnande och mottagande av internationell nödhjälp samt upprätthållande av beredskap för sådan hjälp | 1 100 000 |
3) Spaningsverksamhet för upptäckande av skogbränder | 600 000 |
Sammanlagt | 2 406 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -1 000 |
Sammanlagt | -1 000 |
2015 budget | 2 406 000 |
2014 budget | 3 406 000 |
2013 bokslut | 2 166 077 |
43. Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 100 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av prisstöd och underskottsunderstöd för myndighetsradionätet till Suomen Virveverkko Oy.
Förklaring:Syftet med den finansiering som beviljas under momentet är att trygga myndighetsradionätets verksamhet.
2015 budget | 8 100 000 |
2014 I tilläggsb. | — |
2014 budget | 8 100 000 |
2013 bokslut | 8 100 000 |