Statsbudgeten 2015
01. Kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 894 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer. För deras del budgeteras anslaget enligt kontantprincipen.
Förklaring:Digital teknik och digitala tjänster utnyttjas i omfattande grad inom samhällets olika delområden. Kommunikationens och informationssamhällets bastjänster och deras säkerhet säkerställs. Mångsidiga och högklassiga kommunikations- och informationssamhällstjänster finns tillgängliga till ett rimligt pris i hela landet. Användning av informations- och kommunikationsteknik och digitala tjänster fullt ut främjar samhällets funktion, medborgarnas välfärd och företagens konkurrenskraft.
Målet för Kommunikationsverket är att utbudet på kommunikationstjänster ska bli mångsidigare, tillgången till grundläggande kommunikationstjänster ska förbättras och funktionssäkerheten och säkerheten inom kommunikationsnäten och kommunikationstjänsterna ska utvecklas. I enlighet med prioriteringarna för verksamheten 2015 ska Kommunikationsverket ingripa i missförhållanden på kommunikationsmarknaden, erbjuda frekvenser för nya användningsområden, öka transparensen på marknaden, främja utbyggnaden av snabba bredbandsnät och se till att post-, telefon-, tv- och bredbandtjänsterna håller en miniminivå. Kommunikationsverket förbättrar dessutom den nationella datasäkerheten och effektiviserar den tekniska styrningen och övervakningen.
För Kommunikationsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för 2015, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som i motiveringen till huvudtiteln ställts upp för kommunikationssektorn och de gemensamma mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
---|---|---|---|
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
Auktion av radiofrekvenser genomförs, tidpunkt | 1—10/2013 | - | - |
Ökning av antalet frekvenser som anvisats för användning av tillståndspliktiga radioanläggningar i näringslivet och hobbyverksamhet, %/år | 1 (näring), 5 (hobby) | 1 (näring), 4 (hobby) | 1 (näring), 4 (hobby) |
Antalet tillämpningar som befriats från radiotillstånd, st./år | 8 | 3 | 3 |
Cybersäkerhetscentralens verksamhet inleds och etableras. Kommunikationsverket producerar lägesbilder om cybersäkerheten och tjänster för observation av datasäkerhetsavvikelser. Cybersäkerhetscentralens samarbetsnätverk utvärderar lägesbildens kvalitet. Enkät för samarbetsnätverket (skalan 1—5) | - | 3,7 | 3,7 |
Kommunikationsverket producerar aktuella lägesbilder om kommunikationsnäten och om fel- och störningssituationer i näten på Kommunikationsverkets webbplats. Uppdaterad information om kommunikationsnätens tillstånd i form av en behändig karta tas i bruk etappvis på följande sätt: | |||
1 etappen: temperaturkarta över allvarliga störningar | uppnås | - | - |
2 etappen: detaljerad karta över störningar och kvalitet | - | uppnås | - |
3 etappen: servicekarta (störningar, kvalitet, tillgång och övervakning) | - | - | uppnås |
Operatörer som erbjuder bredbandstjänster har tillträde till fiberbaserade accessnät till ett rimligt pris. Utveckling i fråga om antalet tillträden till fiberbaserade accessnät som hyrts ut till konkurrenter, %/år | 200 | 5 | 5 |
Tillgången till snabba (över 30 Mb) bredbandsförbindelser förbättras. Tillgången till bredbandsuppkopplingar ökar, %/år | 9,5 | 5 | 5 |
Snabb behandling av ansökningar om statligt stöd för bredband. Andelen anhängiga ansökningar som behandlats inom tre månader efter att tillräckliga utredningar inkommit, andel % | 100 | 80 | 80 |
Frekvensplaneringen är högkvalitativ. Skadliga störningar som beror på frekvensplanering högst, st./år | 0 | 8 | 8 |
Tillgången till postens samhällsomfattande tjänster säkerställs. Medborgarnas tillfredsställelse med postens samhällsomfattande tjänster, kundenkät (skalan 1—5) | 3,9 | 3,5 | 3,5 |
Användbarheten i fråga om kommunikationsnäten och kommunikationstjänsterna ligger på en god nivå. Antalet långvariga allvarliga fel högst, st./år | 6 | 6 | 6 |
Enkät för kunder och intressentgrupper (skalan 1—5) | 3,8 | 3,5 | 3,5 |
Verket främjar användning av internettjänster genom att utveckla den nationella datasäkerheten. Enkät för kunder och intressentgrupper (skalan 1—5) | 3,8 | 3,5 | 3,5 |
Verket främjar utveckling av internettjänster genom att garantera en fungerande nätmiljö. Användbarheten i fråga om namnservrar, % | 100 | 100 | 100 |
Besluten om tillstånd och frekvenser uppnår målet för servicetiden. Målet för servicetiden är 28 dagar, andel %/år | 98 | 95 | 95 |
Effektiv utredning av radiostörningar. Utredning av radiostörningar i nöd- och säkerhetstrafiken samt myndighetsradionätet högst, timmar under tjänstetid | 16 | 16 | 16 |
Verket har genomfört en standardisering av datasäkerheten enligt en allmänt godkänd datasäkerhetsstandard. Avsikten är att datasäkerheten ska granskas årligen. | - | uppnås | uppnås |
Intressentgruppernas tillfredsställelse med Kommunikationsverkets verksamhet (skalan 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Kostnaderna för styrningen av och tillsynen över televerksamheten exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/anslutning till det allmänna telenätet (innefattar konventionella anslutningar och bredbandsanslutningar) | 0,38 | 0,40 | 0,40 |
Kostnaderna för styrningen av och tillsynen över datasäkerheten exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/anslutning till det allmänna telenätet (innefattar konventionella anslutningar och bredbandsanslutningar) | 0,30 | 0,75 | 0,90 |
Kostnaderna för tillsynen över posttjänsterna exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/mottagarhushåll | 0,50 | 0,58 | 0,58 |
Kostnaderna för övervakning av medietjänster, euro/tv-tittarhushåll | 0,26 | 0,34 | 0,34 |
Kostnaderna för frekvensförvaltningen exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro, i relation till antalet gällande radiokoncessioner och kompetensbevis samt det totala antalet koncessions- och intygsansökningar och ordnade examina | 77 | 125 | 125 |
Förändring i arbetsproduktiviteten, % | 4,9 | 1 | 1 |
Förändring i den totala produktiviteten, % | 4,86 | 2 | 2 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 102 | 94 | 95 |
Kostnadsmotsvarighet för prestationer av skattenatur, % | 108 | 96 | 97 |
Inkomsterna grundar sig på kommunikationsministeriets förordning om frekvensavgifter och övriga avgifter som tas ut för Kommunikationsverkets prestationer gällande radioförvaltningen (1222/2010) och kommunikationsministeriets förordning om vissa av Kommunikationsverkets avgifter (865/2012), vilka har utfärdats med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten, samt på lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998).
Kommunikationsverket tar ut en informationssamhällsavgift samt en tillsynsavgift för televisions- och radioverksamhet på de grunder som anges i informationssamhällsbalken, en tillsynsavgift för postverksamhet på de grunder som anges i postlagen (415/2011) samt en avgift hos leverantörer av tjänster för elektronisk identifiering på de grunder som anges i lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009).
Informationssamhällsavgiften 4 180 000 euro, tillsynsavgiften för postverksamheten 1 535 000 euro, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamheten 1 069 000 euro och certifikatavgiften 208 000 euro intäktsförs under moment 11.19.04. Utgifterna för dessa funktioner har beaktats vid dimensioneringen av anslaget för Kommunikationsverkets omkostnader.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 31 169 | 31 357 | 33 050 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 22 614 | 20 312 | 21 156 |
Nettoutgifter | 8 555 | 11 045 | 11 894 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 516 | ||
— överförts till följande år | 5 856 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
---|---|---|---|
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 9 933 | 10 558 | 10 668 |
Domännamnsavgifter | 3 550 | 3 600 | 3 600 |
Avgifter för numrering | 2 774 | 2 780 | 2 780 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 6 294 | 4 535 | 4 078 |
Intäkter sammanlagt | 22 551 | 21 473 | 21 126 |
Kostnader | |||
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 10 753 | 11 692 | 11 725 |
Domännamnsavgifter | 3 035 | 3 676 | 3 568 |
Avgifter för numrering | 2 698 | 2 868 | 2 772 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 5 725 | 4 623 | 4 186 |
Kostnader sammanlagt | 22 211 | 22 859 | 22 251 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | -820 | -1 134 | -1 057 |
Domännamnsavgifter | 515 | -76 | 32 |
Avgifter för numrering | 76 | -88 | 8 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 569 | -88 | -108 |
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt | 340 | -1 386 | -1 125 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 92 | 90 | 91 |
Domännamnsavgifter | 117 | 98 | 101 |
Avgifter för numrering | 103 | 97 | 100 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 110 | 98 | 97 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 102 | 94 | 95 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
---|---|---|---|
Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 6 646 | 6 633 | 6 992 |
Intäkter sammanlagt | 6 646 | 6 633 | 6 992 |
Kostnader | |||
Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 6 143 | 6 900 | 7 186 |
Kostnader sammanlagt | 6 143 | 6 900 | 7 186 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 503 | -267 | -194 |
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt | 503 | -267 | -194 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 108 | 96 | 97 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 108 | 96 | 97 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Cybersäkerhetscentral | 500 |
Informationssamhällsavgift | 300 |
PRS-myndighetsverksamhet | 150 |
Skötsel av NCSA-uppgifter | 100 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -17 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 17 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -60 |
Ytterligare besparing i omkostnaderna | -141 |
Sammanlagt | 849 |
2015 budget | 11 894 000 |
2014 budget | 11 045 000 |
2013 bokslut | 9 895 000 |