Statsbudgeten 2015
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 338 501 000 euro.
Anslaget får användas till
1) utgifter som föranleds av genomförandet av sådana investeringar för utveckling av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Fullmakt att ingå följande förbindelser om nya trafikledsprojekt: Trafikverket bemyndigas att ingå avtal om de projekt som specificerats i tabellen nedan så att de föranleder staten utgifter för högst det belopp som nämns i tabellen (maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten).
Nya trafikledsprojekt
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro) | |
Rv 3 Tammerfors—Vasa (Laihela), 1 fasen | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Triangelspåret i Riihimäki | 10 000 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | 150 000 000 |
Bennäs—Jakobstad, elektrifiering | 4 000 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Fullmakt att ingå följande förbindelser för farledsprojekt som beslutats tidigare budgetår:
Trafikverket bemyndigas att ingå förbindelser för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen (maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår):
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro) | |
Vägprojekt | |
Rv 6 Villmanstrand—Imatra | 177 000 000 |
Rv 4 vid Kemi inklusive broar | 74 000 000 |
Stamväg 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
Rv 5 Päiväranta—Vuorela | 90 000 000 |
Rv 6 vid Joensuu | 47 100 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 8 Smedsby omfartsväg | 55 000 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 75 500 000 |
E18 Forsby—Kotka separat projekt | 33 000 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för Västmetron | 19 900 000 |
Rv 4 vid Rovaniemi | 25 000 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Lv 148 förbättring vid Kervo | 13 000 000 |
Rv 3 en planskild anslutning i Arolammi | 6 000 000 |
Stamväg 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Banprojekt | |
Rovaniemi—Kemijärvi, elektrifiering | 24 000 000 |
Ilmala bangård | 115 000 000 |
Förbättrande av servicenivån i Mellersta Böle | 50 000 000 |
Ringbanan | 489 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, ett nytt spår i väster | 40 000 000 |
Vattenledsprojekt | |
Havsfarleden till Jakobstad | 11 400 000 |
Havsfarleden till Nystad | 11 000 000 |
Havsfarleden till Raumo | 20 000 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Rv 14 Nyslotts centrum, 1 fasen | 20 000 000 |
Rv 14 Nyslotts centrum, 2 fasen | 80 000 000 |
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för farledsprojekt som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för farledsprojekt som hör till statens ansvar.
Projekt
Godkänd | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2015 mn € |
Behov av finansiering senare mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
E18 Fredrikshamns omfartsväg | Budget 2011 | 2015 | 180,0 | 5,2 | 155,3 | 11,2 | 13,5 |
Rv 8 Smedsby omfartsväg | Budget 2011 | 2014 | 55,0 | 51,0 | 4,0 | - | |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | Budget 2011 | 2016 | 75,5 | 2,8 | 41,1 | 24,6 | 9,8 |
E18 Forsby—Kotka separat projekt | Budget 2012 | 2015 | 33,0 | 16,4 | 21,0 | 12,0 | - |
Rv 8 Åbo—Björneborg | Tilläggsbudg. 2013 | 2018 | 92,5 | 2,5 | 33,1 | 33,5 | 25,9 |
Anslutningsförbindelser för Västmetron | Tilläggsbudg. 2013/Tilläggsbudg. 2014 | 2015 | 19,9 | 6,8 | 8,0 | 9,9 | 2,0 |
Rv 4 vid Rovaniemi | Budget 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | 5,0 | 14,0 | 4,0 |
Rv 5 vid S:t Michel | Budget 2014 | 2017 | 27,0 | 3,0 | 2,0 | 10,0 | 12,0 |
Lv 101 förbättring av Ring I | Budget 2014 | 2018 | 32,0 | 6,0 | 5,5 | 20,5 | |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | Tilläggsbudg. 2014 | 2018 | 76,0 | 1,5 | 3,0 | 71,5 | |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | II tilläggsbudg. för 2014 | 2017 | 15,0 | 1,5 | 8,5 | 5,0 | |
Banprojekt | |||||||
Ringbanan | Budget 2009/Tilläggsbudg. 2013/Tilläggsbudg. 2014 | 2015 | 489,0 | 22,5 | 474,7 | 14,3 | - |
Österbottenbanan | Budget 2011/III tilläggsbudg. för 2011 | 2017 | 674,0 | 414,2 | 166,7 | 93,1 | |
Mellersta Böle, ett nytt spår i väster | Budget 2014 | 2020 | 40,0 | 5,0 | 4,0 | 31,0 | |
Vattenledsprojekt | |||||||
Havsfarleden till Jakobstad | Budget 2009 | 2015 | 11,4 | 9,3 | 2,1 | - | |
Havsfarleden till Raumo | II tilläggsbudg. för 2014 | 2017 | 20,0 | 1,0 | - | 19,0 | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Planering av Centrumslingan | Budget 2012 | 2016 | 6,8 | 27,0 | 2,0 | 11,0 | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 8,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 850,3 | 68,0 | 1 255,2 | 324,8 | 313,3 | ||
Nya trafikledsprojekt | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rv 3 Tammerfors—Vasa (Laihela), 1 fasen | Budget 2015 | 2017 | 27,0 | 2,0 | 25,0 | ||
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | Budget 2015 | 2017 | 15,0 | 2,7 | 12,3 | ||
Triangelspåret i Riihimäki | Budget 2015 | 2016 | 10,0 | - | 4,5 | 5,5 | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | Budget 2015 | 2019 | 150,0 | - | 2,0 | 148,0 | |
Bennäs—Jakobstad, elektrifiering | Budget 2015 | 2017 | 4,0 | 0,5 | 3,5 | ||
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | Budget 2015 | 2018 | 40,0 | 2,0 | 38,0 | ||
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 246,0 | - | 13,7 | 232,3 | |||
Pågående och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 2 096,3 | 68,0 | 1 255,2 | 338,5 | 545,6 |
Fullmakterna att ingå avtal för sådana pågående projekt som inte inbegriper projektplanering och som beviljas anslag i denna budget uppgår till sammanlagt 1 850,3 miljoner euro, varav den externa finansieringsandelen är 68,0 miljoner euro. Fram till utgången av 2014 beräknas den kumulativa användningen av projektens anslag vara sammanlagt 1 228,2 miljoner euro. År 2015 har det vid dimensioneringen av momentet beaktats 324,8 miljoner euro i anslag. De nya projekten beräknas föranleda staten utgifter på sammanlagt 13,7 miljoner euro år 2015. Planeringen av trafikledsprojekten medför dessutom utgifter till ett belopp av sammanlagt 10,0 miljoner euro.
Av anslaget på 338,5 miljoner euro under momentet utgör 326,8 miljoner euro statlig medfinansiering. År 2015 är de externa finansieringsandelarna ca 11,7 miljoner euro, vilket har beaktats under moment 12.31.10.
Som justeringar av fullmakterna för projekt enligt tidigare beslut föreslås
Projekten för slutförande av andra etappen för förbättrande av servicenivån på banavsnittet Seinäjoki—Uleåborg och för det andra spåret till banavsnittet Karleby—Ylivieska sammanfördes till ett projekt för Österbottenbanan för att trygga synergieffekten och reducera fördröjningar i trafiken med en fullmakt på 654 miljoner euro i budgeten för 2014. I denna budget justeras den fullmakt på 654 miljoner euro som beviljats projektet med 20 miljoner euro till 674 miljoner euro. Justeringen föranleds av ett större behov av grundlig reparation av järnvägsbroar i dåligt skick än beräknat och av en högre prisnivå för överbyggnadsarbeten än beräknat.
Som motivering till de nya projekten föreslås följande:
I den första fasen av projektet byggs en planskild anslutning mellan rv 3 och rv 18 i Maunula och genomförs vägarrangemang i anknytning till det, bl.a. så att två farliga korsningar med trafikljus kan elimineras från riksvägarna. Dessutom genomförs anslutningsarrangemang i Ratinkylä och förbättras den lätta trafikens förbindelser. Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 1,2.
Syftet med projektet är att förbättra smidigheten i trafiken närmast i stadsregionen kring Uleåborg och även att förbättra trafiksäkerheten på hela sträckan. Inom projektet har man gjort en omvärdering, som visade att de mest kostnadseffektiva objekten finns i Uleåborg och Kajana. Projektet omfattar i Uleåborg närmast förbättrandet av riksväg 22 på sträckan Joutsentie–Iinatti. Dessutom görs på flera ställen längs med hela sträckan små trafikarrangemang som förbättrar säkerheten. Kostnadsberäkningen för projektet är 15,0 miljoner euro i fråga om statens utgifter (MAKU-index 150, 2005=100). Dessutom omfattar projektet finansieringsandelar för kommunernas egna arbeten. Förhållandet nytta/kostnad för projektet är ca 2,8.
Syftet med projektet är att effektivisera godstrafiken. Projektet går ut på att det mellan banan till Kouvola och banan till Tammerfors byggs ett ca 1,2 km långt triangelspår i Riihimäki som möjliggör för godstågen att röra sig direkt och flexibelt mellan de livligast trafikerade rangerbangårdarna. Projektet möjliggör också persontrafik utan byten. Kostnadsberäkningen för projektet är 10 miljoner euro (MAKU-index 150, 2005=100). Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 2,8.
Syftet med projektet är att förbättra verksamhetsförutsättningarna för järnvägstrafiken genom att utöka förmedlingskapaciteten på banavsnittet. Projektet genomförs i två faser. Under den första fasen ska man förbättra tågtrafikens funktionssäkerhet och minska antalet fördröjningar som beror på störningar och exceptionella situationer. Projektet omfattar utbyggnaden av ytterligare spår på sträckan Kyrölä—Purola, spår- och växelarrangemang samt iståndsättning av plattformer (bl.a. i Riihimäki). Utbudet på regelbunden tågtrafik kan på sträckan Helsingfors—Riihimäki utökas med två tågpar i timmen vid sidan av de nuvarande två. Utbudet på tågtrafik kan utökas avsevärt först efter det att de övriga spår som byggs under den andra fasen har färdigställts. Kostnadsberäkningen för projektet är 150,0 miljoner euro (MAKU-index 150, 2005=100). Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 1,2.
Syftet med projektet är att förbättra järnvägstransporternas kostnadseffektivitet och att minska de skadliga utsläppen från transporter. Inom projektet elektrifieras banavsnittet Bennäs—Jakobstad—Alholmen (11 km) och de banarbeten som krävs för elektrifieringen. Kostnadsberäkningen för projektet är 4,0 miljoner euro (MAKU-index 150, 2005=100). Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 3,9.
Inom projektet förflyttas djupfarleden till Saimen så att den i Nyslott går via Laitaatsalmi. Laitaatsalmi breddas och rätas ut till att motsvara djupfarledstrafikens behov och på rv 14 byggs fasta broar med en underfartshöjd på 24,5 meter. Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 0,5.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Sammanlagt fr.o.m. 2015 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 314 801 | 178 727 | 75 415 | 39 000 | 607 943 |
Nya trafikledsprojekt | 13 700 | 66 500 | 70 500 | 95 300 | 246 000 |
Utgifter sammanlagt | 328 501 | 245 227 | 145 915 | 134 300 | 853 943 |
---|
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 360 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förnyande av styrsystemen för väg-, sjö- och bantrafik (överföring till moment 31.10.20) | -8 000 |
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt | -72 001 |
Reparationer av huvudbanorna på områden med tjälskador och mjuk mark (överföring till moment 31.10.20) | -5 000 |
Råvirkesterminaler (överföring till moment 31.10.20) | -7 000 |
Ändring i externa finansieringsandelar | -1 139 |
Omfördelning | 38 000 |
Sammanlagt | -55 140 |
2015 budget | 338 501 000 |
2014 II tilläggsb. | 48 000 000 |
2014 I tilläggsb. | 16 500 000 |
2014 budget | 393 641 000 |
2013 bokslut | 369 303 000 |