Statsbudgeten 2015
52. Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 428 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av arbetsmarknadsstöd, den därtill anslutna barnförhöjningen och de förhöjningsandelar som betalas ut under tiden för sysselsättningsfrämjande service med stöd av lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) och lagen om främjande av integration (1386/2010) så som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa bestäms om statens andel
2) till finansiering av lagstadgade kostnadsersättningar i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) på det sätt som bestäms i lagen om utkomstskydd för arbetslösa.
Förklaring:Kommunerna och staten finansierar vardera hälften av arbetsmarknadsstödet i fråga om personer som har fått arbetsmarknadsstöd i minst 500 dagar av den tid de varit arbetslösa. Till övriga delar finansieras arbetsmarknadsstödet helt av staten. Därutöver svarar staten för Folkpensionsanstaltens likviditet beträffande arbetsmarknadsstödet (likviditetsbelopp).
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 14 kap. 3 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa från och med den 1 januari 2015. Enligt förslaget ändras den av kommunerna finansierade andelen av arbetsmarknadsstödet så att kommunen finansierar 50 procent av arbetsmarknadsstödet i fråga om personer som har fått arbetsmarknadsstöd i 300—999 dagar, och finansieringsandelen stiger till 70 procent i fråga om personer som har fått arbetsmarknadsstöd i mer än 1 000 dagar.
Det anslag på 125 000 000 euro som reserverats till betalning av grunddelen av den lönesubvention som med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice betalas till arbetsgivaren för de personer som har fått arbetslöshetsförmån på grund av arbetslöshet i minst 500 dagar eller arbetsmarknadsstöd på grund av arbetslöshet i minst 130 dagar och uppfyller villkoren i 11 kap. 8 § i lagen eller som är under 25 år och har fått arbetsmarknadsstöd på grund av arbetslöshet utan avbrott i minst 65 dagar samt till betalning av en andel som motsvarar startpengens grunddel till personer som är berättigade till arbetsmarknadsstöd med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice överförs till arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde under moment 32.30.51. Överföringen möjliggör en flexiblare användning av anslaget. Lönesubventionen och startpengens grunddel budgeteras enligt kontantprincipen.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Arbetsmarknadsstöd | |
— under arbetslöshetstiden | 1 269 200 000 |
— kommunernas finansieringsandel | -432 000 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 443 300 000 |
— kostnadsersättningar | 88 300 000 |
Integrationsstöd | |
— under arbetslöshetstiden | 41 000 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 103 300 000 |
— kostnadsersättningar | 24 900 000 |
Ökning av likviditetsbeloppet | 15 000 000 |
En överföring av lönesubventionen och startpengens grunddel som betalas av NTM-centralerna till ANM | -125 000 000 |
Sammanlagt | 1 428 000 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Andelen grunddel av lönesubventionen och startpengen för dem som får arbetsmarknadsstöd (överföring till moment 32.30.51) | -125 000 |
Inverkan på aktiveringen till följd av överföringen av ansvaret för finansieringen | 15 000 |
Partiell frysning av FP-index | -10 600 |
Ändring i behovskalkylen | 292 800 |
Ökning av likviditetsbeloppet | 15 000 |
Överföring av ansvaret för ordnande och finansiering av arbetsmarknadsstödet för långtidsarbetslösa (300 dygn) till kommunerna | -150 000 |
Sammanlagt | 37 200 |
2015 budget | 1 428 000 000 |
2014 budget | 1 390 800 000 |
2013 bokslut | 1 340 780 142 |