Statsbudgeten 2015
Förklaring:Arbets- och näringsministeriet ansvarar för verksamhetsbetingelserna för företagsamheten och innovationsverksamheten i Finland, arbetsmarknadens funktionsduglighet och arbetstagarnas sysselsättningsförutsättningar samt utvecklandet av regionerna. Ministeriet leder och styr närings- och innovationspolitiken, sysselsättnings- och företagsamhetspolitiken, konsument- och konkurrenspolitiken, region-, energi- och klimatpolitiken samt utvecklingen av arbetslivet och integrationen av invandrare. Vid arbets- och näringsministeriet pågår fem strategiska program (Cleantech, Skogsprogrammet, Välfärdsprogrammet HYVÄ, Strukturomvandling och arbetsmarknadens funktion samt Arbetsliv 2020), vilka syftar till att uppnå de arbets- och näringspolitiska målen enligt regeringsprogrammet med hjälp av specifika åtgärder och ett brett förvaltningsövergripande samarbete.
Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter inom regionerna. NTM-centralerna främjar företagsamhet, arbetsmarknadens funktion, kunnande och kultur, landsbygdens livskraft, kollektivtrafiken och utvecklandet av den, trafiksystemets funktion och trafiksäkerhet, en god miljö och ett hållbart utnyttjande av naturen och naturresurserna inom regionerna samt invandring av arbetskraft till regionerna. NTM-centralerna har ett nära samarbete med landskapsförbunden och kommunerna. Bland lokalförvaltningsmyndigheterna omfattas arbets- och näringsbyråerna (TE-byråerna) av NTM-centralernas styrning.
Det finns femton NTM-centraler, och av dem sköter nio centraler uppgifter inom alla tre ansvarsområden: 1) näringar, arbetskraft, kompetens och kultur, 2) trafik och infrastruktur samt 3) miljö och naturresurser.
Den allmänna administrativa styrningen av NTM-centralerna hör till arbets- och näringsministeriet. Ansvaret för styrningen av NTM-centralernas verksamhet hör inom respektive verksamhetsområde till inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet, miljöministeriet eller den myndighet inom centralförvaltningen som har ålagts att sköta styrningen. Den strategiska styrningen av NTM-centralerna sker i samarbete mellan nämnda ministerier och den samordnas av arbets- och näringsministeriet.
01. Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 53 109 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för ett pris för offentliggörande av konsumentinformation
2) till bidrag i anslutning till verksamheten vid rådgivningsenheten för offentlig upphandling
3) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av projekt som finansieras med medel från EU:s SOLID-fond.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställs följande resultatmål preliminärt upp för ministeriets verksamhet för 2015:
Verksamhetens resultat
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Arbets- och näringsministeriet | |||
Regeringspropositioner (st.) | 28 | 15 | 10 |
— Till riksdagen inom utlovad sessionsperiod (%) | 70 | > 80 | > 80 |
— Ändringar i riksdagen på grund av författningstekniska eller språkliga brister (%) | 2,8 | 0 | 0 |
Statsrådsförordningar (st.) | 40 | 30 | 20 |
Genomförandeunderskott för direktiv som omfattas av lagstiftningen för den inre marknaden (%) | 0,8 | < 1,0 | < 1,0 |
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmia | |||
Antal personer som deltagit i utbildning och utvecklingsverksamhet | 3 278 | 2 500 | 2 500 |
Fördelningen av arbets- och näringsministeriets resurser enligt resultatområde
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
||||
1 000 euro |
årsv. | 1 000 euro |
årsv. | 1 000 euro |
årsv. | |
Koncernstyrning | 1 414 | 17,1 | 1 500 | 15 | 1 500 | 15 |
Sysselsättning och företagsamhet | 6 396 | 77,4 | 6 400 | 77 | 6 400 | 75 |
Arbetsliv och arbetsmarknad | 4 876 | 55,0 | 4 900 | 55 | 4 900 | 54 |
Näring och innovationer | 6 395 | 64,5 | 9 000 | 72 | 9 000 | 71 |
Energi | 4 133 | 47,2 | 4 000 | 47 | 4 000 | 46 |
Utveckling av regionerna | 3 832 | 55,4 | 3 800 | 54 | 3 700 | 53 |
Information | 5 887 | 77,2 | 5 800 | 75 | 5 800 | 74 |
Ledningen och ministeriets gemensamma resurser | 12 309 | 6,0 | 11 838 | 6 | 11 047 | 6 |
Strategiska projekt | 2 771 | 6,0 | - | - | - | - |
Kommunikation | 923 | 10,0 | 900 | 10 | 900 | 10 |
Personal och förvaltning | 3 664 | 65,2 | 3 600 | 63 | 3 500 | 60 |
Granskning | 360 | 4,0 | 360 | 4 | 350 | 4 |
Arbetsrådet, riksförlikningsmännens byrå och samarbetsombudsmannens byrå | 591 | 7,0 | 650 | 7 | 650 | 7 |
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmia | 1 226 | - | 1 362 | - | 1 362 | - |
Sammanlagt | 54 777 | 492 | 54 110 | 485 | 53 109 | 475 |
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | 569 | 541 | 518 |
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) | 3,49 | > 3,49 | > 3,49 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Försöks- och utredningsverksamhet | 1 220 000 |
Strategiska projekt | 3 303 000 |
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmias omkostnader | 1 362 000 |
Övriga omkostnader | 47 224 000 |
Sammanlagt | 53 109 000 |
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmia är ett utbildnings- och utvecklingscentrum för den regionala och lokala förvaltningen, som är underställt arbets- och näringsministeriet. Salmias utbildnings- och utvecklingstjänster främjar verkställandet av arbets- och näringspolitiken samt stöder verksamheten och effektiviteten hos arbets- och näringsministeriets organisationer inom region- och lokalförvaltningen. Till centrets kunder hör närings-, trafik- och miljöcentralerna, arbets- och näringsbyråerna samt centralernas och byråernas samarbetspartner.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 67 509 | 62 110 | 65 109 |
Bruttoinkomster | 12 732 | 8 000 | 12 000 |
Nettoutgifter | 54 777 | 54 110 | 53 109 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 270 | ||
— överförts till följande år | 13 309 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Löneutgifter och andra utgifter för kompetenscentrumet (överföring från moment 32.70.03) | 45 |
Produktivitetsavdrag (det gamla produktivitetsprogrammet) | -284 |
Totalrenovering av ANM (återföring av ett avdrag av engångsnatur) | 340 |
Överföring till moment 23.01.02 | -150 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -76 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 73 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) | -5 |
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) | -1 000 |
Löneglidningsinbesparing | -90 |
Lönejusteringar | 224 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -271 |
Sparbeslut | 1 000 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -179 |
Ytterligare besparing i omkostnaderna | -628 |
Sammanlagt | -1 001 |
2015 budget | 53 109 000 |
2014 I tilläggsb. | — |
2014 budget | 54 110 000 |
2013 bokslut | 60 816 000 |
02. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 209 207 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av eurorådgivningscentralerna och av uppgifter av projektnatur vid Innovationsfinansieringsverket Tekes inbegripet utveckling av personalens kompetens
2) till betalning av utgifter för skötseln av fastigheter som staten besitter i enlighet med lagen om renskötsellägenheter, naturnäringslagen, skoltlagen och den lagstiftning som föregick lagen om gårdsbruksenheter
3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder
4) för utveckling och underhåll av portalen FöretagsFinland
5) till betalning av utgifter som föranleds av uppgifter som främjar uppfinningsverksamheten samt för skaffande av de utredningar om uppfinningar som ska göras.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer de styrande ministerierna (inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet) preliminärt för närings-, trafik- och miljöcentralerna upp följande resultatmål för verksamheten för 2015:
Effektivitet
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Regionernas livskraft | |||
— sysselsättningsgraden (%, minst) | 68,5 | 70 | 69 |
— arbetslöshetsgraden (%, högst) | 8,2 | 7,9 | 8,3 |
— skicket på livligt trafikerade vägar (% av vägnätet som är i dåligt skick, högst) | 6,5 | 6,0 | 4,2 |
— befolkningsandel som bor på områden med en befolkningstäthet på minst 20 inv./ha av stadsregionens befolkning (%) | - | 64,1 | 66,5 |
— andel bostadslägenheter som byggts inom detaljplaneområde av de lägenheter som byggts inom hela den större stadsregionen (%) | - | 92 | 89 |
— mängd biologiskt nedbrytbart kommunalt avfall på avstjälpningsplatser (1 000 t/år) | 600 | 600 | 425 |
— jordbrukets fosforbalans (kg/ha) | - | < 3,8 | < 5,0 |
— jordbrukets kvävebalans (kg/ha) | - | < 46 | < 46 |
— antal naturskyddsområden (1 000 ha) | - | 3 010 | 3 075 |
Näringslivets framgångsfaktorer | |||
— andelen verksamhetsställen som haft rekryteringsproblem (%, högst) | 28 | 29 | 26 |
— näringslivets tillfredsställelse med transporterna (skalan 1—5) | 3,9 | 3,9 | 4,0 |
Befolkningens välbefinnande | |||
— arbetslöshetsgrad bland personer under 25 år (%, högst) | 19,9 | 15,6 | 15 |
Medborgarnas tillfredsställelse med resornas smidighet (skalan 1—5, allmän tillfredsställelse) | 3,2 | 3,7 | 3,4 |
— flyktingar som placerats i kommuner (antal) | 1 196 | 2 000 | 2 000 |
— arbetslöshetsgraden bland utlänningar (%, högst) | 28,4 | 17,9 | 20 |
— andel aktörer inom livsmedelskedjan som uppfyller kraven i bestämmelserna (%, minst) | - | 95 | 95 |
— olyckor som lett till personskador (antal) | 2 745 | < 2 880 | < 2 797 |
Utöver de preliminära effektmål som de styrande ministerierna gemensamt ställer upp ska NTM-centralerna i sin verksamhet beakta de effektmål som varje styrande ministerium ställer upp i motiveringen till huvudtiteln och kapitlen till den del som NTM-centralerna utför uppgifter inom förvaltningsområdet i fråga.
Verksamhetens resultat
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Bindningar för fullmakter som anvisats NTM-centralerna (%) | |||
— ERUF-bindningar | 76 | 100 | 100 |
— ESF-bindningar | 97 | 100 | 100 |
Betalningar för NTM-centralernas bindningar (%) | |||
— ERUF-betalningar | 67 | 95 | 100 |
— ESF-betalningar | 80 | 95 | 100 |
Genomförandegraden för tillsynen över jordbruksstöd | 100 | 100 | 100 |
Övergripande tillfredsställelse hos NTM-centralernas intressentgrupper (1—5) | 3,6 | - | 3,6 |
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | 3 996 | 3 907 | 3 578 |
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) | 3,4 | - | > 3,4 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 282 044 | 276 897 | 275 207 |
Bruttoinkomster | 62 532 | 61 000 | 66 000 |
Nettoutgifter | 219 512 | 215 897 | 209 207 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 19 697 | ||
— överförts till följande år | 15 389 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 9 099 | 8 000 | 12 000 |
— övriga intäkter | -1 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 9 098 | 8 000 | 12 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 5 489 | 7 000 | 9 300 |
— andel av samkostnaderna | 3 472 | 3 000 | 4 000 |
Kostnader sammanlagt | 8 961 | 10 000 | 13 300 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 137 | -2 000 | -1 300 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102 | 80 | 90 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 32 077 | 35 000 | 32 000 |
— finansiering från EU | 399 | 300 | 300 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 39 | - | - |
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten | 3 485 | 2 500 | 3 500 |
Intäkter sammanlagt | 36 000 | 37 800 | 35 800 |
Totala kostnader för projekt | 42 064 | 44 000 | 42 000 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -6 064 | -6 200 | -6 200 |
Självfinansieringsandel, % | 86 | 86 | 85 |
Genom närings-, trafik- och miljöcentralerna styrs finansiering från följande moment i budgeten: 30.10.41, 51, 61 och 62, 30.20.43, 30.40.20, 31, 51, 62 och 77, 31.10.20, 50 och 76, 31.30.63 och 64, 32.30.44, 45, 51 och 64, 32.50.64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 och 52, 35.10.21, 22, 61 och 63 samt 35.20.64.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Effektivisering av regionförvaltningen (regeringsprogr.) | -2 500 |
Produktivitetsavdrag (det gamla produktivitetsprogrammet) | -5 535 |
Valtori (överföring till moment 28.40.01) | -865 |
Valtori (överföring till moment 28.40.02) | -546 |
Överföring från moment 28.40.01 (0,5 årsv.) | 39 |
Övriga utgifter i samband med överföring av personal (överföring från moment 32.01.20) | 144 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -294 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 201 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.50.50) | -20 |
Löneglidningsinbesparing | -477 |
Lönejusteringar | 1 716 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -1 053 |
Sparbeslut | -1 000 |
Nivåförändring | 3 500 |
Sammanlagt | -6 690 |
2015 budget | 209 207 000 |
2014 I tilläggsb. | -1 152 000 |
2014 budget | 215 897 000 |
2013 bokslut | 215 204 000 |
20. Civiltjänst (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 4 939 000 euro.
Anslaget får användas
1) för kostnader som föranleds av civiltjänst som ordnas med stöd av civiltjänstlagen (1446/2007), med undantag av lönekostnaderna
2) för kostnader för civiltjänstepliktiga som blir utan tjänstgöringsplats i enlighet med 46 § 3 mom. i civiltjänstlagen.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Förstatligandet av civiltjänsten förändrade ställningen för dem som saknar tjänstgöringsställe, eftersom de tjänsteuppgifter som civiltjänstcentralen erbjuder numera endast kan vara sådana som hör till centralen, och inte såsom tidigare uppgifter som hör till Lappträsk kommuns ansvarsområde. Förändringen påverkar antalet personer som hemförlovas från civiltjänstcentralen efter fullgjord tjänstgöring.
Man försöker minska antalet civiltjänstpliktiga som blir utan tjänstgöringsplats genom att främja en ökning av antalet till buds stående civiltjänstgöringsplatser med hjälp av en aktiv marknadsföring av civiltjänstgöringen till potentiella tjänstgöringsplatser. Avsikten är dessutom att processen för ansökan om tjänstgöringsplats ska effektiviseras på individuell nivå både under utbildningsperioden och efter den. Målet är att mindre än 10 % av de tjänstgöringspliktiga ska bli utan tjänstgöringsplats.
Merparten tjänstgöringspliktiga lämnade utbildningscentralen för att fullgöra arbetstjänsten vid en annan tjänstgöringsplats så snart de fått en plats.
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
|
Personer som ansökt om civiltjänstgöring | 2 250 | 2 250 | 2 200 |
Antal utbildade personer | 1 757 | 1 800 | 1 800 |
Antal personer som saknade tjänstgöringsplats efter utbildningsperioden | 351 | 350 | 300 |
— antal personer som hemförlovats från civiltjänstcentralen efter fullgjord tjänstgöring | 45 | 20 | 20 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Övriga utgifter i samband med överföring av personal (överföring till moment 32.01.02) | -144 |
Sammanlagt | -144 |
2015 budget | 4 939 000 |
2014 budget | 5 083 000 |
2013 bokslut | 5 505 400 |
21. Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 663 000 euro.
Anslaget får användas
1) till investeringar, forskning och undersökningar som syftar till att främja produktiviteten inom ministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster
2) för avlönande av personal motsvarande högst fem årsverken i uppgifter för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att anslaget ska användas för att finansiera projekt som främjar produktiviteten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförandet av REMIT-förordningen (2 årsv., överföring till moment 32.60.01) | -250 |
Sparbeslut | -3 514 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -1 592 |
Sammanlagt | -5 356 |
2015 budget | 663 000 |
2014 budget | 6 019 000 |
2013 bokslut | 4 777 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 57 996 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till utgifterna under moment 32.30.51, till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till statliga investeringsprojekt som finansieras med medel under moment 32.30.64 samt till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till konsumtionsutgifter som betalas med medel under moment 32.20.40.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Mervärdesskatteutgifter för Centralen för turistfrämjande (överföring till moment 32.20.41) | -1 300 |
Mervärdesskatteutgifter för Teknologiska forskningscentralen VTT och Mätteknikcentralen (överföring till moment 32.20.49) | -19 000 |
Valtori (överföring till moment 28.01.29) | -3 396 |
Sammanlagt | -23 696 |
2015 budget | 57 996 000 |
2014 budget | 81 692 000 |
2013 bokslut | 85 910 083 |
60. Överföringar till förvaltningsområdets fonder (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 20 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av ersättningsutgifter för garantier som beviljats med stöd av lagen om statsgarantifonden (444/1998), lagen om exportgaranti (479/1962) och lagen om statliga exportgarantier (422/2001)
2) till betalning av ersättningsutgifter som föranleds av garantiförbindelser som ingåtts i statsgarantiverksamheten med stöd av lagar gällande denna (375/1963, 573/1972 och 609/1973), av garantier och borgen som beviljats med stöd av lagen om statsgarantier för tryggande av basråvaruförsörjningen (651/1985) och lagen om statens konsolideringsgarantier (529/1993) samt av garantier som före 1999 beviljats med stöd av lagen om statens kapitalgarantier (594/1992).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
2015 budget | 20 000 |
2014 budget | 20 000 |
2013 bokslut | — |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 9 507 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag samt för fullgörande av förpliktelser till internationella organisationer
2) till betalning av utgifter som föranleds av stödjande av särskilda program
3) till betalning av utgifter som föranleds av internationellt samarbete.
Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Nordiskt samarbete inom kärnsäkerhetssamarbetet | 340 000 |
Medlemsavgift till Internationella atomenergiorganet (IAEA) | 1 950 000 |
Avgifter och finansiella bidrag i anslutning till verksamheten vid OECD:s organisationer på energiområdet | 898 000 |
Finlands andel till Internationella atomenergiorganets (IAEA) fond för tekniskt bistånd och samarbete | 350 000 |
Kostnaderna för sekretariatet för Europeiska energistadgan | 44 000 |
Medlemsavgift till Europeiska rymdorganisationen (ESA) och andel av pensionsavgifterna | 3 252 000 |
Medlemsavgift till Internationella arbetsorganisationen (ILO) | 1 650 000 |
Medlemsavgift till den internationella byrån för förnybar energi (IRENA) | 100 000 |
Övriga medlemsavgifter till internationella organisationer och finansiella bidrag till OECD | 123 000 |
Finansiella bidrag för samarbete till internationella finansiella institut, organisationer och samarbetsorganisationer | 800 000 |
Sammanlagt | 9 507 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Sparbeslut | -500 |
Sammanlagt | -500 |
2015 budget | 9 507 000 |
2014 budget | 10 007 000 |
2013 bokslut | 10 007 000 |