Statsbudgeten 2015
02. (30.30.01) Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 41 740 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av veterinärmedicinska skadenämndens verksamhet
2) till betalning av utgifter för de program för bekämpning av djur- och växtsjukdomar som ska genomföras med stöd som beviljas med stöd av Europaparlamentets och rådets förordning
3) till betalning av statsbidrag för utgifter för nätverket djurens välfärdscentral, högst 75 000 euro.
I fråga om det statsbidrag som betalas till nätverket djurens välfärdscentral budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Livsmedelssäkerhetsverket (Evira) har till uppgift att övervaka och undersöka säkerheten hos och kvaliteten på livsmedel och jord- och skogsbrukets produktionsförnödenheter, djurens hälsa och välbefinnande samt växthälsa. Evira säkerställer säkerheten och kvaliteten i fråga om livsmedel och primärproduktionsprodukter samt produktionskedjan för dem.
Eviras strategiska mål är:
- — den höga nivån på livsmedelssäkerheten, djurens hälsa och växthälsan bevaras
- — djurens välfärd ökar
- — förutsättningarna för högkvalitativ matproduktion säkerställs och jordbrukets och livsmedelsekonomins produktionskapacitet ökar
- — jord- och skogsbruket samt livsmedelsekonomin anpassar sig till klimatförändringen på ett hållbart sätt
- — ansvarsfull verksamhet i livsmedelskedjan går att verifiera
- — välfärden tryggas genom trygg och närande mat.
Evira stöder uppnåendet av de samhälleliga effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:
- — leder, utvecklar och övervakar den riskhantering som myndigheterna på områdena för livsmedelssäkerhet, djurens hälsa och välfärd och växthälsa ansvarar för på det regionala och det lokala planet och genomför övervakning inom sitt eget ansvarsområde
- — bygger upp system som tryggar livsmedelssäkerheten tillsammans med producenterna, livsmedelsindustrin och livsmedelshandeln
- — utför analys och diagnostik som hänför sig till djursjukdomar och växtskadegörare samt livsmedelssäkerhet för påvisande och bekämpning av sjukdomar och för att öka livsmedelssäkerheten
- — är referenslaboratorium inom sitt eget område
- — bedriver vetenskaplig forskning, utför riskbedömningar samt företar uppföljningsundersökningar
- — svarar för riskkommunikationen mellan myndigheterna och konsumenterna samt aktörerna inom livsmedelssektorn.
I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2015 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Evira:
I syfte att förbättra produktiviteten genomförs de projekt som det avtalats om i samband med analysen av kärnfunktionerna. Dessutom fortsätter utvecklandet av systemet för datainsamling om kommunernas livsmedelstillsyn (KUTI), datasystemet för tillsynsdata om djurens hälsa och välbefinnande (ELVI), datasystemet för laboratorier och tillsynsdata (ELMO), djurregistret och den elektroniska kommunikationen. Dessutom fortsätter genomförandet av zoonosstrategin och redogörelsen om livsmedelssäkerhet. Evira deltar i verksamheten vid Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET), som är ett samarbete mellan jord- och skogsbruksministeriets och miljöministeriets förvaltningsområden. Evira deltar i utvecklandet av regionalförvaltningen inom sitt uppgiftsområde.
I tabellen nedan anges kostnaderna, intäkterna och årsverkena för Eviras hela verksamhet.
Kostnader, intäkter och årsverken för Livsmedelssäkerhetsverkets huvudfunktioner
2013 utfall | 2014 uppskattning | 2015 uppskattning | |||||||
Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | |
Livsmedelssäkerhet | 25 723 | 11 484 | 313 | 24 133 | 11 340 | 310 | 23 978 | 12 506 | 310 |
— vetenskaplig forskning | 1 315 | 462 | 19 | 669 | 190 | 11 | 665 | 210 | 11 |
— riskbedömning | 1 069 | 119 | 14 | 1 190 | 167 | 16 | 1 182 | 184 | 16 |
— laboratorietjänster | 4 879 | 309 | 57 | 4 623 | 239 | 57 | 4 593 | 264 | 57 |
— styrning av tillsynen | 6 282 | 90 | 73 | 5 692 | 100 | 68 | 5 656 | 110 | 68 |
— verkställande av tillsyn | 12 178 | 10 504 | 150 | 11 959 | 10 644 | 158 | 11 882 | 11 738 | 158 |
Djurens hälsa och välbefinnande | 23 394 | 3 740 | 229 | 23 059 | 3 657 | 226 | 24 461 | 4 033 | 226 |
— vetenskaplig forskning | 925 | 228 | 13 | 650 | 108 | 10 | 646 | 119 | 10 |
— riskbedömning | 486 | 53 | 6 | 427 | 56 | 6 | 424 | 62 | 6 |
— laboratorietjänster | 11 534 | 715 | 136 | 11 019 | 679 | 137 | 10 948 | 749 | 137 |
— styrning av tillsynen | 7 536 | 39 | 65 | 7 109 | 37 | 63 | 8 614 | 41 | 63 |
— verkställande av tillsyn | 2 913 | 2 705 | 9 | 3 854 | 2 777 | 10 | 3 829 | 3 062 | 10 |
Växtproduktionsförutsättningar och växthälsa | 16 986 | 5 901 | 191 | 16 183 | 5 395 | 184 | 16 079 | 5 949 | 184 |
— vetenskaplig forskning | 33 | - | - | 22 | 2 | - | 22 | 2 | - |
— riskbedömning | 263 | 11 | 5 | 147 | 4 | 2 | 146 | 4 | 2 |
— laboratorietjänster | 6 128 | 909 | 76 | 5 568 | 774 | 71 | 5 532 | 854 | 71 |
— styrning av tillsynen | 4 998 | 50 | 60 | 4 861 | 57 | 60 | 4 830 | 63 | 60 |
— verkställande av tillsyn | 5 564 | 4 931 | 50 | 5 585 | 4 558 | 51 | 5 549 | 5 026 | 51 |
Sammanlagt1) | 66 103 | 21 125 | 733 | 63 375 | 20 392 | 720 | 64 518 | 22 488 | 720 |
1) Årsverkskvoterna under moment 30.20.02: 710 årsverken i budgeten för 2013, 750 årsverken (varav 210 årsverken för avgiftsbelagd verksamhet) i budgeten för 2014 och 742 årsverken i budgetpropositionen för 2015.
Nyckeltal för Evira
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
---|---|---|---|
— Lönsamhetsindex | 103 | - | - |
— Produktivitetsindex | 99 | 102 | 101 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 65 533 | 62 413 | 64 228 |
Bruttoinkomster | 21 125 | 20 892 | 22 488 |
Nettoutgifter | 44 408 | 41 521 | 41 740 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 075 | ||
— överförts till följande år | 3 357 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 17 362 | 18 192 | 18 839 |
— övriga intäkter | 17 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 17 379 | 18 192 | 18 839 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 14 622 | 14 792 | 14 639 |
— andel av samkostnaderna | 4 012 | 4 000 | 4 200 |
Kostnader sammanlagt | 18 634 | 18 792 | 18 839 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -1 255 | -600 | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 93 | 97 | 100 |
Övriga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 2 492 | 2 200 | 2 649 |
— övriga intäkter | - | - | - |
Intäkter sammanlagt | 2 492 | 2 200 | 2 649 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 1 739 | 1 530 | 1 929 |
— andel av samkostnaderna | 663 | 670 | 720 |
Kostnader sammanlagt | 2 402 | 2 200 | 2 649 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 90 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 104 | 100 | 100 |
De stöd som med stöd av Europaparlamentets och rådets förordning ska betalas för genomförande av programmen för bekämpning av djur- och växtsjukdomar har beaktats som inkomster under moment 12.30.04.
Av anslaget används 1 480 000 euro för IT-tjänster som skaffas hos Lantmäteriverket.
Antalet årsverken minskar med 8 årsverken, i vilket såsom avdrag har beaktats 10 årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder och såsom tillägg 2 årsverken i överföring från Jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral 30.01(02). I antalet årsverken har inte som avdrag beaktats en eventuell överföring av IKT-personal till statens gemensamma servicecenter i samband med TORI-projektet. Om en överföring sker inverkar den inte på anslagen.
Det anslag som är avsett för temporär användning av produktivitetsinbesparingar används för genomförande av systemet för tillsyn över djurs hälsa och välbefinnande samt för en övergång till ett elektroniskt djurhållarregister och revidering av nötkreatursregistret.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar | -800 |
Temporär användning av produktivitetsinbesparingar | 1 550 |
Överföring från moment 30.01.(04) | 40 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -57 |
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) | -12 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 61 |
Löneglidningsinbesparing | -93 |
Lönejusteringar | 270 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -202 |
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) | -6 |
Stärkande av den rättspolitiska forskningen (överföring till moment 29.40.50) | -2 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -530 |
Sammanlagt | 219 |
2015 budget | 41 740 000 |
2014 I tilläggsb. | — |
2014 budget | 41 521 000 |
2013 bokslut | 41 690 000 |