Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2015

01. Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 37 488 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av vederlagsfria utgifter till internationella samfund

2) till EU-samarbete som gäller utvecklande av förvaltningen.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster

1) de inkomster som finansministeriet får av temporär besittning av egendom som ska överföras

2) Revisionsnämndens för den offentliga förvaltningen och ekonomin (OFR-nämnden) inkomster.

Förklaring:Finansministeriet ställer upp följande effektmål för verksamheten 2015 och åtgärder för att nå dessa mål:

Effektmål Åtgärder1)
   
Vi tryggar en hållbar finansiering för den offentliga ekonomin De besparingsmål som ingår i regeringsprogrammet ska nås. Basserviceprogrammets styrande effekt stärks. Kommunernas lagstadgade uppgifter kartläggs. Kommunallagen omarbetas så att den uppmuntrar till att sköta ekonomin på ett hållbart sätt och möjliggör effektivare uppföljning.
Vi skapar gynnsamma förhållanden för ekonomisk tillväxt Det utvecklas redskap för att bedöma effekterna av åtgärder avsedda att främja sysselsättning, produktivitet och konkurrenskraft. Kapitalmarknaden styrs i en tillväxtfrämjande riktning. Stabiliteten i euroområdet stärks. Statens effektivitets- och resultatprogram verkställs.
Vi stärker de finanspolitiska styrmekanismerna Det införs förfaranden som styr förvaltningen av den offentliga ekonomin och som krävs enligt EU-förordningar och EU-avtal. De finanspolitiska mål som gäller hela den offentliga ekonomin utökas och man följer hur målen nås och vidtar eventuella korrigerande åtgärder. Kommunstrukturlagen bereds och statsandelslagstiftningen och kommunallagen reformeras (kommunreformen). Det skapas förfaranden för insamling och utnyttjande av bokslutsinformation om kommunkoncerner.
Statsförvaltningen utgör ett flexibelt nätverk En reform av centralförvaltningen bereds. De gemensamma tjänsterna inom statsförvaltningen utvecklas.
Förvaltningens styrsystem fungerar smidigt ihop Vi gör finansministeriets roll tydligare och stärker samarbetet med övriga aktörer. Vi reviderar resultatstyrningen och etablerar ett resultatinriktat tänkesätt.
Vi tryggar de offentliga tjänsterna och deras kundorientering samt ser över förvaltningsstrukturerna Vi genomför kommunreformen. Vi skapar gemensam kundservice inom den offentliga förvaltningen.
IKT är en strategisk resurs för de offentliga tjänsterna och stöder tjänsterna och förvaltningen Vi sammanför icke-branschspecifika IKT-tjänster. Vi utvecklar gemensamma elektroniska tjänster.
Ledningssystemet är tydligt och ledarskapet professionellt Verkställandet av strategin ingår i resultatmålshandlingarna och i ledningsprocesserna. Vi gör ledningsgruppernas struktur tydligare.
Vår kompetens är både djup och bred Personalplaneringen är framtidsorienterad och stöder ministeriets kärnverksamhet. Vi stärker kompetensen i alla personalgrupper.
Kommunikationen är en strategisk resurs som stärker effektiviteten och förtroendet Vi utökar kundorienteringen tillsammans med våra samarbetspartner. Vi använder aktivt nätkommunikation som stöd för arbetet och för informationsutbyte. Genom systematisk projektkommunikation främjar vi effektivitet och begriplighet.
Vår beredning är systematisk och kunskapsunderlaget stöder beslutsfattandet Vi utnyttjar forskningsdata bättre i beredningen. Organisering av kunskap är en del av helhetsutvecklingen. Vi utvecklar lagberedningen.
Högklassig IKT och tillförlitlig information stöder flexibiliteten i arbetet De elektroniska förfarandena är flexibla och används gemensamt. De gemensamma datasystemen innehåller korrekt och uppdaterad information och vi främjar användningen av dem.

1) I tabellen ges några exempel på åtgärder.

Främjande av jämställdhet och likabehandling utgör en del av finansministeriets personalpolitik samt av utvecklandet av verksamhetsprinciperna och välbefinnandet i arbetet. Finansministeriet genomför och följer upp sin jämställdhets- och likabehandlingsplan. Områden för främjande av jämställdhet och likabehandling i planen är

  • — rekrytering och introduktion
  • — utveckling i arbetet och avancemang
  • — möjlighet att förena arbetsliv och privatliv
  • — ledning och verksamhet i enlighet med värderingarna
  • — pluralism och förebyggande av trakasserier
  • — samma lön för samma och likvärdigt arbete.

Finansministeriets jämställdhetsarbetsgrupp bedömer årligen hur planen genomförs och uppdaterar den vid behov.

Hantering och utvecklande av personalresurser

  2013
utfall
2014
uppskattning
2015
mål
       
Antal anställda, årsv. 364 354 353
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 6,2 8,0 7,8
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,48 3,5 3,6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2013
utfall
2014
ordinarie
budget
2015
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 40 488 40 987 39 338
Bruttoinkomster 2 236 1 016 1 850
Nettoutgifter 38 252 39 971 37 488
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 882    
— överförts till följande år 2 453    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Internationellt tjänstemannautbyte (överföring till moment 29.01.03) -120
Överföring till moment 23.01.02 -150
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -54
Indexhöjning av hyresutgifterna 55
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) -4
Löneglidningsinbesparing -63
Lönejusteringar 151
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -192
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -514
Ytterligare besparing i omkostnaderna -443
Nivåförändring -1 149
Sammanlagt -2 483

2015 budget 37 488 000
2014 budget 39 971 000
2013 bokslut 38 823 000