Statsbudgeten 2015
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 148 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till projekt som godkänts och finansierats av EU samt till betalning av medfinansiering i internationella projekt inom räddningsväsendet som genomförs med stöd ur EU:s fonder
2) till finansiering som beviljas enheten för olycksfall och funktionsförmåga vid Institutet för hälsa och välfärd i enlighet med samarbetsavtalet
3) till Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader för uppgifter för myndighetstillsyn enligt lagen om anordningar inom räddningsväsendet (10/2007) och för räddningsväsendets utvecklings-, utrednings- och beredningsuppgifter enligt det årliga resultatavtalet
4) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
5) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
6) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
7) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete.
Under momentet får de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slags olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner. Man följer med vilka konsekvenser räddningslagen har för räddningsmyndigheternas verksamhet.
Förebyggande av olyckor | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktion | |||
Antalet falska brandlarm (st.), högst | 19 019 | 18 100 | 17 200 |
Andel av befolkningen som fått rådgivning och upplysning, (%), minst | 17 | 20 | 20 |
Räddningsväsendet kan vid olyckor handla snabbt och med beaktande av riskerna, kan ge den hjälp som ankommer på räddningsväsendet vid storolyckor utomlands och har beredskap att ta emot hjälp. Räddningsverkens verksamhet är ordnad i enlighet med anvisningen för planering av aktionsberedskapen inom räddningsväsendet Besluten on servicenivån för räddningsväsendet följer räddningslagen och anvisningen om innehållet och strukturen för beslutet om servicenivån.
I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets roll enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs. Målet är att få de strategiska målen att nå mera vidsträckt än hittills även till regional- och lokalförvaltningen.
Man ser till att nationellt inom centralförvaltningen samordna beredskapen vid regionförvaltningsverken och andra aktörer på regionalnivå.
Man tryggar befolkningens möjligheter att skydda sig. Räddningsväsendet genomför den samordningsuppgift inom beredskapsverksamheten som har anförtrotts det.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktion | |||
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning, varav1) | 104 849 | 96 900 | 96 900 |
— uppdrag p.g.a. eldsvådor (exkl. markbränder) | 10 657 | 11 000 | 11 000 |
— uppdrag på grund av eldsvådor | 2 764 | 2 900 | 2 900 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 29 815 | 21 000 | 21 000 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 26 226 | 30 000 | 30 000 |
— övriga uppdrag | 35 387 | 32 000 | 32 000 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 76 | 50 | 50 |
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 75 | 50 | 50 |
1) inga mål ställs upp för räddningsverkens olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
Genom utbildning som leder till examen vid Räddningsinstitutet säkerställs det att räddnings- och nödcentralspersonalen är tillräcklig och har rätt kunnande.
Systemet med vidare- och kompletteringsutbildning vid Räddningsinstitutet stöder på ett mångsidigt sätt kunnandet inom räddningsväsendet.
Koordineringen av räddningsväsendets forsknings- och utvecklingsverksamhet stärks. Den inhemska forskningsverksamheten inom räddningsväsendet utökas och internationell forskning samt nya verksamhetssätt och tekniker utnyttjas i större utsträckning.
Räddningsväsendet | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktion | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 48 578 | 50 400 | 43 560 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 173 | 215 | 172 |
Antal yh-examina, st. | 51 | 38 | 30 |
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01, varav | 116,2 | 114,4 | 112,7 |
— årsverken vid Räddningsinstitutet | 104 | 104 | 102 |
— årsverken vid inrikesministeriet | 3 | 2 | 2 |
— årsverken vid Säkerhets- och kemikalieverket | 5 | 3,7 | 3,7 |
— årsverken vid Krishanteringscentret (internat. räddningsväsende) | 4,2 | 4,7 | 5 |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 12 225 | 12 666 | 12 512 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 1 000 | 995 | 995 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 321 | 1 331 | 1 330 |
Årskostnad per studerande inom yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 26 718 | 27 682 | 27 364 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 148 | 150 | 150 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 3,18 | 3,08 | 3,08 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 5,86 | 5,0 | 5,0 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 111 | 111 | 108 |
Antal anställda vid Krishanteringscentret (internat. räddningstjänst) | 6 | 6 | 6 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 6,6 | 6,5 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 19 476 | 20 508 | 18 560 |
Räddningsväsendets bruttoinkomster | 4 968 | 4 146 | 4 412 |
Nettoutgifter | 14 508 | 16 362 | 14 148 |
— Räddningsinstitutet | 11 876 | 11 142 | 12 243 |
— Inrikesministeriet | 2 256 | 4 770 | 1 455 |
— Internationell räddningstjänst | 375 | 450 | 450 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 473 | ||
— överförts till följande år | 2 624 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 143 | 1 053 | 1 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 473 | 594 | 533 |
— andel av samkostnaderna | 874 | 810 | 968 |
Kostnader sammanlagt | 1 347 | 1 404 | 1 501 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -204 | -351 | -301 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 85 | 75 | 80 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -90 |
Fördelning av besparingar (andel av 10 mn euro) | -100 |
Inkludering av kommunala aktörer i TUVE-nätet | -3 000 |
Ordnande av en extra kurs för jourhavande vid nödcentraler | 1 000 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -18 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 33 |
Löneglidningsinbesparing | -14 |
Lönejusteringar | 37 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | 13 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -66 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -9 |
Sammanlagt | -2 214 |
2015 budget | 14 148 000 |
2014 I tilläggsb. | — |
2014 budget | 16 362 000 |
2013 bokslut | 13 659 000 |