Statsbudgeten 2015
Förklaring:Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet, förebygger, avslöjar och reder ut brott och sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning.
Genom goda resultat inom de olika delområdena av polisens verksamhet bidrar man till att göra Finland till det tryggaste landet i Europa.
De nya polisenheterna inledde sin verksamhet den 1 januari 2014. Enligt riktlinjerna i PORA III fortsätter reformen av servicenätverket och dessutom främjas genomförandet av vissa datatekniska utvecklingsåtgärder (projektet för utveckling av tillståndstjänsterna, projektet för utveckling av den automatiska trafikövervakningen). I syfte att täcka planen för de offentliga finanserna 2015—2018 utreds det bl.a. vilka funktionella, ekonomiska och personella effekter centraliseringen av polisens ekonomi- och personaltjänster och eventuellt andra stödtjänster har. På grund av sparkraven under ramperioden bedöms den målsatta funktionella nivån för polisverksamheten och polisens resurser enligt riktlinjerna i PORA III på nytt så att det motsvarar de ekonomiska realiteterna. Även ledningsstrukturerna på polisinrättningarna och polisens nuvarande nätverk av verksamhetsställen bedöms. Möjligheterna att utveckla polisens avgiftsbelagda verksamhet kommer att undersökas. Utöver de interna åtgärderna inom polisförvaltningen behövs en mera omfattande bedömning av olika organisatoriska lösningsmodeller för säkerhetsmyndigheternas och utredning av möjligheterna till ändringar i bestämmelserna som sparar polisens resurser. Polisen anser tillsammans med sina intressenter att säkerhetsnivån och den allmänna känslan av trygghet är god. I det lokala samarbetet fäster polisen särskild uppmärksamhet vid säkerhetsutmaningar och sociala medier.
Polisen arbetar kundcentrerat och håller en hög etisk nivå för att medborgarna ska ha kvar förtroendet för verksamheten. Polisens värderingar, dvs. rättvisa, yrkesskicklighet, serviceprincipen och personalens välbefinnande förverkligas både i verksamheten och i informationsförmedlingen. Kommunikation är ett redskap för det strategiska ledarskapet och en naturlig del av ledningen.
Polisen reagerar på förändringar i omvärlden och riktar genom analys av säkerhetsriskerna och genom informationsstyrning och en bra lägesbild, tillsammans med andra aktörer inom säkerhetssektorn, förebyggande åtgärder och resurser på de frågor som är kritiska med tanke på säkerheten.
Tillgången till polisens basservice, inklusive språkliga tjänster, tjänsternas kvalitet och förutsättningarna att tillhandahålla dem för medborgarna i hela landet oberoende av boningsorten, kommer att försämras under ramperioden. Kvaliteten på servicen kan sjunka i och med att resurserna minskar. Medborgarnas känsla av trygghet kan påverkas negativt om polisen är mindre synlig.
Polisen verkar aktivt för att förbättra informationsutbytet och det operativa samarbetet med Europeiska unionens medlemsstater och länderna i närområdena och utnyttjar det internationella samarbetet för att upprätthålla och förbättra den inre säkerheten. Genom internationellt samarbete bekämpas internationell brottslighet som riktar sig till eller utgår från Finland, inbegripet ekonomisk brottslighet. Genom internationellt polissamarbete bekämpas brottslighet som riktar sig till Finland redan i utlandet. I polisverksamheten utnyttjar man Europeiska unionens finansieringsmöjligheter.
Polisen förbereder sig på att svara på de utmaningar och ökade uppgifter som den ökande trafiken österifrån och den eventuella visumfriheten mellan EU och Ryssland för med sig genom att öka samarbetet inom närområdena och förbättra personalens kunskaper.
Polisen bekämpar ekonomisk brottslighet och grå ekonomi genom att den främjar genomförandet av det sjätte programmet för bekämpning av ekonomisk brottslighet genom intensifierad bekämpning av ekonomisk brottslighet och spårning av vinning av brott. Den grå ekonomin ska utrotas genom ett mångsidigt urval av metoder. Man stärker det myndighetsnätverk som leder korruptionsbekämpning och kartlägger de branscher och situationer där korruptionsriskerna är stora så att man kan ingripa i dem.
Polisen deltar i genomförandet av strategin för bekämpning av organiserad brottslighet, där olika slag av brott beaktas. Polisens, Tullens och Gränsbevakningsväsendets samarbete med åklagarmyndigheterna bedöms på nytt i fråga om det organisatoriska arrangemanget och bl.a. kostnadseffekter. Genom ett smidigt internationellt samarbete i synnerhet med närområdenas myndigheter garanterar man att det straffrättsliga ansvaret realiseras i förövarens hemland.
Man fortsätter att genomföra de åtgärder som läggs fram i den uppdaterade strategin för bekämpning av terrorism och åtgärderna för att förebygga våldsam extremism. I arbetet med att bekämpa våldsbrottsligheten prioriterar polisen allvarliga våldsbrott, familjevåld och våld i närrelationer samt åtgärder för att minska våldsamt beteende hos de unga. Man ska bli bättre på att identifiera våld som riktar sig mot utsatta grupper och främjar genomförandet av programmet för att minska våld mot kvinnor. Åtgärderna för att identifiera risker för s.k. hedersvåld och för tvångsäktenskap intensifieras.
Man fortsätter att genomföra strategin för förebyggande verksamhet.
Polisen fortsätter att motarbeta rasism och intolerans och bekämpar hatbrott genom att bli bättre på att identifiera dem.
Polisen fortsätter att utveckla tillståndsförvaltningen inom ramen för projektet LUPA 2016, med beaktande av riktlinjerna i tillståndsförvaltningsstrategin, verksamhets- och ekonomiplanen för förvaltningsområdet och projektet för utvecklande av tillståndsförvaltningen. Enligt riktlinjerna ska tillståndsförvaltningen fokusera på sina kärnuppgifter, som omfattar uppgifter i anslutning till vapenärenden, den privata säkerhetsbranschen, offentliga tillställningar och identifikationsdokument. Polisen utlokaliserar tillståndsförvaltningens rutiner (t.ex. överlämnandet av färdiga handlingar till tillståndshavaren). Dessutom ökar polisen den elektroniska kommunikationen. Polisens tillståndsförvaltningstjänster är tillgängliga för var och en i regel genom tidsbokning. Polisen hanterar effekterna av dessa effektiviseringsåtgärder på ett planmässigt och framförhållande sätt. Genom utvecklingsåtgärderna följs principerna för god förvaltningssed och stöds smidig tillgång till kundbetjäning. Tillståndsförvaltningstjänsterna fungerar kostnadseffektivt, ekonomiskt och produktivt, så att kostnadssambandet för tillståndstjänst på initiativ av kunden är säkrad. Tillståndsövervakningens verksamhetsprocesser bedöms och omläggningen inleds i syfte att säkra effektiviteten och genomslagskraften.
Polisen deltar i genomförandet av programmet för inre säkerhet och deltar i sektorövergripande myndighets- och intressentgruppssamarbete för att genomföra lokala och regionala säkerhetsplaner i syfte att upprätthålla säkerheten i kommunerna, förebygga utslagning och garantera säkerheten i glesbygdsområden. Polisens resurser riktas alltmer på polisens kärnuppgifter, vilket kan försvaga möjligheterna till samarbete med intressentgrupper och fördröja svaren på handräckningsbegäranden. Det kräver effektivering av PTG- samarbetet och annat samarbete.
I samarbete med olika aktörer fortsätter polisen att bekämpa brott som utförs med hjälp av datanät. Polisen deltar för sin del i genomförandet av strategin för cybersäkerheten i Finland och ser till att polisen har förutsättningar för att förebygga, upptäcka och utreda brott som riktar sig mot cyberomgivningen och som utnyttjar den.
Genom polisens interna laglighetsövervakning ser man till att medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter och de mänskliga rättigheterna tillgodoses och att polisens verksamhet är lagenlig och av hög kvalitet.
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 731 032 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU och som hänför sig till polisväsendet
2) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
De funktionella resultatmålen enligt riktlinjerna för PORA III har setts över så att de motsvarar de ekonomiska yttre ramarna. Man försöker hålla tillgången till brådskande utryckningstjänster på samma nivå som hittills, liksom övervakningen av den tunga trafiken och trafikövervakningens produktivitet. Nivån för den övervakning som gäller den allmänna ordningen och säkerheten sjunker dock i och med att de tillgängliga resurserna minskar. Till en positiv utveckling av trafiksäkerheten försöker polisen bidra genom aktiva åtgärder bl.a. genom att utnyttja tekniska övervakningsmetoder och polisens strategi för trafiksäkerhet genomförs i enlighet med en särskild verkställighetsplan. Även trafikövervakningens genomslagskraft förbättras. Man ingriper i familjevåld och våld i nära relationer genom hemalarm. Situationen i fråga om olaglig inresa är under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Processen för asylförfarandet utvecklas.
Övervakning | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppdrag inom allmän ordning och säkerhet/årsv.) | 391 | 377 | 392 |
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. | 842 | 832 | 832 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 186 861 | 189 520 | 188 217 |
Årsverken | 2 581 | 2 600 | 2 499 |
Kostnader för övervakningen, 1 000 euro | 227 796 | 230 205 | 227 008 |
Resurshushållning (kostnader/uppdrag inom allmän ordning och säkerhet), euro | 226 | 235 | 232 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden vid våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,0 | - |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,2 | - |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,1 | - |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 582 | 619 | 590 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 47 | 54 | 54 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 326 918 | 330 000 | 350 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 3 800 | 4 000 | 4 000 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | - | 5 500 | 5 500 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 17 882 | 20 000 | 20 000 |
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv. | 21,6 | 29 | 29 |
Utredningstiden för asylprövning, avgjorda fall, medeltal, dygn | 31 | 30 | 30 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 008 797 | 980 000 | 980 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 21 | 20 | 20 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 9,3 | 10,0 | 10,0 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Larmverksamhet | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (larmuppdrag, antal/årsv.) | 876 | 901 | 989 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 81 885 | 74 350 | 71 667 |
Årsverken | 1 151 | 1 087 | 991 |
Kostnader för larmverksamheten,1 000 euro | 101 795 | 94 346 | 93 036 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 150 | 135 | 133 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden vid utryckningar av A-klass, min. | 9,4 | 10,0 | 10,1 |
Insatstiden vid utryckningar av A- och B-klass, min. | 17,4 | 16,7 | 18,0 |
Aktionsberedskapstid under 20 min (% av utryckningarna) | 72,0 | 74,0 | 72,0 |
Aktionsberedskapstid under 45 min (% av utryckningarna) | 92,7 | 92,0 | 90,0 |
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,2 | - |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 25 275 | 25 000 | 25 000 |
Antal A- och B-utryckningar, st. | 680 725 | 700 000 | 750 000 |
Antal A-, B- och C-utryckningar, st. | 1 008 797 | 980 000 | 980 000 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Medborgarnas starka förtroende för polisens förmåga att förebygga, avslöja och utreda brott ska bevaras. Man fäster uppmärksamhet vid de långa behandlingstiderna för brottmål. Polisen genomför ett effektiviserat program för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet. Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återfås inom ramen för den tillgängliga totalfinansieringen. Den brottsförebyggande verksamheten genomförs genom att man ökar flermyndighetssamarbetet, människornas egen beredskap inför brottssituationer och ansvar vid brottsbekämpningen samt den tredje sektorns medverkan. Man strävar efter att minska det totala antalet brott mot liv och hälsa samt sexualbrott genom förebyggande verksamhet och bättre identifiering av brottsfall. Verksamhetsbetingelserna för organiserad brottslighet försvagas bl.a. genom administrativa åtgärder. Organiserad brottslighet bekämpas genom samarbete med Tullen och Gränsbevakningsväsendet samt genom fungerande internationellt samarbete. Man satsar på bekämpningen av IT-relaterad brottslighet som en del av bekämpningen av organiserad brottslighet och förebyggande webbpolisverksamhet. Polisen ingriper aktivt i brott med rasistiska inslag och i andra hatbrott samt människohandel. Polisen upprätthåller med andra brottsbekämpande myndigheter, förvaltningsmyndigheter och aktörer inom den privata sektorn en lägesbild över brottsligheten i allmänhet och över vissa specialområden, bl.a. terrorism och den organiserade brottsligheten.
Brottsbekämpningen reagerar på förändrade behov i verksamhetsmiljön och kan förebygga brott, upptäcka dold brottslighet och genomföra brottsansvaret.
Brottsbekämpning | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (utredda strafflagsbrott/årsv.) | 77 | 75 | 71 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 282 761 | 282 093 | 280 154 |
Årsverken | 3 901 | 3 854 | 3 749 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 349 191 | 354 742 | 349 815 |
Resurshushållning (kostnader/utredda strafflagsbrott), euro | 1 160 | 1 223 | 1 320 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 49,0 | 50,0 | 45,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 102 | 100 | 100 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 37,4 | 37,5 | 35 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 76,4 | 80,0 | 78,0 |
Anhängighetstiden för avgjorda ekonomiska brottmål, medeltal, dygn, högst | 501 | 500 | 500 |
Årsverken i bekämpning av ekonomiska brott | 355 | 430 | 430 |
Antal organiserade kriminella sammanslutningar (grupper inom EU och andra grupper), st. | 80 | 73 | 73 |
Antal personer som hör till organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 1 000 | 950 | 950 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,1 | - |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 3,0 | - |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 3,0 | - |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,9 | - |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,9 | - |
Upptäckande och utredning av brott som tyder på rasism, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 3,0 | - |
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), medeltal, minst, vitsord 1 — 41) | - | 3,5 | - |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 36 | 35 | 35 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 664 752 | 640 000 | 630 000 |
Uppklarade brott mot strafflagen, antal | 300 818 | 290 000 | 265 000 |
Återfående av nyttan av alla brott (netto), mn euro | 42,7 | 55 | 60 |
Återfående av nyttan av ekonomiska brott (netto), mn euro | 41 | 50 | 55 |
Antal avgjorda ekonomiska brottmål, st. | 1 822 | 2 000 | 2 000 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 2 215 | 2 000 | 2 000 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 785 | 600 | 590 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 38 118 | 38 000 | 38 000 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 1 044 | 800 | 800 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Med hjälp av tillståndsprövning och tillståndsövervakning bidrar tillståndsförvaltningen till att bevara den allmänna ordningen och säkerheten och den administrativa brottsbekämpningen och stöder med sina processer effektivt även polisens förebyggande verksamhet. Vapenförvaltningen och tillsynen över säkerhetsbranschen fungerar tillförlitligt och tar hänsyn till samhällets säkerhetsintressen. Verkningarna sträcker sig även till tillförlitlig verksamhet inom den privata säkerhetsbranschen. Genom att utveckla enhetliga tillståndsprocesser främjar man en bättre säkerhet i synnerhet när det gäller användningen av skjutvapen. Tillståndsförfarandet som gäller invandring effektiveras och förenhetligas. Dessutom slutförs processen för överföring av körkortsärenden från polisen till Trafiksäkerhetsverket vid ingången av 2016. Det fästs särskild uppmärksamhet vid att den som ansöker om en identitetshandling identifieras på ett tillförlitligt sätt. Inom polisens tillståndsförvaltning följer man principerna för god förvaltningssed. Informationssystemen, processerna och strukturerna bidrar till enhetliga beslut och till ett smidigt, enhetligt, ekonomiskt effektivt och rättvist beslutsfattande. Kundbesökens antal minskas bl.a. genom att man utvecklar elektroniska tjänster och säkrar att kapacitetsutnyttjandet når upp till målet. Kostnadssambandet för tillståndstjänsterna säkras.
Tillståndsförvaltning | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (tillstånd som polisen beviljat/årsv.) | 1 542 | 1 586 | 1 580 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 64 249 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 2 665 | 2 187 | 4 343 |
Årsverken | 871 | 860 | 860 |
Kostnader för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 58 205 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning (kostnader/tillstånd som polisen beviljat), euro | 43 | 45 | 45 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 110 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | - | 3,3 | - |
Prestationer | |||
Tillstånd beviljade av polisen sammanlagt, st. | 1 339 959 | 1 354 000 | 1 359 000 |
— Resedokument (pass och identitetskort sammanlagt) | 827 964 | 800 000 | 800 000 |
— Körtillstånd | 316 597 | 350 000 | 350 000 |
— Vapentillstånd | 59 324 | 60 000 | 60 000 |
— Tillstånd för säkerhetsbranschen | 62 349 | 62 000 | 62 000 |
Tillstånd för utlänningar | 61 244 | 70 000 | 75 000 |
— Övriga tillstånd | 12 481 | 12 000 | 12 000 |
1) Källa: Polisbarometern
Övervakning av tillstånd | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Årsverken (ingår i det totala antalet årsverken inom tillståndsförvaltningen) | 199 | 212 | 200 |
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfri tillståndsservice), 1 000 euro | 15 858 | 16 477 | 16 284 |
Prestationer | |||
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st | - | 72 700 | 72 000 |
Målet med polisutbildningen är att den ska svara mot polisens behov av personal. När man beslutar om antalet nya studerande som tas in till Polisyrkeshögskolan säkerställs en planmässig rekrytering inom ramen för de tillgängliga anslagen. Polisutbildning ges fortfarande på båda nationalspråken. I utbildningen utvecklas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet och den kulturella mångfalden kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan bedriver sådan tvärvetenskaplig forskning som gäller polisverksamheten och polisförvaltningen.
Polisutbildning | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsv. | 373 | 237 | 290 |
Publikationer/forskningsårsverken | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Resurshushållning | |||
Polisutbildningens totala kostnader, 1 000 euro | 25 875 | 25 000 | 24 500 |
Årsverken | 197,3 | 204 | 198 |
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), pris för utbildningsdag, högst, euro | 301 | 360 | 360 |
Polisbefälsexamen/polis (högre yrkeshögskoleutbildning), pris för utbildningsdag, högst, euro | 253 | 260 | 260 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), dimitterade inom utsatt tid, % | 98,4 | 97,0 | 97,0 |
Prestationer | |||
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats | 7,1 | 6,6 | 5,1 |
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna | 174 | 180 | 100 |
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), antal dimitterade studerande | 322 | 133 | 175 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 135 460 | 133 506 | 132 476 |
Årsverken | 932 | 911 | 850 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 47 691 | 47 380 | 47 054 |
Årsverken | 691 | 682 | 653 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 58 609 | 58 872 | 58 054 |
1) Stödfunktioner = ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster
2) Övriga uppgifter = vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden
Polisens organisation, verksamhet och processer utvecklas så att de blir effektivare och mera produktiva. Verkställandet av organisationsomläggningen säkras genom personalplanering på lång sikt. Antalet anställda vid polisen har anpassats till de ekonomiska villkoren. Polisens lönesystem tas upp för översyn.
Mänskliga resurser | 2013 utfall1) |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Årsverken | 10 364 | 10 199 | 9 800 |
Kvinnor, % | 29,1 | 29,2 | 29,3 |
Polismän, årsv. | 7 512 | 7 500 | 7 375 |
Kvinnor, % | 15,0 | 15,1 | 15,2 |
Studerande, årsv.2) | 207 | 210 | 100 |
Kvinnor, % | 24,3 | 24,4 | 24,4 |
Övrig personal, årsv. | 2 645 | 2 489 | 2 325 |
Kvinnor, % | 69,6 | 70,0 | 70,1 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 9,6 | 9,8 | 9,9 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 9,8 | 10,0 | 10,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | - | 3,45 | - |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2013 tot. 10 219 årsverken andel anställda under övriga moment tot. 144,9 årsverken. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2014 tot. 144,9 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2014 tot. 150 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2015 tot. 100 årsverken (poliser 75 årsv. + övriga tjänster 25 årsv.)
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 812 603 | 805 435 | 809 532 |
Bruttoinkomster | 80 049 | 76 400 | 78 500 |
Nettoutgifter | 732 554 | 729 035 | 731 032 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 22 234 | ||
— överförts till följande år | 14 293 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 72 376 | 69 262 | 70 120 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 65 302 | 69 292 | 70 120 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 7 074 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 111 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgifter för teleavlyssning | -500 |
Bortfall av AFIS-engångsersättning | -2 000 |
Elektroniska förvaltningstjänster vid polisens tillståndsförvaltning (finansieringen 2014) (överföring till moment 28.70.20) | -875 |
Gemensam kundservice (överföring till moment 28.40.03) | -13 |
Måltidsstöd för polisyrkeshögskolans studerande på högre nivå fr.o.m. 1.8.2014 (överföring till moment 29.70.57) | -79 |
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) | 625 |
Produktivitetsprogrammet | -2 025 |
Projekt för verksamhetslokaler | 500 |
Stöd för polisyrkeshögskolans studerande på högre nivå fr.o.m. 1.8.2014 (överföring till moment 29.70.55) | -593 |
Tryggande av verksamheten | 6 500 |
Överföring till moment 23.01.01 (-1 årsv.) | -20 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr.) | -150 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -1 020 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 840 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.50.50) | -5 |
Löneglidningsinbesparing | -1 364 |
Lönejusteringar | 4 299 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -3 652 |
Sparbeslut | -5 000 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -471 |
Nivåförändring | 7 000 |
Sammanlagt | 1 997 |
2015 budget | 731 032 000 |
2014 I tilläggsb. | 2 387 000 |
2014 budget | 729 035 000 |
2013 bokslut | 724 613 000 |
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 3 800 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter för transporter föranledda av avlägsnande av personer ur landet som polisen ansvarar för
2) till utgifter för tolknings- och översättningstjänster för asylsökande
3) till utgifter för transporter i samband med hämtning av förbrytare som överlåts till Finland
4) till utgifter som föranleds av säkerställande av asylsökandes identitet och nationalitet samt åldersbestämning och språktest
5) till ersättning av utgifter för resor och inkvartering till följd av användningen av en beredskapsgrupp för asylprövning.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Transporter för avlägsnande ur landet | 2 900 000 |
Tolknings- och översättningstjänster | 350 000 |
Transporter i samband med hämtning | 150 000 |
Identitetskontroll | 200 000 |
Användning av beredskapsgrupp | 200 000 |
Sammanlagt | 3 800 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 300 |
Sammanlagt | 300 |
2015 budget | 3 800 000 |
2014 budget | 3 500 000 |
2013 bokslut | 3 731 681 |
21. Gemensamma omkostnader för KEJO-projektet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 4 000 000 euro.
Om en del av den fullmakt för anskaffning av ett fältledningssystem som anvisats i budgeten för 2013 inte har använts 2014, får förbindelser för den oanvända delen ingås ännu år 2015.
Förklaring:Syftet med projektet för ett gemensamt fältledningssystem (KEJO) för polisen, räddningsväsendet, social- och hälsovårdsväsendet, Gränsbevakningsväsendet, försvarsmakten och Tullen är att ta i bruk ett gemensamt fältledningssystem för de centrala säkerhetsmyndigheter som deltar i projektet och att integrera det med myndigheternas gemensamma elektroniska system för behandling av händelser och den nätverksbaserade nödcentralsmodellen.
De viktigaste målen för myndigheternas gemensamma fältledningssystem är en effektivisering av myndigheternas verksamhet och myndighetssamarbetet, möjliggörande av en gemensam lägesbild för myndigheterna, införande av nya arbetsprocesser i fältförhållanden, en effektivisering av informationsutbytet och kommunikationen i realtid mellan fältledningen och myndigheterna samt den kostnadseffektivitet som ett gemensamt fältledningssystem för myndigheterna medför. Projektet ska genomföras under åren 2013—2016 och dess totala kostnader uppgår till ca 19,16 miljoner euro. Finansministeriet finansierar projektet med sammanlagt 15 miljoner euro med anslag som är avsedda för främjande av produktiviteten under åren 2013—2016 enligt det separata samarbetsprotokoll som gjorts upp för de ministerier som deltar i KEJO-projektet (inrikesministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, försvarsministeriet och finansministeriet).
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Sammanlagt fr.o.m. 2015 |
|
Säkerhetsmyndigheternas gemensamma fältledningssystem | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före år 2015 | 4 000 | 3 000 | - | - | - | 7 000 |
Utgifter sammanlagt | 4 000 | 3 000 | - | - | - | 7 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Myndighetens fältledningssystem (finansieringen 2014) (överföring till moment 28.70.20) | -7 000 |
Myndighetens fältledningssystem (finansieringen 2015) (överföring från moment 28.70.20) | 4 000 |
Sammanlagt | -3 000 |
2015 budget | 4 000 000 |
2014 I tilläggsb. | — |
2014 budget | 7 000 000 |
2013 bokslut | 1 000 000 |