Statsbudgeten 2015
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 731 032 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU och som hänför sig till polisväsendet
2) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
De funktionella resultatmålen enligt riktlinjerna för PORA III har setts över så att de motsvarar de ekonomiska yttre ramarna. Man försöker hålla tillgången till brådskande utryckningstjänster på samma nivå som hittills, liksom övervakningen av den tunga trafiken och trafikövervakningens produktivitet. Nivån för den övervakning som gäller den allmänna ordningen och säkerheten sjunker dock i och med att de tillgängliga resurserna minskar. Till en positiv utveckling av trafiksäkerheten försöker polisen bidra genom aktiva åtgärder bl.a. genom att utnyttja tekniska övervakningsmetoder och polisens strategi för trafiksäkerhet genomförs i enlighet med en särskild verkställighetsplan. Även trafikövervakningens genomslagskraft förbättras. Man ingriper i familjevåld och våld i nära relationer genom hemalarm. Situationen i fråga om olaglig inresa är under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Processen för asylförfarandet utvecklas.
Övervakning | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppdrag inom allmän ordning och säkerhet/årsv.) | 391 | 377 | 392 |
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. | 842 | 832 | 832 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 186 861 | 189 520 | 188 217 |
Årsverken | 2 581 | 2 600 | 2 499 |
Kostnader för övervakningen, 1 000 euro | 227 796 | 230 205 | 227 008 |
Resurshushållning (kostnader/uppdrag inom allmän ordning och säkerhet), euro | 226 | 235 | 232 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden vid våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,0 | - |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,2 | - |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,1 | - |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 582 | 619 | 590 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 47 | 54 | 54 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 326 918 | 330 000 | 350 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 3 800 | 4 000 | 4 000 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | - | 5 500 | 5 500 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 17 882 | 20 000 | 20 000 |
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv. | 21,6 | 29 | 29 |
Utredningstiden för asylprövning, avgjorda fall, medeltal, dygn | 31 | 30 | 30 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 008 797 | 980 000 | 980 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 21 | 20 | 20 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 9,3 | 10,0 | 10,0 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Larmverksamhet | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (larmuppdrag, antal/årsv.) | 876 | 901 | 989 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 81 885 | 74 350 | 71 667 |
Årsverken | 1 151 | 1 087 | 991 |
Kostnader för larmverksamheten,1 000 euro | 101 795 | 94 346 | 93 036 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 150 | 135 | 133 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden vid utryckningar av A-klass, min. | 9,4 | 10,0 | 10,1 |
Insatstiden vid utryckningar av A- och B-klass, min. | 17,4 | 16,7 | 18,0 |
Aktionsberedskapstid under 20 min (% av utryckningarna) | 72,0 | 74,0 | 72,0 |
Aktionsberedskapstid under 45 min (% av utryckningarna) | 92,7 | 92,0 | 90,0 |
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,2 | - |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 25 275 | 25 000 | 25 000 |
Antal A- och B-utryckningar, st. | 680 725 | 700 000 | 750 000 |
Antal A-, B- och C-utryckningar, st. | 1 008 797 | 980 000 | 980 000 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Medborgarnas starka förtroende för polisens förmåga att förebygga, avslöja och utreda brott ska bevaras. Man fäster uppmärksamhet vid de långa behandlingstiderna för brottmål. Polisen genomför ett effektiviserat program för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet. Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återfås inom ramen för den tillgängliga totalfinansieringen. Den brottsförebyggande verksamheten genomförs genom att man ökar flermyndighetssamarbetet, människornas egen beredskap inför brottssituationer och ansvar vid brottsbekämpningen samt den tredje sektorns medverkan. Man strävar efter att minska det totala antalet brott mot liv och hälsa samt sexualbrott genom förebyggande verksamhet och bättre identifiering av brottsfall. Verksamhetsbetingelserna för organiserad brottslighet försvagas bl.a. genom administrativa åtgärder. Organiserad brottslighet bekämpas genom samarbete med Tullen och Gränsbevakningsväsendet samt genom fungerande internationellt samarbete. Man satsar på bekämpningen av IT-relaterad brottslighet som en del av bekämpningen av organiserad brottslighet och förebyggande webbpolisverksamhet. Polisen ingriper aktivt i brott med rasistiska inslag och i andra hatbrott samt människohandel. Polisen upprätthåller med andra brottsbekämpande myndigheter, förvaltningsmyndigheter och aktörer inom den privata sektorn en lägesbild över brottsligheten i allmänhet och över vissa specialområden, bl.a. terrorism och den organiserade brottsligheten.
Brottsbekämpningen reagerar på förändrade behov i verksamhetsmiljön och kan förebygga brott, upptäcka dold brottslighet och genomföra brottsansvaret.
Brottsbekämpning | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (utredda strafflagsbrott/årsv.) | 77 | 75 | 71 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 282 761 | 282 093 | 280 154 |
Årsverken | 3 901 | 3 854 | 3 749 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 349 191 | 354 742 | 349 815 |
Resurshushållning (kostnader/utredda strafflagsbrott), euro | 1 160 | 1 223 | 1 320 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 49,0 | 50,0 | 45,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 102 | 100 | 100 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 37,4 | 37,5 | 35 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 76,4 | 80,0 | 78,0 |
Anhängighetstiden för avgjorda ekonomiska brottmål, medeltal, dygn, högst | 501 | 500 | 500 |
Årsverken i bekämpning av ekonomiska brott | 355 | 430 | 430 |
Antal organiserade kriminella sammanslutningar (grupper inom EU och andra grupper), st. | 80 | 73 | 73 |
Antal personer som hör till organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 1 000 | 950 | 950 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal minst, vitsord 1—41) | - | 3,1 | - |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 3,0 | - |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 3,0 | - |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,9 | - |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,9 | - |
Upptäckande och utredning av brott som tyder på rasism, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 3,0 | - |
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), medeltal, minst, vitsord 1 — 41) | - | 3,5 | - |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 36 | 35 | 35 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 664 752 | 640 000 | 630 000 |
Uppklarade brott mot strafflagen, antal | 300 818 | 290 000 | 265 000 |
Återfående av nyttan av alla brott (netto), mn euro | 42,7 | 55 | 60 |
Återfående av nyttan av ekonomiska brott (netto), mn euro | 41 | 50 | 55 |
Antal avgjorda ekonomiska brottmål, st. | 1 822 | 2 000 | 2 000 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 2 215 | 2 000 | 2 000 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 785 | 600 | 590 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 38 118 | 38 000 | 38 000 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 1 044 | 800 | 800 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Med hjälp av tillståndsprövning och tillståndsövervakning bidrar tillståndsförvaltningen till att bevara den allmänna ordningen och säkerheten och den administrativa brottsbekämpningen och stöder med sina processer effektivt även polisens förebyggande verksamhet. Vapenförvaltningen och tillsynen över säkerhetsbranschen fungerar tillförlitligt och tar hänsyn till samhällets säkerhetsintressen. Verkningarna sträcker sig även till tillförlitlig verksamhet inom den privata säkerhetsbranschen. Genom att utveckla enhetliga tillståndsprocesser främjar man en bättre säkerhet i synnerhet när det gäller användningen av skjutvapen. Tillståndsförfarandet som gäller invandring effektiveras och förenhetligas. Dessutom slutförs processen för överföring av körkortsärenden från polisen till Trafiksäkerhetsverket vid ingången av 2016. Det fästs särskild uppmärksamhet vid att den som ansöker om en identitetshandling identifieras på ett tillförlitligt sätt. Inom polisens tillståndsförvaltning följer man principerna för god förvaltningssed. Informationssystemen, processerna och strukturerna bidrar till enhetliga beslut och till ett smidigt, enhetligt, ekonomiskt effektivt och rättvist beslutsfattande. Kundbesökens antal minskas bl.a. genom att man utvecklar elektroniska tjänster och säkrar att kapacitetsutnyttjandet når upp till målet. Kostnadssambandet för tillståndstjänsterna säkras.
Tillståndsförvaltning | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (tillstånd som polisen beviljat/årsv.) | 1 542 | 1 586 | 1 580 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 64 249 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 2 665 | 2 187 | 4 343 |
Årsverken | 871 | 860 | 860 |
Kostnader för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 58 205 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning (kostnader/tillstånd som polisen beviljat), euro | 43 | 45 | 45 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 110 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | - | 3,3 | - |
Prestationer | |||
Tillstånd beviljade av polisen sammanlagt, st. | 1 339 959 | 1 354 000 | 1 359 000 |
— Resedokument (pass och identitetskort sammanlagt) | 827 964 | 800 000 | 800 000 |
— Körtillstånd | 316 597 | 350 000 | 350 000 |
— Vapentillstånd | 59 324 | 60 000 | 60 000 |
— Tillstånd för säkerhetsbranschen | 62 349 | 62 000 | 62 000 |
Tillstånd för utlänningar | 61 244 | 70 000 | 75 000 |
— Övriga tillstånd | 12 481 | 12 000 | 12 000 |
1) Källa: Polisbarometern
Övervakning av tillstånd | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Årsverken (ingår i det totala antalet årsverken inom tillståndsförvaltningen) | 199 | 212 | 200 |
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfri tillståndsservice), 1 000 euro | 15 858 | 16 477 | 16 284 |
Prestationer | |||
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st | - | 72 700 | 72 000 |
Målet med polisutbildningen är att den ska svara mot polisens behov av personal. När man beslutar om antalet nya studerande som tas in till Polisyrkeshögskolan säkerställs en planmässig rekrytering inom ramen för de tillgängliga anslagen. Polisutbildning ges fortfarande på båda nationalspråken. I utbildningen utvecklas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet och den kulturella mångfalden kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan bedriver sådan tvärvetenskaplig forskning som gäller polisverksamheten och polisförvaltningen.
Polisutbildning | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktivitet | |||
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsv. | 373 | 237 | 290 |
Publikationer/forskningsårsverken | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Resurshushållning | |||
Polisutbildningens totala kostnader, 1 000 euro | 25 875 | 25 000 | 24 500 |
Årsverken | 197,3 | 204 | 198 |
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), pris för utbildningsdag, högst, euro | 301 | 360 | 360 |
Polisbefälsexamen/polis (högre yrkeshögskoleutbildning), pris för utbildningsdag, högst, euro | 253 | 260 | 260 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), dimitterade inom utsatt tid, % | 98,4 | 97,0 | 97,0 |
Prestationer | |||
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats | 7,1 | 6,6 | 5,1 |
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna | 174 | 180 | 100 |
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), antal dimitterade studerande | 322 | 133 | 175 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 135 460 | 133 506 | 132 476 |
Årsverken | 932 | 911 | 850 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 47 691 | 47 380 | 47 054 |
Årsverken | 691 | 682 | 653 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 58 609 | 58 872 | 58 054 |
1) Stödfunktioner = ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster
2) Övriga uppgifter = vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden
Polisens organisation, verksamhet och processer utvecklas så att de blir effektivare och mera produktiva. Verkställandet av organisationsomläggningen säkras genom personalplanering på lång sikt. Antalet anställda vid polisen har anpassats till de ekonomiska villkoren. Polisens lönesystem tas upp för översyn.
Mänskliga resurser | 2013 utfall1) |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Årsverken | 10 364 | 10 199 | 9 800 |
Kvinnor, % | 29,1 | 29,2 | 29,3 |
Polismän, årsv. | 7 512 | 7 500 | 7 375 |
Kvinnor, % | 15,0 | 15,1 | 15,2 |
Studerande, årsv.2) | 207 | 210 | 100 |
Kvinnor, % | 24,3 | 24,4 | 24,4 |
Övrig personal, årsv. | 2 645 | 2 489 | 2 325 |
Kvinnor, % | 69,6 | 70,0 | 70,1 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 9,6 | 9,8 | 9,9 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 9,8 | 10,0 | 10,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | - | 3,45 | - |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2013 tot. 10 219 årsverken andel anställda under övriga moment tot. 144,9 årsverken. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2014 tot. 144,9 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2014 tot. 150 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2015 tot. 100 årsverken (poliser 75 årsv. + övriga tjänster 25 årsv.)
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 812 603 | 805 435 | 809 532 |
Bruttoinkomster | 80 049 | 76 400 | 78 500 |
Nettoutgifter | 732 554 | 729 035 | 731 032 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 22 234 | ||
— överförts till följande år | 14 293 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 72 376 | 69 262 | 70 120 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 65 302 | 69 292 | 70 120 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 7 074 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 111 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgifter för teleavlyssning | -500 |
Bortfall av AFIS-engångsersättning | -2 000 |
Elektroniska förvaltningstjänster vid polisens tillståndsförvaltning (finansieringen 2014) (överföring till moment 28.70.20) | -875 |
Gemensam kundservice (överföring till moment 28.40.03) | -13 |
Måltidsstöd för polisyrkeshögskolans studerande på högre nivå fr.o.m. 1.8.2014 (överföring till moment 29.70.57) | -79 |
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) | 625 |
Produktivitetsprogrammet | -2 025 |
Projekt för verksamhetslokaler | 500 |
Stöd för polisyrkeshögskolans studerande på högre nivå fr.o.m. 1.8.2014 (överföring till moment 29.70.55) | -593 |
Tryggande av verksamheten | 6 500 |
Överföring till moment 23.01.01 (-1 årsv.) | -20 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr.) | -150 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -1 020 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 840 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.50.50) | -5 |
Löneglidningsinbesparing | -1 364 |
Lönejusteringar | 4 299 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -3 652 |
Sparbeslut | -5 000 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -471 |
Nivåförändring | 7 000 |
Sammanlagt | 1 997 |
2015 budget | 731 032 000 |
2014 I tilläggsb. | 2 387 000 |
2014 budget | 729 035 000 |
2013 bokslut | 724 613 000 |