Statsbudgeten 2015
04. Skatter och avgifter på grund av omsättning
01. Mervärdesskatt
Under momentet beräknas inflyta 16 932 000 000 euro.
Förklaring:Skatten grundar sig på mervärdesskattelagen (1501/1993). Den största delen av mervärdesskattebasen utgörs av hushållens konsumtion, som står för nästan 65 % av mervärdesskatteintäkterna. Mervärdesskatt inflyter också av insatsförbrukningen inom den statliga sektorn och i de socialskyddsfonder som hänför sig till den offentliga sektorn. Också på kommunernas och samkommunernas insatsförbrukning tas det ut mervärdesskatt, men eftersom den skatt som tagits ut återbetalas till lokalförvaltningen ökar skatten inte statens mervärdesskatteintäkter. En viktig del av skatteutfallet är också den mervärdesskatt som tas ut på insatsförbrukningen inom så kallad övrig skattefri verksamhet. Här ingår bl.a. mervärdesskatten från insatsförbrukning inom finansierings- och försäkringsverksamhet, vid ägande och hyrning av bostäder samt inom privat hälso- och sjukvård samt socialservice. Sammanlagt ca 92 % av statens mervärdesskatteinflöde kommer från hushållens konsumtion, statens och socialskyddsfondernas insatsförbrukning och insatsförbrukningen inom övrig skattefri verksamhet. Dessutom inflyter mervärdesskatt bl.a. genom insatsförbrukning inom icke-vinstsyftande sammanslutningar som betjänar hushållen samt genom dessa sammanslutningars investeringar.
Förändringen i centrala poster som ingår i mervärdesskattebasen, %
2013 | 2014 prognos |
2015 prognos |
|
Värdet av hushållens konsumtionsutgifter | -0,2 | 0,9 | 1,4 |
Insatsförbrukning inom den statliga sektorn och socialskyddsfonderna | 3,0 | 2,2 | 3,0 |
Insatsförbrukning inom övrig skattefri verksamhet | 3,7 | 1,3 | 2,6 |
Inflödet av mervärdesskatt består av mervärdesskatt som Skatteförvaltningen och Tullen tar ut och av belopp som övriga statliga räkenskapsverk bokför under mervärdesskattemomentet. Tullen tar ut mervärdesskatt för import från länder utanför Europeiska unionen. De återbäringar av mervärdesskatt som dras av från det totala inflödet består av skatter som återbetalas till mervärdesskattepliktiga på grund av deklarationer, ansökningar och ändringar. Utöver egentlig skatt ingår i återbäringarna den mervärdesskatt som återbetalas till kommunerna.
Influten mervärdesskatt (mn euro)
2013 bokslut |
2014 budget |
2015 budgetprop. |
|
Skatteförvaltningens bruttoutfall | 24 764 | 25 041 | 25 514 |
Tullverkets nettoutfall | 2 369 | 2 396 | 2 440 |
Mervärdesskatteutfallet från övriga statliga räkenskapsverk | 70 | 71 | 72 |
Skatteförvaltningens återbäringar | -10 769 | -10 890 | -11 095 |
Influten mervärdesskatt sammanlagt | 16 434 | 16 618 | 16 932 |
Hur väl mervärdesskatteprognosen slår in beror i avgörande grad på hur väl man kan förutse utvecklingen i konsumtionens totala värde och inriktning. Förändringar i konsumtionen inverkar inte bara på den nuvarande konsumtionen utan också på den förväntade framtida konsumtionen och därigenom på den förväntade mervärdesskattebasen.
I intäktsprognosen har man beaktat skatteutgifter som hänför sig till mervärdesskatten och som består av sänkta skattesatser. Prognosen omfattar också vissa skattesanktioner som föranleds av positiva skattesatser som avviker från normen. År 2015 hänför sig 18 olika skatteutgifter till mervärdesskatten. Deras totala belopp beräknas uppgå till ca 2,9 miljarder euro.
Skatteutgifter som hänför sig till mervärdesskatten (mn euro)
2013 | 2014 | 2015 | |
Reducerad mervärdesskattesats för livsmedel och foder (14 %) | 1 168 | 1 167 | 1 183 |
Reducerad mervärdesskattesats för läkemedel (10 %) | 339 | 344 | 348 |
Reducerad mervärdesskattesats för persontransporter (10 %) | 254 | 257 | 262 |
Reducerad mervärdesskattesats på försäljningen av tidningar och tidskrifter genom prenumeration samt försäljningen av upplagor av föreningars medlemstidningar (10 %) | 128 | 128 | 130 |
Reducerad mervärdesskattesats för restaurangservice och måltidsservice (14 %) | 458 | 462 | 472 |
Övriga skatteutgifter | 529 | 531 | 542 |
Skatteutgifter sammanlagt | 2 876 | 2 889 | 2 937 |
2015 budget | 16 932 000 000 |
2014 II tilläggsb. | -247 000 000 |
2014 I tilläggsb. | -165 000 000 |
2014 budget | 17 030 000 000 |
2013 bokslut | 16 433 747 647 |
02. Skatt på vissa försäkringspremier
Under momentet beräknas inflyta 760 000 000 euro.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om skatt på vissa försäkringspremier (664/1966). Avsikten är att försäkringsanstalterna primärt ska ta ut skatten och överföra den på försäkringstagarna. Försäkringspremieskatten kompletterar mervärdesskatten, eftersom försäkringstjänsterna inte omfattas av mervärdesbeskattningen. Försäkringspremieskattesatsen har följt utvecklingen av den allmänna mervärdesskattesatsen. År 2015 är skatten 24 % på försäkringspremier utan skatt.
2015 budget | 760 000 000 |
2014 II tilläggsb. | 42 000 000 |
2014 budget | 706 000 000 |
2013 bokslut | 712 309 259 |
03. Apoteksavgifter
Under momentet beräknas inflyta 157 500 000 euro.
Förklaring:Inkomsterna utgörs av avgifter enligt lagen om apoteksavgift (148/1946).
Regeringen kommer att överlämna en proposition till riksdagen med förslag till en sådan ändring av 2 § i lagen om apoteksavgift att justeringen av tabellen i paragrafen grundar sig på den faktiska ändringen i den totala omsättningen från 2013 till 2014. Den justerade apoteksavgiftstabellen tillämpas första gången på den apoteksavgift som fastställs på basis av omsättningen 2014.
2015 budget | 157 500 000 |
2014 budget | 143 500 000 |
2013 bokslut | 152 213 453 |