Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2015

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en tilläggsbudget för 2015.

Ekonomiska utsikter

Utvecklingsutsikterna för den internationella ekonomin är tudelade. Det är framför allt Förenta staterna och Storbritannien som står för den ökade tillväxten inom världsekonomin. Däremot är tillväxten i många tillväxtekonomier betydligt långsammare än vad som hittills varit fallet. Det kommer att vara svårt för Ryssland att undvika en recession i år. Utvecklingen inom euroområdet förutspås fortsättningsvis vara svag.

Finlands ekonomi började öka något i mitten av 2014 och tillväxten förutspås forsättningsvis vara svag under innevarande år. En gradvis återhämtning inom exporten samt de ökande investeringarna stöder den ekonomiska återhämtningen. Den totala efterfrågan räcker endast till en ekonomisk tillväxt på knappt en procent i Finland i år.

Situationen på arbetsmarknaden försämras fortsättningsvis. Arbetslöshetsgraden förväntas stiga till 8,8 % även om sysselsättningen ökar med 0,1 % jämfört med året innan. Pristrycket försvagas fortsättningsvis och inflationen stannar på 0,8 %, varav den skärpta indirekta beskattningens inverkan är knappt ½ procentenhet.

Den offentliga ekonomin uppvisar 2015 ett underskott redan sjunde året i följd. Tack vare anpassningsåtgärderna och den måttliga ekonomiska återhämtningen förbättras tillståndet för den offentliga ekonomin något i år. Underskottet är dock fortfarande betydande och de offentliga samfundens skuld kommer sannolikt att överskrida gränsen 60 %.

Inkomstposter

Det föreslås att kalkylen över de ordinarie inkomsterna sänks med sammanlagt 36 miljoner euro.

Kalkylen över skatteinkomster justeras efter att budgetpropositionen har lämnats, i enlighet med riktlinjerna för ändringarna i skattegrunderna. Kalkylen över skatteinkomster sänks med sammanlagt 2,4 miljoner euro. Ändringarna i beskattningen av småskalig elproduktion minskar energiskatteintäkterna med ca 2 miljoner euro. Dessutom minskar ändringen av skatten för småbryggerier intäkterna från punktskatten på alkoholdrycker med ca 0,4 miljoner euro på årsnivå.

Det föreslås att kalkylen över inkomster av blandad natur sänks med ett nettobelopp på ca 34 miljoner euro. Kalkylen över inkomsterna Europeiska garantifonden för jordbruket sänks med 19 miljoner euro. De minskade intäkterna från de avgifter för behandling av visum som fås från finska beskickningar i Ryssland beräknas minska inkomstposterna med ca 15 miljoner euro.

Balans och statsskulden

Med beaktande av minskningen av de ordinarie inkomsterna med 36 miljoner euro och ökningen av anslagen med 312 miljoner euro ökar tilläggsbudgetpropositionen för 2015 behovet av statens nettoupplåning med 348 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till 5,1 miljarder euro år 2015. Statsskulden beräknas vid utgången av 2015 uppgå till cirka 100 miljarder euro, vilket är cirka 48 procent i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2013
Bokslut
2014
Godkänd
budget (budget+tilläggsbudgetar)
2015
Godkänd
budget
2015
Regeringens
proposition
2015
Sammanlagt
           
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
54 587 54 846 53 864 312 54 177
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 737 1 738 1 766 - 1 766
           
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
46 172 47 847 49 143 -36 49 107
— Skatteinkomster 38 740 39 559 39 911 -2 39 909
— Övriga inkomster 7 432 8 288 9 232 -34 9 198
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
6 420 6 999 4 721 348 5 069
— Nettoupplåning 6 424 7 049 4 771 348 5 119
— Skuldhantering -4 -50 -50 - -50

Ramen för valperioden

Det föreslås att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med ca 214 miljoner euro. Nivån för ramutgifterna för 2015 blir därmed 42 182 miljoner euro.

Utgiftsramen för 2015 uppgick till 42 167 miljoner euro efter den ordinarie budgeten. Extra satsningar av engångsnatur kan täckas med hjälp av en s.k. ofördelad reserv, dvs. en oanvänd reserv från ramen för 2014. Av det föregående årets ofördelade reserv används 33,8 miljoner euro för tilläggsbudgetpropositionens utgifter av engångsnatur. Ramnivån för 2015 höjs tekniskt med denna summa.

Med beaktande av priskorrigeringarna och de strukturella korrigeringarna i ramen uppgår ramnivån 2015 till 42 212 miljoner euro. Den ofördelade reserven blir därmed 30,3 miljoner euro.

Prisjusteringar och strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2015
     
27.10.01, 27.10.18, 27.30.20 Precisering av indexjusteringen av försvarsmaktens utgifter i enlighet med prisutvecklingen 2014 -11,0
24.30.66 Fördelning av inkomster från auktionering av utsläppsrätter 29.8—31.12.2014 till projekt av engångsnatur för utvecklingssamarbete och klimatfinansiering 19,1
26.20.70 Med anledning av en fördröjning av anskaffningen av Gränsbevakningsväsendets konceptbåt återtas och ombudgeteras det anslag på 2,5 miljoner euro som beviljades i tilläggsbudget III för 2013 2,5
flera Finansiering av utgifter av engångsnatur med hjälp av den oanvända reserven från 2014 33,8
Sammanlagt   44,4

Åtgärder som stöder tillväxt och sysselsättning

För stödjandet av tillväxt och sysselsättning föreslås det fullmakts- och anslagsökningar för sammanlagt ca 280 miljoner euro, varav inverkan 2015 omfattar ca 80 miljoner euro.

För totalrenoveringen av minfärjorna av Pansio-klass föreslås en fullmakt på 10 miljoner euro och en anslagsökning på 2 miljoner euro som stöd för sysselsättningen inom den inhemska industrin.

För byte av de arkivkartonger som är i dåligt skick vid arkivverket föreslås ca 0,8 miljoner euro.

För främjande av nya exportmöjligheter för livsmedel föreslås ett anslag på 0,8 miljoner euro. För utvecklandet av ett elektroniskt system för förmedling av utförselintyg mellan Finland och Kina föreslås ett anslag på 0,8 miljoner euro.

För Trafikverket föreslås en fullmakt på 22,5 miljoner euro för reparation av riksväg 8 så att byggandet av kärnkraftverket i Pyhäjoki kan inledas. Statens andel av de trafikinvesteringar som kärnkraftverket kräver stiger därmed, med beaktande av den tidigare fullmakten på 7,4 miljoner euro för vägen till kärnkraftverket, till sammanlagt 30 miljoner euro. För att trygga de transporter som Äänekoski bioproduktfabrik behöver föreslås det en fullmakt på 138 miljoner euro och ett anslag på 13 miljoner euro. Det lokala ban- och vägnätet repareras så att det överensstämmer med det ökande antalet transporter och med områdets trafiksäkerhet. Dessutom föreslås det att fullmakten för riksväg 8 Smedsby omfartsväg höjs med 2,5 miljoner euro på grund av att kostnadsförslaget för brytning av berg har höjts.

Under momentet för bastrafikledshållning föreslås ett tillägg på 7,8 miljoner euro, varav 3 miljoner euro ska användas för reparation av banan på sträckan Hangö—Hyvinge. Avsikten är att förbättra bl.a. säkerheten på banavsnittet genom att avlägsna plankorsningar. I anslutning till utvecklandet av trafikförhållandena i Pihtipudas föreslås det ett anslag på ca 1,3 miljon euro för trafikarrangemangen på korsningsområdet på riksväg 8 i syfte att främja turismen och förbättra trafiken och transporterna för företagen på industriområdet. Resterande 3,5 miljoner euro av tillägget ska anvisas till minskningen av det eftersatta underhållet inom Bastrafikledshållningen.

För tryggande av företagsfinansieringen inleds ett nytt investeringsprogram, varför det till Finlands Industriinvestering Ab:s kapitalinvesteringsverksamhet tillförs 25 miljoner euro. Dessutom föreslås det att den fullmakt att bevilja lån som är avsedd för Finnvera Abp:s medelsanskaffning höjs från 200 miljoner euro till 500 miljoner euro. Genom ökningen tryggas Finnveras medelsanskaffning i situationer när bolaget inte kan få medel till skäligt pris på marknaden.

För stödjandet av företagens investerings- och utvecklingsprojekt föreslås det ett tillägg på 20 miljoner euro till bevillningsfullmakten och ett anslagstillägg på 3,2 miljoner euro. Tillägget är avsett att användas för projekt som skapar ekonomisk tillväxt och nya arbetsplatser i områden som drabbas av plötsliga strukturomvandlingar samt i förebyggande syfte i andra områden som hotas av förlorade arbetstillfällen.

Till innovationsstöd för skeppsbyggnad föreslås ett anslag på 20 miljoner euro. Stöd får beviljas till i Finland registrerade varv för nybyggnad, ombyggnad och reparation av fartyg samt till företag som tillverkar flytande och rörliga offshore-strukturer. Till energistödet föreslås det en bevillningsfullmakt på 30 miljoner euro och ett anslag på 3 miljoner euro för stödjandet av bioekonomi.

Andra justeringar

I utgifterna för den militära krishanteringen föreslås en ökning på 15 miljoner euro för beredskapen för eventuella nya insatser. Av detta belopp är andelen för utrikesministeriets förvaltningsområde 5,9 miljoner euro och andelen för försvarsministeriets förvaltningsområde 9,2 miljoner euro.

För utvecklande av polisens vittnesskyddsprogram föreslås ett tillägg av engångsnatur på 0,4 miljoner euro för polisens omkostnader. Till Gränsbevakningsväsendet föreslås det ett tilläggsanslag på 1,9 miljoner euro för effektiverad övervakning av östgränsen.

För tryggandet av finansministeriets verksamhet föreslås det 2,4 miljoner euro, av vilket 0,4 miljoner euro är en överföring inom förvaltningsområdet. För förbättringen av villkoren för Skatteförvaltningens verksamhet föreslås det ett tillägg på 2,5 miljoner euro.

Till de understöd som beviljas 2015 för utvecklande av kvaliteten på den allmänbildande utbildningen anvisas ett tillägg på ca 6 miljoner euro, med vilket nivån på understöden återställs i enlighet med budgetpropositionen.

För kompetensutvecklingen föreslås det en anslagsökning på 25 miljoner euro för att utöver statsförvaltningens ämbetsverk och inrättningar även arbetslöshetsförsäkringsfonden ska kunna betalas den ersättning som avses i lagen om ersättning för utbildning (1140/2013).

För ersättningar för skador som orsakats av rovdjur föreslås det ett tillägg på 3,7 miljoner euro i syfte att kunna betala ersättningar till fullt belopp.

Beloppet av fullmakten för Kemera- stödet till finansiering av hållbart skogsbruk höjs från 35 miljoner euro till 45 miljoner euro.

För att kunna genomföra södra Finlands myrskyddsprogram på statens marker föreslås det att Forststyrelsens grundkapital sänks med 1,85 miljoner euro. Ändringen i grundkapitalet inverkar inte på målet för intäktsföringen.

För arbets- och näringsministeriets omkostnader föreslås det ett tillägg på 0,5 miljoner euro för att kunna inleda reformen av verksamhetsmodellen för den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen.

För förhindrandet av miljöskador som orsakas av Talvivaara Sotkamo Oy:s konkurs föreslås det 100 miljoner euro, och för ersättningar för Finnvera Abp:s förluster till följd av gruvverksamhetens förlustnoteringar föreslås det 44 miljoner euro.

För understöden till Teknologiska forskningscentralen VTT Ab föreslås det ett tilläggsanslag på 19,2 miljoner euro på grund av en tilläggspensionsförsäkring i samband med bolagiseringen av VTT.

Antalet kvotflyktingar höjs från 750 personer till 1 050 personer, och på grund av detta föreslås det till statens integrationsersättningar till kommunerna ett tillägg på ca 1,5 miljoner euro och till ordnandet av kvotflyktingars inresa i landet ett tillägg på 146 000 euro.

Förvaltningen inom hälso- och sjukvården för fångar ska överföras till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde från och med 2016. För beredningen av överföringen föreslås det ett anslag på 421 000 euro till enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd. Tillsynen över hälso- och sjukvården för fångar och försvarsmakten medför nya uppgifter för regionförvaltningsverken och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården. Den nya personalen finansieras genom anslagsöverföring från försvarsministeriets, justitieministeriets och social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområden. Överföringen av hälso- och sjukvården för fångar föranleder bestående merkostnader från och med 2016, för vilka man har för avsikt att föreslå ett tilläggsanslag på 250 000 euro.

Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården och Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet flyttar till gemensamma utrymmen under 2015. För de extra utgifter som flytten medför föreslås det ett anslag av engångsnatur på sammanlagt 200 000 euro.

I den statliga finansieringen av utgifterna för skyddshemsverksamhet föreslås det en ökning på 3,55 miljoner euro för att trygga det nuvarande antalet platser i skyddshemmen.

Kalkylen över förmånsutgifter har preciserats och behovet av anslag för arbetslöshetsskyddet för den inkomstrelaterade dagpenningens del ökar med 43 miljoner euro och för grunddagpenningens del med 46 miljoner euro.

För att finansiera anslagsökningarna och för att hållas inom ramarna har nivån på vissa uppskattningar av anslag justerats. Till följd av ändringar i tidsplanen och av att räntenivån sjunkit har en del uppskattningar av anslag sänkts. Dessutom har vissa anslagsnivåer sänkts på grund av att de innefattar sådana stora poster som kommer att överföras. Utgifterna för utvecklingssamarbete sänks med 15 miljoner euro, och anslaget för medlemsavgifter under momentet inom utrikesministeriets förvaltningsområde sänks med 5 miljoner euro. Kejo-projektets omkostnader har sänkts med 4 miljoner euro på grund av att utgifterna skjuts upp. Behovet av anslag för användningen av Finlands Akademis bevillningsfullmakt sänks med 12 miljoner euro på grund av ändringar i tidtabellen för betalningen av forskningsanslagen. På grund av bedömningen av räntenivån minskas det anslag som har anvisats för räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden med 14,8 miljoner euro mera än väntat. Betalningsplanen för energistöd justeras nedåt med 8,4 miljoner euro. Uppskattningen av betalningarna till Europeiska unionen har sänkts med 10 miljoner euro.

De av riksdagen godkända anslagen för 2015 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 164 169 000 - 164 169 000
22. Republikens president 19 150 000 - 19 150 000
23. Statsrådets kansli 186 460 000 - 186 460 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 211 586 000 5 332 000 1 216 918 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 899 771 000 91 000 899 862 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 226 036 000 1 785 000 1 227 821 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 658 789 000 1 482 000 2 660 271 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 16 955 504 000 11 593 000 16 967 097 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 772 549 000 -4 860 000 6 767 689 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 660 593 000 -33 900 000 2 626 693 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2 897 502 000 28 540 000 2 926 042 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 522 975 000 208 682 000 3 731 657 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 719 008 000 93 694 000 12 812 702 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 203 886 000 - 203 886 000
36. Räntor på statsskulden 1 766 100 000 - 1 766 100 000
Sammanlagt 53 864 078 000 312 439 000 54 176 517 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2015 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 39 911 310 000 -2 400 000 39 908 910 000
12. Inkomster av blandad natur 6 049 829 000 -33 630 000 6 016 199 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 2 767 600 000 - 2 767 600 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 414 500 000 - 414 500 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 49 143 239 000 -36 030 000 49 107 209 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 4 720 839 000 348 469 000 5 069 308 000
Sammanlagt 53 864 078 000 312 439 000 54 176 517 000