Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2015

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett tillägg på 18 716 000 euro.

Fullmakt

Motiveringen till momentet kompletteras så att Trafikverket får fullmakt att ingå avtal

1) i anslutning till projektet trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 138 000 000 euro

2) i anslutning till projektet rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 22 500 000 euro

3) i anslutning till projektet rv 8 Smedsby omfartsväg så att projektet inklusive de tidigare ingångna avtalen får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 57 500 000 euro.

Förklaring:Vid ändring av anslaget har som tillägg beaktats 13 000 000 euro för utgifter som föranleds av projektet för trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik, 3 000 000 euro för utgifter för projektet rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki och 2 500 000 euro för utgifter som föranleds av projektet rv 8 Smedsby omfartsväg. Vid ändringen av anslaget har dessutom som tillägg beaktats 216 000 euro av ett anslag motsvarande TEN-stödet som EU beviljat för projektet Lahtis—Vainikkala, som intäktsförts 2014 under moment 12.31.10 och som anvisats för utbyggnad av trafikledsnätet. Avsikten är att tilläggsanslaget ska användas för planering av nya utvecklingsprojekt.

Som motivering till de nya projekten föreslås följande:

Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik

Den nya cellulosafabriken i Äänekoski ökar märkbart transporterna på ban- och vägnätet i närområdet. Trafiknätet är ställvis i dåligt skick och underdimensnionerat med tanke på de ökande transporterna och kräver omfattande reparationer. Banavsnittet Jyväskylä—Äänekoski är ca 47,4 km långt och banavsnittet elektrifieras. Byggandet av elektrifieringen tar ca 2,5 år eftersom det på avsnittet finns flera broar vilkas fria höjd är otillräcklig för elektrifiering. Banavsnittet Äänekoski—Jyväskylä är enkelspårigt och dess axellast är 22,5 ton. Banavsnittet kräver ombyggnad. Det finns även behov för reparationer av områden med mjuk mark på banavsnittet. Kangasvuori tunnel (längd 2735 m) kräver reparation eftersom tunneln är i dåligt skick och bergväggen söndrig. Axellasten på banavsnittet Tammerfors—Jämsänkoski är 25 ton. Det finns behov att byta rälsar på banavsnittet och reparera järnvägsbron över Sulkusalmi. På sträckan Tammerfors—Orivesi byggs linjeblockering och skyddsväxel på tre trafikplatser (Taiviainen, Torkkeli och Länkipohja). På sträckan Jämsänkoski—Jyväskylä behövs reparationer av järnvägstunnlar. Genomförandet av dessa arbeten kräver betydande trafikarrangemang under arbetsskedet. Förbättrandet av riksväg 4 vid Äänekoski avser både smidighet och trafiksäkerhet. Riksvägen utvecklas huvudsakligen på det nuvarande stället som en väg med 2+2 körfält och mitträcke. Anslutningen vid Huutomäki (rv 13) ändras till en planskild anslutning. Nya planskilda anslutningar görs i Niittuniemi och Akanniemi. I Äänekoski centrum ändras två anslutningar till rondeller och dessutom görs vägarrangemang. Den ökande tunga trafiken på det lägre vägnätet förutsätter också iståndsättningsåtgärder och byggande av en rondell. Behovet av anslag för projektet är 13 miljoner euro år 2015, 56 miljoner euro år 2016, 44 miljoner euro år 2017 och 25 miljoner euro år 2018.

Byggarbetena inleds inte förrän bolaget har fattat beslut om att fabriken byggs.

Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki

Byggandet av Fennovoima Ab:s kärnkraftverk i Pyhäjoki förutsätter förbättringsåtgärder på rv 8 på sträckan Himanka—Limingo. Byggandet av kraftverket torde inledas 2018 och trafikarrangemangen ska göras före det. Från riksväg 8 till kraftverksområdet byggs en ny vägförbindelse och en led för lätt trafik som ett efterfinansieringsprojekt. Om detta har beslutats i statsbudgeten för 2015. I förbättrandet av rv 8 ingår reparation av Pyhäjoki huvudanslutning samt av broarna över vattendrag vid Pyhäjoki södra gren och nordliga gren, förbättrande av plankorsningarna vid Brahestad samt breddande av bron över riksvägen och banan, omkörningsfiler med mitträcke på sträckan Pattijoki–Revonlahti och sträckan Revonlahti—Lapinkangas, breddande av bron över riksvägen och banan vid Lapinkangas samt kanalisering av anslutningen till stamväg 86. Dessutom omfattar projektet vägbelysning och viltstängsel samt i tätorten förbättrande av anslutningar och reglering av den lätta trafiken. Riksväg 8 hör till vägnätet för stora specialtransporter och är en viktig transportrutt för industrin på kustområdet och för näringslivet, och därför gagnar förbättringsåtgärderna även den förefintliga näringsverksamhetens transporter. På riksväg 8 sker det redan många tunga transporter med avgång särskilt i Brahestad. Särskilt broarna ska repareras och förstärkas eftersom de inte håller den extra belastning som följer av byggandet av kraftverket. Broarna är dessutom över 50 år gamla och kräver ombyggnad under de närmaste åren. På en del broar finns det dessutom redan nu restriktioner på bredd och vikt. Behovet av anslag för projektet är 3 miljoner euro år 2015, 14,5 miljoner euro år 2016 och 5 miljoner euro år 2017. Förhållandet kostnad-nytta för projektet är ca 0,5. Trots det låga förhållandet är projektet nödvändigt eftersom det bidrar till en effektiv lösning beträffande kollektivtrafiken.

Justering av fullmakten för projekt enligt tidigare beslut:

Rv 8 Smedsby omfartsväg

Justeringen av fullmakten med 2,5 miljoner euro från 55,0 miljoner euro till 57,5 miljoner euro föranleds av att kostnadsförslaget preciserats. De bergmängder och bergkvaliteter som uppgetts i projektets utgångsinformation har inte stämt i terrängen, och en del av dessa överraskningar ska ersättas i enlighet med beställarens ansvar och enligt de tidigare fastställda prestationerna. Genom projektet har ytvattensregleringen förbättrats i större utsträckning än vad som angetts i den ursprungliga planen. Arbetet med att utreda kostnadseffekterna av dessa faktorer pågår och blir färdigt våren 2015. Ett problem är att jämföra entreprenörens och projektörens uppgifter om mängderna samt riktigheten hos dessa uppgifter. Det behov av tilläggsanslag som föranleds av justeringen av fullmakten är 2,5 miljoner euro år 2015.

Justering av projektbeskrivningen för projekt enligt tidigare beslut:

Havsfarleden till Raumo

Projektbeskrivningen för havsfarleden till Raumo justeras så att ett seglationsdjup på 12 meter möjliggörs. I den andra tilläggsbudgeten för 2014 fastställdes seglationsdjupet till 11 meter. Fullmakten för projektet ändras inte till följd av detta.

Planering av Centrumslingan

Beskrivningen av planeringen av Centrumslingan som godkändes i budgeten för 2012 ändras så, att det anslag på 40 miljoner euro som beviljats för projektplaneringen kan användas för byggande i förhand särskilt när det gäller sådana objekt där man blir tvungen att investera i andra aktörers byggnadsentreprenader och på det sättet hålla kostnaderna på skälig nivå eller överhuvudtagen möjliggöra genomförande av Centrumslingan inom den kostnadsram och tidtabell som reserveras för slingan. Det föreslås inga ändringar i finansieringen av projektet.


2015 I tilläggsb. 18 716 000
2015 budget 340 141 000
2014 III tilläggsb. 14 111 000
2014 II tilläggsb. 48 000 000
2014 I tilläggsb. 16 500 000
2014 budget 393 641 000
2013 bokslut 369 303 000