Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
     7. Kuntatalous
   Numerotaulu

Talousarvioesitys 2015

Valtiovarainministeriön hallinnonala (pääluokka 28)PDF-versio

Valtiovarainministeriön hallinnonalalle ehdotetaan määrärahoja yhteensä 16 950 milj. euroa, missä on vähennystä 63 milj. euroa vuoden 2014 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Hallinnonalan määrärahoista kunnille maksettavien avustusten osuus on 50 %, valtion maksamien eläkkeiden ja korvausten 28 % ja EU-maksujen 12 %.

Verotus ja tullitoimi

Verohallinnon määrärahaa ehdotetaan nostettavaksi 2,5 milj. eurolla perustoiminnan turvaamiseksi VALMIS-ohjelmistouudistuksen käynnistyessä. Verohallinnolle ehdotetaan lisäystä eri tietojärjestelmien investointi- ja ylläpitomenoihin 2,66 milj. euroa. Lisäksi Verohallinnon eri tietojärjestelmähankkeiden investointimenoihin ehdotetaan siirtoina hallinnonalan tuottavuusrahasta lisärahoitusta 4,15 milj. euroa.

Tullin toimintamenoihin ehdotetaan 2,5 milj. euron lisäystä auto- ja valmisteverotuksen tason säilyttämiseen sekä rikostorjunnan turvaamiseen. Alkoholijuomien laittoman matkustajatuonnin hillitsemiseksi ehdotetaan 0,3 milj. euron lisämäärärahaa.

Palvelut valtioyhteisölle

Valtion vahingonkorvaustoiminnan korvausten maksamista keskitetään Valtiokonttoriin. Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselle ehdotetaan 2 milj. euron lisämäärärahaa Kiekun käyttöönoton tehostettuun tukeen ja järjestelmän keskeneräisyydestä aiheutuviin menoihin. Talousarviovuonna Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenoihin ehdotetaan 3 milj. euroa ja investointimenoihin 10 milj. euroa.

Tietohallinto- ja tietojärjestelmähankkeiden sekä tuottavuushankkeiden edistäminen

Talousarviossa varaudutaan rahoittamaan julkisen hallinnon tuottavuutta edistäviä tietohallintohankkeita, tutkimusten ja palveluiden hankkimista sekä keskeisiä tietojärjestelmähankkeita keskitetyn rahoituksen kautta. Seitsemälle hankkeelle on siirretty hallinnonalojen käyttöön yhteensä n. 22 milj. euroa. Myöhemmin vuoden 2014 aikana jää kohdennettavaksi tuottavuutta lisääviin hankkeisiin n. 12 milj. euroa, josta tietohallinto- ja tietojärjestelmähankkeisiin arvioidaan kohdistuvan n. 7 milj. euroa ja muihin tuottavuushankkeisiin 5 milj. euroa.

Valtion alue- ja paikallishallinto

Julkisen hallinnon yhteisen Asiakaspalvelu 2014 -hankkeen pilotointia varten tietojärjestelmämenoihin ehdotetaan 1,5 milj. euroa.

Kuntien tukeminen

Kuntien peruspalvelujen valtionosuuteen ehdotetaan 8 441 milj. euroa, missä on vähennystä 171 milj. euroa vuoden 2014 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Valtionosuuden vähenemiseen vaikuttavat eniten aiemmissa kehyspäätöksissä tehdyt valtionosuuden leikkaukset sekä ammattikorkeakoulujen rahoitusuudistukseen liittyvä vähennys. Valtionosuutta korottavat mm. hallitusohjelman mukaiset sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämistoimenpiteet 47 milj. eurolla, laskentaperusteiden (mm. asukasluku) muutos 60 milj. eurolla, indeksikorotus 43 milj. eurolla sekä kuntien verotulomenetysten kompensaatio 73,5 milj. eurolla.

Kuntataloutta, valtion tukea kunnille sekä valtion toimenpiteiden vaikutusta kuntatalouteen käsitellään yleisperustelujen luvussa 7 Kuntatalous.

Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle

Ahvenanmaan maakunnalle maksettavat tulonsiirrot on arvioitu yhteensä 250 milj. euroksi, eli samaa tasoa kuin vuoden 2014 varsinaisessa talousarviossa.

Valtion eläkemenot

Valtion maksamiin eläkkeisiin ja korvauksiin ehdotetaan 4 693 milj. euroa, missä on lisäystä 129 milj. euroa vuoden 2014 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Kasvu johtuu indeksitarkistuksista sekä eläkkeiden volyymikasvusta.

Rahoitusvakaus

Hallituksen on tarkoitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvä esitys uudesta luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten elvytys- ja kriisinratkaisulainsäädännöstä sekä uudesta perustettavasta kriisinratkaisuviranomaisesta. Kansallisena kriisinratkaisuviranomaisena toimisi Rahoitusvakausvirasto, joka hallinnoisi myös uutta perustettavaa valtion talousarvion ulkopuolista rahastoa, rahoitusvakausrahastoa. Rahoitusvakausviraston toimintamenoihin ehdotetaan 3 milj. euroa. Vastaava summa on otettu huomioon tulona rahoitusvakausviraston hallintomaksuna. Laki väliaikaisesta pankkiverosta ehdotetaan kumottavaksi. Vuosina 2013 ja 2014 pankkiveron tuoton käyttöön budjetoidut siirtomäärärahat yhteensä 266 milj. euroa peruutetaan ja niistä uudelleen budjetoidaan 166 milj. euroa siirrettäväksi perustettavaan rahastoon. Valtion vakuusrahastosta annettu laki ehdotetaan kumottavaksi ja vakuusrahaston rahavarat 1,1 milj. euroa ehdotetaan siirrettäväksi talousarvioon.

EU ja kansainväliset järjestöt

Suomen maksuosuuksiin Euroopan unionille ehdotetaan 2 015 milj. euroa, mikä on sama summa kuin vuoden 2014 varsinaisessa talousarviossa.