Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en tredje tilläggsbudget för 2014.

Ekonomiska utsikter

Motorer för tillväxten inom världsekonomin är framför allt Förenta staterna och Storbritannien. Även Europas ekonomi återhämtar sig så småningom efter en utdragen konjunkturnedgång. Däremot är tillväxten i många tillväxtekonomier betydligt långsammare än vad som hittills varit fallet. Dessutom överskuggas industriländernas tillväxtutsikter av geopolitiska spänningar i bl.a. Ryssland.

Finlands ekonomi befann sig i en konjunkturnedgång vid årsskiftet, men började öka något under våren. En gradvis återhämtning inom exporten stöder den ekonomiska återhämtningen. Å andra sidan minskar de privata investeringarna betydligt, och konsumtionsefterfrågan förväntas inte heller öka. Till följd av nedgången i början av året beräknas totalproduktionen i Finland i genomsnitt inte öka under 2014.

Situationen på arbetsmarknaden försämras fortsättningsvis. Arbetslöshetsgraden förväntas stiga till 8,6 % och sysselsättningen minskar med 0,4 % jämfört med året innan. Pristrycket försvagas fortsättningsvis och inflationen stannar på 1,1 %, varav den åtstramande verkan av den indirekta beskattningen är ca ½ procentenhet.

Inkomstposter

Inkomstposten höjs med ca 601 miljoner euro. Kalkylen över skatteinkomster höjs med 317,2 miljoner euro, varav 250 miljoner euro föranleds av en höjning av inkomstposten för förvärvs- och kapitalinkomster, 50 miljoner euro av en höjning av inkomstposten för överlåtelseskatt och 4,5 miljoner euro av en höjning av inkomstposten för bankskatt. Kalkylen över apoteksavgiften höjs med 13 miljoner euro.

Kalkylen över inkomster av blandad natur höjs med ca 157 miljoner euro, varav 100 miljoner euro föranleds av statsgarantifonden och 17 miljoner euro av intäktsföringen av statens säkerhetsfond i statens budgetekonomi samt 25 miljoner euro av återtagandet av överförda anslag. Även kalkylen över andra inkomster av blandad natur kommer att ses över.

Kalkylen över ränteinkomster höjs med 19 miljoner euro och kalkylen över lån som återbetalas till staten höjs på motsvarande sätt med 69 miljoner euro. Ändringarna föranleds huvudsakligen av att kalkylerna över Finlands Exportkredit Ab:s lån för fartygsleveranser samt över ränteinkomster för refinansieringslån som hänför sig till exporten och återbetalning av lånen har preciserats. Kalkylen över utdelningsinkomsterna höjs med 38 miljoner euro i enlighet med Fingrid Oyj:s extra vinstutdelning som intäktsförs.

Balans och statsskulden

Med beaktande av ökningen av de ordinarie inkomsterna med 601 miljoner euro och ökningen av anslagen med 77 miljoner euro minskar den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2014 behovet av statens nettoupplåning med 523 miljoner euro. Statens nettoupplåning 2014 föreslås uppgå till 6,9 miljarder euro. På basis av det som budgeterats beräknas statsskulden vid utgången av 2014 uppgå till 96,6 miljarder euro, vilket är cirka 47 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2013
Bokslut
2014
Godkänd
budget (budget+tilläggsbudgetarna)
2014
Regeringens
budgetprop.
2014
Sammanlagt
         
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
54 587 54 679 77 54 756
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 737 1 814 -76 1 738
         
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
46 172 47 246 601 47 847
— Skatteinkomster 38 740 39 242 317 39 559
— Övriga inkomster 7 432 8 004 284 8 288
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
6 420 7 433 -523 6 909
— Nettoupplåning 6 424 7 483 -523 6 959
— Skuldhantering -4 -50 - -50

Ram för valperioden

Det föreslås att de utgifter som ska hänföras till ramen minskas med ca 89 miljoner euro närmast på grund av tekniska preciseringar av kalkylen över anslag. Nivån för ramutgifterna för 2014 blir därmed 42 736 miljoner euro.

Med beaktande av de nya strukturella korrigeringarna på 9,5 miljoner euro i ramen uppgår ramnivån 2014 till 42 860 miljoner euro. Den ofördelade reserven blir 123,8 miljoner euro som får överföras till år 2015 för att användas till utgifter av engångsnatur, om inte den blir använd i senare tilläggsbudgetar under 2014.

Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2014 2015
       
24.30.66 Styrning av inkomster från auktionering av utsläppsrätter till projekt av engångsnatur för utvecklingssamarbete och klimatfinansiering (kan enligt regeringsprogrammet genomföras utanför ramen) 21,0  
24.30.66 Utbetalningar från utvecklingssamarbetsverket i Österrike kommer inte att infalla 2014, vilket innebär att tidigare budgeterade genomgångspost och motsvarande inkomst slopas i budgeten. -0,5  
31.10.77 Utgifter som motsvarar EU:s TEN-inkomster (inkomsterna har antecknats under moment 12.31.10) 4,4  
32.20.02 På grund av den fördröjda planlösningen för VTT återtas anslaget och ombudgeteras till 2015. -3,3 3,3
32.60.41 Ändring av tidpunkten för investeringsstöd för LNG-terminaler -12,0 12,0
Sammanlagt   9,5 15,3

Utvecklingssamarbete

Det föreslås att anslaget för det egentliga utvecklingssamarbetet höjs med det belopp på ca 21 miljoner euro som motsvarar de inkomster som influtit från auktioneringen av utsläppsrätter under tiden 22.3—28.8.2014.

I fråga om det egentliga utvecklingssamarbetet föreslås det ändringar i fördelningen av fullmakter att bevilja medel och ingå avtal. Det föreslås att till det nya utvecklingsinnovationsprogrammet BEAM överförs 10 miljoner euro i fullmakter att bevilja medel och ingå avtal.

Senatfastigheter

Till Senatfastigheter föreslås en fullmakt att lyfta investeringar till ett maximibelopp mellan 30 miljoner euro och 300 miljoner euro och nettoupplåning till ett maximibelopp mellan 30 miljoner euro och 80 miljoner euro. Tilläggen föranleds av ett större behov av investeringar än beräknat för 2014.

Dessutom föreslås det att Senatsfastigheter får fullmakt att överlåta till bolaget HGR Property Partners OY en fastighet jämte byggnader i Helsingfors stad för en köpesumma på ca 26 miljoner euro, till bolaget JM Suomi OY två obrutna områden jämte byggnader i Esbo stad för en köpesumma på ca 18,3 miljoner euro samt till fonden Tampereen seudun opiskelija-asuntosäätiö tre fastigheter jämte byggnader i Tammerfors stad för en köpesumma på ca 12,1 miljoner euro.

Justering av omkostnaderna

På initiativ av republikens presidents kansli minskas kansliets omkostnader som en engångsåtgärd med ca 1 miljoner euro.

Till följd av att intäkterna från de avgifter för behandling av visum som fås från finska beskickningar i Ryssland har minskat föreslås det till utrikesförvaltningens omkostnader ett tillägg på 14,5 miljoner euro.

Till domstolarnas omkostnader föreslås det ett tillägg på 0,9 miljoner euro på grund av det stora antalet summariska ärenden vid tingsrätterna.

Till Nödcentralsverkets hyresutgifter föreslås det ett tillägg av engångsnatur på ca 4,1 miljoner euro till ersättningar för avslutande av hyreskontrakt för lokaler som blivit lediga i förtid.

Till de pensionsförsäkringsavgifter som hänför sig till utvidgningen av partnerskapet för underhåll till bolaget Millog Oy föreslås det en anslagsökning på ca 10,3 miljoner euro.

Till skatteförvaltningen föreslås det i tillägg ca 0,8 miljoner euro till utgifter för datasystemändringar som den ändrade beskattningen av utdelningar 2015 kräver.

Andra justeringar

För lagstadgade ersättningar som ska betalas privata rättsbiträden föreslås det ett tillägg på 12,5 miljoner euro på grund av det ökade antalet ersättningar.

Det föreslås att den tidigare beviljade anskaffningsfullmakten på 15 miljoner euro för projektet för ett gemensamt fältledningssystem för säkerhetsmyndigheterna (KEJO) höjs med 5 miljoner euro.

För mottagande av flyktingar och asylsökande föreslås det i tillägg ca 8,5 miljoner euro på grund av att utgifterna är större än beräknat.

På grund av den försenade betalningstidtabellen för de fjärrverkande missilsystemen som möjliggör markmålseld föreslås det att av anslaget senareläggs 40,7 miljoner euro från år 2014.

För statsandelen för kommunal basservice föreslås det ett tillägg på ca 8,4 miljoner euro på grund av rättelse av felbetalade statsandelar till vissa kommuner.

Det föreslås att återbäringen av intäkterna från lotteriskatten till landskapet Åland minskas med 1,5 miljoner euro på grund av att beloppet av den lotteriskatt som betalats för 2013 och ska återbäras landskapet Åland är mindre än beräknat.

Det föreslås att anslaget för EU-avgifter minskas med 30 miljoner euro på grund av att EU:s inkomster av blandad natur har ökat och av att grunderna för bruttonationalinkomsten och mervärdesskatten för tidigare år har setts över.

Den finansiering som reserverats för utveckling av specialiseringsutbildningen för högskoleutbildade ökas med 3 miljoner euro i överföring från finansieringen av kompletterande utbildning av läroavtalstyp för högskoleutbildade.

Till ersättningar för viltskador föreslås det ett tillägg på ca 1,6 miljoner euro så att ersättningarna för 2013 kan betalas till fullt belopp.

Det föreslås att Forststyrelsens grundkapital sänks med 11,5 miljoner euro därför att avsikten är att överföra kapital för grundande av Tykö nationalpark (RP 81/2014 rd) och till balansräkningen för de offentliga uppgifterna i anslutning till principbeslutet om METSO (13 000 ha).

Det föreslås att fullmakten för projektet Ringbanan höjs med 20 miljoner euro från 489 miljoner euro till 509 miljoner euro på grund av att kostnaderna för de stationer som ingår i projektet har stigit i förhållande till de ursprungliga planerna. Det föreslås att fullmakten för E 18 Forsby—Kotka höjs med 4 miljoner euro för att byggandet av bullerskydd ska kunna slutföras.

För att inleda övervakningen av svaveldirektivet föreslås det till Trafiksäkerhetsverket ett anslag på 0,6 miljoner euro för anskaffning av den utrustning och den programvara som behövs i flygövervakningen.

Till innovationsstöd för skeppsbyggnad föreslås det ett tillägg på 10 miljoner euro. Stödet riktas till kostnaderna för innovativa lösningar för fartygen, som innebär att man strävar efter att förbättra konkurrenskraften för varvsindustrin.

Till lån för refinansieringsverksamhet som gäller exporten föreslås det ett tillägg på 10 miljoner euro på grund av skyddsåtgärder som hänför sig till preciserade ändringar i valutakurser och räntor.

Det föreslås att det lånemoment som förvaltas av Teknologiska utvecklingscentralen ändras så att lånen beviljas huvudsakligen utan krav på säkerhet. Dessutom föreslås det att omnämnandet av maximibeloppet för lån för vilka kan beviljas betalningsbefrielse slopas. Beviljande av Tekes lån utan säkerhet och möjligheterna att bevilja betalningsbefrielse utgör en central del av fördelningen av finansieringsrisken.

Det föreslås att förslagsanslaget för strukturfonderna minskas med 60 miljoner euro främst på grund av att programperioden 2014—2020 har inletts senare än beräknat.

Det föreslås att anslaget på 42 miljoner euro för investeringsstöd för LNG-terminaler slopas i budgeten, eftersom det betalningar som beräknats infalla 2014 flyttas till kommande år. Dessutom föreslås det att från produktionsstödet för förnybar energi avdras 20 miljoner euro som föranleds av precisering av utbetalningar.

Eftersom antalet bostadsbidragstagare har ökat mer än beräknat ökar det behovet av anslag med 20 miljoner euro.

Till följd av att kalkylen över förmånsutgifter har preciserats och att arbetslöshetsbedömningen har ändrats föreslås det att anslaget för utkomstskydd för arbetslösa ökas när det gäller grunddagpenning med 10 miljoner euro, när det gäller inkomstrelaterad dagpenning med 12 miljoner euro och när det gäller arbetsmarknadsstöd med 183,2 miljoner euro. Dessutom föreslås det till statens andel av kostnaderna för vuxenutbildningsstödet ett tillägg på ca 7,8 miljoner euro.

Det föreslås att utgiftsstaten för sjukförsäkringen sänks med 20 miljoner euro. Avdraget föranleds av en precisering av kalkylen över förmånsutgifter och av överskott från 2013.

Det föreslås att statens andel av pensionsutgifterna sänks med sammanlagt 23,4 miljoner euro. De utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare ökar med 2,6 miljoner euro. De utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare minskar med 7 miljoner euro och statsandelen av de utgifter som föranleds av folkpensionslagen med 19 miljoner euro.

För bekämpning av föroreningar i miljön kring Talvivaara gruvområde föreslås det 5 miljoner euro. Avsikten är att NTM-centralen i Kajanaland anskaffar vattenbehandlingsteknik med anslaget. De kostnader som föranleds tas ut i efterhand av verksamhetsutövaren.

Kalkylen över ränteutgifter på statsskulden sänks med 76 miljoner euro till ca 1,7 miljarder euro.

De av riksdagen godkända anslagen för 2014 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget (budget+tilläggsbudgetarna)
Regeringens
budgetprop.
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 157 597 000 - 157 597 000
22. Republikens president 37 710 000 -986 000 36 724 000
23. Statsrådets kansli 111 841 000 - 111 841 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 347 422 000 34 955 000 1 382 377 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 897 239 000 14 717 000 911 956 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 271 024 000 12 855 000 1 283 879 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 739 854 000 -29 506 000 2 710 348 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 17 087 400 000 -18 999 000 17 068 401 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 677 792 000 400 000 6 678 192 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 688 489 000 -10 935 000 2 677 554 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 3 064 809 000 16 711 000 3 081 520 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 627 746 000 -64 075 000 3 563 671 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 880 025 000 193 240 000 13 073 265 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 276 300 000 5 000 000 281 300 000
36. Räntor på statsskulden 1 813 600 000 -76 000 000 1 737 600 000
Sammanlagt 54 678 848 000 77 377 000 54 756 225 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2014 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget (budget+tilläggsbudgetarna)
Regeringens
budgetprop.
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 39 242 148 000 317 200 000 39 559 348 000
12. Inkomster av blandad natur 4 889 914 000 157 273 000 5 047 187 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 2 585 000 000 57 000 000 2 642 000 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 529 100 000 69 300 000 598 400 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 47 246 162 000 600 773 000 47 846 935 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 7 432 686 000 -523 396 000 6 909 290 000
Sammanlagt 54 678 848 000 77 377 000 54 756 225 000