Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en andra tilläggsbudget för 2014.

Ekonomiska utsikter

Motorer för tillväxten inom världsekonomin är framför allt Förenta staterna och Storbritannien, då dessa ekonomier lämnar finanskrisen bakom sig. Även Europas ekonomi återhämtar sig långsamt efter en utdragen konjunkturnedgång. Däremot är tillväxten i många tillväxtekonomier betydligt långsammare än vad som hittills varit fallet. Dessutom överskuggas industriländernas tillväxtutsikter av geopolitiska spänningar i bl.a. Ryssland, Irak och Libyen.

EU:s sanktioner eller Rysslands motsanktioner har inga betydande direkta makroekonomiska konsekvenser för Finland. Däremot kan de indirekta verkningarna bli betydande, om krisen blir långvarig. Finlands ekonomi befann sig i en konjunkturnedgång vid årsskiftet, men började öka något under våren. En gradvis återhämtning inom exporten stöder den ekonomiska återhämtningen. Å andra sidan minskar de privata investeringarna betydligt, och konsumtionsefterfrågan förväntas inte heller öka. Till följd av nedgången i början av året beräknas totalproduktionen i Finland i genomsnitt inte öka under 2014.

Situationen på arbetsmarknaden försämras fortsättningsvis. Arbetslöshetsgraden förväntas stiga till 8,6 procent och sysselsättningen minskar med 0,4 % jämfört med året innan. Pristrycket försvagas fortsättningsvis och inflationen stannar på 1,1 %, varav den indirekta beskattningens inverkan är ca ½ procentenhet.

Regeringsprogrammet för statsminister Stubbs regering

En av tyngdpunkterna för statsminister Stubbs regering är att stödja tillväxten, sysselsättningen och köpkraften. Vid regeringsförhandlingarna beslutades om nya åtgärder för att stärka tillväxten och sysselsättningen. Följande åtgärder under 2014 som ansluter till regeringsprogrammet ingår i denna tilläggsbudgetproposition: slopandet av kraftverksskatten, satsningar på vissa trafik- och trafikledsprojekt och ökningen av statens bostadsfonds bevillningsfullmakt för startbidrag.

Inkomstposter

Kalkylen över skatteinkomster sänks med ett nettobelopp på 360 miljoner euro. Intäktskalkylerna för flera indirekta skatter sänks på grund av de försämrade utsikterna för den ekonomiska utvecklingen samt uppgifterna om influtna skatter. Bland annat sänks intäktskalkylen för mervärdesskatten med 247 miljoner euro. På motsvarande sätt sänks intäktskalkylen för energiskatterna med 128 miljoner euro och för bilskatten med 57 miljoner euro.

Å andra sidan höjs uppskattningen av inflödet av skatt på förvärvs- och kapitalinkomst med 120 miljoner euro. Tillägget föranleds av ökningen av de belopp som influtit under början av året i källskatt som betalas av begränsat skattskyldiga samt av förhandsuppgifter om den slutliga beskattningen 2013, enligt vilka skatterna på kapitalinkomst är större än beräknat.

Till följd av uppgifterna om influtna belopp och de intäktsprognoser som uppdaterats utifrån dem minskas intäktskalkylen för skatt på arv och gåva med 120 miljoner euro och höjs intäktskalkylen för överlåtelseskatt med 80 miljoner euro.

Kraftverksskatten (den s.k. windfall-skatten), som ännu inte har satts i kraft, återtas och uppskattningen av skatteintäkterna stryks.

Uppskattningen av de lån som återbetalas till staten höjs med 127,4 miljoner euro på grund av att Island återbetalat ett lån i förtid.

Trafik- och trafikledsprojekt

För att göra tunga transporter och specialtransporter norrut smidigare föreslås 0,5 miljoner euro för att reparera Isohaara gamla bro på riksväg 4. Det föreslås att havsfarleden till Raumo fördjupas (kostnadsförslag 20 miljoner euro). Det föreslås att lv 148 förbättras vid Kervovägen på grund av att det byggs en logistikcentral i området (totalkostnadsförslag 18,5 miljoner euro, varav statens andel 13 miljoner euro). Det föreslås att det byggs en planskild anslutning i Arolammi på sv 3, som främjar utvecklingen av markanvändningen i Riihimäkiområdet och bidrar till sysselsättningen i området (totalkostnadsförslag 18 miljoner euro, varav statens andel 6 miljoner euro). Dessutom föreslås som nytt projekt en grundlig förbättring av sträckan Viitasaari—Keitele på sv 77 för att göra skogsindustrins virkesförsörjning och produkttransporter, gödsel- och kemikalietransporterna samt mjölk- och djurtransporterna smidigare (kostnadsförslag 13 miljoner euro). Av de pågående projekten utvidgas projektet rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg och kostnadsförslaget höjs med 12,5 miljoner euro. Projektet rv 8 Åbo—Björneborg utvidgas så att den fyrfiliga vägen förlängs med ca 2,5 km från Masku till Nousis. Projektets kostnadsförslag höjs dock inte på grund av detta, utan minskar med 10 miljoner euro på grund av nya planeringslösningar och kostnadsbesparingar till följd av en lyckad konkurrensutsättning.

Stöd till trafiken

Till miljöstöd för fartygsinvesteringar beviljades i budgeten för 2013 en fullmakt på 30 miljoner euro att göra investeringar som förbättrar miljöskyddet i fartyg som redan är i bruk. Det föreslås att stödet utvidgas till att även gälla miljöinvesteringar i nya fartyg. Det föreslås att den del av fullmakten som beviljades i budgeten för 2013 och som ännu inte utnyttjats kan användas till detta ändamål.

Boende

I överensstämmelse med regeringsprogrammet föreslås att det temporära startbidrag som är avsett för ombyggnad av bostadsaktiebolagshus, hyreshus och bostadsrättshus ökas med 40 miljoner euro till 140 miljoner euro. Bidraget får uppgå till högst 10 procent av de godkända ombyggnadskostnaderna.

Livsmedelssektorn

För att trygga förutsättningarna för ett lönsamt jordbruk i den situation som uppstått till följd av Rysslands ekonomiska sanktioner föreslås ett anslag av engångsnatur på 20 miljoner euro för riktat stöd till jordbruket.

Till genomförandet av ett program för export av livsmedel tillsammans med Livsmedelsindustriförbundet och Team Finland-aktörer anvisas ett tilläggsanslag på 1,3 miljoner euro.

Utbildning

Till den allmänbildande utbildningen föreslås ett tilläggsanslag på 15 miljoner euro för att minska undervisningsgruppernas storlek och utveckla kvaliteten på den allmänbildande utbildningen.

Strukturella förändringar

Till följd av strukturomvandlingen inom IKT-sektorn, särskilt på grund av uppsägningarna i Uleåborgsregionen föreslås ett tilläggsanslag på 8,5 miljoner euro och en ytterligare bevillningsfullmakt på 12 miljoner euro till stödet för plötslig strukturomvandling.

Bevillningsfullmakten och tilläggsanslaget används till utvecklingsbidrag till företag, främst små och medelstora sådana, för skapande av ekonomisk tillväxt och nya arbetsplatser i områden som drabbats av förlorade arbetstillfällen till följd av plötsliga strukturförändringar samt till att sätta fart på internationaliseringen av företagsverksamhet och att stödja företagen i deras ansträngningar att hitta nya exportmarknader för att ersätta den minskande exporten till Ryssland. Dessutom är avsikten att anslaget ska användas för anskaffning av arbetskraftsutbildning samt till lönesubventioner och startpeng.

Övriga preciseringar

Till Skatteförvaltningen föreslås ett tilläggsanslag på 2,5 miljoner euro för utgifter för de datasystemändringar och andra förberedelser som barnavdraget förutsätter.

Balans och statsskulden

Med beaktande av minskningen av de ordinarie inkomsterna med 233 miljoner euro och ökningen av anslagen med 95 miljoner euro ökar den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2014 behovet av statens nettoupplåning med 327 miljoner euro. Statens nettoupplåning 2014 föreslås uppgå till 7,4 miljarder euro. På basis av det som budgeterats beräknas statsskulden vid utgången av 2014 uppgå till cirka 97 miljarder euro, vilket är cirka 48 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2013
Bokslut
2014
Godkänd
budget (budget+
I tilläggsb.)
2014
Regeringens
budgetprop.
2014
Sammanlagt
         
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
54 587 54 584 95 54 679
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 737 1 814 - 1 814
         
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
46 172 47 479 -233 47 246
— Skatteinkomster 38 740 39 602 -360 39 242
— Övriga inkomster 7 432 7 877 127 8 004
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
6 420 7 105 327 7 433
— Nettoupplåning 6 424 7 155 327 7 483
— Skuldhantering -4 -50 - -50

Ramen för valperioden

Det föreslås att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med ca 95 miljoner euro. Nivån för ramutgifterna för 2014 blir därmed 42 825 miljoner euro.

Med beaktande av priskorrigeringarna och de strukturella korrigeringarna i ramen uppgår ramnivån 2014 till 42 851 miljoner euro. Den ofördelade reserven för slutet av året blir därmed 26 miljoner euro.

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2014 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget (budget+
I tilläggsb.)
Regeringens
budgetprop.
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 39 602 148 000 -360 000 000 39 242 148 000
12. Inkomster av blandad natur 4 889 914 000 - 4 889 914 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 2 585 000 000 - 2 585 000 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 401 652 000 127 448 000 529 100 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 47 478 714 000 -232 552 000 47 246 162 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 7 105 280 000 327 406 000 7 432 686 000
Sammanlagt 54 583 994 000 94 854 000 54 678 848 000

De av riksdagen godkända anslagen för 2014 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget (budget+
I tilläggsb.)
Regeringens
budgetprop.
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 157 597 000 - 157 597 000
22. Republikens president 37 710 000 - 37 710 000
23. Statsrådets kansli 111 841 000 - 111 841 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 347 422 000 - 1 347 422 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 897 239 000 - 897 239 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 271 024 000 - 1 271 024 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 739 854 000 - 2 739 854 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 17 085 946 000 1 454 000 17 087 400 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 662 792 000 15 000 000 6 677 792 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 668 389 000 20 100 000 2 688 489 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 3 016 309 000 48 500 000 3 064 809 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 617 946 000 9 800 000 3 627 746 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 880 025 000 - 12 880 025 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 276 300 000 - 276 300 000
36. Räntor på statsskulden 1 813 600 000 - 1 813 600 000
Sammanlagt 54 583 994 000 94 854 000 54 678 848 000