Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

10. TrafiknätetPDF-versio

20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 500 000 euro.

Förklaring:Behovet av tilläggsanslag föranleds av utgifterna för projektet rv 4 förbättring av Isohaara gamla bro. Genom förbättringen av Isohaara gamla bro främjas förutsättningarna för tunga transporter och specialtransporter norrut. För närvarande använder de tyngsta transporterna bron vid motorvägen åt motsatt håll, vilket alltid kräver specialarrangemang. Genom att man bygger en mellanpelare i den överlånga mittersta öppningen avhjälps de men som föranleds av brons strukturella brister och brons användningstid kan förlängas med tiotals år. Genom att bygga en mellanpelare undviker man att bli tvungen att förnya hela brobanan under de närmaste åren. Kostnadsförslaget för projektet är 0,5 miljoner euro.


2014 II tilläggsb. 500 000
2014 I tilläggsb. 25 954 000
2014 budget 990 484 000
2013 bokslut 969 235 000
2012 bokslut 952 265 000

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 48 000 000 euro.

Fullmakt

Motiveringen till momentet kompletteras så att Trafikverket får fullmakt att ingå avtal

1) i anslutning till projektet fördjupande av havsfarleden till Raumo så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 20 000 000 euro

2) i anslutning till projektet förbättring av lv 148 vid Kervovägen så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 13 000 000 euro

3) i anslutning till projektet rv 3 planskild anslutning i Arolammi så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 6 000 000 euro

4) i anslutning till projektet sv 77 Viitasaari—Keitele så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 13 000 000 euro.

Dessutom ändras motiveringen till momentet så att Trafikverket får fullmakt att ingå avtal

1) i anslutning till projektet rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg så att projektet inklusive de tidigare ingångna avtalen får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 75 500 000 euro

2) i anslutning till projektet rv 8 Åbo—Björneborg så att projektet inklusive de tidigare ingångna avtalen får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 92 500 000 euro.

Förklaring:Av anslagstillägget ska enligt förslaget 1 000 000 euro för inledande av projektet fördjupande av havsfarleden till Raumo, 13 000 000 euro för utgifter för projektet förbättring av lv 148 vid Kervovägen, 6 000 000 euro för utgifter för projektet rv 3 planskild anslutning i Arolammi, 13 000 000 euro för utgifter för projektet sv 77 Viitasaari—Keitele, 10 000 000 euro för utgifter för precisering av fullmakten för projektet rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg och 5 000 000 euro för att snabba upp genomförandet av projektet rv 8 Åbo—Björneborg.

Som motivering till de nya projekten föreslås följande:

Fördjupande av havsfarleden till Raumo

Projektet omfattar muddring och uppläggning i samband med fördjupandet av den nuvarande leden på 10,0 meter samt säkerhetsanordningar i samband med märkning av leden. I projektet fördjupas leden så att den motsvarar kraven på 11,0 meters seglationsdjup. Kostnadsberäkningen för projektet är 20 miljoner euro på statens avsnitt av leden (MAKU-index 2005, 150). Dessutom ansvarar Raumo hamn för planeringen och genomförandet av fördjupandet och utvidgandet av hamnen i anslutning till projektet. Kostnadsförslaget för hamnarbetena är enligt prisnivån för tidpunkten för genomförandet ca 6 miljoner euro. Förhållandet nytta/kostnad för projektet är ca 2,1. Behovet av anslag för projektet är 1 000 000 euro år 2014, 10 000 000 euro år 2016 och 9 000 000 euro år 2017.

Förbättring av lv 148 vid Kervovägen

Syftet med projektet är att förbättra smidigheten i trafiken i anslutningar och linjeavsnitt på lv 148 i samband med byggandet av logistikcentraler. I projektet breddas lv 148 till en tvåfältsväg på vägavsnittet mellan den planskilda anslutningen i Savio och lv 140 (Lahtisvägen). En ny bro byggs över Kervo å. Dessutom omfattar projektet arrangemang som gäller filer, ramper och lätt trafik samt åtgärder som gäller trafikljus, vägbelysning och bullerskydd. De totala kostnaderna för denna del av projektet kommer att uppgå till 18,5 miljoner euro, varav statens andel är 13,0 miljoner euro. Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 2,0. Finansieringen för 2014 är 13 000 000 euro.

Rv 3 planskild anslutning i Arolammi

Syftet med projektet är att möjliggöra utvecklingen av markanvändningen i Riihimäkiområdet och att bidra till sysselsättningen i området. Projektet omfattar en planskild anslutning som byggs i Arolammi. Anslutningen byggs i Riihimäki 4 kilometer norr om anslutningen Hyvinkää P och 3,5 kilometer söder om anslutningen Herajoki. Anslutningen möjliggör en förbindelse från rv 3 längs den planerade ringvägen kring Riihimäki till Arolammintie (lv 2850) och vidare till sv 54. I och med byggandet av den planskilda anslutningen förbättras verksamhetsförutsättningarna för befintliga företag. Byggandet av den planskilda anslutningen gör att de befintliga anslutningarna på riksväg 3 och anslutningarna på landsväg 130 kommer att fungera bättre. Kostnadsförslaget för anslutningen är 18,0 miljoner euro (MAKU-index 150, 2005=100). Finansieringen fördelas mellan staten, företag i området och kommunen med en tredjedel, dvs. 6,0 miljoner euro, var. Finansieringen för 2014 är 6 000 000 euro.

Sv 77 Viitasaari—Keitele

Vägavsnittet på stamväg 77 från riksväg 4 till gränsen av Keitele är ett smalt och slingrigt vägavsnitt som konstruktionsmässigt är i mycket dåligt skick. Det avviker i fråga om skick avsevärt bl.a. från vägavsnittet Keitele—Siilinjärvi. Vägen är en viktig vägförbindelse i öst-västlig riktning från Östra Finland/Övre Savolax till Mellersta Finland och Österbottens kust. Vägen betjänar bl.a. skogsindustrins virkesförsörjning och produkttransporter (bl.a. Keitele Forest, Keitele Timber, SEPA Oy, Oy Haka-Wood Ab), transporter av torv och bioenergi, gödsel- och kemikalietransporter från Siilinjärvi till Österbotten (Yara) samt transporter av mjölk och djur till industrianläggningarna i Seinäjoki och Jyväskylä (bl.a. Saarioinen). På grund av vägens skick har möten mellan tunga fordon blivit en daglig risksituation och tunga fordon kör ofta av vägen. Vägavsnittet ska genomgå en grundläggande förbättring. Smidigheten i trafiken förbättras genom att tvärsektionen breddas, genom anslutningsarrangemang och genom ändringar i vägens geometri. Kostnadsförslaget för projektet är 13,0 miljoner euro.

Justering av fullmakten för projekt enligt tidigare beslut:

Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg

Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg är en del av riksväg 19 och omfattar ett 18,5 kilometer långt vägavsnitt som går söder om Seinäjoki från Rengonkylä till Nurmo. För att projektet ska kunna slutföras planenligt måste fullmakten justeras. Justeringen av fullmakten med 12,5 miljoner euro från 63,0 miljoner euro till 75,5 miljoner euro föranleds av att kostnadsförslaget preciserats. Med tilläggsfinansieringen byggs 2,5 kilometer riksväg på avsnittet Rengonharju—Nurmo. Det byggs 2 kilometer mitträcken. Dessutom förbättras vägtrafiksäkerheten och smidigheten i trafiken genom att nio broar byggs. Cirka 2 km bullerskydd byggs. Kostnadsförslaget för statens medfinansiering av projektet är 72,7 miljoner euro. Dessutom finansierar kommunen projektet med 2,8 miljoner euro. Det behov av tilläggsanslag som föranleds av justeringen av fullmakten är 10 000 000 euro år 2014.

Rv 8 Åbo—Björneborg

Projektet inleddes i tilläggsbudgeten för 2013 med en fullmakt att ingå avtal för 102,5 miljoner euro, varav statens andel är 100 miljoner euro. Justeringen av fullmakten med 10 miljoner euro från 102,5 miljoner euro till 92,5 miljoner euro föranleds av nya planeringslösningar och besparingar till följd av en lyckad konkurrensutsättning av projektet. Trots justeringen av fullmakten utvidgas projektet till att gälla byggande av motorväg på hela avsnittet Reso—Nousis. Vägavsnittet Masku—Nousis omfattar ca 2,5 kilometer fyrfilig landsväg samt en planskild anslutning i Nousis. Med hjälp av den planskilda anslutningen görs den farliga trafikljusreglerade anslutningen säkrare och smidigare. Samtidigt byggs bullerskydd i Nousis och förbättras de lätta trafikförbindelserna. Det behov av tilläggsanslag som föranleds av justeringen av fullmakten är 5 000 000 euro år 2014 och 10 000 000 euro år 2015, vilket minskar anslagsbehovet för 2016 och 2017 med motsvarande belopp.


2014 II tilläggsb. 48 000 000
2014 I tilläggsb. 16 500 000
2014 budget 393 641 000
2013 bokslut 369 303 000
2012 bokslut 454 525 000