Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en tilläggsbudget för 2014.

Ekonomiska utsikter

Den internationella ekonomin har sänt uppmuntrande signaler på den senaste tiden, trots att tillväxten är skör och läget varierar stort mellan olika områden. Den internationella ekonomin är fortfarande känslig och utsattheten för negativa chocker är större än normalt. Den tilltagande internationella ekonomin leder med tiden även till att den inhemska ekonomin återhämtar sig.

I Finland beräknas totalproduktionen öka med 0,5 % år 2014. Prognosen bygger på ett antagande om en positiv konjunkturvändning med utrikeshandeln som den viktigaste tillväxtfrämjande faktorn. Den privata konsumtionen ökar inte alls i år på grund av den svagt växande reella köpkraften, de dystra framtidsutsikterna och arbetsmarknadsläget. De privata investeringarna minskar ytterligare och deras BNP-andel sjunker till 15,4 %.

Arbetslöshetsgraden stiger ytterligare, och uppgår innevarande år till 8,4 %. Samtidig minska sysselsättningen med 0,3 % jämfört med året innan. Produktivitetsutvecklingen förblir tämligen svag mätt med antalet arbetstimmar. Pristrycket är moderat och inflationen stannar på 1,5 % under innevarande år.

De offentliga samfunden har dragits med underskott redan i fem års tid, och den offentliga sektorns finanser kommer att ha ett underskott även i år eftersom varken den jämförelsevis långsamma tillväxten eller anpassningsåtgärderna räcker till för att skapa ett överskott inom den offentliga ekonomin. Underskottet beräknas vara lika stort som år 2013, dvs. knappt 2½ % av BNP. Saldot för statsfinanserna beräknas bli något bättre än i fjol. Saldot för socialskyddsfonderna uppvisar fortfarande ett rejält överskott. Kommunalekonomin uppvisar ett underskott.

De offentliga samfundens skuldkvot beräknas öka till nästan 60 % av totalproduktionen.

Inkomstposter

Kalkylen över ordinarie inkomster höjs med ett nettobelopp på 544 miljoner euro. Kalkylen över skatteinkomster sänks med ett nettobelopp på 190 miljoner euro. Kalkylen över intäkterna från mervärdesskatten sänks med 165 miljoner euro på grund av de försämrade utsikterna för den ekonomiska utvecklingen samt uppgifterna om influtna skatter. Inkomstposten för tobaksaccis sänks med 68 miljoner euro, eftersom efterfrågan var kraftig i slutet av 2013 då de skattskyldiga i större omfattning än beräknat förberedde sig inför den skattehöjning som infördes vid ingången av 2014. Inkomstposten för fordonsskatten höjs med 41 miljoner euro.

Kalkylen över inkomster av blandad natur höjs med 144 miljoner euro netto. Av tillägget föranleds 77 miljoner euro av outnyttjade anslag som återtas.

Utifrån bankfullmäktiges beslut intäktsförs av Finlands Banks vinst 30 miljoner euro mer än vad som förutspåtts i statsbudgeten.

Som ett led i det beslut att styra statens medel till produktivare användningsområden som fattades i regeringens plan för de offentliga finanserna 2015—2018 höjs kalkylen för nettoinkomsterna av försäljning av aktier med 460 miljoner euro och kalkylen för utdelningsinkomsterna med 50 miljoner euro. Dessutom höjs Senatfastigheters och Forststyrelsens intäktsföring med sammanlagt 50 miljoner euro 2014.

Balans och statsskulden

Med beaktande av ökningen av de ordinarie inkomsterna med 544 miljoner euro och ökningen av anslagen med 520 miljoner euro minskar tilläggsbudgetpropositionen för 2014 behovet av statens nettoupplåning med 24 miljoner euro. Statens nettoupplåning 2014 föreslås uppgå till 7,1 miljarder euro. På basis av det som budgeterats beräknas statsskulden vid utgången av 2014 uppgå till cirka 97 miljarder euro, vilket är cirka 49 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2013
Bokslut
2014
Godkänd
budget
2014
Regeringens
budgetprop.
2014
Sammanlagt
         
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
54 587 54 064 520 54 584
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 737 1 814 - 1 814
         
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
46 172 46 935 544 47 479
— Skatteinkomster 38 740 39 793 -190 39 602
— Övriga inkomster 7 432 7 142 734 7 877
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
6 420 7 129 -24 7 105
— Nettoupplåning 6 424 7 179 -24 7 155
— Skuldhantering -4 -50 - -50

Ramen för valperioden

Det föreslås att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med cirka 281 miljoner euro. Nivån för ramutgifterna för 2014 blir därmed 42 730 miljoner euro.

Utgiftsramen för 2014 uppgick till 42 649 miljoner euro efter den ordinarie budgeten. Extra satsningar av engångsnatur kan täckas med hjälp av en s.k. ofördelad reserv, dvs. en oanvänd reserv från ramen för 2013. Av det föregående årets ofördelade reserv används 60 miljoner euro för tilläggsbudgetpropositionens utgifter av engångsnatur. Ramnivån för 2014 höjs tekniskt med denna summa.

Med beaktande av priskorrigeringarna och de strukturella korrigeringarna i ramen uppgår ramnivån 2014 till 42 849 miljoner euro. Den ofördelade reserven blir därmed ca 119 miljoner euro.

Prisjusteringar och strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2014 2015
       
24.30.66 Fördelning av inkomster från auktionering av utsläppsrätter till projekt av engångsnatur för utvecklingssamarbete och klimatfinansiering 47,9  
24.30.66 Utgifter för ett projekt som genomförs i samarbete med Österrike. Motsvarande inkomster har influtit under moment 12.24.99 i december 2013. 1,0  
26.20.70 Det belopp på 0,75 miljoner euro som blir oanvänt på grund av förseningen inom projektet för förnyandet av övervakningstekniken i flygplan av typen Dornier DO 228 återtas och ombudgeteras. 0,8  
27.10.01 Omkostnadsanslaget återtas och ombudgeteras för ersättande reservdelsanskaffningar för flygvapnet eftersom de reservdelar som beställts inte kunnat levereras. 0,3  
27.10.18 Precisering av indexjusteringen av försvarsmaktens utgifter i enlighet med prisutvecklingen 2013 (avtalsbaserad priskorrigering) 0,6  
28.10.01 Genomförandet av VALMIS-projektet har försenats, varför anslaget återtas och ombudgeteras. 23,9  
28.20.06 Återtagande och ombudgetering av 2013 års anslag. 2,0  
28.80.32 Tidtabellen för byggandet av en elkabelförbindelse mellan landskapet Åland och fastlandet har försenats, varför den andel av reservationsanslaget i budgeten för 2012 på 50 miljoner euro som blir oanvänd återtas och ombudgeteras. 41,0  
30.40.62 Den nationella andelen på 1,25 miljoner euro av anslag som blivit oanvända och återtagits och som ombudgeteras, liksom den nationella andelen på 91 000 euro som ombudgeteras till följd av beslut om återtagande och återbetalade avgifter, beaktas i ramnivån. 1,3  
31.10.20, 31.10.77, 31.30.63 Anslagsökningar under momenten 31.10.20 (5,42 miljoner euro), 31.10.77 (15 miljoner euro) och 31.30.63 (0,3 miljoner euro) som genomförs som motsvarighet till intäktsföringar inom ramen för det transeuropeiska nätet (TEN). Inkomsterna under moment 12.31.10. 20,7  
29.90.54, 31.10.20 Finansiering av utgifter av engångsnatur med hjälp av den oanvända reserven från 2013 60,0  
32.60.40 Korrigering av ett fel: en ändring i tidtabellen för betalning av stöd för ett bioraffinaderiprojekt, som felaktigt korrigerats två gånger i ramen, stryks. 15,0 -15,0
Sammanlagt   214,5 -15,0

Tillväxtåtgärder

Som ett led i planen för de offentliga finanserna för 2015—2018 kom man bl.a. överens om tillväxtåtgärderna nedan.

För att stärka den vuxna befolkningens kompetensbas föreslås 10 miljoner euro för riktad vuxenutbildning för 30—50-åringar utan examen efter den grundläggande utbildningen.

För att avveckla anhopningen av sökande till högskolorna ökas antalet nybörjarplatser vid högskolorna under en begränsad tid med ca 3 000 åren 2014—2015. Målet är att utöka den utbildning som inleds år 2014 med ca 1 500 nybörjarplatser. För detta föreslås ett anslagstillägg på 9 miljoner euro. Dessutom beviljas för studiestödet sammanlagt 2 miljoner euro, vilket föranleds av att antalet stödmottagare ökar när antalet nybörjarplatser vid högskolorna ökas på viss tid.

För åtgärder som förbättrar Aalto-universitetets förutsättningar att bedriva havsteknikforskning som stöder universitetets arktiska kompetens föreslås ett tillägg på 7 miljoner euro. Anslaget är avsett att användas för att förnya Aalto-universitetets bassäng för ismodellförsök.

För åtgärder för att stärka den mest kritiska trafikinfrastrukturen inom bastrafikledshållningen, bl.a. för att förnya beläggning och broar i dåligt skick, föreslås ett anslag på 5 miljoner euro. Dessutom föreslås det att bron vid lv 100 Skogsbackavägen byggs om, för vilket ändamål det föreslås ett anslag på 8,5 miljoner euro varav andelen TEN-stöd som EU beviljar är 2,5 miljoner euro. För förbättring av stamväg 52 vid Salo föreslås ett anslag på 6 miljoner euro. Projektet ska dessutom finansieras genom sysselsättningsbaserat investeringsstöd till ett belopp av ca 1,8 miljoner euro. För byggande av en planskild korsning vid rv 8 Luostarinkylä föreslås 3 miljoner euro, utöver vilket det för ändamålet föreslås ett sysselsättningsbaserat investeringsstöd till ett belopp av ca 3 miljoner euro. Påbörjandet av projektet rv 6 Taavetti—Villmanstrand tidigareläggs med ett år. Totalkostnadsförslaget för projektet uppgår till 76 miljoner euro. I anslag för år 2014 föreslås 1,5 miljoner euro.

För understöd till sammanslutningar som främjar näringspolitiken föreslås en anslagsökning på 29 miljoner euro. Av tillägget används 20 miljoner euro för att genomföra Finpro rf:s treåriga program som främjar företagens internationalisering och utländska investeringar, 4,5 miljoner euro för Team Finland -verksamheten för att främja internationalisering och 4,5 miljoner euro för Team Finland -verksamheten för att skaffa utländska investeringar till Finland. Dessutom anvisas 1 miljon euro för Team Finlands gemensamma omkostnader i samband med samordningen och styrningen av nätverket inom statsrådets kansli.

För Finlands Industriinvestering Ab föreslås kapitalisering till ett belopp av 50 miljoner euro. Med anslaget inleds ett investeringsprogram genom vilket investeringar görs i industriella finländska bolag som bedöms vara lönsamma.

Innovationsfinansieringsverket Tekes lånefullmakter höjs med 60 miljoner euro och Tekes anslag höjs med 24,6 miljoner euro. Av anslagstillägget används 20 miljoner för pilot-, referens- och demonstrationsprojekt inom bioekonomi och cleantech och 40 miljoner euro för främjande av affärsverksamhet som grundar sig på digitalt värdeskapande, för kartläggning av möjligheterna att utnyttja digitala innovationer samt för pilot- och demonstrationsprojekt i syfte att utnyttja möjligheterna till digitalt värdeskapande och nya innovationer inom den digitala ekonomin. Finansieringen fördelas till såväl tillväxtorienterade och internationellt inriktade små och medelstora inhemska företag som storföretag som förnyar sin affärsverksamhet i syfte att inleda konkurrenskraftiga affärsfunktioner med betydande tillväxtpotential.

För beviljande av bidrag till Stadion stiftelsen för kostnader som föranleds av ombyggnaden av Helsingfors Olympiastadion föreslås 40 miljoner euro.

För Forststyrelsens naturtjänster föreslås ett tillägg på 5 miljoner euro för förbättring av byggnader, strukturer och tjänster i nationalparker och andra natur- och kulturmål.

För att öka utbudet av hyresbostäder i huvudstadsregionen införs åren 2014—2015 ett tidsbegränsat startbidrag i anslutning till borgenslån för byggande av hyresbostäder. Med hjälp av startbidraget stöds byggandet av uppskattningsvis ca 500 bostäder årligen. Dessutom får av medel ur statens bostadsfond beviljas bidrag i synnerhet för reparation av bostäder för äldre och personer med funktionsnedsättning till ett belopp av sammanlagt högst 10 miljoner euro.

Ägarstyrningen

Det föreslås fullmakter att avstå från statens ägande i Altia Abp eftersom bolaget inte längre har strategisk betydelse för staten. Bolaget ska därmed i framtiden få förvärva sådant tilläggskapital som behövs med tanke på bolagets tillväxt och utveckling även av andra aktörer än av staten som ägare.

Det föreslås att Governia Oy:s eget kapital ska höjas med 20 miljoner euro. Avsikten är att anslaget ska användas för att finansiera projektet för en havskabel i Östersjön.

Krishantering

I utgifterna för krishantering har som nya insatser beaktats Finlands deltagande i den insats i Medelhavsområdet som hänför sig till förstörandet av Syriens kemiska vapen och Finlands deltagande i insatsen i Centralafrikanska republiken. Insatsen i Medelhavsområdet föranleder under innevarande år kostnader inom utrikesministeriets och försvarsministeriets förvaltningsområden till ett belopp av sammanlagt 3,1 miljoner euro, och insatsen i Centralafrikanska republiken på motsvarande sätt kostnader till ett belopp av 5,7 miljoner euro. Kostnaderna för insatserna finansieras genom ändringar i dispositionsplanerna och genom interna överföringar. Därför föreslås inget tilläggsanslag för utgifterna för krishanteringen.

Anskaffning av försvarsmateriel

På grund av hävningen av köpet av artillerirobotar minskas upphandlingsfullmakten med ca 37,9 miljoner euro och anslaget med ca 13,4 miljoner euro. Det föreslås ett tillägg på 5 miljoner euro för att täcka valutakursförlusterna i anslutning till anskaffningarna av försvarsmateriel.

Utbildning

I de anslag som reserverats för understöd för läroanstalternas anläggningskostnader föreslås en ökning på 9,6 miljoner euro. Avsikten är att genom tilläggsanslaget stödja genomförandet av de projekt som har bekräftats för 2015—2017 i finansieringsplanen för anläggningsprojekt som hänför sig till allmänbildande utbildning.

För utveckling av specialiseringsutbildningen för högskoleutbildade anvisas 1 miljon euro i överföring från finansieringen av kompletterande utbildning av läroavtalstyp för högskoleutbildade.

Konst och kultur

För förvaltningsnämnden för Sveaborg föreslås 0,25 miljoner euro för reparation av oförutsedda och ökade fuktskador och problem med inomhusluften i byggnader.

Museiverket får ingå avtal om att hyra lokaler för samlings- och konserveringscentralen så att detta föranleder en ökning av hyresutgifterna på högst 1 miljon euro per år från och med 2015.

För Hanaholmens kulturcentrum beviljas en fullmakt att under 2014 ingå ett hyresavtal som gäller totalrenovering av fastigheten så att detta föranleder en ökning av hyresutgifterna på högst 0,85 miljoner euro per år från och med 2017.

Trafik

Det föreslås att fullmakten för Ringbaneprojektet höjs med 15 miljoner euro till 489 miljoner euro. Arbetsvolymen för entreprenaderna för inredning av tunnlarna och stationerna har ökat jämfört med den ursprungliga planen. Därför stiger kostnadsförslaget med ca 9 miljoner euro. Dessutom medför genomförandet av stationsbyggnaden i Dickursby en kostnad på ytterligare 6 miljoner euro. Det föreslås att behovet av tilläggsanslag ska täckas med ett anslag motsvarande det TEN-stöd EU som beviljat.

VTT

Regeringen överlämnar till riksdagen en proposition med förslag till lag om ett teknologiskt forsknings- och utvecklingsbolag och till lagar som har samband med den. Det nya forsknings- och utvecklingsbolaget kapitaliseras med 80 miljoner euro. Nuvarande Teknologiska forskningscentralen VTT och Mätteknikcentralen fortsätter sin verksamhet från den 1 januari 2015 som Teknologiska forskningscentralen VTT Ab. Bolaget bildas 2014 för att verksamheten ska kunna inledas utan avbrott från ingången av 2015.

I VTT:s omkostnader föreslås ett tillägg på 2,1 miljoner euro med anledning av att totalkostnadsförslaget för avfallshanteringsplanen för forskningsreaktorn har stigit.

Informations- och kommunikationsteknik (IKT)

För Skatteförvaltningen föreslås ett tillägg på 4,8 miljoner euro för investerings- och driftskostnader som avser ändringar av informationssystem.

För Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning föreslås ett tillägg på ca 1 miljon euro som föranleds av resurstilldelningen för projektet för ibruktagande av det gemensamma systemet för statens personal- och ekonomiförvaltning (Kieku).

Från anslaget för styrning och utveckling av statens informations- och kommunikationsteknik (IKT) föreslås 0,45 miljoner euro bli överförda till moment 29.40.20 för utveckling av Finto-tjänsten. För förbättrande av informationssäkerheten vid statens högsta ledning (SATU-projektet) föreslås ett tilläggsanslag på ca 2,7 miljoner euro.

Andra justeringar i anslagsnivåerna

För utgifter som föranleds av ersättningar till vissa civilpersoner som internerades efter fortsättningskriget och av information om möjligheten att få ersättning föreslås 0,1 miljon euro år 2014.

För polisväsendets omkostnader föreslås ett tilläggsanslag på 2,5 miljoner euro för slutförandet av omarbetandet av teleavlyssningssystemet.

I anslaget för statsandelen för kommunal basservice beaktas som avdrag 2,4 miljoner euro som hänför sig till en förändring i återkravet av underhållsstöd 2013. Som anslagstillägg beaktas sammanlagt något under 7,8 miljoner euro som bl.a. hänför sig till en förändring i de slutgiltiga bestämningsfaktorerna för social- och hälsovården.

För regionförvaltningsverkets omkostnader föreslås som en överföring ett tillägg på 0,7 miljoner euro, som föranleds av en ändring som avser Valtori samt av att överföringen av biblioteks-, idrotts- och ungdomsväsendets uppgifter, utvärderingsuppgifter för basservicen inom kulturens verksamhetsområde och uppgifter i anslutning till anläggning av läroanstalter har preciserats.

För betalning av prestationer föranledda av borgen för ett miljölån som beviljats Nordiska Investeringsbanken föreslås ett anslag på 4,5 miljoner euro.

För finansieringen av projektet för översvämningsskydd i Luopajärvi, som håller på att byggas, reserveras ett tilläggsanslag på 0,76 miljoner euro för att täcka de ytterligare utgifter som översvämningsskadorna vintern 2013—2014 föranledde.

För ersättning för skador som i viltskadelagen avsedda stora rovdjur orsakade 2013 föreslås ett tilläggsanslag på 3,2 miljoner euro.

För de refinansieringslån som beviljas Finlands Industriinvestering Ab föreslås ett tilläggsanslag på 60 miljoner euro. Behovet av tilläggsanslag föranleds av en precisering av tidtabellen för lyftandet av lånen samt av ändringar i räntor och valutakurser.

För TE-byråerna föreslås ett anslag på 2,5 miljoner euro för anställande av personal motsvarande ca 50 årsverken. Tillägget finansieras som en överföring, med medel ur anslaget för offentliga arbetskrafts- och företagstjänster. Genom överföringen vill man förbättra TE-byråernas serviceförmåga och svara mot det strukturpolitiska programmets sysselsättningsfrämjande mål.

Till följd av anpassningsåtgärderna enligt rambeslutet 2015—2018 minskas bevillningsfullmakten under arbets- och näringsministeriets moment Internationaliseringsunderstöd för företags samprojekt samt Energistöd med 5 miljoner euro. Anslagsminskningen är 1,7 miljoner euro i fråga om internationaliseringsunderstödet och 0,5 miljoner euro i fråga om energistödet.

De av riksdagen godkända anslagen för 2014 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget
Regeringens
budgetprop.
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 157 597 000 - 157 597 000
22. Republikens president 37 710 000 - 37 710 000
23. Statsrådets kansli 90 401 000 21 440 000 111 841 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 295 522 000 51 900 000 1 347 422 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 899 045 000 -1 806 000 897 239 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 267 200 000 3 824 000 1 271 024 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 750 111 000 -10 257 000 2 739 854 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 17 012 661 000 73 285 000 17 085 946 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 583 617 000 79 175 000 6 662 792 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 659 125 000 9 264 000 2 668 389 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2 970 465 000 45 844 000 3 016 309 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 375 575 000 242 371 000 3 617 946 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 879 909 000 116 000 12 880 025 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 271 233 000 5 067 000 276 300 000
36. Räntor på statsskulden 1 813 600 000 - 1 813 600 000
Sammanlagt 54 063 771 000 520 223 000 54 583 994 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2014 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget
Regeringens
budgetprop.
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 39 792 548 000 -190 400 000 39 602 148 000
12. Inkomster av blandad natur 4 745 485 000 144 429 000 4 889 914 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 1 995 000 000 590 000 000 2 585 000 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 401 652 000 - 401 652 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 46 934 685 000 544 029 000 47 478 714 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 7 129 086 000 -23 806 000 7 105 280 000
Sammanlagt 54 063 771 000 520 223 000 54 583 994 000